Vraag

• NickW191
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik heb een aantal maanden terug een refurbished Samsung S8 gekocht via een bekende refurbished website. Ik krijg van bepaalde apps de melding dat mijn telefoon mogelijk geroot is en ik de officiële apps dus niet kan/mag gebruiken op mijn apparaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het gaat om een Samsung S8 met androidversie 9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. Ik heb de telefoon al teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
2. Ik heb met de app 'Root Checker' gecontroleerd of mijn telefoon geroot is: "Root access is niet juist geïnstalleerd op dit apparaat"

Mijn vraag:
Kan het zijn dat de vorige eigenaar de telefoon geroot heeft en nu op een of andere manier toegang heeft tot mijn gegevens? (Geen idee of dit überhaupt mogelijk is, ik ben niet zo thuis in digitale veiligheid)

Schroom niet te vragen om meer informatie!

Met vriendelijke groet,

Nick

Beste antwoord (via NickW191 op 24-03-2021 16:09)

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-03 01:22
Als je in Downloadmode gaat kan je zien of de e-Fuse getripped is, en het toestel dus een keer geroot is geweest.
Even gequote van dit linkje:
Just go into download mode and it will tell you if warranty is void 0x1 = tripped 0x0= Not tripped.
Aangezien een doorgebrande e-Fuse een onomkeerbaar proces is, kan je er in dat geval helaas niks aan doen.
Je kunt in downloadmode gaan door het toestel uit te schakelen, vervolgens tegelijkertijd de volume omlaag + bixby + powerknop ingedrukt te houden.
Vervolgens 1x op de volume omhoog om door te gaan.
Als je het daar gezien hebt kunt je het toestel herstarten naar normale modus door alle knoppen ongeveer 10 seconden ingedrukt te houden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• IThom
Als je in Downloadmode gaat kan je zien of de e-Fuse getripped is, en het toestel dus een keer geroot is geweest.
Even gequote van dit linkje:
Just go into download mode and it will tell you if warranty is void 0x1 = tripped 0x0= Not tripped.
Aangezien een doorgebrande e-Fuse een onomkeerbaar proces is, kan je er in dat geval helaas niks aan doen.
Je kunt in downloadmode gaan door het toestel uit te schakelen, vervolgens tegelijkertijd de volume omlaag + bixby + powerknop ingedrukt te houden.
Vervolgens 1x op de volume omhoog om door te gaan.
Als je het daar gezien hebt kunt je het toestel herstarten naar normale modus door alle knoppen ongeveer 10 seconden ingedrukt te houden.

• NickW191
Hartelijk dank voor de snelle reactie!

Ik heb het gecheckt en de downloadmode zegt het volgende:
Warranty VOID: 1 (0x0000)

Dus ik maak hieruit op dat de e-fuse niet is doorgebrand.
Kan ik er dus vanuit gaan dat er niemand 'met me meekijkt op afstand' en ik dus gewoon veilig mijn bankieren app etc. kan gebruiken?

Toch vreemd dat bijvoorbeeld de officiële Samsung Pass app (voor het bijhouden van wachtwoorden) aangeeft dat mijn apparaat geroot is. Heb je toevallig nog suggesties om dit te verhelpen?

Alvast bedankt!

Nick

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
Eh nee, 1 is ja. Ofwel, hij is geroot geweest.
Maar, dat zal daarna wel uitgezet zijn. Denk dat sommige apps struikelen over die void.
Ik zou als het kan, contact opnemen met die winkel en dit aangeven.
https://forums.androidcen...rranty-void-1-0x0000.html

Oh wacht, het kan ook volgens die link dat hij referbished is (wat bij jou dan zo is).
Maar als de apps er over vallen, dan is de werking van de telefoon niet goed in mijn ogen.

[Voor 40% gewijzigd door Arunia op 24-03-2021 15:47]

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat @Arunia zegt klopt volgens mij. De telefoon is geroot geweest en daarna refurbished. En Samsung ziet dat als onveilig en zullen bepaalde apps niet werken. Daar is niets meer aan te doen.

Daarentegen kan je wel gewoon veilig bankieren, dat is geen probleem. Je bank-apps werken gewoon en geven geen beveiligingsmelding?

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:17
Kom je daar nu pas achter of weet je het al maanden? Je hebt namelijk best kans dat ze moeilijk gaan doen, omdat het al maanden geleden is.

• IThom
Je kunt in Download Mode ook zien of de current binary Samsung Official is, maw je hebt dan originele firmware op het toestel geinstalleerd staat.

• NickW191
Bedankt voor alle reacties, top zo'n behulpzame community!

Ik heb de telefoon inderdaad al een aantal maanden dus ik verwacht ook niet dat de desbetreffende winkel mij gaat helpen met dit probleem (ze zullen waarschijnlijk zeggen dat ik het zelf heb gedaan).

Buiten het feit dat ik bepaalde apps niet kan gebruiken ervaar ik verder geen problemen zoals beveiligingsmeldingen van m'n bankieren app. Dat ik deze andere apps niet kan gebruiken neem ik dan maar voor lief, weinig aan te doen als ik het zo lees.

De current binary staat ook gewoon op Samsung Official, dus dat zal dan wel goed zijn.

Het gaat mij er voornamelijk om dat er niet achter de schermen wordt meegekeken en mijn wachtwoorden etc dus niet veilig zijn. Zoals @Pierre_nr1 stelt kan ik er dus van uit gaan dat alles veilig is ondanks dat hij in het verleden is geroot.

Nogmaals bedankt voor de hulp, mijn vragen zijn hiermee wel beantwoord.

Een fijne avond toegewenst,

Nick

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:17
NickW191 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:09:

Ik heb de telefoon inderdaad al een aantal maanden dus ik verwacht ook niet dat de desbetreffende winkel mij gaat helpen met dit probleem (ze zullen waarschijnlijk zeggen dat ik het zelf heb gedaan).

Buiten het feit dat ik bepaalde apps niet kan gebruiken ervaar ik verder geen problemen zoals beveiligingsmeldingen van m'n bankieren app. Dat ik deze andere apps niet kan gebruiken neem ik dan maar voor lief, weinig aan te doen als ik het zo lees.

De current binary staat ook gewoon op Samsung Official, dus dat zal dan wel goed zijn.

Het gaat mij er voornamelijk om dat er niet achter de schermen wordt meegekeken en mijn wachtwoorden etc dus niet veilig zijn. Zoals @Pierre_nr1 stelt kan ik er dus van uit gaan dat alles veilig is ondanks dat hij in het verleden is geroot.

Nick
Ik lees ook dat je package disabler moet downloaden en daarna de Security Log Agent kan uitschakelen.

• NickW191
Ik heb verder geen last van meldingen van Security Log Agent. Ik krijg alleen een melding wanneer ik bepaalde apps wil installeren.

Toch bedankt voor het meedenken @NotSoSteady

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
NickW191 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:09:

Nick
Graag gedaan. En laat het nu gewoon zoals het is. Wat werken moet, dat werkt. Niet gaan knutselen.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:57
Je kan de telefoon zelf weer rooten en dan magisk installeren, daarmee kan je hiden dat je telefoon geroot is voor specifieke apps.

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35
Ik zou met Odin opnieuw de stock ROM flash. Dan is root weg en zal het wel weer werken. Het toestel is dan waarschijnlijk wel helemaal leeg, dus eerst backups maken.

Odin is hier te downloaden, https://forum.xda-develop...ched-odin-3-13-1.3762572/

He kunt de officiële ROM downloaden met freija. En die is hier te vinden: https://forum.xda-develop...wnloader-checker.3910594/

En hier staat hoe het werkt: https://www.xda-developer...rmware-any-samsung-phone/

Ik heb zelf een s8 en het type nummer is SM-G950F en de csc is PHN.

[Voor 6% gewijzigd door RedNas74 op 24-03-2021 20:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee