…
[ Voor 108% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:39 ]
[ Voor 108% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:39 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 138% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:39 ]
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2021 14:12 ]
Ja klopt, maar omdat je zonnepanelen hebt is je base load met 2 huizen hoger waardoor je meer eigen opgewekte stroom verbruikt, en dat wil je. Alleen in de avond is dat ook meer uit het net, van 2 huizen.tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:59:
Maar als ik het goed begrijp dan wordt in dat geval niet alleen de opgewekte stroom gedeeld, de buren kunnen dan ook stroom gebruiken die ik afneem van het net, dus op mijn kosten?
Ja dat gaat niet meevallen natuurlijk, alleen als je een selectief verbruikers kabel maakt waar dingen aan hangen buiten de buren eigen meterkast en ook nog eens op de zon schakelen, bijv een boiler voor warm water zoals @AUijtdehaag doet met zijn power to heat.Ik wil eigenlijk alleen de opgewekte stroom delen.
Ja dan wel, maar kan je ook zelf iets mee doen, of je systeem scheiden in 2 delen en 1 deel met omvormer bij de buren hangen, geeft zelfde effect.Of het legaal is moet ik inderdaad nog uitzoeken, maar ik deel dan alleen mijn "eigen" stroom, niet die van de netbeheerder, dus zou niet meteen weten waarom niet.
[ Voor 176% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Netstroom van de buren naar jou en andersom wanneer beide een net aansluiting hebben is geen goed plan en dat is omdat:tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Geen e-boilers helaas..
Die 2 oplossingen ga ik bekijken!
[...]
Ja klopt, maar het splitsen van de installatie kost dan weer redelijk wat geld..
Ik zat net te denken. Ik kan natuurlijk ook een relais gebruiken, geschakeld door de omvormer.
Indien voldoende opwek => relais open naar de buren?
Of complexer, als ik de P1 poort uitlees, en bij teruggave => relais open?
Alleen is het ook weer niet 100% bullet proof.. Er kan dan nog steeds netstroom van het ene naar het andere huis
[ Voor 108% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
[ Voor 101% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]
dan wel een aparte string, feitelijk geef/ verhuur je dan een aantal panelen+dak aan de buren.tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:28:
[...]
De buren hebben geen PV.
Ja dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Ander idee: de dc stroom delen, en een kleine omvormer bij de buren?
[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 24-03-2021 15:46 ]
Dat is helaas ook voor boiler achtige oplossingen, maar daar was je inmiddels al achter denk ik.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Wat ben jij streng johStef2020 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:26:
Je ben op zoek naar allerlei technische oplossingen maar je stelling 'Of het legaal is moet ik inderdaad
nog uitzoeken' lijkt me erg belangrijk te zijn. Voor je effectief materialen of dergelijke gaat aankopen
zou ik mij hier eerst verder in verdiepen. Wettelijk gezien mag je immers geen privédistributienet uitbaten
dus in principe eindigt hier je project.
DC stroom delen gaat niet. Een paneel kan maar op 1 omvormer tegelijk zitten.tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:28:
[...]
De buren hebben geen PV.
Ja dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Ander idee: de dc stroom delen, en een kleine omvormer bij de buren?
[ Voor 113% gewijzigd door tripax op 05-11-2021 18:40 ]
Ok, dat is nog redelijk, maar kan je niet eerst zelf nog meer verbruiken? Hoe warm je je warme water nu? Hoe verwarm je het huis?tripax schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:44:
[...]
2500 kwH teruglevering op jaarbasis, wat 100 euro oplevert bij teruglevering (4 cent).
En wat dus ongeveer 500 euro kost bij afname(21 cent).
voor 2 huizen is deze surplus idd bijna geheel weg met wat cop1 douchewaterRol-Co schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:52:
[...]
Ok, dat is nog redelijk, maar kan je niet eerst zelf nog meer verbruiken? Hoe warm je je warme water nu? Hoe verwarm je het huis?
Boiler is echt de beste optie, ook die kan je makkelijker delen met de buren, warmen op vermogen panelen en je werkt nagenoeg alles weg plus je kan er met zijn allen op douchen.
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2021 18:53 ]
Kan ie ook elementen van andere firma aansturen ? Bijv mijn daalderopjes elementjes.AUijtdehaag schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:52:
Kan je de warm waterleiding op zolder niet delen? (RVS vat anders niet te tillen)
Aton power to heat kan 12 elementen van 3000 watt aansturen.
Wat voor Nederland geldt:Rol-Co schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:35:
[...]
Wat ben jij streng joh![]()
Distributie net klinkt gelijk heftig, stroompje naar de buren wat ook nog eens familie is zou ik niet gelijk uitbaten van een netwerk noemen.
Dat daargelaten,
Ik denk dat het eerder eindigt bij het kopen van iets überhaupt als je kijkt over hoeveel geld we het hebben jaarlijks.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dus je doet een aanname "dat België vast dezelfde regels heeft" en zet dat neer als een feit. Doe dat gewoon niet en zoek dan op zijn minst de regelgeving van België op. Misschien is het daar wel toegestaan vanwege infrastructurele beperkingen of zelfs politieke redenen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daarom riep ik ook simpel stroompje, jij hebt nooit een haspeltje uitgegooid naar de buren omdat ze zonder stroom zaten? Is gewoon het zelfde, een gezekerd groepje met een kabel naar de schuur van de buren met een wcd. Kan niets gebeuren, mag misschien niet maar komt al veel voor.Ivow85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:44:
@Vorkie nee, ik ga er niet vanuit dat de regels hetzelfde zijn. Wel ga ik er vanuit dat de regels min of meer gelijk zijn, en heb ik dat ook geduid.
Mijn bericht was ook vooral een reactie op het bericht waarin gesteld werd dat 'het delen van een stroompje met de buren' niet als een lokaal distributienet kan worden gezien. Zo'n simpel uitgangspunt kan verstrekkende gevolgen hebben.
Het is aan TS om verder uit te zoeken hoe dit soort zaken precies geregeld zijn in België. En om af te wegen of hij de financiële risico's van een onverzekerd huis wil dragen om een paar euro's te besparen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 26-03-2021 00:08 ]
Nee, als het zo aangesloten zit is het niet best. Maar zo hoeft het niet.Stef2020 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:41:
Ik geef je wat achtergrondinformatie mee waar je mogelijk nog niet aan gedacht hebt.
Hier zijn nog enkele zaken waar je volgens mij nog rekening mee moet houden :
Er ontstaat een levensgevaarlijke situatie en de kans op electrocutie. Als je buurman zijn hoofdautomaat afzet zal zijn binneninstallatie toch nog onder spanning staan.
Dubbel? Nee! Die nu uit de straat komt zal dan van de buren komen. HS afschakelen is dan ook spanningsloos net als nu.Dubbele voeding van de zekeringenkast van je buurman -> de bekabeling en de automaten van je buurman zijn zekeringenkast zijn hier vermoedelijk niet op voorzien wat een risico geeft op kortsluiting, brand of dergelijke.
Dat zou kunnen, maar de vraag van de TS in zijn eerste post was of het technisch kan, ja dat kan!Een Arei keuring is verplicht. Neem eens contact op met een Arei keuringsorganisme.
Het is niet toegestaan dus je buurman ontwijkt het betalen van de distributienetvergoeding waardoor andere klanten meer moeten betalen. Dit is energiefraude waar je buurman voor beboet kan worden. De 'winst' zal rap weg zijn dan.
Nee, de buurman heeft helemaal geen meter van een netbeheerder, alles loopt via TS zijn meterkast en aansluiting.Als je buurman een digitale meter heeft gaat men op sommige tijdstippen injectie meten op zijn afnamepunt terwijl hij geen zonnepanelen heeft aangemeld. Het gaat vroeg of laat dus toch gedetecteerd worden aangezien iedereen een digitale meter krijgt.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq