Toon posts:

groei datacenters brengt drinkwater in gevaar

Pagina: 1
Acties:

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:12
In het artikel groei, auteur @Olaf, staat geschreven dat de drinkwatervoorziening in gevaar komt door de datacenters in Noord Holland.
PWN (drinkwaterbedrijf in Noord-Holland) heeft een reactie online gezet waarin ze alle punten weerspreken.

Als iemand die actief is in de grondwaterwereld (geohydroloog) had ik al mijn twijfels bij het stuk, gelukkig wordt dit nu bevestigd door PWN zelf. Blijkbaar hebben de mainstreammedia (beginnend met de Telegraaf, maar ook de NOS en dus Tweakers) een artikel geplaatst zonder exact te weten wat er staat en of het mogelijk/realistisch is. Het factchecken is niet voldoende gebeurd.

Ik wil jullie vragen om een update bij het artikel te plaatsen met een nuancering en een link naar de reactie van PWN. het is wel duidelijk dat meerdere punten in het artikel niet juist zijn.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Soortgelijke ongerustheid ontstaat er in Flevoland:

https://www.omroepflevola...atieavond-over-datacenter

https://www.omroepflevola...ig-datacenter-in-zeewolde

Het vervelende met dit soort zaken is dat overheden en belanghebbenden bij de verleende vergunningen nooit helemaal de waarheid spreken en/of slechts ten dele geïnformeerd zijn. :|

Pas jaren later blijkt dan vaak hoe het in de praktijk toegaat.
Maar dan is het kwaad vaak al geschied. De enigen die er dan nog over berichten zijn programma's als Zembla, Pointer, Tegenlicht, e.d. :(

Mooie Plaatjes   

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bij het gebruik van drinkwater voor koeling blijft concentraat met een hoog zoutgehalte over. Om deze geconcentreerde zoute waterstroom lozen hebben de datacenters een lozingsvergunning van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. “Er is nog één datacenter dat op het riool loost”, zegt de woordvoerder van het Hoogheemraadschap. Het nieuwere datacenter loost het concentraat in de nabijgelegen sloot op het bedrijventerrein Agripark in de Wieringermeer.

[...]

Het slootwater komt uit in de Medemblikker Vaart om via het gemaal Leemans bij Den oever in de Waddenzee te eindigen. Het concentraat komt dus niet in het IJsselmeer terecht.

Eh :?
Volgens de woordvoerder van het Hoogheemraadschap gaat het om enkele kubieke meters per uur wanneer de datacenters de servers met waterdamp koelen
Oh, dus het gaat gelukkig maar om een paar duizend liter extreem zout water per uur. Wat doet dit met het omliggende weiland, grondwater, waterleven? Natuurlijk zegt degene die dit heeft toegestaan dat het geen kwaad kan. Hoeveel "zwijggeld" hebben ze daarvoor gekregen?

[Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2021 11:32]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@CodeCaster Het zit wat gecompliceerd in elkaar...

"Het slootwater komt uit in de Medemblikker Vaart om via het gemaal Leemans bij Den oever in de Waddenzee te eindigen. Het concentraat komt dus niet in het IJsselmeer terecht"

Gemaal Leemans waterDE uit in het IJsselmeer, maar de afvoer is omgelegd naar de Waddenzee:

https://web.archive.org/w...tbladen/Wieringermeer.pdf

Tegelijk met de renovatie en de uitbreiding van ditgemaal werd de lozing van het uitslagwater omgelegdvan het IJsselmeer naar de Voorhaven van de Waddenzee.Dit was nodig, omdat het water van het IJsselmeer wordtgebruikt voor drinkwatervoorziening
Sinds 1997.

Mooie Plaatjes   

• Mr. W
Allemaal terechte punten hierboven en met mijn reactie wilde ik ook vooral niet aangeven dat het goed is wat daar gebeurt. Ik vind het bijzonder dat drinkwater wordt gebruikt voor de koeling, er zijn ook andere manieren van extra koeling mogelijk.

Het gaat mij er meer om dat het artikel op Tweakers (en de andere media) niet juist is. Het drinkwater is niet in gevaar door deze lozingen.
Het drinkwater wordt op veel locaties op grotere diepte onttrokken, lozingen in het oppervlaktewater hebben vaak geen/nauwelijks invloed hierop.
Daarnaast houdt PWN de kwaliteit van het grondwater goed in de gaten, als er veranderen optreden zijn zij waarschijnlijk de eerste partij die aan de bel trekt.

@CodeCaster; Ik weet niet wat je verstaat onder extreem zout water en ik weet ook niet hoe zout dit water is. het voordeel van zout is dat het goed oplost en dan niet veel kwaad kan (zo lang het niet te extreem wordt). Het waterleven lokaal (rondom het lozingspunt) kan er last van hebben, maar het grondwater en de weilanden zal meevallen. Een groot deel van het grondwater in Nederland is ook deels zout.
Ik denk zelf dat vooral de toegevoegde stoffen schadelijk kunnen zijn

@ehtweak; Wederom weet ik niet precies hoe het hier zit, maar over het algemeen worden vergunde lozingen op het oppervlaktewater goed in de gaten gehouden. Schoon (drink)water is zeer belangrijk in Nederland, dus daar is ook aandacht voor.
Het lastige zijn de lozingen die niet vergund of aangevraagd zijn. En juist die komen vaak in het nieuws (zoals deze; er was geen toestemming voor de lozing)

@Olaf; kan jij nog reageren hierop? Ik ben benieuwd hoe jij/Tweakers nu tegen het artikel aankijkt en of je de opmerkingen wil toevoegen aan het artikel

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 10:17
Ik heb een update bij het artikel gezet en bij aan het onderzoeken of er genoeg duidelijkheid te krijgen is voor een achtergrond. Het probleem is dat het rapport niet openbaar is en dat de onderzoekers zelf al aangeven te weinig gegevens van de datacenters zelf te hebben gekregen voor goede analyses. Lijkt me hoe dan ook goed hier verder in te duiken.

• Mr. W
Thanks @Olaf !
Het rapport is niet openbaar, maar wel van de overheid. Dan moet het toch via een WOB lukken?
Ik kan je daar niet mee helpen. Wel als je meer wil weten over de ondergrond of het grondwater.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee