Vraag

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03 14:57
Situatie
Ik heb thuis een PC met Win10 (build 19042.867) waarop ik een VM via Oracle Virtual Box heb draaien met daarin Home Assistant. Via de samba add-on stel ik een aantal mappen beschikbaar vanuit Home Assistant naar het lokaal netwerk.

Probleem
Vanaf de PC/host kom ik niet bij de netwerkshares. Via 2 andere windows systemen heb ik hier geen enkel probleem mee. Ik wil graag bestanden vanaf de host naar de netwerkshare wegschrijven. Krijg echter altijd de foutmelding dat de netwerklocatie niet is gevonden

Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb uitgebreid via Google en Home Assistant forum gezocht en een aantal dingen geprobeerd;
  • Share proberen te benaderen via \\IPNUMMER\Share
  • Netwerkshare aan drive proberen te mappen
  • SMB1 support weer geactiveerd
  • Vanuit Home Assistent alle IP toegangsbeperkingen opheffen
  • Firewall vinkje gecheckt bij Toestaan Bestand en printer delen & Bestand en printer delen via SMB Direct
Ik weet niet of het te maken heeft dat ik vanaf de VM host machine probeer te verbinden met de netwerkshare, want hier kon ik niets over vinden. Dit lijkt wel het enige verschil te zijn met de andere 2 machines waar het wel mee lukt.

Hulp of een zetje in de goede richting wordt erg gewaardeerd.

Edit:
Ik zie in het Netwerkcentrum onder Netwerkdetectie (particulier netwerk) dat de staat op "Netwerkdetectie uitschakelen". Als ik deze inschakel en daarna opsla, springt de optie weer op "Uitschakelen". Dit lijkt op dit probleem alleen lees ik hier geen directe oplossing.

Via verschillende (oude) artikelen wordt aangeraden een aantal services te starten. Deze zijn echter bij mij allemaal gestart, behalve de DNS client. Deze kan ik niet starten via services.msc of via regedit.

Via cmd net start dnscache krijg ik de volgende foutmelding:

Systeemfout 1058.

Kan de service niet starten omdat deze is uitgeschakeld of omdat
het geen ingeschakelde apparaten met zich heeft verbonden.

Edit2:
Dit begint meer op een log van mijn bevindingen te lijken dan een vraag....
Uiteindelijk via regedit de opstart optie op automatisch gezet en na enkele reboots start DNS client weer mee op. Ik kan nu Netwerk Detectie en Bestand en Printerdeling inschakelen!

Helaas kon ik hiermee de share nog steeds niet benaderen. Echter na nog een extra reboot werkt het weer, hoezee! Laat dit topic een hulp voor anderen zijn...

[Voor 31% gewijzigd door hpmkruit op 24-03-2021 10:37]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee