Update:
Heb een aantal opties op een bierviltje uitgewerkt qua pro's en con's en kosten. Alles is orde grootte. Hiermee kan ik wat paden wegstrepen. Mochten er toch spullen beschikbaar komen van afgevallen opties, zal ik die optie opnieuw overwegen.
Ik onderzoek momenteel verschillende opties:
Servo set (met evt. MiGE motor) + STM32 + MMoS/VNM
De goekoopste (zonder stuur en pedalen, dus enkel wheelbase) optie is om een servomotor + drive (bijv. een MiGE 130ST-M10010 met AASD30 driver) uit china te laten komen met een STM32 discovery board en MMoS of VNM software. Er is geen voeding nodig, daar het STM32 discovery board de nodige voeding uit een USB hub kan halen. Hierbij zouden de kosten tegen de €550-€600 euro zijn:
130ST-M10010 + AASD30: ong. €400 incl verzending
STM32 discovery board: ong. €50 incl verzending
Bekabeling / connectors / incidenteel: €50 - 100.
Het nadeel van deze route is dat een goedkope AASD30 driver niet overweg met hoge resolutie encoders. Je boet zodoende dus in aan precisie. Maximale PPR waarmee een AASD30 driver overweg kan is 2500. Dat zijn 10.000 counts per revolution (CPR). Dus 10.000 meetpunten per 360 graden. Dit lijkt super precies, maar ervaring in de community leert dat bijna iedereen die een OSW project doet voor minstens 10.000PPR (40.000CPR) gaat of voor Biss-C of SinCos encoders die meer dan 2 à 3 miljoen CPR hebben. Ik wil dan ook proberen opties uit te werken die deze mogelijkheid bieden. Daarmee valt deze af.
P.S. In plaats van de STM32 zijn ook Thanos bezig met het TDD bord en is VNM ook een eigen bord aan het ontwikkelen. Deze werken allen op basis van het STM32 bord en de MMoS firmware en kunnen beiden ogenschijnlijk niet overweg met Biss-C/B of SinCos encoders. Daarmee vallen deze voorlopig voor mij ook af.
MiGE motor + IONI Pro (HC) + Simucube 1 + 48V PSU
Een andere makkelijk te verkrijgen opties is een motor kopen en bij granite devices een IONI + Simucube te kopen. Daar moet dan nog een voeding bij. Deze optie is wel gelijk een stuk duurder, maar flexibiliteit is "eindeloos" (voor zover de IONI stroom kan leveren voor de motor

). Prijzen zijn pak en beet en incl. verzending:
Motor los: €300
IONI Pro/HC + Simucube : €500
PSU: Ligt eraan hoe sterk en uit CH of EU. Uit EU: €150
Hiermee zit je dus op €950. De prijs is dus echt een nadeel. Vooral aangezien je de set zelf bouwt. Je bent wel heel flexibel, maar veel van de mogelijkheden ga je waarschijnlijk NOOIT benutten. Wat je ziet is dat de meesten deze sets bouwen met een 20Nm motor (M10010). Daarmee zou je goedkoper en specifiekere drivers kunnen gebruiken.
Voordeel van deze combi is wel dat als je voor wat voor reden dan ook toch een sterkere motor wilt, je wat meer opties hebt. De IONI Pro HC kan best wat sterkere motors driven en werkt ook met kollmorgans bijvoorbeeld. De opties zijn echter niet eindeloos. Wil je echt grote motoren aansturen heb je een Argon drive nodig, maar die kost op zich al zeker €500. Een voordeel wat wel blijft staan is dat je middels deze optie een M10010 kunt overdriven tot 25Nm koppel als je dat zou willen. Je zou ook een 10015 of een 15015 kunnen driven op max 20Nm. Die motoren hebben dan nog wat headroom, waardoor je minder last hebt van warmte ontwikkeling. (Let wel, deze twee motoren hebben een lagere A/Nm verhouding en vragen dus meer stroom om tot 20Nm te brengen dan een 10010.)
Puur op prijs valt deze optie af.
Servomotor + openFFBboard + psu
Dit project loopt nog en heeft wat issues met het verkrijgen van de juiste chips door de bekende chip tekorten. Dit is overigens wel een hele goede optie die met preciezere encoders overweg kan. Je kunt hier ook verschillende motoren mee bedienen. De maker ontwikkelt namelijk ook een eigen driver gebaseerd op een TMC4671. Voordeel van dit project is dat je wat flexibeler bent dan bij STM32 + MMoS. De ontwikkelaar lijkt ook erg ambitieus. Nadeel is dus dat de driver niet te krijgen is momenteel door de chip tekorten. Anders nadeel is dat e.e.a. nog zelf gesoldeert zal moeten worden. Dit is voor mij wel een serieuze optie, maar is nog niet helemaal beschikbaar. Daarmee onderzoek ik deze momenteel niet verder (alhoewel ik wel probeer te helpen alternatieve chips te vinden om toch door te kunnen voor de ontwikkelaar). Prijs heb ik nog niet goed inzichtelijk. Ik denk dat beide borden samen zo een €150 gaan kosten. Plus motor en voeding zit je dan op €600 denk ik.
Dit is de meest serieuze optie voor goede prijs en kwaliteit. Nadeel is wel dat ik voor deze wat geduld moet hebben en heel precies moet gaan solderen

Uiteindelijk is het de bedoeling dat dat niet meer hoeft en dat ze kant en klaar van JCLPCB te bestellen zijn.
MiGE + VESC driver + STM32
Deze optie heb ik nog niet goed onderzocht. Update komt nog. VESC is een open source motor driver. Ik heb het vermoeden dat deze niet zo sterk zijn. Maar zoals gezegd. Wordt onderzocht, want dit is wel een erg interessante optie, ondanks dat deze niet met een preciezere encoder overweg lijken te kunnen.
Als dit goed te combineren is met een openFFBboard en een SinCos (25 bit ofzo) encoder kan runnen dan is dit wel echt een serieuze optie.
Ik ben tevens voornemens om meerdere drivers + discovery boards te bemachtigen om verschillende opties te kunnen testen.
Als voor iemand andere opties wel interessant zijn, voel je vrij om mee te onderzoeken. Ik wil ook wel helpen zo een optie in elkaar te bouwen.
[Voor 11% gewijzigd door IKON op 25-03-2021 11:16]