Toon posts:

Vloerverwarming bij kleine renovatie

Pagina: 1
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:12
Hoi Tweakers,

Na meerdere (verduurzamings)klusjes in onze jaren 70 woning zijn we ons momenteel aan het oriënteren op het vervangen van de keuken.
Nu komt hier (door de creatieve geest van de vrouw) weer wat nieuws bij kijken. De keuken is namelijk gelegd op een leistenen vloer die erg praktisch is maar niet iets wat we nu zelf zouden uitzoeken. Ook vertoont de vloer op meerdere plaatsen wat holle plekken, soms omdat de tegel denk ik niet meer goed hecht op de ondergrond, maar soms ook omdat leisteen bestaat uit meerdere laagjes en de steen wellicht gebarsten is in het midden. We overwegen dus om de vloer ook mee te nemen als de keuken er toch uit gaat. Hier komt dan ook de overweging vloerverwarming om de hoek kijken.

De huidige leistenen vloer ligt in het cement, de tegels zijn zo'n 1.5 cm tot 2 cm dik.
De woning is verder al een keer deels gerenoveerd (nieuwe elektra, nieuw plafond, alles gestuct, nieuwe hoge plinten, enkele nieuwe deuren. Alles is dus wel op hoogte van de huidige vloer.
Isolatie van spouw, vloer en dak is reeds gedaan.

Wat is in deze de beste aanvliegroute als het gaat om vloerverwarming aanleggen en daarna een nieuwe vloer? De nieuwe vloer zal of plavuizen zijn of PVC.
Volgens mij zijn de opties:

- Vloerverwarming frezen en aanleggen in de bestaande vloer. Tegels die hol zijn zullen afknappen of hakken we weg, volgens een frees bedrijf geen groot probleem, daarna weer egaliseren en de nieuwe vloer er op. We zullen dan altijd enkele CM hoger uitkomen en moeten daarmee dus enkele deuren aanpassen en de plinten van de muur trekken en later weer aanbrengen (hopen dat je niet t stucwerk meetrekt)

- De hele vloer uitbreken. Bij leisteen is dit lastig heb ik me laten vertellen, breekt snel af. Dat wordt dus echt met een boorhamer letterlijk breken en de cementdekvloer die er onder zit zal ook wel toegetakeld worden. Die moeten we dan eigenlijk ook helemaal slopen (?) . Hierna kan de vloerverwarming er op en een nieuwe dekvloer, daarna de nieuwe vloer.
Veel breekwerk, veel extra kosten voor meerwerk, afvoeren puin, nieuwe cementdekvloer.

Hoe denken jullie er over?
Of iemand een soortgelijke situatie gehad?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je geeft aan dat je enkele centimeters hoger uit komt. Dat zal wel meevallen toch? Als je de vloerverwarming dicht zet (je kan ze een paar mm dieper laten gaan voor de zekerheid), kan je daarna de PVC er zo op leggen, dat is millimeter werk wat je dan hoger uit komt. Dat zal reuze meevallen. Als je de tegels eruit wil breken moet je de boel er na eerst gaan egaliseren dan pas kan je frezen. Dat is qua hoeveelheid stof en arbeid vele malen meer werk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoe dik is het cement waar de vloer op ligt? Zijn het broodjes of is het op zand gestort bijvoorbeeld? Als het een cementvloer op zand gestort is dan zou ik de hele vloer uitbreken. Broodjes zijn dan weer lastiger. Maar ikzelf zou proberen te voorkomen dat je vloer hoger komt te liggen, voor het aanzicht en voor het werk van aanpassen bestaande situatie. Plinten aanpassen gaat altijd ten koste van het stucwerk dus dat moet je met optie 1 wel in je berekening meenemen lijkt me.
Als de leistenen los laten lijkt me toch dat niet de beste lijm gebruikt is, dus ik zou in ieder geval proberen de leistenen vloer uit te breken en daarna vloerverwarming in te frezen.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hooglander1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:51:
Je geeft aan dat je enkele centimeters hoger uit komt. Dat zal wel meevallen toch? Als je de vloerverwarming dicht zet (je kan ze een paar mm dieper laten gaan voor de zekerheid), kan je daarna de PVC er zo op leggen, dat is millimeter werk wat je dan hoger uit komt. Dat zal reuze meevallen. Als je de tegels eruit wil breken moet je de boel er na eerst gaan egaliseren dan pas kan je frezen. Dat is qua hoeveelheid stof en arbeid vele malen meer werk.
Je zal de vloer met de leisteen ook helemaal moeten egaliseren. Dat lijkt me gezien het relief van de stenen niet millimeter werk.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

theHoff schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Je zal de vloer met de leisteen ook helemaal moeten egaliseren. Dat lijkt me gezien het relief van de stenen niet millimeter werk.
Daar had ik inderdaad niet zo over nagedacht, dat zal wat toevoegen ja.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-03 22:07
theHoff schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:51:
Hoe dik is het cement waar de vloer op ligt? Zijn het broodjes of is het op zand gestort bijvoorbeeld? Als het een cementvloer op zand gestort is dan zou ik de hele vloer uitbreken. Broodjes zijn dan weer lastiger. Maar ikzelf zou proberen te voorkomen dat je vloer hoger komt te liggen, voor het aanzicht en voor het werk van aanpassen bestaande situatie. Plinten aanpassen gaat altijd ten koste van het stucwerk dus dat moet je met optie 1 wel in je berekening meenemen lijkt me.
Als de leistenen los laten lijkt me toch dat niet de beste lijm gebruikt is, dus ik zou in ieder geval proberen de leistenen vloer uit te breken en daarna vloerverwarming in te frezen.
TS geeft aan dat de vloer geïsoleerd is, dus dan zal ie niet op zand gestort zijn.

Ik zou 1 keer doorbijten en die hele leisteenhandel eraf jekkeren. Dan slangen erop( er zijn hele dunne slangen verkrijgbaar) of erin(invriezen), zandcement erop en plavuis of pvc erop. Marmoleum is ook een mooi alternatief overigens.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:12
Inderdaad een balkjes broodjes vloer (beton). Van onder geisoleerd.

Leisteen ligt er al tientallen jaren in, vandaar enkele holle plekken.

Egaliseren zal inderdaad door de grote verschillen in de tegels niet op enkele mm zitten, dus kom echt wel wat hoger uit.

Vloer er uit zit ik inderdaad te overwegen en dan zorgen dat je met nieuwe zandcementvloer weer op dezelfde hoogte uitkomt als nu. Geen idee of de plinten dan wel kunnen blijven zitten? zitten nu "boven" de leistenen vloer, dus misschien moet dat wel kunnen?

Is een zandcementvloer over de vloerverwarming slangen voldoende? Of moet daar toch nog weer een laag egaline overheen? Omdat je bij een PVC vloer ieder hobbeltje en bobbeltje ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:28
voor de vloerverwarming is zandcement met een dekking van 3 a 4 cm voldoende.
Als je PVC vloer neemt dient hij voor de VC geegaliseerd te worden, hoeft niet voor de vloerverwarming maar dus wel voor de PVC.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee