Toon posts:

Windows boot niet meer na SSD in laptop van plek wisselen

Pagina: 1
Acties:

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10-2022
Hi, ik heb een oudere Asus F555L. Hij kwam met Samsung MZ-76E250B/EU 860 EVO 250 GB SATA 2,5" Interne SSD. Vanwege gebrek aan opslag heb ik na een tijdje de DVD eruit gehaald, de SSD in zo'n DVD placeholder geschroefd, op de plek van de DVD drive geschroefd en op de plek waar de SSD zat een 1 TB HDD gezet.

Vorig jaar begon de laptop kuren te hebben, vooral de CPU begon hard te zoemen. Verder deed ie t eigenlijk nog wel OK maar heb toen toch een nieuwe laptop gekocht en niet maar naar de oude omgekeken.

Nu wil ik de oude Asus aan een vriendin geven en bedacht me dat ik die 1 TB drive wel in een USB case zou kunnen gebruiken. Dus laptop geopend, 1 TB HDD eruit gehaald, SSD weer uit de DVD placeholder gehaald en op z'n ouwe plek gezet, DVD drive er weer ingezet, maar krijg nu bij het opstarten de volgende foutmelding:

Realtek PCIe GBE Family Controller Series v.253 (02/19/13)
PXE-E61: Media test failure, check cable.

PXE-M0F: Exiting PFE ROM.

Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a key

Ik heb de laptop al 2 x weer geopend en gecontroleerd, maar de SSD lijkt echt doodnormaal ingeplugd te zijn op zn ouwe plek. Alle kabels zijn zitten ook vast waar ze moeten zitten, dus ik vermoed dat ik een BIOS instelling fout heb. De SSD had natuurlijk ook de windows partition.

Kheb 3 foto's gemaakt van de BIOS. Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen / wat ik kan proberen?

PS het lijkt erop dat ik een schroefje heb vernaggeld waardoor ik de SSD niet meer uit zn plek kan schroeven 8)7 dus SSD nog s in de plaats van de DVD drive proppen wordt misschien een lastige uitdaging...

foto's:

[Voor 25% gewijzigd door gostevie op 24-03-2021 20:47]

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

maak eens een bootable usb stick met ubuntu erop en kijk dan of je in het schijfbeheer van ubuntu de ssd wel kan zien.

en evt vanuit ubuntu formatteren en dan windows opnieuw erop zetten. (wat misschien sowieso wel handig is als je hem weggeeft)

[Voor 13% gewijzigd door Hoiboy19 op 24-03-2021 21:02]

Specs

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-02 06:57
Kijk even bij de Hard Drive BBS properties onder Boot, omdat je nu van plek bent gewisseld, hoopt de UEFI nu de Windows Boot Sector te vinden op poot 1 (of 0), bij de BBS kan je hem wisselen naar de juiste poort.

• gostevie
Bedankt voor jullie snelle reacties!

In de BIOS zie ik de schijf wel dus ik denk niet dat Ubuntu loaden daar veel helpt..?

Heb de Hard Drive BBS geopend en had alleen deze optie:

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

gostevie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:02:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

In de BIOS zie ik de schijf wel dus ik denk niet dat Ubuntu loaden daar veel helpt..?
in ubuntu kan je ook zien welke partities er op staat, en dus of er wel een EFI/UEFI partitie op staat en een C: partitie. ik zou dus wel even kijken hoe het in ubuntu staat.

Specs

• gostevie
Maar voordat ikde SSD van de ene naar de andere port had verplaatst, bootte Windows al vanaf die SSD....

Of is het misschien zo dat de (U)EFI partitie op de oude HDD stond en dat vanuit daar dan de Windows van mn SSD werd geboot? (Ik weet verder niets van (U)EFI partities, excuses)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-03 15:18
gostevie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:32:
Maar voordat ikde SSD van de ene naar de andere port had verplaatst, bootte Windows al vanaf die SSD....

Of is het misschien zo dat de (U)EFI partitie op de oude HDD stond en dat vanuit daar dan de Windows van mn SSD werd geboot? (Ik weet verder niets van (U)EFI partities, excuses)
Dat lijkt me de meest plausible verklaring

Pro tip: steek de hard disk eens terug, indien hij boot, kijk eens in diskmanagement

http://specs.tweak.to/16567

• gostevie
Heb een Ubuntu Bootloader op USB stick gebruikt en op Ubuntu kon ik m'n SDD gewoon vinden en openen. Probleem lijkt dus echt te zijn dat die SSD niet UEFI is. Heb ff gegoogled en blijkbaar kan ik die Windows 10 SSD zelfa zonder alles te formatteren veranderen in een UEFI schijf met een command. Denk dat ik m'n oude HDD er weer ff inzet en dan via die HDD mn SDD Windows laat booten en m dan om zet naar UEFI. Of is er nog een makkelijkere manier daarvoor? (via een ingeplugte USB ofzo? of kan dat zelfs gewoon via de ubuntu bootloader?)

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Is een windows command of een linux (ubuntu) command?

Kan je die command hier ook neerzetten?

[Voor 29% gewijzigd door Hoiboy19 op 26-03-2021 09:47]

Specs

• gostevie
Type the following command to validate that the drive meets the requirements and press Enter:

mbr2gpt /validate

Type the following command to convert the drive from MBR to GPT and press Enter:

mbr2gpt /convert

Bron: https://www.windowscentra...-bios-uefi-windows-10?amp

• gostevie
Heb de oude HDD weer terug in de laptop gedaan en via de bootloader van de oude HDD kon ik de Windows van mn SSD loaden. In disk management ff gekeken en daar staan de SDD en de HDD allebei als GPT gekenmerkt, dus dat is het probleem toch niet, die commands die ik hierboven heb gepost zouden dan ook niks helpen.

Het probleem lijkt dus te zijn dat mn SSD gewoon geen UEFI heeft / de mobo mn SSD niet kan booten omdat er geen UEFI op zit. Weet iemand hoe ik dat t beste kan regelen...?

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

maak een eens screenshot van disk management.

het zou kunnen dan de (U)EFI partitie op de hdd staat en de C: partitie op de ssd. als dat zo is start hij op vanaf de hdd, en zegt de hdd dat windows weer de C: schijf moet gebruiken op de ssd.

als je dan de hdd weghaald is er geen efi partitie die windows vanaf de ssd laat opstarten.

je zou kunnen proberen om de efi partitie met iets als mini tool kunnen te verplaatsen van de hdd naar de ssd maar ik denk dat je windows beter opnieuw kan installeren.

Specs

• gostevie
Heb idd Windows net opnieuw geinstalleerd, er werd toen ook een kleine nieuwe partitie aangemaakt. Nu loopt alles soepeltjes! Echt raar dat Windows niet automatisch al een UEFI partitie installeert bij elke nieuw installatie, onafhankelijk ervan of het op een 1e of 2e schijf is....

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

windows houd er soms van om zichzelf op meerdere schijven te installeren :)

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee