Installatie zonnepanelen delen met buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripax
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:10

[ Voor 108% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is technisch mogelijk om bijvoorbeeld bij jou in de meterkast een groep te plaatsen waar dan de meterkast van de buren op zit. In theorie kunnen die dan de hele aansluiting opheffen maar dat is misschien weer raar voor de netbeheerder.
Waar je dan de omvormer hangt maakt weer niet uit maar handigste is ook bij jou i.v.m die groep naar de buren.

Dan heb je meer eigenverbruik dus minder naar het net, of het allemaal legaal mag is nog even daar gelaten maar technisch geen probleem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripax

[ Voor 138% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dus je wil alleen echte surplus weggeven?
hebben je buren toevallig een E-boiler of een SWW vat met inschroef element? dan kan je met een lange kabel een element daarin schakelen op de zonnestroom. op jaarbasis is dat 1000 - 2000kWh

kant en klaar oplossingen zijn eddi (van de makers van zappi) ohmpilot (fronius) etc

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:59:
Maar als ik het goed begrijp dan wordt in dat geval niet alleen de opgewekte stroom gedeeld, de buren kunnen dan ook stroom gebruiken die ik afneem van het net, dus op mijn kosten?
Ja klopt, maar omdat je zonnepanelen hebt is je base load met 2 huizen hoger waardoor je meer eigen opgewekte stroom verbruikt, en dat wil je. Alleen in de avond is dat ook meer uit het net, van 2 huizen.
Een meter ertussen zou kunnen aangeven hoeveel de buren verbruiken en daar op afrekenen.
Ik wil eigenlijk alleen de opgewekte stroom delen.
Ja dat gaat niet meevallen natuurlijk, alleen als je een selectief verbruikers kabel maakt waar dingen aan hangen buiten de buren eigen meterkast en ook nog eens op de zon schakelen, bijv een boiler voor warm water zoals @AUijtdehaag doet met zijn power to heat.
Of het legaal is moet ik inderdaad nog uitzoeken, maar ik deel dan alleen mijn "eigen" stroom, niet die van de netbeheerder, dus zou niet meteen weten waarom niet.
Ja dan wel, maar kan je ook zelf iets mee doen, of je systeem scheiden in 2 delen en 1 deel met omvormer bij de buren hangen, geeft zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripax

[ Voor 176% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat het idee met het relais niet werkt.

@Rol-Cos idee lijkt me wel goed. Alles via 1 netaansluiting

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Geen e-boilers helaas..
Die 2 oplossingen ga ik bekijken!

[...]

Ja klopt, maar het splitsen van de installatie kost dan weer redelijk wat geld..

Ik zat net te denken. Ik kan natuurlijk ook een relais gebruiken, geschakeld door de omvormer.
Indien voldoende opwek => relais open naar de buren?
Of complexer, als ik de P1 poort uitlees, en bij teruggave => relais open?

Alleen is het ook weer niet 100% bullet proof.. Er kan dan nog steeds netstroom van het ene naar het andere huis 8)7
Netstroom van de buren naar jou en andersom wanneer beide een net aansluiting hebben is geen goed plan en dat is omdat:
Bij 3 fase aansluitingen moet je exact dezelfde fase hebben, pak je een ander heb je 400v op je spullen.
Bij enkel fase aansluiting heb je sowiezo 400v omdat jij en de buren niet dezelfde fase delen.

Enige kan, dingen van de buren aan laten gaan op jouw stroom netwerk, dus de koelkast en aquarium op aparte kabel naar jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripax

[ Voor 108% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De buren hebben geen PV toch?

Apparaten van de buren die op jaarbasis significant verbruiken maar geen hoog piekvermogen vragen (koelkast, aquarium) kun je prima op jouw meterkast aansluiten. Misschien ook de wasmachine en droger als je genoeg groepen hebt.
Met verbruiksmeters er op kun je meten hoeveel er naar de buren gaat.
Als je dan tegelijk meet of er op dat moment sprake is van terugleveren kun je die energie volgens twee tarieven afrekenen met de buren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripax

[ Voor 101% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43

Tazzios

..

Het (voor) verwarmen wat warmwater is het eigenlijk het enige nuttig wat je makkelijk kunt doen. Een Eboiler kun je gewoon voor je CV plaatsen.

Alleen stroom leveren aan de buurman bij overschot is niet te doen.
je moet dan een apparaat ontwikkelen welke:
- kijkt of je stroom overschot hebt.
- Kan omschakelen tussen verschillende netten.
- Weer terug schakelt indien het verbruik hoger is dan dat jij teruglevert.

En dan moet je buur ook nog een stroomverbruiker hebben welke je risicoloos uit/aan kunt zetten om hiervoor te kunnen gebruiken.
Dit buiten het feit of het legaal is en wat de brand verzekering ervan zal vinden.
tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:28:
[...]
De buren hebben geen PV.
Ja dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Ander idee: de dc stroom delen, en een kleine omvormer bij de buren?
dan wel een aparte string, feitelijk geef/ verhuur je dan een aantal panelen+dak aan de buren.

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 24-03-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Die 2 oplossingen ga ik bekijken!
Dat is helaas ook voor boiler achtige oplossingen, maar daar was je inmiddels al achter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Iets als een Victron EasySolar-unit zou hier uitkomst kunnen bieden. Dan laad jij de thuisaccu van de buren op wanneer en hoeveel jij dat wilt... Maar dat is wel een behoorlijk kostbare optie en kent ook weker nadelen en omzettingsverliezen. Een kleine thuisaccu van een paar kWh voor het optimaliseren van je eigenverbruik en de rest verkopen aan het net is denk ik het meest kostenefficient.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Je ben op zoek naar allerlei technische oplossingen maar je stelling 'Of het legaal is moet ik inderdaad
nog uitzoeken' lijkt me erg belangrijk te zijn. Voor je effectief materialen of dergelijke gaat aankopen
zou ik mij hier eerst verder in verdiepen. Wettelijk gezien mag je immers geen privédistributienet uitbaten
dus in principe eindigt hier je project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stef2020 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:26:
Je ben op zoek naar allerlei technische oplossingen maar je stelling 'Of het legaal is moet ik inderdaad
nog uitzoeken' lijkt me erg belangrijk te zijn. Voor je effectief materialen of dergelijke gaat aankopen
zou ik mij hier eerst verder in verdiepen. Wettelijk gezien mag je immers geen privédistributienet uitbaten
dus in principe eindigt hier je project.
Wat ben jij streng joh ;)
Distributie net klinkt gelijk heftig, stroompje naar de buren wat ook nog eens familie is zou ik niet gelijk uitbaten van een netwerk noemen.

Dat daargelaten,
Ik denk dat het eerder eindigt bij het kopen van iets überhaupt als je kijkt over hoeveel geld we het hebben jaarlijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:28:
[...]

De buren hebben geen PV.
Ja dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Ander idee: de dc stroom delen, en een kleine omvormer bij de buren?
DC stroom delen gaat niet. Een paneel kan maar op 1 omvormer tegelijk zitten.
Wat wel kan is een kleine omvormer kopen, en een aantal panelen daar op aansluiten. En dan die omvormer op de meterkast van de buren hangen.

Moet je alleen opletten dat jouw installatie nog wel werkt als er een paar panelen uit verdwijnen.

Een ander idee is misschien een thuisbatterij. Als salderen helemaal verdwijnt wordt dat ineens financieel aantrekkelijk. Dan kun je de energie die je overdag opwekt savonds gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tripax

[ Voor 113% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:44:
[...]

2500 kwH teruglevering op jaarbasis, wat 100 euro oplevert bij teruglevering (4 cent).
En wat dus ongeveer 500 euro kost bij afname(21 cent).
Ok, dat is nog redelijk, maar kan je niet eerst zelf nog meer verbruiken? Hoe warm je je warme water nu? Hoe verwarm je het huis?
Boiler is echt de beste optie, ook die kan je makkelijker delen met de buren, warmen op vermogen panelen en je werkt nagenoeg alles weg plus je kan er met zijn allen op douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Ok, dat is nog redelijk, maar kan je niet eerst zelf nog meer verbruiken? Hoe warm je je warme water nu? Hoe verwarm je het huis?
Boiler is echt de beste optie, ook die kan je makkelijker delen met de buren, warmen op vermogen panelen en je werkt nagenoeg alles weg plus je kan er met zijn allen op douchen.
voor 2 huizen is deze surplus idd bijna geheel weg met wat cop1 douchewater :)

2 boilers kan ook leuk, bv eddi kan 2 elementen aansturen met voorkeurs element (eigen boiler eerst :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je de warm waterleiding op zolder niet delen? (RVS vat anders niet te tillen)

Aton power to heat kan 12 elementen van 3000 watt aansturen. :o

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2021 18:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:52:
Kan je de warm waterleiding op zolder niet delen? (RVS vat anders niet te tillen)

Aton power to heat kan 12 elementen van 3000 watt aansturen. :o
Kan ie ook elementen van andere firma aansturen ? Bijv mijn daalderopjes elementjes. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co klik ff op de link en scrol naar beneden
Zal wel niet traploos zijn dan.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2021 15:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:24
Rol-Co schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Wat ben jij streng joh ;)
Distributie net klinkt gelijk heftig, stroompje naar de buren wat ook nog eens familie is zou ik niet gelijk uitbaten van een netwerk noemen.

Dat daargelaten,
Ik denk dat het eerder eindigt bij het kopen van iets überhaupt als je kijkt over hoeveel geld we het hebben jaarlijks.
Wat voor Nederland geldt:
Zodra je stroom gaat leveren aan een pand wat op basis van de regelgeving recht heeft op een eigen aansluiting op het regionale distributienet en de hoofdgebruikers van die twee panden niet dezelfde (rechts)persoon zijn, is volgens de wet sprake van een lokaal distributienet. En dat mag in principe niet.
Elke zelfstandige woning heeft recht op eigen aansluitingen op het elektra net. DUS mag je geen elektriciteit delen met je buren.
Ik weet niet precies hoe de regels op dit vlak in België liggen, maar ik verwacht dat het min of meer vergelijkbaar is.

Of het ooit problemen met de netbeheerder gaat opleveren wanneer je het toch niet helemaal volgens de regels doet? Dat verwacht ik niet, zolang beide panden nog wel een deel van het verbruik via de eigen aansluiting behouden. Bij volledig buiten gebruik stellen van één van de elektra aansluitingen gaat dat al anders worden.
Maar bovenal: Mocht er ooit brand in één van de woningen ontstaan waarbij uit het brandonderzoek naar voren komt dat het vuur mogelijk of vermoedelijk is ontstaan in de elektrische aansluiting, dan zal de brandverzekering niet uitbetalen, wanneer de elektrische installatie niet aan de regels voldoet. Wil je voor een besparing van maximaal een paar honderd euro per jaar een risico van honderdduizenden euro's lopen?

Daarnaast weet ik niet hoe het in België zit met keuringen van elektrische installaties. Bij een eventuele verplichte keuring van installaties (die in Nederland steeds dichterbij komt, o.a. onder druk van verzekeringsmaatschappijen) zal de bedachte constructie natuurlijk onverbiddelijk tot afkeur leiden. Afkeur maakt dat de woning niet meer te verkopen en verzekeren is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus je doet een aanname "dat België vast dezelfde regels heeft" en zet dat neer als een feit. Doe dat gewoon niet en zoek dan op zijn minst de regelgeving van België op. Misschien is het daar wel toegestaan vanwege infrastructurele beperkingen of zelfs politieke redenen.

@tripax Is het misschien een idee om in hoogtij dagen het zwembad van jou en je buren te verwarmen met je overschot? Warmtepomp? Het meeste wek je op half voorjaar / zomer / nazomer ivm temperaturen. Daar kan je wel gebruik van maken om een behaaglijk zwembadje te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:24
@Vorkie nee, ik ga er niet vanuit dat de regels hetzelfde zijn. Wel ga ik er vanuit dat de regels min of meer gelijk zijn, en heb ik dat ook geduid.

Mijn bericht was ook vooral een reactie op het bericht waarin gesteld werd dat 'het delen van een stroompje met de buren' niet als een lokaal distributienet kan worden gezien. Zo'n simpel uitgangspunt kan verstrekkende gevolgen hebben.

Het is aan TS om verder uit te zoeken hoe dit soort zaken precies geregeld zijn in België. En om af te wegen of hij de financiële risico's van een onverzekerd huis wil dragen om een paar euro's te besparen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:44:
@Vorkie nee, ik ga er niet vanuit dat de regels hetzelfde zijn. Wel ga ik er vanuit dat de regels min of meer gelijk zijn, en heb ik dat ook geduid.

Mijn bericht was ook vooral een reactie op het bericht waarin gesteld werd dat 'het delen van een stroompje met de buren' niet als een lokaal distributienet kan worden gezien. Zo'n simpel uitgangspunt kan verstrekkende gevolgen hebben.

Het is aan TS om verder uit te zoeken hoe dit soort zaken precies geregeld zijn in België. En om af te wegen of hij de financiële risico's van een onverzekerd huis wil dragen om een paar euro's te besparen.
Daarom riep ik ook simpel stroompje, jij hebt nooit een haspeltje uitgegooid naar de buren omdat ze zonder stroom zaten? Is gewoon het zelfde, een gezekerd groepje met een kabel naar de schuur van de buren met een wcd. Kan niets gebeuren, mag misschien niet maar komt al veel voor.
En vraag me af of dat verboden is, zijn beide panden van dezelfde eigenaar is het geen probleem, dus als ts het huis en aansluiting op 1 naam zet kan het ook weer. :)

Altijd mazen in de wet, of je ze uit wilt voeren is een 2e, en nee de moeite is het niet zoals ik ook al riep kan je beter affikken in een boiler en dat delen met een leiding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik geef je wat achtergrondinformatie mee waar je mogelijk nog niet aan gedacht hebt.
Hier zijn nog enkele zaken waar je volgens mij nog rekening mee moet houden :

Er ontstaat een levensgevaarlijke situatie en de kans op electrocutie. Als je buurman zijn hoofdautomaat afzet zal zijn binneninstallatie toch nog onder spanning staan.

Dubbele voeding van de zekeringenkast van je buurman -> de bekabeling en de automaten van je buurman zijn zekeringenkast zijn hier vermoedelijk niet op voorzien wat een risico geeft op kortsluiting, brand of dergelijke.

Een Arei keuring is verplicht. Neem eens contact op met een Arei keuringsorganisme.

Het is niet toegestaan dus je buurman ontwijkt het betalen van de distributienetvergoeding waardoor andere klanten meer moeten betalen. Dit is energiefraude waar je buurman voor beboet kan worden. De 'winst' zal rap weg zijn dan.

Als je buurman een digitale meter heeft gaat men op sommige tijdstippen injectie meten op zijn afnamepunt terwijl hij geen zonnepanelen heeft aangemeld. Het gaat vroeg of laat dus toch gedetecteerd worden aangezien iedereen een digitale meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
2 huizen op 1 meterkast lijkt me niet verstandig.

Alleen bijvoorbeeld de e-boiler van de buurman met een nette kabel aansluiten op jouw meterkast en die automatisch via jou laten stoken bij PV overschot en op zijn eigen kosten indien geen overschot vind ik wel veilig indien die kabel duidelijk bestickerd is. "Pas op! Kabel naar boiler blijft onder spanning indien hoofdschakelaar uitgeschakeld is".
Als de boiler 2 elektrische elementen heeft kun je er 2 kabels op aansluiten.

Het komt denk ik niet door de technische keuring want die boiler heeft dan nog spanning wanneer de buurman de hoofdzekering uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:33
Ik zou eerst maar eens nagaan hoeveel stroom de buren gebruiken tijdens de uren dat jij teveel opwekt om zelf op te maken.
Vermoedelijk is dit zo weinig dat het hele plan weinig nut heeft.
Het warmwater idee is dan zinniger echter moet je dan wel een aardig vat hebben staan (500L).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou gewoon een paar groepen van de buren overzetten op een groep bij jou. Briefje erbij met uitleg hoe spanningsloos te maken. Zorg voor een extra scheider bij je buren. Bijvoorbeeld een generator schakelaar, dan kunnen ze ook nog makkelijk overschakelen naar hun eigen net.

Als je 3-fase hebt kan je ook bijvoorbeeld 1 aparte fase voor de buren gebruiken en 2 voor je zelf.

Dit lijkt me een stuk duurzamer dan met accu's te gaan werken in elke woning.

Afhankelijk van je aansluiting en het gelijktijdige verbruik van jullie beiden kan je ook beide woningen voeden uit 1 meterkast. Dus alles boven de hoofdschakelaar van de buren los maken en direct op je eigen hoofdschakelaar zetten. Idem weer met een briefje erbij.

[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 26-03-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stef2020 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:41:
Ik geef je wat achtergrondinformatie mee waar je mogelijk nog niet aan gedacht hebt.
Hier zijn nog enkele zaken waar je volgens mij nog rekening mee moet houden :

Er ontstaat een levensgevaarlijke situatie en de kans op electrocutie. Als je buurman zijn hoofdautomaat afzet zal zijn binneninstallatie toch nog onder spanning staan.
Nee, als het zo aangesloten zit is het niet best. Maar zo hoeft het niet.
Dubbele voeding van de zekeringenkast van je buurman -> de bekabeling en de automaten van je buurman zijn zekeringenkast zijn hier vermoedelijk niet op voorzien wat een risico geeft op kortsluiting, brand of dergelijke.
Dubbel? Nee! Die nu uit de straat komt zal dan van de buren komen. HS afschakelen is dan ook spanningsloos net als nu.
Een Arei keuring is verplicht. Neem eens contact op met een Arei keuringsorganisme.

Het is niet toegestaan dus je buurman ontwijkt het betalen van de distributienetvergoeding waardoor andere klanten meer moeten betalen. Dit is energiefraude waar je buurman voor beboet kan worden. De 'winst' zal rap weg zijn dan.
Dat zou kunnen, maar de vraag van de TS in zijn eerste post was of het technisch kan, ja dat kan!
Als je buurman een digitale meter heeft gaat men op sommige tijdstippen injectie meten op zijn afnamepunt terwijl hij geen zonnepanelen heeft aangemeld. Het gaat vroeg of laat dus toch gedetecteerd worden aangezien iedereen een digitale meter krijgt.
Nee, de buurman heeft helemaal geen meter van een netbeheerder, alles loopt via TS zijn meterkast en aansluiting.
Nogmaals, of het technisch kan....... mogen is wat anders, maar als beide panden van TS zijn zou het gekkenhuis zijn om 2 aansluitingen te houden.

Pagina: 1