2 strings koppelen of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Afgelopen week is bij mij de volgende installatie geplaatst:
15x Sunpower P3 Black 325W aangesloten op een 1x Solis-3P5K-4G omvormer.
Orientatie dak is ZO, hellingshoek 55 grd.

De installateur wilde de panelen in het midden van het dak leggen, maar ivm latere bijplaatsingen wilde ik aan de achterzijde beginnen, en ik vind zonnepanelen nu eenmaal lelijk en zo zie ik er zelf het minste van ;)
Ze wilden 1 string van 15 panelen maken, maar omdat ik flexibel wilde zijn hebben ze na overleg toch twee strings aangelegd. Ik verbruik namelijk veel minder dan wat de panelen op gaan leveren, ik zie het er nog wel van komen dat je voor terugleveren moet gaan betalen dus dan kan ik de helft niet gebruiken en met 1 string gaat dat niet. Bovendien was ik bang voor wat schaduw van de gevelranden die uitsteken bij het meest linker bovenste en onderste paneel.

De 7 meest linkse panelen (paneel 7 is bovenin de middelste) zitten op de tweede ingang van de omvormer. De 8 meest rechterpanelen zitten op ingang 1 aangesloten. Ik wilde er eigenlijk meer op ingang 1 ivm opstarten van de omvormer, maar er mocht maximaal 1 paneel verschil per ingang zijn?

Men waarschuwde mij wel dat de omvormer met deze opstelling wat later op zou starten. Maar ik kan natuurlijk nu wel de panelen bij de omvormer doorlussen en er 1 grote string van maken zelf. Dus vraag ik mij nu af wat de beste optie is bij deze opstelling en ligging van mijn dak?

Tevens las ik nu eigenlijk pas over dimensionering. Als ik me daar eerder over had ingelezen, had ik volgens beter nog 3 panelen extra kunnen nemen. Nu heb ik een omvormer die iets groter is dan de max Wp van de panelen (4875 panelen, 5000 omvormer). Bij 18 panelen was de verhouding beter geweest, als ik het goed heb? Of maakt dit niet zo heel veel uit. HIerover werd trouwens in het advies gesprek helemaal niets over gezegd dus dat vind ik wel jammer, maar ja dat is achteraf altijd zo.

Ik hoor graag hoe ik het beste rendement uit mijn installatie kan halen, nu het erop ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRpVDb9DUymZ8YErBpUrE10KEIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3XUHHUVgNA7O5w8ZUzWzHDo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door tweaden op 19-04-2021 08:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:34
@tweaden
oke deze panelen:
https://cdn.webshopapp.co...s-du-a4-mc4-534816av4.pdf
en deze omvormer:
https://solarclarity.co.u...-3P3-10K-4G-Datasheet.pdf
(mocht ik het fout hebben, kan onderstaand verhaal erg fout zijn, dus check en denk zelf ook na.)

een 3fase omvormer wil het liefst 600-720Vmpp hebben per mpp.
maar als panelen warm worden zakken ze ongeveer 10% in de Vmpp.
600 + 10% / 36Vmpp = 18 panelen per mpp is optimaal.
dus dan heb je 2x18x325Wp er aanhangen ongeveer 11kWp >:) .
meer Wp is zelfs nog mogenlijk, maar dan moet je preciezer gaan rekenen.
(1000V max, maar dat is Voc en ook 10% extra ruimte nodig voor als het echt koud is.
18x44Voc+10%= nog net iets minder als 900V dus veilig.)

ik heb geen grafiek zo liggen voor 3fase maar dit is voor 1fase (geen 600-720V zoals bij 3fase, maar rond de 350V.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
geeft je wel een idee wat je zou moeten doen. ;)

duidelijk genoeg?

edit:
eerder of later opstarten zeggen alleen nitwits.
aantal Vmpp of Voc is microseconde verschil in opstarten, doet dus niks aan later of eerder starten. ;)
maar wel aan het rendement van je omvormer, en je schaduw gevoeligheid.
de lager de Vmpp/Voc de meer last je hebt van schaduw. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 24-03-2021 15:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 23:41
Ik verbruik namelijk veel minder dan wat de panelen op gaan leveren, ik zie het er nog wel van komen dat je voor terugleveren moet gaan betalen dus dan kan ik de helft niet gebruiken en met 1 string gaat dat niet.
Foutieve redenatie. Elke string omvormer die ik ken heeft gewoon een begrens functie.
Bij bewolking heb je dan het vermogen van alle panelen en bij felle zon is het dan begrenst op wat je maar wilt. Optioneel zelfs dynamisch begrensd (afhankelijk van het verbruik op dat moment).

Met alles in 1 string neemt de opbrengst op jaarbasis bijna een procent op jaarbasis toe omdat de omvormer veel dichter bij het ideale voltage gaat werken.

Ompluggen dus.

Met 18 panelen was het DC string voltage nog net iets beter geweest maar 15 is prima hoor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Met alles in 1 string neemt de opbrengst op jaarbasis bijna een procent op jaarbasis toe omdat de omvormer veel dichter bij het ideale voltage gaat werken.
Scheelt het zo weinig als ik omplug? De geschatte opbrengst van het hele systeem is rond de 4000 kWh, dus dat zou beteken dat we het over 40 kWh per jaar hebben. Dat is met een stroomprijs van 20ct per kWh nog geen tientje ;) Maar goed, wie het kleine niet eert...

Ik had nog wel een andere vraag, stel dat ik later nog 6 panelen bij wil plaatsen, kan dat dan op dezelfde string met deze omvormer. In totaal zouden er dan 21 panelen in 1 string zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Scheelt het zo weinig als ik omplug? De geschatte opbrengst van het hele systeem is rond de 4000 kWh, dus dat zou beteken dat we het over 40 kWh per jaar hebben. Dat is met een stroomprijs van 20ct per kWh nog geen tientje ;) Maar goed, wie het kleine niet eert...
Als de installatie goed werkt scheelt het zo weinig. (wel een tientje keer 25 jaar hopelijk)

Maar uit je screenshot valt me nu op dat de stroom per string niet gelijk is. Is dat altijd zo? Indien je altijd een verschil hebt betekent dat er iets niet lekker werkt.
Misschien heeft je omvormer meer moeite met 7 panelen per string dan ik dacht, en als dat altijd zo is kan het verlies wel (6.7A - 5.9 A ) / 6.7 A = 12% zijn. Plus die procent waar ik het eerder over had maakt 13%.
Ik had nog wel een andere vraag, stel dat ik later nog 6 panelen bij wil plaatsen, kan dat dan op dezelfde string met deze omvormer. In totaal zouden er dan 21 panelen in 1 string zitten.
Qua DC voltages wordt dat krap. Heeft @migjes de datasheet van het juiste type paneel gevonden? Welk deel van het land?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Maar uit je screenshot valt me nu op dat de stroom per string niet gelijk is. Is dat altijd zo? Indien je altijd een verschil hebt betekent dat er iets niet lekker werkt.
Misschien heeft je omvormer meer moeite met 7 panelen per string dan ik dacht, en als dat altijd zo is kan het verlies wel (6.7A - 5.9 A ) / 6.7 A = 12% zijn. Plus die procent waar ik het eerder over had maakt 13%.
DC1 heeft acht panelen, DC2 heeft 7 panelen kan dat nog een verklaring zijn?
Waar moet ik precies op letten dat de Amperes van beide strings gelijk is?
Qua DC voltages wordt dat krap. Heeft @migjes de datasheet van het juiste type paneel gevonden? Welk deel van het land?
Aan de zuidwestelijke kust, dus meer zon dan gemiddeld. Het type panelen klopt inderdaad wat @migjes gevonden had.

[ Voor 3% gewijzigd door tweaden op 24-03-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DC1 heeft acht panelen, DC2 heeft 7 panelen kan dat nog een verklaring zijn?
Waar moet ik precies op letten dat de Amperes van beide strings gelijk is?
Het DC voltage en DC vermogen moet een factor 8/7 verschillen. Maar de stroom hoort gelijk te zijn, onafhankelijk van de string lengte. Een momentopname kan een meetfout hebben.
Heb je grafiekjes van DC voltage, stroom etc?
Aan de zuidwestelijke kust, dus meer zon dan gemiddeld.
Aan de kust dus minder lage temperaturen in de winter :). De temperatuur bepaald de maximale stringlengte. Ik heb even Scheveningen ingevoerd in Sunnydesign.

Sunnydesign heeft verschillende varianten van dat paneel. Met de versie met Open klem spanning (Voc) van 43.7 V komt Sunnydesign bij 21 panelen op 1001 V uit. Wordt dus officieel een beetje krap.
Heb je een foto van de sticker op de achterkant van een paneel? Als die van jou 0.1 V lager is dan kan het wel.

Panelen binnen een string moeten (bijna) hetzelfde zijn.
Als je wilt uitbreiden met hetzelfde paneel moet je snel zijn, er komen voordurend nieuwe panelen op de markt en de oude zijn dan steeds minder beschikbaar.

Overigens vinden veel mensen in Nederland een 5 kW omvormer bij nieuwe installaties een beetje klein voor 21 x 325 Wp = 6.83 kWp. Dan top je op jaarbasis 1.1% af. (rationeel gezien niet zo`n probleem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxC8f6FDZkvvusSn5ehaluWnJmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GcnnGfs22a0XilWm1lvKECW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1S0Vxzx2GYj50rt8dLhNbT2kEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWQAfBhULLzP9Fad1nmSn0qM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8Axes7gGT9BK4RKJeLQWUoYMrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Kzijolwtafw3bojpRcmJy5j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tussen de voltages zit veel meer dan een factor 8/7.
En de stroom in de korte string is gemiddeld ongeveer 12% lager. Het vermogen zelfs nog meer.

Ik zie 2 mogelijke oorzaken:
1) De omvormer heeft erg veel moeite met een string met 7 panelen. (erg voor de hand liggend)
2) Er is iets mis met de korte string. (niet uit te sluiten)

Ompluggen dus.

Na zonsondergang, even labelen welke Sunclix connector aan welke aansluiting van de omvormer zit.
Alle 4 loshalen.
Een min connector van de ene string aan een plus connector van een andere string maken.
En dan de overige 2 connectoren aan de plus en min van DC1 aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg, het verschil is inderdaad te groot dat was mij ook al opgevallen.
Ik laat het nog een dagje zo zitten, en dan plug ik ze om.
Kan ik dat weer screenshots hier posten na een paar dagen, zou je daar dan weer naar willen kijken?

De panelen hebben trouwens een open klem spanning van 43,6V. Dus 21 panelen zou dan mogen?

Wat zou het verwachte voltage moeten zijn als ik ze alle 15 in 1 string zet, als ik DC1 bekijk met 283,1V/8=35,4*7=247.8+283.1=531V ongeveer?

[ Voor 32% gewijzigd door tweaden op 25-03-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tweaden
schrijf graag wel Vmpp en Voc, anders maak ik of @busscherski snel een kleine fout, die ernstig kunnen zijn.

43.6Voc x 21 = 915,6Voc.
maar ja dan heb je nog de vorst in de winter.
dit maakt dat de Voc omhoog gaat.
grofweg is dat 10%.
915.6+10%=1007,16Voc
de omvormer gaat maar tot max 1000V, dus daar is een probleem.

je moet dan weten:
de omvormer start in de ochtend en doet dan een Voc meting, is die groter als 1000V, dan start hij niet voor de rest van de dag.
dit gebeurd alleen in de winter, en winter opbrengst die is ruk, dus daar verlies je niets aan.
dit is dus ook geen ramp.
de omvormer gaat hier niet kapot van.

maar hij gaat wel kapot van te veel Vmpp.
ergens tussen de 850Vmpp en de 1000Vmpp voor meerdere seconden gaat hij kapot om precies te zijn.
(preciezer kan ik het niet schrijven.)
je hebt dan: 21x35,9Vmpp=753,9Vmpp
maar ook hier de temperatuur 10%.
753,9Vmpp+10%=829,29Vmpp

het grote probleem is dan: met 21x325Wp=6825Vmpp, dit is meer als de omvormer aan kan, die kan maar 5000W het net op zetten.
om de panelen minder te laten leveren schroeft hij de Ampp terug, hier door stijgt de Vmpp. (tot theoretisch maximaal de Voc, maar zal ergens rond de 1/3 blijven hangen, preciezer kan ik het niet vertellen.)
en gaat de 829,29Vmpp nog iets omhoog naar de max.
is dit te veel of gaat dit nog net. :?

(als zelf bouwende tweaker en experimenteerder, zou ik het wel durven.
dit is een beetje de grens wat kan of niet, omvormer is zo vervangen als het fout gaat.
ook gewoon omdat je zegt aan de kust, is iets minder koud in de winter en iets minder warm in de zomer.
maar als gebruiker en financieel afhankelijke zou ik dit niet doen.
kies maar waar onder je wil vallen, en geen huilie huilie doen als het fout gaat. ;)
als je dit niet kunt lezen en niet begrijpt doe dan maar niet. >:) )

edit:
je paneel merk levert geen IV curve als ik dat zo snel zie, dus ik gebruik even een generieke curve als voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
als je omvormer aan de max zit gaat hij minder Ampp trekken uit de panelen.
de Vmpp gaat dan meer naar rechts op de curve, en daar uit kun je zien hoeveel de Vmpp stijgt.
dit paneel levert een 30Vmpp als hij 8Ampp neemt.
als er maar 4Ampp er uit word gehaald dan gaat de Vmpp naar de +/-36Vmpp.
dit moet je dan nog omzetten naar jouw panelen en grenzen en temperaturen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 25-03-2021 10:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In de praktijk gaat 21 panelen per string wel goed maar officieel kan ik het niet aanraden.

Als je veilig wilt zitten.
20 panelen -> 1 string
21 panelen -> 2 strings (10+11 werkt bij deze omvormer wellicht net iets beter dan 8+13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Vandaag nog maar eens goed de resultaten bekeken, en het vermogen van string 1 is continue 40% hoger dan string 2. Ik zal vanavond de twee strings doorlussen, maar dan kan ik natuurlijk niet meer vergelijken tussen 2 strings. Wat zou dan een normale waarde moeten zijn voor bv het voltage van 15 panelen in 1 string?

Als je het nu steeds bekijkt lijkt het net alsof string 2 een paneel mist, zou dat kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
tweaden schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:01:
Vandaag nog maar eens goed de resultaten bekeken, en het vermogen van string 1 is continue 40% hoger dan string 2. Ik zal vanavond de twee strings doorlussen, maar dan kan ik natuurlijk niet meer vergelijken tussen 2 strings. Wat zou dan een normale waarde moeten zijn voor bv het voltage van 15 panelen in 1 string?

Als je het nu steeds bekijkt lijkt het net alsof string 2 een paneel mist, zou dat kunnen?
het kan soms wel eens gebeuren dat ze een paneel vergeten in de string op te nemen.
(maar door temperatuur verschillen van + en - 10% is dit soms lastig te zien. ;) )
handig is een Voc meting te doen, de Vmpp is van nog iets meer dingen afhankelijk en vertroebelt de meting.
(voc meting is simpel, multimeter op de + en - zetten en kijken hoeveel V die meter aan geeft. ;) )
dan de Voc delen door aantal panelen string 1 en dit ook met string 2 doen.
getallen zouden +/- met kleine marge het zelfde moeten zijn als alles goed is. ;)

(de Vmpp is ook een beetje afhankelijk van hoe hoog ze op dak hangen.
hoe hoger des te beter de panelen het doen. lager vangt gewoon een beetje onzichtbare schaduw en dat vertroebelt een beetje de meting, heb je met Voc minder last van. ;)
en pas een beetje op met denken 40% minder, meten is weten. gokken is brokken. ;) )

15 panelen in 1 string = Vmpp string 1 + Vmpp string 2, zo als je al doorhad in je vorige post. ;)
of
15xVmpp uit het datasheet (+ iets meer met de temperatuur op dit moment).

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 25-03-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Wat is nu het belangrijkste om naar te kijken. Je hebt de Vmpp van beide strings, die zou ene factor 8/7 moeten verschillen. De stroom zou bij beide strings gelijk moeten zijn? En dan het vermogen in kW dat opgewekt wordt dat zou dan ook weer een factor 8/7 moeten verschillen?

Ik neem aan dat het opgewekte vermogen uiteindelijk toch hetgeen is wat telt, en dus daarmee het belangrijkste voor mij is?

Ik heb ondertussen ook getracht de serienummers te achterhalen, maar die registreren ze niet bij de installateur dus achteraf ben ik dom geweest, want ze hebben eerst in de garage gestaan een paar dagen voordat ze erop gingen. Had ik toen maar foto's van alle panelen genomen, daar baal ik nu wel enorm van. Ik heb alleen gekeken naar het type paneel en dat klopte met de offerte, maar dat is ook maar een sticker natuurlijk. Als ik geweten had, dat dit allemaal zo nauw zou luisteren, had ik er wat meer aandacht aan geschonken van tevoren. Ik dacht even wat panelen erop en draaien maar :)

Op dit moment 10:35u staat de zon er vol op, en zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOaWuiffbNP039EfJqSdHW4QWeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RtM82TwuXn66Zzw51rKORIoW.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door tweaden op 26-03-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Het systeem draait nu bijna een week, en ik heb alle data gedownload in een sheet en dan de totale opbrengst van beide strings tov elkaar vergeleken. Dus Voltage x Current en dan alle data bij elkaar opgeteld. Daaruit blijkt dat string 1 36% meer Vermogen geleverd heeft dan string 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ompluggen dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Ga ik vanavond even doen, er komen morgen en woensdag twee mooie dagen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfD0bKTIFTa1RzRcviQlxUzUsfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xC4dqA0fXqWPw7cZlgGfcXaN.png?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat van vandaag. Opbrengst was hetzelfde als gisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door tweaden op 30-03-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tweaden schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:20:
Ga ik vanavond even doen, er komen morgen en woensdag twee mooie dagen aan.
ken je iemand met een goede multimeter en een beetje kennis? dan zou ik tijdens dat ompluggen ook even de open string spanning meten van beide strings los en van de strings samen, maar ik zal wel telaat zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Ik kan wel overweg met een multimeter, maar wanneer kan ik dat het beste meten?
Kan ik de stekker zo los maken of moet ik ze s avonds losmaken en dan overdag meten zodra de zon gaat schijnen? En maakt het uit hoeveel zon erop staat, of moeten de panelen op elk moment van de dag dezelfde spanning uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tweaden schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:36:
Ik kan wel overweg met een multimeter, maar wanneer kan ik dat het beste meten?
Kan ik de stekker zo los maken of moet ik ze s avonds losmaken en dan overdag meten zodra de zon gaat schijnen? En maakt het uit hoeveel zon erop staat, of moeten de panelen op elk moment van de dag dezelfde spanning uitgeven?
ze geven in verhouding het zelfde voltage want ze liggen in dezelfde richting

dus voltage kleine string gedeeld door 7 is nagenoeg gelijk aan voltage grote string gedeeld door 8
in bedrijf wordt dit voltage beinvloed door de mppt die zoveel mogelijk opbrengst binnen probeerd te halen
dan kan je achterhalen of het aantal panelen wel klopt en er niet bv een paar bypase diodes "stuk" staan te zijn
stekker moet je niet zo los maken dan heb je een grote kans op een vlamboog, je moet de omvormer eerst uitschakelen. voor extra veiligheid kan je het idd in het donker doen. en en dan bv in de ochtend ( of nu) meten, moet je multimeter wel hoog genoeg kunnen om de totale string te kunnne meten.

maar dus eerst de omvormer uit (DC knop) misschien kan je ongeveer de zelfde info halen uit je logfiles, maar ik ken je omvormer niet

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Bij mij is de opbrengst vandaag iets minder dan gisteren (door de hogere temperatuur).
Gisteren 27.6 kWh, vandaag verwacht ik 26.4 kWh. 26.9 kWh

Hier ter vergelijk het voltage grafiekje van vandaag van een Growatt enkelfase omvormer met 13 panelen. Zuidoost 20 graden helling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLkiZI2JYZBxqXK6qS712xTuXWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AVCaZKIdwele8gMmCn276EFC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Zojuist gemeten:
String compleet = 564,4V DC
String 1 8 panelen = 300,8V DC
String 2 7 panelen = 262,7V DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Lijkt me prima allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Per paneel komt ik op 37,5V uit ongeveer, klopt dat tov de open klem spanning van 43,6V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die 43.6 V geldt bij 1000 W/m2 instraling en 25 graden paneel temperatuur. Dat heb je niet.

Ze zijn in ieder geval erg soortgelijk dus ik denk dat het goed is. De panelen van de string van 7 zijn in ieder geval niet slechter dan die in de string van 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Bedankt voor alle informatie die jullie me hier gegeven hebben. Er is mij nog iets opgevallen, volgens mij hebben ze geen aardlekautomaat toegepast in de meterkast. Er zit nu deze, en daarachter zit verder niets van een aardlek alleen de hoofdschakelaar, is dat wel ok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63pJXHYqaZEJMPlkzGNnhAa2bxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUHyrs0Qkk6kDHJGH8TnQMMY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je een foto van de gehele meterkast?

Edit: PV mag volgens mij zonder aardlek, weet ik niet zeker.

[ Voor 44% gewijzigd door busscherski op 10-04-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vervangen voor een aardlekautomaat
https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-vks14sb/

Is wat veiliger, mocht je door een kabel heen boren.
Zie ook: https://www.groepenkastco...rdlekschakelaar-verplicht

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2021 15:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Hierbij een foto van de complete meterkast, PV gaat eerst door de kwh meter en dan naar de linker automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOlcdDj4LAV10RatEthJRDc5XEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwPrJ94PYI2sSG5AIuytBLIW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tweaden op 10-04-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Het systeem draait nu een aantal weken maar de opbrengst valt tegen. Ik heb een collega met exact dezelfde dak ligging hier vlakbij en die heeft 345wp meer liggen in totaal. Hij heeft een 1 fase good we 5000 omvormer en ik heb zijn login zodat ik kan vergelijken. Zijn systeem topt af op 5000 met mooi koud weer zoals nu terwijl mijn panelen niet hoger dan 4000kw komen. Dat is toch vreemd? Hij heeft elke dag zo’n 20% meer opbrengst. Ik dacht dat ik een goed systeem had gekocht met deze panelen maar ik heb er een beetje spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Verschilt het aantal kWh per dag 20%?
Is de helling ook precies hetzelfde?

Vergelijk anders nog even met wat anderen op PV output.

Ik neem aan dat je collega geen Sunpower Maxeon of Panasonic heeft liggen? Die produceren namelijk vaak meer dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik ben zelf ook in het bezit van een 2 tal Solis omvormers. 1 van deze omvormer is uitgerust met 2 strings met op elke string 6 panelen. Gemiddelde spanning is hierbij rond de 195V. Omvormer werkt hiermee gewoon goed. Dus van uit mijn ervaring met solis omvormer zou dat het probleem niet mogen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7igS1Ug6kDmxL7FNQ56BTGhv2Uk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xC4dqA0fXqWPw7cZlgGfcXaN.png?f=user_large

Rond 5 uur (?) zie ik wel een vreemde dip zitten in de spanning.
Heb je last van schaduw? Hoe klein het ook mag zijn.

Mijn ervaring met solis omvormer is dat ze echt gewoon niet om kunnen gaan met schaduw. als er ook maar een beetje schaduw op 1 enkel paneel valt dan stort die hele string meteen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Nelisj
De eerste omvormer is enkelfase en die van het screenshot is 3 fase?

Een dip in de spanning terwijl de stroom gelijk blijft of stijgt betekent dat schaduwmanagement (op dat moment) goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:30:
@Nelisj
De eerste omvormer is enkelfase en die van het screenshot is 3 fase?
Ik dacht op die grafiek te zien was dat hij zijn beide strings in serie had gezet zoals was voor gesteld. Dus gewoon op dezelfde omvormer dacht ik?
En daar maakt ik uit op met die diep in de grafiek dat er toch iets van schaduw aanwezig is.
Een dip in de spanning terwijl de stroom gelijk blijft of stijgt betekent dat schaduwmanagement (op dat moment) goed werkt.
We zien geen plaatje van de stroom zien we helaas niet maar zou mij niks verbazen als die ook helemaal zou in storten. Solis is echt je vriend niet als het om schaduw gaat. Schaduwmanagement staat niet echt in hun woordenboek zullen we maar zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

never mind, zat niet op te letten

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 18-04-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Nelisj
Ik dacht even dat dat screenshot van jou was. Never mind.
Die van @tweaden staan inderdaad netjes in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Hier nog een paar foto's. Er zijn twee panelen die afwijken. De ene is een stuk donkerder (tweede van rechts bovenste rij, is moeilijk op de foto te krijgen) en de andere lijkt wel "gebroken" (tweede van links middelste rij). Hier wat foto's van de installatie.

Het zou kunnen dat in de loop van de middag het linkerdeel wat schaduw oppikt, de tweede foto is 14.35u 's middags genomen. Ik twijfel of de panelen links schaduw oppikken van de gevelrand. Kan ik dat zien aan de DC waardes als ik beide strings apart aansluit?

Wat kan ik het nu het beste doen? De installateur heeft al aangegeven langs te komen. Maar als ik beter die linker rij kan laten verplaatsen naar rechts, dan leg ik er liever meteen nog 3 panelen bij nu de opbrengst wat tegen valt.

Op deze foto zie je de afwijkende kleur van het paneel rechtsboven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RueSxZPmM6YUiPYcLAQVjUjFoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BERZJWBcV9JyUtNqnB3oSoF.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto zie je de vreemde structuur op het paneel in de twee rij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9cW8XQxaH9W8f0UEFRANJiSPy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o44rslxtIZ5JJYRrZIJvs1h5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is genomen op 7.45u waarbij de schaduw van de cv en mechanische afvoer te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_WBX6dlTltZdNlGR9-96qrD78w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frhUjf5S82YGpvTOopZf8WaB.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst van een mooie onbewolkte dag met 1 string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXFxpA0R7pSJNX_9j-Ey11eRysE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xg99LoaZVkgVtXmgjtPz3Hha.png?f=user_large

De bijbehorende DC en Amp van die dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As_baupUdmEFtxK6XWCw763NMY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znmkNml1u3tddceXxCgudYSR.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van een mooie dag met 2 strings apart van 7 en 8 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F27DetzLTgWt5T-WbdVGYC8MYeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXSq9D5RGBdNlQ2gtE2SqAr0.png?f=user_large

De bijbehorende DC en Amp van die dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1HvGyYhEjKq50BJNSQk3Lk-5Z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xxELTYG0fyqLPW4csMXyP3D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door tweaden op 19-04-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
Nelisj schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:52:
[Afbeelding]

Rond 5 uur (?) zie ik wel een vreemde dip zitten in de spanning.
Heb je last van schaduw? Hoe klein het ook mag zijn.
Gisteren rond 17.00u gekeken maar dan is de directe zon er al af, de panelen liggen pal op het zuidoosten. Zodra de zon achter de kopgevel staat, straalt er geen direct zonlicht meer op de panelen. Ik weet niet exact hoe laat de zon in het zuidwesten staat, maar dat lijkt mij rond dit tijdstip te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb er niet zoveel verstand van maar wordt niet vrolijk van dat 'gebroken' paneel. Misschien kan @AUijtdehaag er iets zinvols over schrijven.

In theorie zou de opbrengst met 1 lange string beter moeten zijn maar dat zie je niet in de opbrengst.
Je hebt juist met 2 strings een betere opbrengst.
Maar het verschil tussen die 2 strings is groter dan je zou verwachten. Ik weet het eerst aan de omvormer maar nu zit ik te denken dat er toch iets mankeert aan een paneel of een connector.
Een kapot paneel of slechte connector komt niet vaak voor maar misschien heb je dat wel.

Heb je de mogelijkheid om met een groot stuk karton op een stok oid een voor een panelen af te dekken en tegelijk iemand live bij de omvormer laten kijken wat de reactie is? (ja ik weet dat je ook schaduw krijgt van de stok)
Als er bij een paneel totaal geen reactie is staat dat paneel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaden
  • Niet online
String 2 is niet in orde, zie foto hieronder. Zodra de zon erop komt te staan valt de DC voltage ineens terug. Dit gebeurt elke dag rond dezelfde tijd. Kan absoluut geen schaduw zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aE_ozBME2MzY-9gATt3S8cPIrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaKLIgigbTu9Y6VpvSxS5TFQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@tweaden
Diezelfde conclusie trek ik ook op basis van je grafiek. Die laat het wel duidelijk zien.

Ik denk dat je installateur het dak weer op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KouweArie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
het maakt dus niet veel uit dat string 1 en string 2 verschillende waardes hebben qua voltage en amperes?
Pagina: 1