Vraag

• Shadow-Dancer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn vraag:
Heeft iemand ervaring met een kabel waarmee je een (fullsize)DisplayPort als input kan gebruiken en als output een USB-C DP Alt-mode? Zo ja, met welke kabel is het jou wel gelukt? Wellicht in het bijzonder in combinatie met een (ASUS) portable monitor met USB-C DP alt mode input.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een portable Monitor van ASUS (XG17AHP). Deze heeft een USB-C DP alt mode als input.

Er zijn zeer weinig kabels op de markt die van DP naar USB-C gaan. 95% van wat er te koop is, is exclusief van USB-C naar DP.

Nu heb ik deze kabel gekocht: https://www.club-3d.com/e....4_8k60hz_m-m_1.8m-5.9ft/
Hier staat expliciet bij dat het bidirectioneel is dus het zou beide kanten op moeten werken.

Ik heb 3 verschillende apparaten geprobeerd op de portable monitor:
  • PC met GTX1080 DisplayPort
  • Laptop met DisplayPort
  • Monitor met DisplayPort output (voor een Daisy Chain, mijn ultime doel)
Met geen van deze apparaten kreeg ik beeld op de portable monitor via de USB-C DP Alt mode port.
Ik twijfel nu of de kabel (deels)defect is of dat er iets anders aan de hand is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De USB-C input van de monitor werkt - Ik heb een computer met TB3 USB-C kunnen aansluiten op de USB-C input van de monitor en de Club3D kabel werkt wel van TB3 USB-C naar DisplayPort.

Alle reacties

• Shadow-Dancer
  • Niet online
Na wat researchen toch wat informatie kunnen vinden. Ik post het hier voor mogelijk anderen die dit issue zoeken.

Het lijkt er op dat een DisplayPort niet genoeg stroom levert om gebruik te maken van de USB-C DP Alt mode poort op de monitor.

Oplossingen die wel lijken te werken:
https://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=316883
https://estore.wacom.com/en-US/wacom-link-plus-dongle.html

Dit zijn beide oplossingen die extra power leveren aan de video connectie met als bron DisplayPort en output USB-C. Beide oplossingen zijn alleen helaas redelijk prijzig(80-100 euro) en ook zit je met een hoop extra kabels.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens de Asus website ondersteund je monitor ook Micro-HDMI. Ik denk dat je daar wat makkelijker resultaat zult vinden.
Even bij Bol snuffelen: https://www.bol.com/nl/l/hdmi-naar-micro-hdmi/N/33683/

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Displayport levert inderdaad maximaal 500mA aan 3,3V dus dat is niet bruikbaar om een monitor mee te voeden. Je zal dus op zoek moeten naar een andere voedingsbron.

• Shadow-Dancer
  • Niet online
RiDo78 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:17:
Volgens de Asus website ondersteund je monitor ook Micro-HDMI. Ik denk dat je daar wat makkelijker resultaat zult vinden.
Even bij Bol snuffelen: https://www.bol.com/nl/l/hdmi-naar-micro-hdmi/N/33683/
Micro-HDMI werkt prima, maar volgens mij werkt het niet voor een DisplayPort Daisy Chain configuratie?
Ik heb een DisplayPort naar HDMI adapter en een HDMI naar Micro-HDMI adapter.

In deze configuratie: PC > DisplayPort > Dell Monitor DP Input > Dell Monitor DP Output > DP to HDMI adapter > HDMI Cable > HDMI to Micro HDMI adaper > ASUS Portable Monitor Micro HDMI
krijg ik vreemde resultaten.
  • Bij 1 PC wordt er geen 2de scherm gedetecteerd en zie ik een copy van scherm 1. Alsof het signaal gewoon 1 op 1 wordt doorgegeven.
  • Bij een andere PC lijkt er wel een 2de scherm te worden gedetecteerd maar heb ik geen beeld en kan ik niets instellen voor het 2de scherm.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:19:
Displayport levert inderdaad maximaal 500mA aan 3,3V dus dat is niet bruikbaar om een monitor mee te voeden. Je zal dus op zoek moeten naar een andere voedingsbron.
Stroom leveren naar het scherm om het scherm op te laden is het probleem niet, hier is een aparte aansluiting voor op de monitor. Als alles door 1 kabel kan dan zou dat natuurlijk het mooiste zijn, maar ik heb eerst beeld nodig :).

De ASUS portable monitor heeft 3 inputs:
  • Micro HDMI
  • USB-C DP Altmode + Power
  • USB-C Power

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Shadow-Dancer Heb je dit nog voor elkaar gekregen?

Recent ook een Dell monitor gekocht (3821DW). Deze heeft displayport, waar ik m'n desktop op heb aangesloten.

Nu wil ik ook de laptop van de baas aansluiten. Dat is een HP Elitebook. Welke alleen VGA en Displayport uitgangen heeft.

Dacht die met een Displayport naar usb-c kabel aan te sluiten, aangezien die ook displayport zou moeten ondersteunen, maar ik krijg het niet werkend.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:01
[
MikeyMan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:15:

Recent ook een Dell monitor gekocht (3821DW). Deze heeft displayport, waar ik m'n desktop op heb aangesloten.

Nu wil ik ook de laptop van de baas aansluiten. Dat is een HP Elitebook. Welke alleen VGA en Displayport uitgangen heeft.

Dacht die met een Displayport naar usb-c kabel aan te sluiten, aangezien die ook displayport zou moeten ondersteunen, maar ik krijg het niet werkend.
Displayport>UDB-C? Die monitor heeft toch geen USB-C input en volgens mij werken die kabels alleen andersom. USB-C>Dislayport dus.
Waarom geen Displayport>HDMI kabel gebruiken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uszka schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:39:
[
[...]

Displayport>UDB-C? Die monitor heeft toch geen USB-C input en volgens mij werken die kabels alleen andersom. USB-C>Dislayport dus.
Waarom geen Displayport>HDMI kabel gebruiken?
Monitor heeft wel usb-c in. Maar laptop geen USB-c uit.

Displayport logo staat erbij, dus vandaar dat ik een displayport naar usb-c kabel gekocht heb.

Displayport naar HDMI kan eventueel ook nog. Displayport in leek me te prefereren boven HDMI. Dus vandaar deze kabel besteld.

[Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2022 17:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow-Dancer
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:15:

Het is mij nooit meer gelukt.. de dure Belkin kabel was 1 van de oplossingen die ik vond maar dat vond ik te duur.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow-Dancer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Het is mij nooit meer gelukt.. de dure Belkin kabel was 1 van de oplossingen die ik vond maar dat vond ik te duur.
Ik weet nog dat vroeger, lang geleden, als een kabel paste het ook gewoon werkte :P

Inmiddels tientallen euro’s aan kabels verder, maar nog niet echt verder.
Nu maar DP naar HDMI besteld.

[Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2022 12:57]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ik weet nog dat vroeger, lang geleden, als een kabel paste het ook gewoon werkte :P

Inmiddels tientallen euro’s aan kabels verder, maar nog niet echt verder.
Nu maar DP naar HDMI besteld.
Dan hoop ik voor je dat je wel een kabel hebt waar HDMI 2.0 uitkomt.

Standaard stuurt Displayport 1.2 namelijk HDMI 1.4 uit. Alleen met een actieve adapter kun je HDMI 2.0 krijgen.

Heb je Displayport 1.4, dan heb je tegenwoordig passieve verloopkabels die HDMI 2.0 kunnen uitsturen.

Dat is overigens ook maar genoeg voor 85hz op 8 bit kleur (op deze 10 bit monitor), maar het is al heel wat beter dan de 30hz die er uit komt op HDMI 1.4. (Bovendien is het voor werk, waar in het merendeel van de gevallen kleurechtheid en een hoge refreshrate minder van belang zijn

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

White Feather schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je wel een kabel hebt waar HDMI 2.0 uitkomt.

Standaard stuurt Displayport 1.2 namelijk HDMI 1.4 uit. Alleen met een actieve adapter kun je HDMI 2.0 krijgen.

Heb je Displayport 1.4, dan heb je tegenwoordig passieve verloopkabels die HDMI 2.0 kunnen uitsturen.

Dat is overigens ook maar genoeg voor 85hz op 8 bit kleur (op deze 10 bit monitor), maar het is al heel wat beter dan de 30hz die er uit komt op HDMI 1.4. (Bovendien is het voor werk, waar in het merendeel van de gevallen kleurechtheid en een hoge refreshrate minder van belang zijn
Ik heb geen idee wat er op deze HP Dock zit eerlijk gezegd :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
Dikke kans dat dat Displayport 1.2 is, 1.4 is nog niet erg ingeburgerd in docks, bovendien moet de laptop eerst zelf Displayport 1.4 uitspugen voordat de dock dat kan doorgeven (er van uitgaande dat het een Thunderbolt-dock is of een USB-dock die gebruik maakt van USB Alternate Mode).

Of je nu Displayport 1.2 of 1.4 uit de dock krijgt, deze moet sowieso werken.
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter Zwart

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

White Feather schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:15:
Dikke kans dat dat Displayport 1.2 is, 1.4 is nog niet erg ingeburgerd in docks, bovendien moet de laptop eerst zelf Displayport 1.4 uitspugen voordat de dock dat kan doorgeven (er van uitgaande dat het een Thunderbolt-dock is of een USB-dock die gebruik maakt van USB Alternate Mode).

Of je nu Displayport 1.2 of 1.4 uit de dock krijgt, deze moet sowieso werken.
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter Zwart
Heb een HP adapter besteld. Hopelijk werkt dat.

Maar ik kan het antwoord al weer een beetje inschatten :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:13
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Heb een HP adapter besteld. Hopelijk werkt dat.

Maar ik kan het antwoord al weer een beetje inschatten :P
Mocht je toch DisplayPort willen gebruiken, ik gebruik zelf de onderstaande kabel voor mijn AW3821DW in combinatie met een Lenovo Legion Pro 5.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik had eerste een andere kabel gebruikt die ook werkte, maar die had van die haakjes in de DisplayPort-stekker, waardoor verwijderen wat lastig was omdat de knop om die haakjes in te trekken grotendeels geblokkeerd werd doordat de stekker diep weg valt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paul Hewson schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Mocht je toch DisplayPort willen gebruiken, ik gebruik zelf de onderstaande kabel voor mijn AW3821DW in combinatie met een Lenovo Legion Pro 5.

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik had eerste een andere kabel gebruikt die ook werkte, maar die had van die haakjes in de DisplayPort-stekker, waardoor verwijderen wat lastig was omdat de knop om die haakjes in te trekken grotendeels geblokkeerd werd doordat de stekker diep weg valt.
Vraag me af of het aan de kabel ligt. Of aan laptop?

Heb nu deze:
https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html

Lijk me dezelfde kabel toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:13
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Heb nu deze:

Sorry, volgens mij heb ik je niet goed begrepen en gebruik je de kabel omgekeerd ten opzichte van mij. Ik gebruik laptop met USB-C naar beeldscherm met DisplayPort.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paul Hewson schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Sorry, volgens mij heb ik je niet goed begrepen en gebruik je de kabel omgekeerd ten opzichte van mij. Ik gebruik laptop met USB-C naar beeldscherm met DisplayPort.
Ja klopt :)

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:20
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Heb nu deze:

Staat zelfs in de beschrijving dat deze kabel alleen van USB-C naar DP is. En niet anders om, daarom werkt het niet.
De Delock USB C naar DisplayPort kabel 1 meter kan alleen worden gebruikt met een type C apparaat als bron en een DisplayPort apparaat als ontvanger.
Ik zou de CAC-1557 van Club 3D aanraden zoals White Feather reeds deed.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baakster schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Staat zelfs in de beschrijving dat deze kabel alleen van USB-C naar DP is. En niet anders om, daarom werkt het niet.

[...]

Ik zou de CAC-1557 van Club 3D aanraden zoals White Feather reeds deed.
Ongelofelijk dat een kabel een richting zou moeten hebben. Wat een gepruts.

White feather raadde volgens mij de CAC-1070 aan. Zijn nogal veel van die dingen :X

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2022 11:01]

• Baakster
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Ongelofelijk dat een kabel een richting zou moeten hebben. Wat een gepruts.
White feather raadde volgens mij de CAC-1070 aan. Zijn nogal veel van die dingen :X
Je hebt gelijk, was in de war met de TS. Maar dan nog de CAC-1557 zou jouw probleem moeten tacklen. Alleen zal de stroom afzonderlijk moeten worden aangesloten op je scherm.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je scherm heeft toch 2 USB-C aansluitingen? een voor power en een voor beeld.

ik heb ook zo;n mobiel scherm en op sommige (oudere) apparaten moet ik de 2e usb c poort van stroom voorzien om het werkend te krijgen. Op moderne laptops gaat hij gewoon van USBC naar USBC met een kabel.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:02:

ik heb ook zo;n mobiel scherm en op sommige (oudere) apparaten moet ik de 2e usb c poort van stroom voorzien om het werkend te krijgen. Op moderne laptops gaat hij gewoon van USBC naar USBC met een kabel.
Laptop heeft geen USB-C out. Zit vast aan VGA of displayport.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Laptop heeft geen USB-C out. Zit vast aan VGA of displayport.
Ja, maar je kan de DC-IN USB-C poort op het scherm wel van stroom voorzien door een USB-A naar USB-C kabel te gebruiken.

Daarna is het gebruik van de DP naar USB-C kabel geen issue meer. TS moet het scherm gewoon van stroom voorzien door die 2e poort. Thats it.

EDIT: ik zie nu dat je een topic hijack hebt gedaan dus ik probeer de originele ts te helpen maar jij wilt heel wat anders.

Open effe je eigen topic, dat is veel duidelijker.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 02-03-2022 11:31]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baakster schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Je hebt gelijk, was in de war met de TS. Maar dan nog de CAC-1557 zou jouw probleem moeten tacklen. Alleen zal de stroom afzonderlijk moeten worden aangesloten op je scherm.
Die 1557 is volgens de specs ook USB-C naar DisplayPort overigens. Dit zou andersom wel moeten werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baakster
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Die 1557 is volgens de specs ook USB-C naar DisplayPort overigens. Dit zou andersom wel moeten werken?
Deze heeft een chip in de adapter welke het mogelijk maakt om hem Bi-directional te maken.
Bi-directional = 2 kanten op
Uni-directional = 1 kant op
USB Type C Cable to DisplayPort™ 1.4 8K60Hz Bidirectional HDR Support Male/Male, 1.8m or 6ft.
https://www.club-3d.com/e....4_8k60hz_m-m_1.8m-5.9ft/

• Shadow-Dancer
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:02:

Bedankt voor de suggestie al ben ik er niet echt meer mee bezig(tenzij er een mooie en betaalbare oplossing komt) maar mijn scherm heeft een ingebouwde batterij dus extra stroom zou niet nodig hoeven te zijn.

Ik heb jammer genoeg ook geen extra beeld schermen en de genoemde kabels meer om de daisy chain goed te testen. Mijn oorspronkelijke doel is dus heel specifiek een DP daisy chain eindigend op een scherm met een USB-C DP Alt-mode connectie.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laat dit topic dan als naslagwerk fungeren ;)

Heb de HP DP naar HDMI dongle binnen. Dat werkt op zich, gemaximeerd op 30hz. Maar dat lijkt me een beperking van de laptop. Heerlijk hoor, zo met picture in picture en usb switch :D

• 418O2
  • Laatst online: 13-09-2022
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:56:
Laat dit topic dan als naslagwerk fungeren ;)

Heb de HP DP naar HDMI dongle binnen. Dat werkt op zich, gemaximeerd op 30hz. Maar dat lijkt me een beperking van de laptop. Heerlijk hoor, zo met picture in picture en usb switch :D
Is het niet zo dat dat scherm niet verder wil dan 30Hz op HDMI?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

418O2 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Is het niet zo dat dat scherm niet verder wil dan 30Hz op HDMI?
zo te zien niet:

https://tweakers.net/i/Xcwb8FEjg1T7EDipg_41N9WypNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L82NySWf9K10Iq1s3oyuq4Nx.png?f=user_large

Het is ook maar een Intel HD520 chip.

Niet echt storend voor kantoorwerk ook.

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2022 13:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee