Toon posts:

Integrated GPU ipv dedicated GPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MarfDoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-02 15:04
Mijn vraag
Ik heb recent een hp envy 15-ep0700nd aangeschaft. Voornamelijk voor licht kantoorwerk, maar daarnaast ook voor videobewerking op hobby niveau.
De specs

i7-10750H
16GB
GTX 1650Ti
Win10 home

Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat de video's schokkerig afspelen in de tijdlijnen van zowel adobe premiere elements als davinci resolve.
Als ik dan in taakbeheer kijk dan zie ik dat de intel GPU 100% wordt belast en de GTX vrijwel niet.
Dit gebeurt bij video's in 4k@60fps opgenomen met mijn telefoon.
1080p@60fps lopen wel soepel.
Ik zou denken dat 4k@60fps ook soepel zou moeten lopen met deze specs.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adbobe premiere elements, davinci resolve

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- In het NVIDIA configuratiescherm als voorkeurs GPU de GTX opgegeven
- In het NVIDIA config scherm bij programma instellingen zowel adobe en davinci resolve ingesteld dat deze de GTX moeten gebruiken.
- In HP command center de GPU ingesteld op 'Prestaties' profiel. Dit helpt enigszins in adobe premiere, maar nog steeds wordt de intel gpu meer belast dan de GTX. In davinci resolve helpt het vrijwel niets.
In windows instellingen
- In windows grafische instelling aangeven dat beide programma's moeten draaien op de GTX
- De intel gpu volledig uitgeschakeld in apparaat beheer. Hierdoor speelde de video's soepel af in de tijdlijnen, maar kreeg ik allerlei andere issue's. Bijvoorbeeld dat de visualisaties in skype heel erg gingen laggen.
- Nvidia drivers geupdate.

Alle reacties

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-05 17:24

Yinko

brb ben ff klagen lol

In Adobe Premiere Pro je GPU juist zetten. Zie deze link.

Edit:

[Voor 34% gewijzigd door Yinko op 24-03-2021 16:41]

• MarfDoli
Thanks, maar ik gebruik geen adobe premiere pro, maar premiere elements.
Ik heb in de settings gekeken, maar iets vergelijkbaars is er niet.
Ik zoek ook liever naar een algemene oplossing waardoor alle applicaties automatisch gebruik maken van de dedicated GPU.

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-05 17:24

Yinko

brb ben ff klagen lol

4k is sowieso zwaar. Je hebt wel de stekker in het stopcontact tijdens het werken? Anders kan ie niet optimaal het werk verrichten.

• MarfDoli
Ja stekker zit erin.
Het is zwaar, maar puur een video laden in de timeline en afspelen zou toch moeten lukken, ik heb dan nog geen bewerking gedaan.

Ik zei trouwens eerder dat wanneer ik de intel HD gpu disable het afspelen soepeler ging. Dat is deels waar. Wanneer ik echter opnieuw opstart dan wordt de Microsoft Basic display adapter gebruikt door zowel windows als adobe premiere en davinci resolve. De dedicated gpu wordt helemaal buitenspel gezet en de CPU wordt nu juist volledig belast.

Het lijkt wel alsof de dedicated gpu voor spek en bonen in de laptop zit.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Zie hier voor de GPU instellingen bij Premiere Express. Je moet wel de betaalde versie hebben.

Bij DaVinci Resolve heb je denk ik pech. Alleen de betaalde DaVinci Resolve studio ondersteunt GPU acceleratie voor zover ik weet. In ieder geval bij encoding.

[Voor 11% gewijzigd door Djarune op 24-03-2021 22:42]

• MarfDoli
Ja bij mij staat in die instellingen dat de kaart niet ondersteund wordt.
Balen, ik wist niet dat ik specifiek moest letten of een kaart compatible is met video bewerking programma's.
Dure les geleerd ;(

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 09:41
Bij Davinci Resolve Studio kan je inderdaad de GPU gebruiken. Ik heb een Speed Editor gekocht, waarbij je gratis de Studio versie van Resolve krijgt.
http://shop.vianto.be/nl/...d-editor-93387160069.html

Een andere optie is het maken van proxies in Resolve. Dan render je een lagere kwaliteit, waardoor je vlotter kan scrollen, maar je bewerkingen zullen gedaan worden op de originele beelden.
YouTube: HOW TO MAKE PROXIES - DaVinci Resolve 17 New Feature [Beginner Tutor...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee