Aanschaf desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdDJQ
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-04-2021
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop, maar heb hier onvoldoende verstand van.
De desktop wordt deels privé een deels voor thuiswerken gebruikt. Voor het thuiswerken maak ik gebruik van Citrix, maar daar buiten maak ik gebruik van Teams, Zoom en andere programma's voor videocalls. Ook draai ik statistiekprogramma's zoals R en Stata. Dit alles graag gelijktijdig en ik wil snel kunnen wisselen tussen de verschillende programma's binnen en buiten Citrix.
Verder wordt de desktop gebruikt voor Word, Excel etc.
De desktop moet aangesloten kunnen worden op 2 schermen, waarvan 1 een ingebouwde webcam en luidspreker heeft (reeds aanwezig (HP)).

Ik heb geen voorkeur voor een merk, maar wil er liever niet meer dan 1600 euro aan uitgeven.

Alle tips zijn welkom. Waar moet ik op letten? Of wat is een goede desktop met de juiste specificaties voor mij?
Ik heb bijvoorbeeld op Dell.com gekeken. Hier kan je alles zelf samenstellen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen 2x8GB of 1x16GB en is dit voldoende voor mij?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Marijke

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

wat dacht je hier van:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,20€ 162,20
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 92,32€ 92,32
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,78€ 63,78
Totaal€ 522,30

die heeft displayport en hdmi, dus er kunnen 2 schermen op worden aangesloten.

deze moet je wel zelf bouwen, maar dat is hier "makkelijker" dan normaal (bij een gemiddelde zelf-bouw desktop) omdat de power supply, kast en moederbord al bij elkaar zitten. ook gebruikt hij een m.2 ssd die makkelijker te installeren is.

het verschil tussen 2x8gb en 1x16gb is dat de 2x8gb in dual-channel draait, dat sneller is. de configuratie die ik heb samengesteld heeft 2x8gb.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Tweakers post elke paar maanden een Best Buy Guide (BBG) waarin zij voorstellen geven voor de samenstelling van een computer, de meest recente:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021

Deze kunnen vaak gebruikt worden als uitgangspunt voor het zelf bouwen van je systeem. Ik denk echter in dit geval dat de allerbelangrijkste vraag is waar je naar op zoek bent. Wil je een PC zelf in elkaar gaan zetten, of heb je liever een samengestelde PC die voor je geleverd wordt?

Bij dat laatste kan dan gekeken worden naar standaard systemen die wat uitgebreid worden voor jouw wensen, of natuurlijk alles bestellen bij één winkel met de extra upgrade dat zij het systeem voor jou assembleren. Dat is dan natuurlijk wel iets wat meegenomen moet worden in de prijs.

Heb je nog een verdere behoefte om te kunnen gamen op je PC? Op dit moment lees ik niet heel veel wensen qua grafische kracht (dat scheelt, die markt is compleet gek geworden op dit moment). Heb je misschien nog wat meer details over de aanwezige schermen naast het merk (kijk even het typenummer voor ons, van beiden schermen)?

Ik denk dat je echter ook snel een reactie gaat krijgen van een moderator die je erop zal wijzen dat je ook zelf wat voorwerk moet doen. Dus kom zelf ook met een voorstel van een systeem waar jij van denkt dat het wat zou kunnen zijn. Welke had je bij Dell bijvoorbeeld gezien? En waarom trok die jouw aandacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
Het verschil tussen 2 x 8 GB RAM en 1 x 16 GB is de bandbreedte, de hoeveelheid data die tegelijk van en naar het geheugen kan. Bij jouw workloads is dat minder belangrijk voor de performance dan bijvoorbeeld bij videobewerking. Als je moederbord twee slots heeft kun je ook niet meer uitbreiden naar 32 GB met behoud van je 2x8 modules als je tegen je grens aan loopt.
Voor CPU zou ik naar een zes of acht core model met ingebouwde GPU kijken, je komt dan bij een tiende of vanaf volgende week een elfde generatie Intel uit. Neem een model zonder K aan het eind van de naam als je niet gaat overklokken. Neem voor opslag een SSD. En doe wat @Prx zegt, kijk naar de Best Buy guides op deze site, die kunnen je wat richting geven.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 24-03-2021 22:06 ]