• Edgar Wagt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-01 11:25
Ik heb huidig een 29" 1080p, 75Hz ultrawide en wil deze toch wel upgraden naar wat groters. Mediamarkt heeft huidig de LG 35WN65C-B in de aanbieding voor €412 en dit ziet er uit als een goede deal.
35", 3440x1440 en 100Hz. Het verschil tussen 100 en 144Hz boeit me niet ontzettend veel.

Het enige waar ik bang voor ben met deze monitor (en vrijwel alle monitoren met deze specs sub €600) is dat het een VA paneel is, hierbij maken mij de iets verminderde kijkhoeken vergeleken met IPS niet zoveel, maar ik ben bang dat het paneel last zal hebben van blacksmear. Sommigen zeggen dat dit onbruikbaar is en anderen zeggen er totaal geen last van te hebben.
Wat is jullie take hier in? Ik weet niet hoe makkelijk is om de monitor terug te brengen nu met corona enzo, misschien dat dat een optie is als het toch niet bevalt, maar liever niet natuurlijk
Alvast bedankt!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 20:34
VA raad ik niet aan voor gamen boven de 60 Hz. Ik vond het vooral ontzettend afleidend tijdens het spelen omdat het lijkt alsof objecten bewegen of van kleur veranderen. Het is ook ontzettend lelijk tijdens browsen, tekstverwerking en dergelijke. Op lagere refresh is het minder storend, al zie je het nog steeds.

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-03 04:38
Je komt nu met meningen van een andere en vraagt hier ook om meningen/ervaringen van ander. Lijkt mij het beste om eens zelf achter zo een scherm te zitten bijv bij een collega/kennis of vriend. En anders ergens bestellen en retournen als het niet bevalt. Heb hier zelf een VA paneel en mijn ervaring is dat ik er niks van merk.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:18

Cheezus

Luiaard

Ik heb deze week op de gok dit scherm gekocht pricewatch: MSI Optix MAG342CQR Zwart (nog geen reviews van te vinden). Mijn oude scherm was deze pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) en wat me zo opvalt:

+ Mooier/beter zwart
+ Lagere minimale helderheid (geen IPS issue maar specifiek die iiyama was me net wat te fel 's avonds)
+ Ultra wide + curved geeft wel een mooi beeld tijdens het gamen

- Blacksmear in specifieke gevallen, in mijn geval scrollen door windows settings (dark mode) waar het écht opvalt en lelijk is, verder nog niet echt ergens last van gehad. Andere witte tekst op donkere achtergrond had er vrijwel geen last van.
- Gare kleuren, ik ben geen beeldbewerker die een goed gekalibreerd scherm nodig heeft maar het lijkt allemaal wat fletser dan het IPS scherm..
- Ghosting/overshoot ik had verwacht dat een 144 Hz veel sneller zou reageren dan het 70 Hz scherm maar ik krijg best lelijke 'schaduwen' achter fel gekleurde en snel bewegende objecten. Mogelijk nog te verbeteren met bepaalde instellingen maar ik heb dit nog niet zo ver weg gekregen dat het niet meer opviel.
- Specifiek voor dit model: enorme, diepe voet, in het midden is de afstand tussen scherm en achterkant voet >30 cm, zo komt het scherm wel erg dichtbij op m'n bureau..

Ik zit nog te twijfelen om het scherm om te ruilen en te kijken of een 34" ultrawide IPS me beter bevalt, ik geef dan liever nog een paar honderd extra uit om het een echte upgrade te laten zijn..

• Edgar Wagt
BlackBarryNL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:55:
Je komt nu met meningen van een andere en vraagt hier ook om meningen/ervaringen van ander. Lijkt mij het beste om eens zelf achter zo een scherm te zitten bijv bij een collega/kennis of vriend. En anders ergens bestellen en retournen als het niet bevalt. Heb hier zelf een VA paneel en mijn ervaring is dat ik er niks van merk.
Ja ik weet het, maar ik ken niet echt iemand waar ik bij kan kijken ofzo, wat het natuurlijk een stuk moeilijker maakt. Volgensmij kan je bij Media Markt gelukkig wel redelijk makkelijk retourneren. Top in ieder geval dat jij er niks van merkt, dan is het misschien het proberen wel waard

• Edgar Wagt
Cheezus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:19:
Ik heb deze week op de gok dit scherm gekocht pricewatch: MSI Optix MAG342CQR Zwart (nog geen reviews van te vinden). Mijn oude scherm was deze pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) en wat me zo opvalt:

+ Mooier/beter zwart
+ Lagere minimale helderheid (geen IPS issue maar specifiek die iiyama was me net wat te fel 's avonds)
+ Ultra wide + curved geeft wel een mooi beeld tijdens het gamen

- Blacksmear in specifieke gevallen, in mijn geval scrollen door windows settings (dark mode) waar het écht opvalt en lelijk is, verder nog niet echt ergens last van gehad. Andere witte tekst op donkere achtergrond had er vrijwel geen last van.
- Gare kleuren, ik ben geen beeldbewerker die een goed gekalibreerd scherm nodig heeft maar het lijkt allemaal wat fletser dan het IPS scherm..
- Ghosting/overshoot ik had verwacht dat een 144 Hz veel sneller zou reageren dan het 70 Hz scherm maar ik krijg best lelijke 'schaduwen' achter fel gekleurde en snel bewegende objecten. Mogelijk nog te verbeteren met bepaalde instellingen maar ik heb dit nog niet zo ver weg gekregen dat het niet meer opviel.
- Specifiek voor dit model: enorme, diepe voet, in het midden is de afstand tussen scherm en achterkant voet >30 cm, zo komt het scherm wel erg dichtbij op m'n bureau..

Ik zit nog te twijfelen om het scherm om te ruilen en te kijken of een 34" ultrawide IPS me beter bevalt, ik geef dan liever nog een paar honderd extra uit om het een echte upgrade te laten zijn..
Thanks! Reviews vinden van monitoren en televisies is altijd een dingetje. De LG heeft op de specificaties is minder contrast, misschien helpt dit wel met blacksmear (weet niet of dit zo werkt maar klinkt opzich logisch).
Volgensmij zou jouw paneel wel 100% of 120% srgb moeten hebben (eigenlijk zijn ze allemaal wel 100%+) dus het lijkt mij dat ze er dan vrijwel identiek uit moeten zien. 100% is voor mij juist goed omdat ik ook weleens renders maak en foto bewerk, maar is ook niet mn werk ofzo dus is ook niet zo belangrijk.
Heb je wel gekeken naar de response time settings of hoe ze het ook noemen? Dat zou wel wat moeten helpen volgensmij, 'native' 120Hz zou wel mogelijk moeten zijn in ieder geval

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Na nog een hoop instellingen geprobeerd te hebben m'n oude scherm maar weer teruggezet. Wat klein lijkt 27"dan weer :P, maar qua beeld toch een heel stuk fijner.
Nu twijfel ik of ik alle VA panelen maar af moet schrijven en een IPS moet proberen, nadeel dat de betaalbare schermen dan 60 Hz zijn en geen freesync ondersteunen IPS en hogere refresh gaat al gauw richting de €1000.. vrij fors voor een monitor :/

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 12:45
Cheezus schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
Na nog een hoop instellingen geprobeerd te hebben m'n oude scherm maar weer teruggezet. Wat klein lijkt 27"dan weer :P, maar qua beeld toch een heel stuk fijner.
Nu twijfel ik of ik alle VA panelen maar af moet schrijven en een IPS moet proberen, nadeel dat de betaalbare schermen dan 60 Hz zijn en geen freesync ondersteunen IPS en hogere refresh gaat al gauw richting de €1000.. vrij fors voor een monitor :/
Dat valt reuze mee. Althans als je tot 27" blijft.

Ik heb zelf de pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart en ben er zeer tevreden over. IPS scherm is veel helderder dan VA, 144hz (al had ik dat op mijn vorige ook), FreeSync Premium en HDR.

Met games zoals Call of Duty, PUBG en Rocket League ben ik zeer tevreden over dit scherm.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ja, dat is vergelijkbaar met m'n huidige iiyama. Als je naar curved ultrawide 3440x1440 wil zijn bijna alle betaalbare schermen VA..

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Edgar Wagt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:20:
Ik heb huidig een 29" 1080p, 75Hz ultrawide en wil deze toch wel upgraden naar wat groters. Mediamarkt heeft huidig de LG 35WN65C-B in de aanbieding voor €412 en dit ziet er uit als een goede deal.
35", 3440x1440 en 100Hz. Het verschil tussen 100 en 144Hz boeit me niet ontzettend veel.

Het enige waar ik bang voor ben met deze monitor (en vrijwel alle monitoren met deze specs sub €600) is dat het een VA paneel is, hierbij maken mij de iets verminderde kijkhoeken vergeleken met IPS niet zoveel, maar ik ben bang dat het paneel last zal hebben van blacksmear. Sommigen zeggen dat dit onbruikbaar is en anderen zeggen er totaal geen last van te hebben.
Wat is jullie take hier in? Ik weet niet hoe makkelijk is om de monitor terug te brengen nu met corona enzo, misschien dat dat een optie is als het toch niet bevalt, maar liever niet natuurlijk
Alvast bedankt!
Het is vrij onduidelijk welk paneel LG in deze monitor stopt en of deze uberhaupt uit eigen stal komt. Ik zie in ieder geval een 8 bit paneel zonder FRC, een contrast van 1:2500, max helderheid van 300cd/m² en 5ms reactietijd. Het is dus een budget gevalletje en zeker niet de nieuwste generatie VA panelen die je onder andere bij Samsung C49 etc tegenkomt.

Er zijn ook welgeteld 0 reviews te vinden dus ik zou deze monitor persoonlijk links laten liggen. Je kan zonder objectieve review (van bijv. Rtings of TFTCentral) helemaal niks verifieren. Aangezien het een budget monitor is kan je er gemakshalve van uit gaan dat je, mits je er gevoelig voor bent, last gaat krijgen van ghosting (blacksmear). Dit VA paneel is gewoon niet snel genoeg op 100 Hz, net als de ' budget' monitoren van MSI, Philips, Xiaomi en IIyama. Je kan met de overdrive gaan knoeien maar je zal altijd ghosting behouden en bij een te agressive overdrive zelfs inverse ghosting door teveel spanning op de pixels te zetten. Black smearing betekent dat de trage pixel transitie tijd bij donkere kleuren zorgt voor blur bij in feite alles dat beweegt op je monitor.

Je kan dus momenteel of diep in de buidel tasten voor een high-end Samsung VA monitor of kiezen voor IPS met een beduidend lager contrast. Of je koopt alsnog een betaalbare VA monitor en kijkt hoe het je bevalt, dan is je vraag direct beantwoord. Ik koop in ieder geval zelf geen VA panelen meer totdat de reactietijden en prijzen omlaag gaan, ik vind ghosting afgrijselijk irritant en onwerkbaar.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 17:14
Ik heb IPS (2x NEC LCD2490WUXI2), VA (Dell S3220DGF & NEC 20WGX2), TN (who cares about TN :p) en OLED (65" LG C9) in huis. OLED is veruit superieur aan alle andere paneeltypen, ook voor kritische beeldbewerking. De ideale PC monitor voor mij zou een 32" ultra wide OLED zijn. Zodra die betaalbaar worden, is elk ander paneeltype op papier in principe overbodig geworden.

TN is gewoon kak tenzij je puur geïnteresseerd bent in response tijd en input lag. Misschien voor hele fanatieke esports ofzo. Het ziet er verder niet uit. Tegenwoordig zijn er echter ook razendsnelle IPS panelen.

VA vs. IPS is een kwestie van compromissen sluiten. VA heeft beter contrast, dus er is meer dynamisch bereik tussen wit en zwart, waarbij het zwart donkerder is dan bij IPS. Subjectief gezien ziet het beeld er tijdens media of games bij VA dus "mooier" uit. Let wel, zelfs bij VA is zwart nog steeds grijs. Bij IPS is het alleen lichter grijs.

Motion blijft echter een heikel punt. Ik heb zelf een 164hz Dell S3220DGF met VA paneel en die doet motion nog redelijk, met relatief weinig blacksmearing, maar in donkere scenes in snelle games blijf je het zien. IPS heeft dit niet, maar daar zijn die donkere scenes alles behalve donker. :p Ik speel echter voornamelijk RPG's en adventures, en dat zijn trage games met relatief weinig beweging, dus voor die toepassing is VA geschikter, vind ik. Die Dell was daarom mijn keuze na maanden lang wikken en wegen, lezen en VA en IPS monitoren vergelijken.

Vroeger was VA uit den boze voor kritische beeldbewerking, maar tegenwoordig heb je VA panelen met 10bit kleuren die heel goed te kalibreren zijn. Voor alles behalve de meest kritische Photoshopper zijn die nieuwere generatie VA panelen in principe tegenwoordig ook geschikt. Je zou zelfs kunnen motiveren dat je door het hogere contrast een iets beter beeld krijgt van bijvoorbeeld het uiteindelijk drukwerk dat je aan het ontwerpen bent. Dit heeft natuurlijk ook te maken met je kalibratie en kleurenprofiel, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

VA en IPS hebben daarnaast beiden zo hun kuren m.b.t. backlight bleeding/IPS glow/flashlighting. Alleen OLED is egaal, alhoewel je daar ook weer last kunt hebben van grey banding, maar goed. Niets is perfect.

TL,DR:
- TN als je geen euro te besteden hebt, of je geld verdient met Counterstrike ofzo.
- IPS als je snelle games speelt, goede kleuren en kijkhoeken wilt en het je niet interesseert dat zwart licht grijs is.
- VA als je langzame games speelt, je recht voor je monitor zit en het belangrijk vindt dat zwart donkergrijs is ipv IPS lichtgrijs.
- OLED als je budget het toelaat en je nooit meer wilt nadenken over je beeldscherm. :p

[Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 28-05-2021 09:55]

too old, too cold

• Edgar Wagt
stin00 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Het is vrij onduidelijk welk paneel LG in deze monitor stopt en of deze uberhaupt uit eigen stal komt. Ik zie in ieder geval een 8 bit paneel zonder FRC, een contrast van 1:2500, max helderheid van 300cd/m² en 5ms reactietijd. Het is dus een budget gevalletje en zeker niet de nieuwste generatie VA panelen die je onder andere bij Samsung C49 etc tegenkomt.

Er zijn ook welgeteld 0 reviews te vinden dus ik zou deze monitor persoonlijk links laten liggen. Je kan zonder objectieve review (van bijv. Rtings of TFTCentral) helemaal niks verifieren. Aangezien het een budget monitor is kan je er gemakshalve van uit gaan dat je, mits je er gevoelig voor bent, last gaat krijgen van ghosting (blacksmear). Dit VA paneel is gewoon niet snel genoeg op 100 Hz, net als de ' budget' monitoren van MSI, Philips, Xiaomi en IIyama. Je kan met de overdrive gaan knoeien maar je zal altijd ghosting behouden en bij een te agressive overdrive zelfs inverse ghosting door teveel spanning op de pixels te zetten. Black smearing betekent dat de trage pixel transitie tijd bij donkere kleuren zorgt voor blur bij in feite alles dat beweegt op je monitor.

Je kan dus momenteel of diep in de buidel tasten voor een high-end Samsung VA monitor of kiezen voor IPS met een beduidend lager contrast. Of je koopt alsnog een betaalbare VA monitor en kijkt hoe het je bevalt, dan is je vraag direct beantwoord. Ik koop in ieder geval zelf geen VA panelen meer totdat de reactietijden en prijzen omlaag gaan, ik vind ghosting afgrijselijk irritant en onwerkbaar.
Het is natuurlijk ook geen €1000 monitor, de enige monitor met deze resolutie en 100+Hz onder de €600 is de MSI Optix MAG342CQR, maar die is ook gelijk €150 meer dan deze, waarschijnlijk voor een reden, maar toch.
Het enige IPS paneel die ik een beetje te betalen vind met 100+Hz is de Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1, €460 144Hz maar wel plat. Weet niet of dat een probleem is op dit formaat. Ook zag ik dat deze redelijk wat input lag heeft, waarvan ik niet weet of ik dat echt op ga merken (weet ook niet wat mn huidige monitor heeft.)
Meer dan €600 voor een monitor vind ik wel echt te ver gaan :/

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:02
Ik ben in het bezet van de 35WN65C en ben daar zeer tevreden over.
Maar ik ben ook goed bekend met de VA voor- en nadelen.
De blacksmear is goed aanwezig. Het zijn de zwart naar donkergrijs overgangen die problematisch zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld grijze tekst op een zwarte achtergrond scrollt, dan zal deze dimmen.
Vanwege de grotere resolutie is dat effect meer aanwezig dan met een 24" 1080P scherm.
Bij IPS gebeurt dat trouwens ook, maar daarbij is het lang niet zo erg.

Het zal van de gebruikers toepassing afhangen of je daar echt last van hebt. Ik ben er onderhand gewend aan geraakt en mij stoort het niet.
Zwart is in vergelijking met oled, zeer donker grijs. Het zwart van een IPS zou dan lichtgrijs te noemen zijn.
Het contrast is hoger dan LG zelf opgeeft. Het zit eerder rond de 1:3000.
100Hz is ook een mooi snelheid gezien de reactietijden van dit scherm (en VA in het algemeen),
144Hz bied dan geen meerwaarde. Ter vergelijking een 34GN850 met 160Hz IPS scherm, wil je ook niet boven de 120Hz gebruiken. Hoewel de reactietijden snel zijn, is het niet genoeg om goed boven die waarde te gebruiken. En zoveel met VA scheelt het ook weer niet. Het zijn echt de zwart naar grijs overgangen die bij VA een beperking vormen.

Het scherm is van fabriek uit verder goed gekalibreerd en bevat een mooie slanke adapter die tussen andere stekkers van een stekkerdoos past.
En ook niet onbelangrijk, de monitorstand is goed te noemen. Het is een van de weinige schermen waarbij de monitor op een fatsoenlijke hoogte ingesteld kan worden.
Vrij zeldzaam voor deze prijscategorie.
Voor de prijs van €412 is het echt een koopje imho!

Edit:
Mocht je echt zorgen maken over de blacksmear en toch VA willen hebben. Overweeg dan de Asus VG34VQL1B, met een OD instelling van 20, was er haast geen blacksmear waar te nemen.
Ook heeft het zeldzame hoog contrast van rond 1:5000 (mijn model mat iets van 1:4800).
De nadelen zijn wel de lage monitorstand en dat het scherm niet gekalibreerd is.

Terugsturen is trouwens geen probleem in deze moeilijke tijd. De postdienst is nog open en ook de meeste webwinkels.

[Voor 29% gewijzigd door CMT op 25-03-2021 19:17]

• Edgar Wagt
CMT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:22:
Ik ben in het bezet van de 35WN65C en ben daar zeer tevreden over.
Maar ik ben ook goed bekend met de VA voor- en nadelen.
De blacksmear is goed aanwezig. Het zijn de zwart naar donkergrijs overgangen die problematisch zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond scrollt, dan zal deze dimmen.
Zwarte tekst op grijze ondergrond idem ditto.
Vanwege de grotere resolutie is dat effect meer aanwezig dan met een 24" 1080P scherm.
Bij IPS gebeurt dat trouwens ook, maar daarbij is het lang niet zo erg.

Het zal van de gebruikers toepassing afhangen of je daar echt last van hebt. Ik ben er onderhand gewend aan geraakt en mij stoort het niet.
Zwart is in vergelijking met oled, zeer donker grijs. Het zwart van een IPS zou dan lichtgrijs te noemen zijn.
Het contrast is hoger dan LG zelf opgeeft. Het zit eerder rond de 1:3000.
100Hz is ook een mooi snelheid gezien de reactietijden van dit scherm (en VA in het algemeen),
144Hz bied dan geen meerwaarde. Ter vergelijking een 34GN850 met 160Hz IPS scherm, wil je ook niet boven de 120Hz gebruiken. Hoewel de reactietijden snel zijn, is het niet genoeg om goed boven die waarde te gebruiken. En zoveel met VA scheelt het ook weer niet. Het zijn echt de zwart naar grijs overgangen die bij VA een beperking vormen.

Het scherm is van fabriek uit verder goed gekalibreerd en bevat een mooie slanke adapter die tussen andere stekkers van een stekkerdoos past.
En ook niet onbelangrijk, de monitorstand is goed te noemen. Het is een van de weinige schermen waarbij de monitor op een fatsoenlijke hoogte ingesteld kan worden.
Vrij zeldzaam voor deze prijscategorie.
Voor de prijs van €412 is het echt een koopje imho!

Edit:
Mocht je echt zorgen maken over de blacksmear en toch VA willen hebben. Overweeg dan de Asus VG34VQL1B, met een OD instelling van 20, was er haast geen blacksmear waar te nemen.
Ook heeft het zeldzame hoog contrast van rond 1:5000 (mijn model mat iets van 1:4800).
De nadelen zijn wel de lage monitorstand en dat het scherm niet gekalibreerd is.

Terugsturen is trouwens geen probleem in deze moeilijke tijd. De postdienst is nog open en ook de meeste webwinkels.
Thanks, hier heb ik iets aan! Als jij zegt dat de blacksmear aanwezig is dan neem ik hem niet. Ik ga me er te erg aan irriteren denk ik.
De standaard maakt me ook niet echt uit, mount hem toch op mn eigen. Heb nog niet echt naar die asus gekeken aangezien hij toch een stukje duurder is. Heb je hem zelf getest?
Op Rtings staat dat hij wel last heeft van smearing, maar op de specs lijkt dat verder echt een top ding.
Mocht je echt zorgen maken over de blacksmear en toch VA willen hebben.
Ik wil niet per se VA, maar in mijn prijsrange zijn welgeteld 2 IPS panelen en die zijn allebei plat...

Ik ben open voor alle suggesties, maar er lijkt niet heel veel in te zitten voor mij ben ik bang

• CMT
Ik wist niet dat Rtings al een review van dit model heeft :o ! 10 uur oud zo te zien ^^.
Het Asus scherm heb ik inderdaad zelf getest en kort in bezit gehad. Dat was ca. een maand geleden.
Vanaf 100Hz heb je niet veel blacksmear met OD=20.
Het is aanwezig als je weet waar je naar moet kijken, maar het is echt minimaal en scheelt niet veel t.o.v. een gewone IPS. Het zou verbazen als je dat echt als storend ervaart, want het komt meer overeen met 'motion blur'.
Vergeleken met de snelle 34GN850 en gewone 35WN65C / 35WN75C, zit de VG34VQL1B er dan tussenin.
Snel voor een VA, maar IPS is uiteraard sneller.

Veel keuze is er helaas niet. Onder de €600 zijn voor IPS eventueel: pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart en pricewatch: LG 34WL75C-B Zwart opties.
Iets daarboven heb je de pricewatch: LG 34WN80C-B Zwart (heeft een USB-C ingang met 2-usb 3.0 downstream poorten t.o.v. het 34WL75C model).
Nadelen zijn 60Hz en geen Freesync.

De reden waarom ik de Asus VG35VQL1B snel geretourneerd heb is dat Freesync niet goed werkte. Het zijn de bekende helderheidsflikkenringen die schijnbaar bij alle VA schermen voorkomen.
Ook LG 35WN76C & 35WN75C hebben daar last van, maar niet zo heftig.
Mogelijk dat mijn videokaart (MSI 1080TI Gaming X) de boosdoener is, maar alleen de 34GN850 werkte daarmee probleemloos.

Een ding waar je echt op moet letten is of het beeldscherm widegamut is of niet.
HDR is op dit moment een wassen neus door de gebrekkige WIndows10 implementatie.
Bekijk je SDR content (wat op dit moment nog vrijwel alles is) op een widegamut scherm, dan zal alles vreselijk oververzadigd eruit zien. Tot het pijnlijke aan toe.
Met een AMD radeonkaart is dat nog te verhelpen door de sRGB modus via de videokaartdriver te simuleren.
De saturatie via de monitor beperken kan het probleem verminderen, maar je gooit daarmee ook een gedeelte van de niet verzadigde kleuren weg.

De genoemde Dell en LG's zijn sRGB schermen (geen widegamut).

• Edgar Wagt
CMT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:08:
Ik wist niet dat Rtings al een review van dit model heeft :o ! 10 uur oud zo te zien ^^.
Het Asus scherm heb ik inderdaad zelf getest en kort in bezit gehad. Dat was ca. een maand geleden.
Vanaf 100Hz heb je niet veel blacksmear met OD=20.
Het is aanwezig als je weet waar je naar moet kijken, maar het is echt minimaal en scheelt niet veel t.o.v. een gewone IPS. Het zou verbazen als je dat echt als storend ervaart, want het komt meer overeen met 'motion blur'.
Vergeleken met de snelle 34GN850 en gewone 35WN65C / 35WN75C, zit de VG34VQL1B er dan tussenin.
Snel voor een VA, maar IPS is uiteraard sneller.

Veel keuze is er helaas niet. Onder de €600 zijn voor IPS eventueel: pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart en pricewatch: LG 34WL75C-B Zwart opties.
Iets daarboven heb je de pricewatch: LG 34WN80C-B Zwart (heeft een USB-C ingang met 2-usb 3.0 downstream poorten t.o.v. het 34WL75C model).
Nadelen zijn 60Hz en geen Freesync.

De reden waarom ik de Asus VG35VQL1B snel geretourneerd heb is dat Freesync niet goed werkte. Het zijn de bekende helderheidsflikkenringen die schijnbaar bij alle VA schermen voorkomen.
Ook LG 35WN76C & 35WN75C hebben daar last van, maar niet zo heftig.
Mogelijk dat mijn videokaart (MSI 1080TI Gaming X) de boosdoener is, maar alleen de 34GN850 werkte probleemloos.

Een ding waar je echt op moet letten is of het beeldscherm widegamut is of niet.
HDR is op dit moment een wassen neus door de gebrekkige WIndows10 implementatie.
Bekijk je SDR content (wat op dit moment nog vrijwel alles is) op een widegamut scherm, dan zal alles vreselijk oververzadigd eruit zien. Tot het pijnlijke aan toe.
Met een AMD radeonkaart is dat nog te verhelpen door de sRGB modus via de videokaartdriver te simuleren.
De saturatie via de monitor beperken kan het probleem verminderen, maar je gooit daarmee ook een gedeelte van de niet verzadigde kleuren weg.

De genoemde Dell en LG's zijn sRGB schermen (geen widegamut).
Freesync en hoge refresh rates zijn toch wel belangrijk voor mij. En VA wordt hem dus ook niet...
Ik ben best een beetje gefrustreerd, het gaat van €400-€600 net niet iets goeds naar €900 perfectie. Waar is de €700 (vind ik eigenlijk alsnog te veel) balans tussen performance en prijs!?
Qua IPS is het letterlijk:
Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1, €460; Over het algemeen erg goed maar veel input lag (misschien maar proberen en hopen dat dit mij niet op valt)
Acer Nitro XV340CKP, €600; Erg snel, maar lage helderheid en niet zo'n goede kleurenweergave
ASUS ROG Swift PG348Q, €850; Waarschijnlijk alles wat ik nodig heb en meer
LG UltraGear 34GN850-B, €900; 160Hz, super snel, alle features die ik wil, hoge helderheid en 95% DCI-P3

Dit hoef ik toch helemaal niet??? Ik wil gewoon 100Hz, Freesync en IPS wat een mooi beeld geeft (sRGB is alles wat ik nodig heb) en niet game-breaking problemen...

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Edgar Wagt schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:00:
[...]

Freesync en hoge refresh rates zijn toch wel belangrijk voor mij. En VA wordt hem dus ook niet...
Ik ben best een beetje gefrustreerd, het gaat van €400-€600 net niet iets goeds naar €900 perfectie. Waar is de €700 (vind ik eigenlijk alsnog te veel) balans tussen performance en prijs!?
Qua IPS is het letterlijk:
Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1, €460; Over het algemeen erg goed maar veel input lag (misschien maar proberen en hopen dat dit mij niet op valt)
Acer Nitro XV340CKP, €600; Erg snel, maar lage helderheid en niet zo'n goede kleurenweergave
ASUS ROG Swift PG348Q, €850; Waarschijnlijk alles wat ik nodig heb en meer
LG UltraGear 34GN850-B, €900; 160Hz, super snel, alle features die ik wil, hoge helderheid en 95% DCI-P3

Dit hoef ik toch helemaal niet??? Ik wil gewoon 100Hz, Freesync en IPS wat een mooi beeld geeft (sRGB is alles wat ik nodig heb) en niet game-breaking problemen...
Ik zit in hetzelfde schuitje..
- Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 redelijk wat issues als ik bij de tweakers reviews kijk, is ook niet curved
- Acer Nitro XV340CKP slechte kijkhoeken waardoor de zijkanten al donkerder worden - ook niet curved
- ASUS ROG Swift PG348Q is EOL, in de pricewatch in ieder geval niet meer verkrijgbaar bij een fatsoenlijke shop
- LG UltraGear 34GN850-B, €900 de grootste kanshebber, in de prijshistorie vaak <€800 geweest dus misschien loont het om geduldig te zijn. Wel een lelijke diepe voet en - zelfs voor IPS - matig contrast.

Ook het overwegen waard:
- Dell UltraSharp U3419W voor €750. Lijkt bijna het ideale scherm, alleen 60 Hz..

• CMT
Ja, ik snap ook niet waarom ze bij de reviews een van de belangrijkste aspecten van een high refresh monitor niet testen...er zijn zoveel verhalen van problemen rondom g-sync en freesync.
Met gebruiker ervaringen weet je maar nooit wat de omstandigheden zijn geweest en hoe ervaren de persoon is om zoiets te kunnen beoordelen.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om het met een AMD radeon kaart te testen. De Nvidia pascal generatie zijn berucht om problemen te geven met freesync/g-sync compatible.

Er is nog wel een andere optie: pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 34" Zwart
Het is een VA scherm, maar de odyssey serie schijnt naar verluidt ook weinig blacksmear te hebben en wel goed werkende freesync. Maar of dat allemaal klopt durf ik niet te zeggen.
Nadeel: de extreme kromming van 1000r ><.

Ik weet wel dat AUO sinds december 2020 bezig is met het produceren van een nieuw soort VA paneel dat ook high refresh is. Mijn hoop is dat met deze generatie de blacksmear teruggedrongen wordt en het wel goed werkende freesync krijgt.
VRR gaat ook zijn intrede doen met hdmi 2.1, dus hopelijk komt dat aspect dan onder de aandacht.
Ik verwacht dat eind dit jaar of in 2022 nieuw modellen komen gebaseerd op dit paneel.

De AUO panelen die in de LG 35WN65C / 35WN75C zitten komen uit 2015 en worden in zo'n beetje alle huidige 35" uws schermen gebruikt (met uitzondering van de peperdure local dimming varianten). Het is dus echt een nieuwe generatie dat eraan komt.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

https://www.rtings.com/mo...msung/odyssey-g5-lc34g55t De G7 en hoger wel maar de G5 doet het ook niet fantastisch..

• Edgar Wagt
CMT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:31:
Ja, ik snap ook niet waarom ze bij de reviews een van de belangrijkste aspecten van een high refresh monitor niet testen...er zijn zoveel verhalen van problemen rondom g-sync en freesync.
Met gebruiker ervaringen weet je maar nooit wat de omstandigheden zijn geweest en hoe ervaren de persoon is om zoiets te kunnen beoordelen.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om het met een AMD radeon kaart te testen. De Nvidia pascal generatie zijn berucht om problemen te geven met freesync/g-sync compatible.

Er is nog wel een andere optie: pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 34" Zwart
Het is een VA scherm, maar de odyssey serie schijnt naar verluidt ook weinig blacksmear te hebben en wel goed werkende freesync. Maar of dat allemaal klopt durf ik niet te zeggen.
Nadeel: de extreme kromming van 1000r ><.

Ik weet wel dat AUO sinds december 2020 bezig is met het produceren van een nieuw soort VA paneel dat ook high refresh is. Mijn hoop is dat met deze generatie de blacksmear teruggedrongen wordt en het wel goed werkende freesync krijgt.
VRR gaat ook zijn intrede doen met hdmi 2.1, dus hopelijk komt dat aspect dan onder de aandacht.
Ik verwacht dat eind dit jaar of in 2022 nieuw modellen komen gebaseerd op dit paneel.

De AUO panelen die in de LG 35WN65C / 35WN75C zitten komen uit 2015 en worden in zo'n beetje alle huidige 35" uws schermen gebruikt (met uitzondering van de peperdure local dimming varianten). Het is dus echt een nieuwe generatie dat eraan komt.
Zonder die blacksmear en VRR problemen zou VA echt competitief zijn met IPS, jammer dat het nu nog niet is. Denk dat ik dan toch maar een tijdje moet blijven wachten op die nieuwe panelen... Heb nu nog een 29" 1080p ultrawide met 75Hz, beeld ziet er verder nog prima uit dus kan er nog wel mee doen.
Het duurt toch nog wel even voordat ik een grafische kaart kan bemachtigen die het echt goed aan kan.

• Negakinu
Is dit niks? En dan gewoon bestellen bij CoolBlue zodat je makkelijk kunt retourneren: pricewatch: AOC CU34G2/BK Rood, Zwart

Op Reddit lijken ze behoorlijk fan. Er wordt geadviseerd om overdrive op LOW te laten, want zo schijn je bijna geen last te hebben van smearing op dat ding. Lijkt in ieder geval veel monitor voor relatief weinig geld. De recensies zijn overal ook erg positief.

[Voor 38% gewijzigd door Negakinu op 26-03-2021 09:38]

too old, too cold

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Lijkt me ook gewoon een zelfde va paneel met dezelfde issues. Voor sommige mensen blijkbaar geen issue maar ik ga er niet van uit dat deze het beter doet dan de andere VA schermen in dezelfde prijsklasse.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Dit scherm lijkt ook wel ideaal pricewatch: Asus ProArt PA34VC Zilver, Zwart maar gezien de prijshistorie verwacht ik niet dat die nog eens richting de ~€800 komt helaas ;(

• Negakinu
Cheezus schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:44:
Lijkt me ook gewoon een zelfde va paneel met dezelfde issues. Voor sommige mensen blijkbaar geen issue maar ik ga er niet van uit dat deze het beter doet dan de andere VA schermen in dezelfde prijsklasse.
Het verschilt soms wel echt per VA paneel. Ik heb, zoals ik hierboven ergens schreef, dus twee VA schermen in huis en de een is oprecht goed te doen, zelfs vergeleken met IPS, en de ander is inderdaad heel smeary.

De reacties op die AOC die ik net postte zijn positief, en het heeft verder alles aan boord wat de TS zoekt, dus ik zou hem gewoon eens proberen en dan eventueel retourneren als het niks blijkt te zijn. Je kunt je natuurlijk ook blijven vastbijten op IPS panelen van €800+ maar dan kom je er nooit achter of er een goedkoper VA paneel is dat ook aan je eisen voldoet. Sommige dingen lijken op papier erger dan dat ze in werkelijkheid blijken te zijn.

too old, too cold

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als ik dan hier kijk https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/ (dat is de snellere versie) zie ik bij de UFO test precies het fenomeen waarom ik de MSI Optix MAG342CQR heb teruggestuurd: de donkere schaduw achter de UFO. Dit vond ik bij gamen enorm storend (een felle HP bar boven een enemy krijgt een uitgesmeerde schaduw bij met name donkere achtergronden).

• Negakinu
Cheezus schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:
Als ik dan hier kijk https://pcmonitors.info/reviews/aoc-cu34g2x/ (dat is de snellere versie) zie ik bij de UFO test precies het fenomeen waarom ik de MSI Optix MAG342CQR heb teruggestuurd: de donkere schaduw achter de UFO. Dit vond ik bij gamen enorm storend (een felle HP bar boven een enemy krijgt een uitgesmeerde schaduw bij met name donkere achtergronden).
Dat had mijn Dell S3220DGF ook, maar door met de overdrive settings te spelen heb ik dat kunnen minimaliseren tot praktisch onmerkbaar tijdens gamen. Maar goed, elke monitor rond de €500 is een compromis. Kwestie van kiezen wat je belangrijk vindt en de nadelen incasseren.

too old, too cold

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ja, een afbeelding verteld natuurlijk niet het hele verhaal maar je ziet in die review dus al het effect van de overdrive instellingen waarbij met 'medium' het effect nog duidelijk zichtbaar aanwezig lijkt en bij 'strong'het effect omgedraaid wordt (geen donkere schaduw op een donkere achtergrond maar juist een felle 'schaduw' op een lichtere achtergrond).
Bij de nieuwe panelen in de odessy G7/G9 monitoren van samsung lijkt dit te zijn opgelost dus ik hou nog wel hoop op nieuwe VA-panelen die eraan komen zoals @CMT in zijn post aangaf.
En anders dus dieper in de buidel tasten voor het beperkte aanbod IPS ultra-wides..

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Even een kick van dit topic voor degenen die ook op zoek zijn naar een niet VA 34"curved UWQHD monitor.
Na een paar maanden de markt een beetje in de gaten te hebben gehouden qua aangekondigde monitoren, reviews en prijzen ongeveer besloten dat ik dan toch wat dieper in de buidel moet tasten voor een LG 34GN850-B.
Het enige nadeel (los van IPS eigenschappen) was voor mij het uiterlijk, die rode accenten vind ik maar niks.. Gelukkig kwam de Acer Predator X34 GS beschikbaar via de Acer store met 14% korting waarmee deze goedkoper was dan de LG.
Deze monitor heeft hetzelfde paneel (met iets hogere clocks) maar met een wat neutrale look, de meeste gaming-look elementen zitten aan de achterzijde.
Dus het ding besteld (tja, je moet wat met je vakantiegeld :P) en vandaag is ie binnen gekomen. Eerste indruk:
- Wow! Ok, dat had ik ook met een VA paneel van dit formaat, maar daarna kwamen de teleurstellingen...
- Degelijke standaard, stabiel, goed hoog verstelbaar en draaibaar. Wel diep: achterkant voet tot voorkant scherm is zeker 40cm.
- Af fabriek gecalibreerd, ik kan dit niet goed/objectief beoordelen maar de kleuren zien er erg goed uit.
- Geen issues met freesync flickering
- 0 issues met ghosting/overshoot met bijvoorbeeld de UFO test
- Weinig glow, alleen rechtsonderin een beetje. Vanavond kijken hoe dit bij schemerlicht opvalt.

Ondanks dat het veel geld is voor een monitor ben ik er erg blij mee :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Negakinu
Cheezus schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
Even een kick van dit topic voor degenen die ook op zoek zijn naar een niet VA 34"curved UWQHD monitor.
Na een paar maanden de markt een beetje in de gaten te hebben gehouden qua aangekondigde monitoren, reviews en prijzen ongeveer besloten dat ik dan toch wat dieper in de buidel moet tasten voor een LG 34GN850-B.
Het enige nadeel (los van IPS eigenschappen) was voor mij het uiterlijk, die rode accenten vind ik maar niks.. Gelukkig kwam de Acer Predator X34 GS beschikbaar via de Acer store met 14% korting waarmee deze goedkoper was dan de LG.
Deze monitor heeft hetzelfde paneel (met iets hogere clocks) maar met een wat neutrale look, de meeste gaming-look elementen zitten aan de achterzijde.
Dus het ding besteld (tja, je moet wat met je vakantiegeld :P) en vandaag is ie binnen gekomen. Eerste indruk:
- Wow! Ok, dat had ik ook met een VA paneel van dit formaat, maar daarna kwamen de teleurstellingen...
- Degelijke standaard, stabiel, goed hoog verstelbaar en draaibaar. Wel diep: achterkant voet tot voorkant scherm is zeker 40cm.
- Af fabriek gecalibreerd, ik kan dit niet goed/objectief beoordelen maar de kleuren zien er erg goed uit.
- Weinig glow, alleen rechtsonderin een beetje. Vanavond kijken hoe dit bij schemerlicht opvalt.

Foto'tje van het paneel in het donker? Ben benieuwd naar de contrastwaarden en backlight performance voor dat geld!

too old, too cold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Contrast is 1:1000, gezien het paneel gelijk is als de LG 34GN850 zou ik die reviews aanhouden wat betreft echte waardes. Foto zegt niet zoveel maar kan ik nog wel maken, de glow is in ieder geval een stuk minder dan m'n vorige monitor, de pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)
Verder ben ik er ook achter dat er een lichtsensor op zit, dat scheelt weer continue de brightness aanpassen in een omslachtig menu.
Er is een software tooltje voor het aanpassen van settings maar daar kun je alleen profielen mee kiezen of de monitor uitzetten.. Niet bijster nuttig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Hierbij een poging een representatief beeld te geven van de IPS glow (gelijke sluitertijden/ISO):

Max brightness

Min brightness

Normale setting voor mij met dit licht (25%)

Zoals je ziet is het redelijk gelijk verdeeld over de hoeken van het scherm, en naar mijn idee vrij beperkt. Bij de minimale brightness lijkt er meer glow te zijn dan op 25% maar dit komt denk ik omdat deze onder een net iets andere hoek is genomen, je merkt wel dat de glow snel toeneemt als je onder een hoek kijkt.

• Negakinu
Cheezus schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:27:
Hierbij een poging een representatief beeld te geven van de IPS glow (gelijke sluitertijden/ISO):

Max brightness
[Afbeelding]

Min brightness
[Afbeelding]

Normale setting voor mij met dit licht (25%)
[Afbeelding]

Zoals je ziet is het redelijk gelijk verdeeld over de hoeken van het scherm, en naar mijn idee vrij beperkt. Bij de minimale brightness lijkt er meer glow te zijn dan op 25% maar dit komt denk ik omdat deze onder een net iets andere hoek is genomen, je merkt wel dat de glow snel toeneemt als je onder een hoek kijkt.
Normaliter maak je de fotos in het totale donker, maar het ziet er in wat je gepost hebt iig hartstikke goed uit! Ik heb veeeeel erger gezien. :) Nice!

too old, too cold

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je een foto in het compleet donker maakt en het fototoestel laat compenseren voor het licht ziet elk scherm (lcd) scherm er uit als een enorme witte bak. Dat zegt naar mijn idee niet zoveel, ik heb getracht een zo realistisch mogelijke foto te maken zoals je het echt ziet.

• Edgar Wagt
Cheezus schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:

Ik zit er ook aan te denken om maar door te sparen voor een duurdere IPS, volgensmij is dat het wel waard. Hoeveel heb je er nou uiteindelijk voor moeten betalen?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Er was een verjaardagsactie bij de Acer store met 14% korting bij aanschaf van 4 artikelen. Dus afhankelijk hoe je het bekijkt heb ik 860 betaald voor de monitor óf 915 voor de monitor en wat nutteloze artikelen (muismat/draadloos muisje) :P Bij de Acer store kun je ook 15% studentenkorting krijgen dus als je student bent of kent en hij is weer leverbaar bij Acer dan is dat wel interessant.

• Edgar Wagt
Ooeeh ik ben zeker student, daar moet ik naar kijken!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-03 16:45
VA nooit weer..... Ik had altijd last van Freesync/gsync geflikker met van.......

Gewoon een goeie IPS van LG krijg je geen spijt van!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee