Toon posts:

Feedback zonnepanelen offerte oost-west serieel, 13 panelen

Pagina: 1
Acties:

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:08
We zijn aan het oriënteren op zonnepanelen en willen de knoop doorhakken. Als sanity check wil ik graag van jullie weten of dit een goede deal is of dat we beter iets kunnen aanpassen.

Over onszelf
- koopwoning waar we net wonen en nog wel twintig jaar willen blijven wonen
- Oost-west opstelling met helling van ongeveer 40 graden en dakkapel op het westen
- We kunnen de panelen bekostigen via een verduurzamings depot, dus financieel is er voldoende ruimte
- Belangrijkste reden om zonnepanelen te nemen is om in eigen verbruik te voorzien. Dat wil zeggen: jaarlijks ongeveer evenveel verbruiken als opwekken
- We verbruiken nu zo'n 4000 kWh per jaar en dat zal wel toenemen als we een laadpaal nemen of ons gezin uitbreiden.

Offerte zonnepanelen
- Prijs inclusief BTW: 5183,46 euro.
- 13x Longi zonnepanelen type LR4-60HPB-360M (360 Wpiek, 12j productgarantie, 25j vermogensgarantie)
- Growatt MIN 4200 XE omvormer (5 jr productgarantie, 2 onafhankelijke MPP trackers)
- Serieel geschakeld systeem
- DC bekabeling aanleggen
- AC bekabeling van omvormer naar meterkast
- werkschakelaar bij omvormer
- BTW teruggave begeleiding
- 11 solar construct onderconstructie schuin dak
- 2 solarconstruct voor platte daken
- aardlekautomaat B16A is reeds aanwezig en vrij.

Het legplan

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo mooi gelegd, maar hier heb ik zelf om gevraagd. Ik wil aan de oostkant een dakraam laten plaatsen tussen de zonnepanelen. Verder heb ik zelf gevraagd om twee panelen op de dakkapel hoewel er ruimte is voor vier, omdat ik de dakkapel niet berekend is op extra ballast. Volgens de aanbieder van de zonnepanelen kan het dak 50 kilo dragen per m², dus ongeveer 400 kilo. Een constructie met twee panelen weegt zo'n 120 kilo inclusief ballast.

Vragen
- Is het misschien toch de moeite om voor parallel geschakeld te gaan? Nadeel: 800 euro meerprijs, meer gevoeligheid voor onderhoud van optimizers. Voordeel: meer rendement. Er is wat schaduw op het westen. De zon staat vrij laag en scheert net over de top van een populier, waardoor er wat schaduw is. Het valt nog mee omdat de populier nu kaal is. In de zomer is er geen schaduwwerking.
- Misschien toch gewoon 4 zonnepanelen op de dakkapel? Het totaal gewicht is dan 240 kilo. Is dat nog goed houdbaar?
- Andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb een vrij goed gevoel over deze aanbieder. Hij is voor een schouw gekomen, we hebben vrij veel contact gehad, een hoop zorgen worden uit handen genomen door aanleg van elektra, plaatsing en BTW service en 13 panelen lijkt mij een prima oplossing voor ons dak. Misschien kunnen er 15 panelen op het dak, maar dan word het mogelijk te zwaar voor de dakkapel. Ik neig ernaar om dit aanbod te accepteren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit kan natuurlijk niet.
Je hebt 3 verschillende orientaties/hellingen en maar 2 mppt ingangen.
De panelen op de dakkapel gaat de panelen op de west kant beperken in stroom (en vice versa) als je die in serie aansluit, omdat ze niet dezelfde helling hebben.
Die installateur valt voor mij al in de catogorie koekebakker.

4 panelen passen prima op dual betonvoeten (sun-solar oss verkoopt ze) op een dakkapel.
Ik zou hier gaan voor 4x APS QS-1

Of 2x stringen van 4x panasonic hit (59 Vmpp en lagere stroom)
(die mogen parallel op 1 ingang, kies dan wel een SMA)

Voor de oostkant kan je dan wel andere panelen nemen.

7 panasonic ipv 7 longi kan ook. Maar is wel wat duurder. (maar als je er 20 jaar nog woont, ook geen probleem)

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2021 17:40]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:08
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:49:
Dit kan natuurlijk niet.
Je hebt 3 verschillende orientaties/hellingen en maar 2 mppt ingangen.

De panelen op de dakkapel gaat de panelen op de west kant beperken in stroom (en vice versa) als je die in serie aansluit, omdat ze niet dezelfde helling hebben.
Dank, daar had ik niet eens rekening mee gehouden...
4 panelen passen prima op dual betonvoeten (sun-solar oss verkoopt ze) op een dakkapel.
Ik zou hier gaan voor 4x APS QS-1
Past wel, maar ik twijfel of de dakkapel genoeg draagkracht heeft. Ik heb gebeld met de leverancier van de dakkapel en zij gaven aan dat het plaatsen voor eigen risico is en dat het er niet op berekend is. Ze willen ook niet aangeven hoeveel kilo draagkracht de constructie heeft.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De voeten (van 10 graden) zijn 50 kg per stuk
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
De voeten van 7 graden zijn 44 kg per stuk

Paneel is 20 kg.

44+44+44+ 80 = 212 kg.
Ik denk dat het wel mee valt. Bij de buren ligt het ook al 5 jaar zonder problemen.
Steekt zelfs boven de nok uit qua wind. 8)

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2021 18:40]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Ja inderdaad wat @AUijtdehaag schrijft, 3 orientaties kan niet op die omvormer.

Een 4200 W omvormer is niet nodig bij die richtingen en hellingen. 3000 W zou al kunnen, maar 3680 W mag ook nog wel (ook voor 15 panelen)

De meest voor de hand liggende oplossing is denk ik toch de parallele oplossing. Met een 3000 W of 3680 W enkelfase SolarEdge omvormer.
Kies in ieder geval niet voor SolarEdge 3 fase, dat gaat niet met dit dak.

edit: in geval van Solaredge, wel kiezen voor optimisers die 85 V kunnen uitsturen

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 24-03-2021 21:57]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee