Toon posts:

Op zoek naar DIY DD onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 14:40
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar onderdelen voor een DIY DD setup (ipv T300RS) die mensen eventueel nog hebben liggen (voor een gestaakt project, of wat de reden ook is) en ik eventueel voor een eerlijke prijs kan overnemen. Dus heb jij een MIGE of an dere servo staan, heb je nog een Biss-C of SinCos encoder liggen, een simucube 1 module, IONI Pro / IONI Pro HC (of andere drive), voeding of een ander discovery board liggen? Laat het me dan weten :) Ik vind het namelijk zonde om van alles de hele wereld over laten vliegen terwijl het hier wellicht ook te krijgen is.

Ben in principe nog vrij om te kiezen wat ik gebruik. Zou een motor kunnen krijgen, maar ik wil even zien wat beschikbaar is nog om te zien of het een goede fit is.

Ik ben tevens van plan zelf een alu rig te bouwen (ipv playseat), dus als iemand nog een ongebruikte simlabs heeft staan of ideëen heeft, houdt ik me aanbevolen :)

Check je dit topic uit interesse en wil je ook zelf proberen te bouwen, maar weet je niet waar je moet beginnen, laat het me weten. Wellicht kan ik je helpen en als dan toch parts besteld moeten worden kunnen we de verzending wellicht delen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
Leuk projectje en ben wel nieuwsgierig naar wat het uiteindelijk precies gaat worden. Ben wel bang dat je al snel duurder uit bent dan wanneer je een kant en klaar kitje had gekocht, zoals bijvoorbeeld https://www.simracingbay.com/product/mige-osw-kit/

iRacing Profiel

• dozo71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-02 00:29
Mwoa zijn niet meer te krijgen bij simracing bay. Denk dat je nog wel een osw v1 / simucube 1 kan bouwen voor een leuk bedragje. Zal wel richting de 800-1000 euro gaan denk ik maar misschien dat je hier en daar een dealtje maken kan.

[Voor 3% gewijzigd door dozo71 op 24-03-2021 17:56]

iRacing Profiel

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04:05
Ik ben ook nieuwsgierig waar dit op uit gaat komen. Zou haast denken dat je het bijna niet onder een direct force pro uit gaat krijgen qua prijs maar op zich heeft zelf knutselen natuurlijk ook zijn charme.

iRacing profiel

• IKON
Update:

Heb een aantal opties op een bierviltje uitgewerkt qua pro's en con's en kosten. Alles is orde grootte. Hiermee kan ik wat paden wegstrepen. Mochten er toch spullen beschikbaar komen van afgevallen opties, zal ik die optie opnieuw overwegen.

Ik onderzoek momenteel verschillende opties:
Servo set (met evt. MiGE motor) + STM32 + MMoS/VNM
De goekoopste (zonder stuur en pedalen, dus enkel wheelbase) optie is om een servomotor + drive (bijv. een MiGE 130ST-M10010 met AASD30 driver) uit china te laten komen met een STM32 discovery board en MMoS of VNM software. Er is geen voeding nodig, daar het STM32 discovery board de nodige voeding uit een USB hub kan halen. Hierbij zouden de kosten tegen de €550-€600 euro zijn:
130ST-M10010 + AASD30: ong. €400 incl verzending
STM32 discovery board: ong. €50 incl verzending
Bekabeling / connectors / incidenteel: €50 - 100.

Het nadeel van deze route is dat een goedkope AASD30 driver niet overweg met hoge resolutie encoders. Je boet zodoende dus in aan precisie. Maximale PPR waarmee een AASD30 driver overweg kan is 2500. Dat zijn 10.000 counts per revolution (CPR). Dus 10.000 meetpunten per 360 graden. Dit lijkt super precies, maar ervaring in de community leert dat bijna iedereen die een OSW project doet voor minstens 10.000PPR (40.000CPR) gaat of voor Biss-C of SinCos encoders die meer dan 2 à 3 miljoen CPR hebben. Ik wil dan ook proberen opties uit te werken die deze mogelijkheid bieden. Daarmee valt deze af.

P.S. In plaats van de STM32 zijn ook Thanos bezig met het TDD bord en is VNM ook een eigen bord aan het ontwikkelen. Deze werken allen op basis van het STM32 bord en de MMoS firmware en kunnen beiden ogenschijnlijk niet overweg met Biss-C/B of SinCos encoders. Daarmee vallen deze voorlopig voor mij ook af.
MiGE motor + IONI Pro (HC) + Simucube 1 + 48V PSU
Een andere makkelijk te verkrijgen opties is een motor kopen en bij granite devices een IONI + Simucube te kopen. Daar moet dan nog een voeding bij. Deze optie is wel gelijk een stuk duurder, maar flexibiliteit is "eindeloos" (voor zover de IONI stroom kan leveren voor de motor :P ). Prijzen zijn pak en beet en incl. verzending:
Motor los: €300
IONI Pro/HC + Simucube : €500
PSU: Ligt eraan hoe sterk en uit CH of EU. Uit EU: €150

Hiermee zit je dus op €950. De prijs is dus echt een nadeel. Vooral aangezien je de set zelf bouwt. Je bent wel heel flexibel, maar veel van de mogelijkheden ga je waarschijnlijk NOOIT benutten. Wat je ziet is dat de meesten deze sets bouwen met een 20Nm motor (M10010). Daarmee zou je goedkoper en specifiekere drivers kunnen gebruiken.

Voordeel van deze combi is wel dat als je voor wat voor reden dan ook toch een sterkere motor wilt, je wat meer opties hebt. De IONI Pro HC kan best wat sterkere motors driven en werkt ook met kollmorgans bijvoorbeeld. De opties zijn echter niet eindeloos. Wil je echt grote motoren aansturen heb je een Argon drive nodig, maar die kost op zich al zeker €500. Een voordeel wat wel blijft staan is dat je middels deze optie een M10010 kunt overdriven tot 25Nm koppel als je dat zou willen. Je zou ook een 10015 of een 15015 kunnen driven op max 20Nm. Die motoren hebben dan nog wat headroom, waardoor je minder last hebt van warmte ontwikkeling. (Let wel, deze twee motoren hebben een lagere A/Nm verhouding en vragen dus meer stroom om tot 20Nm te brengen dan een 10010.)

Puur op prijs valt deze optie af.
Servomotor + openFFBboard + psu
Dit project loopt nog en heeft wat issues met het verkrijgen van de juiste chips door de bekende chip tekorten. Dit is overigens wel een hele goede optie die met preciezere encoders overweg kan. Je kunt hier ook verschillende motoren mee bedienen. De maker ontwikkelt namelijk ook een eigen driver gebaseerd op een TMC4671. Voordeel van dit project is dat je wat flexibeler bent dan bij STM32 + MMoS. De ontwikkelaar lijkt ook erg ambitieus. Nadeel is dus dat de driver niet te krijgen is momenteel door de chip tekorten. Anders nadeel is dat e.e.a. nog zelf gesoldeert zal moeten worden. Dit is voor mij wel een serieuze optie, maar is nog niet helemaal beschikbaar. Daarmee onderzoek ik deze momenteel niet verder (alhoewel ik wel probeer te helpen alternatieve chips te vinden om toch door te kunnen voor de ontwikkelaar). Prijs heb ik nog niet goed inzichtelijk. Ik denk dat beide borden samen zo een €150 gaan kosten. Plus motor en voeding zit je dan op €600 denk ik.

Dit is de meest serieuze optie voor goede prijs en kwaliteit. Nadeel is wel dat ik voor deze wat geduld moet hebben en heel precies moet gaan solderen ;) Uiteindelijk is het de bedoeling dat dat niet meer hoeft en dat ze kant en klaar van JCLPCB te bestellen zijn.
MiGE + VESC driver + STM32
Deze optie heb ik nog niet goed onderzocht. Update komt nog. VESC is een open source motor driver. Ik heb het vermoeden dat deze niet zo sterk zijn. Maar zoals gezegd. Wordt onderzocht, want dit is wel een erg interessante optie, ondanks dat deze niet met een preciezere encoder overweg lijken te kunnen.

Als dit goed te combineren is met een openFFBboard en een SinCos (25 bit ofzo) encoder kan runnen dan is dit wel echt een serieuze optie.

Ik ben tevens voornemens om meerdere drivers + discovery boards te bemachtigen om verschillende opties te kunnen testen.

Als voor iemand andere opties wel interessant zijn, voel je vrij om mee te onderzoeken. Ik wil ook wel helpen zo een optie in elkaar te bouwen.

[Voor 11% gewijzigd door IKON op 25-03-2021 11:16]

• dozo71
Ik heb me ook verdiept in zelfbouw dd. Kan me geen goed beeld vormen van vnm en de thanos bordjes. Heb wat filmpjes gezien van diy met vnm/mmos en vond er erg veel ruis en lawaai in zitten.
Ik kwam zelf op een simucube/ioni board met een mige st130-10010. (Small Mige) als beste oossing. Het overdriven van de mige brengt je denk ik weinig dus dan kan ook de powersupply wat kleiner. Een biss c encoder is een must volgens mij.
Een ioni hc heb je denk ik niet nodig. Pro is goed genoeg. Dus denk dat het goedkoper kan.
Ik zou zeggen:
Small Mige (direct van Mige in China met biss c en shielded kabels) Max €300.
Ioni board + simucube board €360
Meanwell (uit nl powersupply €60-€100 (afhankelijk of je een 320-380 of 420 48v unit wil, 320 is minimum))
Coolermaster h110 case €35
Klein spul €25
Kom je rond de €800-850 uit.

https://youtu.be/WDnL4BCMagU

Deze gast heeft er een gemaakt niet zo lang geleden.

Anyway probleem is dat de prijs wel erg dicht bij een vrs direct drive pro van €899 komt. En die heeft garantie.

iRacing Profiel

• IKON
dozo71 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:03:
Ioni board + simucube board €360

Anyway probleem is dat de prijs wel erg dicht bij een vrs direct drive pro van €899 komt. En die heeft garantie.
Die IONI en Simucube zijn bij mij inclusief tax 480 als ik ze in het winkelmandje leg bij granite. Daarnaast moet je nog invoerkosten betalen denk ik?

Wellicht zijn ze wat duurder geworden...
Die laatste opmerking is precies waarom dat geen optie is voor mij. Bij die €899 komt wel nog verzending overigens.

Heb je de shielded cables er specifiek bij gevraagd? Ik dacht dat die standaard worden meegeleverd.

• dozo71
Had er naar gekeken maar corona gooide roet in het eten dus heb uiteindelijk niks besteld.
Was idd vergeten dat er nog btw bij moet bij de ioni and simucube.
Als je direct bij mige besteld zitten er kabels bij maar met die Chinezen moet je altijd duidelijk zijn en altijd precies zeggen wat je wil. Weet niet of je invoerkosten moet betalen met granity ze zitten in finland dacht ik.
Andere mogelijkheden die jij noemde zijn idd goedkoper en natuurlijk interessant maar ik vond al die filmpjes een beetje "niet af". Kan natuurlijk wel ontwikkeld worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobander
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05-2021
Hey @IKON, da's een aardig bierbiltje :) Het lijkt iig op de mijnes want alles wat je noemt is bij mij ook de revue gepasseerd. Leuk project dat je bent opgestart!
Misschien is een VNM DD ook nog een optie voor je: https://discord.com/channels/720446521727909918/720468878840561765/804959193835503656

Na lang en hard nadenken, ben ik toch maar voor optie 1 op je lijstje gegaan (MMoS/VNM op MIGE + AASD + Thanos DD board).
Ten eerste vanwege de kosten. Een M130ST-M07725+AASD vond ik afgelopen week voor €313 shipped (daar zal de douane ook wel wat bovenop gooien als het binnenkomt) en de TDD kwam op €118 shipped. Met invoerrechten zal ik uiteindelijk ergens tussen de 500 en 600 uitkomen, en da's het maximale wat ik wilde uitgeven. Aanvankelijk wilde ik op de Fanatec DD1 tour gaan, maar ik had geluk dat ie niet leverbaar was :) Gaf me wat meer tijd om erover na te denken (ik heb nl. ook een gezin dat heel andere plannen heeft met mijn geld en tijd :|). Ik heb straks dus een systeem dat de helft kost.
Is de DD1 dan ook 2x beter? Je noemt die encoder resolutie van 2500ppr als een belangrijke dealbreaker. Ja, dat is idd minder precies dan wat Biss-C etc. levert, maar hoe merkbaar storend zal dat in de praktijk zijn? Het is merkbaar als ik de bronnen mag geloven, maar niet in de orde van grootte zoals de cijfers doen vermoeden. Ik kom van een G29 waar ik al jaren prettig mee stuur (zelfs prettiger dan een T300RS en CSL E). Je voelt er weliswaar relatief weinig mee, maar ik ga niet minder snel de ring rond. Ik zou al blij zijn als ik het wegdek zou voelen, de kerbs, understeer etc. Elke DD zal dus voor mij een hele verbetering zijn. En als dat voor een paar honderd eurie kan ipv 1000+ dan ben ik een happy man. Iets wat 5-6 jr geleden top was, kan nu nog steeds veel plezier geven, denk ik maar.
De TDD met de externe DAC schijnt overigens ook een hele verbetering te zijn qua geluid t.o.v. een zelf opgetuigd STM32-bordje: https://youtu.be/W8MjMc8zsz8.
MMoS schijnt nog best prettig te sturen op deze combo, ondanks de beperkte encoderresolutie, maar VNM schijnt zelfs nog iets beter te sturen. Die is nog in beta, maar uiteindelijk kan ik altijd nog switchen. Dat VNM DD board houd ik in de gaten.
Ik houd OpenFFboard ook in de gaten. Daarmee zou ik ook nog m'n servomotortje kunnen gebruiken. Als ik de encoder van dat kreng ook kan vervangen door nauwkeurigere, net zoals dat met de simucube MIGE's kan, dan zou dat helemaal mooi zijn. Maar daar kom ik vanzelf wel een keer achter. De ene MIGE is nl. de andere niet.
Dus ja, ik blijf je hier volgen. Als ik m'n spul binnen heb en werkend heb gekregen, zal ik wel laten weten of het wat is :) Tegen de tijd dat ik ben uitgekeken op dit setje, zullen de kids al de deur uit zijn en dan zien we wel wat er tegen die tijd te koop is.
Suc6!

[Voor 4% gewijzigd door bobander op 14-05-2021 23:51]

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 12:53
Ik heb lang hoop gehad dat dit wat zou worden maar betreffende knakker maakt de bordjes niet meer.. heeft er een paar gemaakt/verkocht maar is nu al jaren stil...

https://www.xsimulator.ne...wheel-an-experiment.7422/

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• IKON
Update:

Ik heb een pre release PCB kunnen regelen van de VRS Direct Force Pro. Zelf een behuizing voor gemaakt, stekkertjes gesoldeerd, remweerstand en voeding. Alles werkt top. Ik kan gewoon de VRS software en firmware gebruiken. Eigenlijk gewoon een VRS DFP dus, alleen zonder het logo en zonder PT100 op de motor. Uiteraard met een MiGe gecombineerd.

Als ik het nu weer moest doen zonder prerelease bordje zou ik openFFB nemen. Daar kan dan geen biss-C encoder op geloof ik, maar wel sincos. Ik denk dat de resolutie tov incrementele encoders wel wat uitmaakt, maar hoeveel weet ik niet.

• arrowpower
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik zit er ook naar te kijken om zelf een dd te gaan bouwen. Mijn vraag is nu dan ook wat waren de totale kosten uiteindelijk en heb je toevallig meer dan 1 board gekregen. Alvast bedankt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee