Vraag

• Jotexc14
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil vooral geen problemen meer als ik eens een nieuwe game wil uittesten, nu merk ik aan alles dat mijn huidige laptop moeite heeft met mee te kunnen. Dit is een gewone hp pavilion.

Wat is je budget?
Ik wil er maximum €2500 aan spenderen, hoe minder hoe beter natuurlijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het zal vooral voor thuisgebruik zijn, wanneer dochter en vrouw zijn gaan slapen en ik dus niet boven kan zitten gamen wegens teveel lawaai.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hier knelt het schoentje enorm, ik heb wat research gedaan maar er is al zoveel gezegd geweest dat ik een wat aparte meningen zou willen van mensen die er veel van kennen. Sommige wachten met plezier op een AMD processor in combinatie met de GTX 3070 of GTX 3080, terwijl mij andere zeggen dat AMD niet het beste is.
Met mijn budget denk ik ook niet dat ik een GTX3080 zal kunnen aankopen dus ik verwacht eerder dat het een GTX3070 zal worden?
Ram geheugen liefst zo hoog mogelijk en aantal Hz van scherm ook liefst zo hoog mogelijk.
Het design mag natuurlijk wel mooi zijn maar niet ten koste van de prestaties (ik denk altijd dat een laptop die er lekker smal uitziet niet zo top zal koelen)
Een voorbeeld van wat mij wel aanspreekt qua budget en specs is het volgende:
https://www.centralpoint....ersclick&utm_content=shop

Alle reacties

• Michiel_1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-03 09:58
Mijn overwegingen (en ik ben geen expert, maar wellicht helpt het):

- Ik ben gestart met design, zodat alles afvalt wat ik lelijk vind. Klinkt simplistisch, maar ruimt enorm op.
- AMD + een 30XX wordt goed getest, heeft mijn voorkeur. Sowieso ga ik voor een 8 core chip. Dit lijkt toekomstvaster.
- Ik denk dat je inderdaad op een 3070 moet richten. Zelf denk ik dat 3060 meer in mijn budget valt. Vergelijken met een 2060/2070 vond ik zelf een soort van lastig, maar ik zie nog weinig echte goede aanbiedingen op deze 'oudere' hardware dus ik probeer nog even te wachten.

Weet verder niet of je in het 3xxx topic hebt gekeken, daar staan ook goede tips.

• Jotexc14
@Michiel_1982

Ja, maar heeft het '' lelijke '' design dan soms geen voordeel dat hij betere koeling heeft? Of staat dit er echt helemaal los van?

Zowiezo wil ik investeren in 30XX maar op dat topic zie je duidelijk fans van MSI, andere van Alienware, ... Op de duur vind ik het zeer moeilijk om een keuze te maken. Mijn keuze moet ik niet onmiddellijk gebeuren dus ik heb wel tijd. Ik wil tenslotte geen beslissing nemen waar ik nadien weer van denk: 'ah shit, had ik nog maar even gewacht'.
Dus jij geeft duidelijk de voorkeur aan een AMD + RTX 30XX?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
vergelijking tussen AMD 5800H vs. Intel i7 10875H in verder gelijkwaardige laptops in workload en games:

YouTube: AMD Ryzen 7 5800H vs Intel i7-10875H - Best 8 Core Laptop CPU?
YouTube: Does AMD Actually Beat Intel In Games? 5800H vs 10875H

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03 10:54
Razer Blade misschien wat? Vind het prachtige laptops en met die specs die je zoekt.

https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-03 19:01
Inden mogelijk, wacht tot de zomer. Er is dan veel meer aanbod.

Overigens staar je niet (alleen) blind op een RTX3070 of RTX3080. Belangrijk is de TGP (Total Graphics Power) en dat zegt veel meer wat betreft de performance.

Links:

https://www.notebookcheck...onding-TGPs.517805.0.html

https://www.notebookcheck...onding-TGPs.517977.0.html

• Jotexc14
@!GN!T!ON Razer valt mij precies wat te duur uit als ik naar 32gb ram begin te kijken 🤷‍♂️, wel hele mooie laptops.

@guapper Dus conclusie tussen Intel & AMD is dat AMD allround iets beter is behalve als het op gamen zelf aankomt? Dan is Intel net iets beter?

@Ynnoz Ja maar deze komt wel redelijk overeen bij bepaalde laptops hé? Het bevestigd nog altijd mijn probleem dat het zeer moeilijk te kiezen is haha.

Greets!

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:11

• Michiel_1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-03 09:58
Jotexc14 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:16:
@Michiel_1982

Ja, maar heeft het '' lelijke '' design dan soms geen voordeel dat hij betere koeling heeft? Of staat dit er echt helemaal los van?

Zowiezo wil ik investeren in 30XX maar op dat topic zie je duidelijk fans van MSI, andere van Alienware, ... Op de duur vind ik het zeer moeilijk om een keuze te maken. Mijn keuze moet ik niet onmiddellijk gebeuren dus ik heb wel tijd. Ik wil tenslotte geen beslissing nemen waar ik nadien weer van denk: 'ah shit, had ik nog maar even gewacht'.
Dus jij geeft duidelijk de voorkeur aan een AMD + RTX 30XX?
Nou, 'lelijk' is relatief, dus voor mij hoeft het geen dunne laptop te zijn, ik wil er gewoon geen met al te veel gamer-achtige zaken erop. Hierboven wordt een Asus TUF geadviseerd, die ik meteen zou kopen als de helft van de klep niet gevuld zou zijn met het woord TUF.

Om je laatste vraag te beantwoorden: in ieder geval 30xx en een 8-core.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Vanwaar een laptop? Kan je niet beter 400 in een schoollaptop stoppen, en de rest in een desktop? Met een vpn naar huis voor berekeningen, of wil je op school gamen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Wartopia
Michiel_1982 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Nou, 'lelijk' is relatief, dus voor mij hoeft het geen dunne laptop te zijn, ik wil er gewoon geen met al te veel gamer-achtige zaken erop. Hierboven wordt een Asus TUF geadviseerd, die ik meteen zou kopen als de helft van de klep niet gevuld zou zijn met het woord TUF.

Om je laatste vraag te beantwoorden: in ieder geval 30xx en een 8-core.
Juist, je wilt een laptop die kan game met een game videokaart en een game CPU. Maar zonder game dingen poes pas, oef.

Als je ROG een leukere term mocht vinden is dat een optie :p

Wellicht moet je zelf je laptop samen stellen bij zo een laptop bouwer site, zijn er zat te vinden. Mega lelijk en duur maar zonder game poes pas.

• Jotexc14
@Michiel_1982 nouja, voor mij maakt het niet zoveel uit als iets '' lelijker '' is dan een andere laptop, het gaat mij vooral om de prestaties en om het feit dat ik voor x-aantal jaar goed ben.

@DiedX het moet gewoon een laptop zijn omdat ik een vrouw & dochter heb die altijd wat vroeger gaan slapen dan mij en dan pas begin ik met een tijdje te gamen, dit lijkt mij niet zo handig om boven te doen waar ze mij dan continue horen gamen wanneer zij willen slapen. Daarom vind het handig om dan een laptop te kunnen uithalen en beneden te plaatsen en rustig wat te gamen.

@Wartopia Ik snap niet zo goed wat je daar wil mee zeggen? 'zonder game poes pas'? Mijn excuses.

• Wartopia
Poes pas = ik wil er gewoon geen met al te veel gamer-achtige zaken erop

Wat je wilt is lastig omdat je een game laptop wilt zonder game laptop achtige dingen.

Normale laptops hebben geen mega goede videokaart omdat je er niet op moet gamen, juist game laptops hebben die :p

Je perfekte oplossing zou dus een zakelijke saai power laptop zijn met een externe videokaart.

Kosten weet ik niet, maar het bestaat wel.

• Jotexc14
@Wartopia Nee hoor. Van mij mag het net wel een laptop zijn waarvan je ziet dat het een gaming laptop is. Het gaat mij vooral om de prestaties. Heb jij een voorbeeld wat volgens jou dan een goeie laptop is voor mijn budget? (los van het design)

• Wartopia
https://www.skikk.eu/lapt...ink&utm_campaign=lynx3-17

Zelf geen fan van skikk, maar dat puur omdat ik ze lelijk vindt. Je moet zelf effe reviews zoeken en verder af maken op de site zoals jij je laptop wilt hebben.

Zelf zou ik meer voor een asus gaan.

• Jotexc14
@Wartopia Asus ROG dan?

• Wartopia
Yup,

Bijvoorbeeld deze: https://www.alternate.nl/...notebook&utm_term=1697854

Of

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Kijk, met alle 3 komt het erop neer dat ze gaan opstijgen zodra je gaat gamen. Daar ontkom je niet aan bij een laptop.

Dus kijk verder naar opslag wat je prettig lijkt. Die MSI heeft 2TB dat is wel nice.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf heb ik een Asus ROG Strix G15 G513QR met Ryzen 7 5800H, een 130w GeForce RTX 3070 en een 300Hz 1080p IPS scherm. Die doet alles wat je wilt en voldoet ook aan al je eisen (check ook je DM even!)

Het is een machine die momenteel alles op hoge settings kan spelen met goede framerates. Meer uitgeven voor bijvoorbeeld een iets snellere CPU (5900HX) is mijn inziens onzin omdat de prestaties enorm dicht bij elkaar liggen.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• Jotexc14
@Wartopia Is het RAM geheugen niet wat aan de lage kant om te gamen? Ze zijn beide 16GB

Grts

• Wartopia
Jotexc14 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:24:
@Wartopia Is het RAM geheugen niet wat aan de lage kant om te gamen? Ze zijn beide 16GB

Grts
Nah, je videokaart heeft ook maar 8 hè. Full en quad HD moet wel lukken hoor. Je gaat toch niet 4k gamen :p

Mocht je geld willen besparen en op de terechte opmerking in willen gaan van meneer hierboven. De laptop van hem is hier nog te koop.

https://www.norrod.nl/Out...769640038303035393230393c

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Games hebben weinig baat bij meer ram. De enige reden om naar bijvoorbeeld 32gb te kijken is dat je dan naar dual rank geheugen gaat waardoor je nog wat prestaties wint.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• Jotexc14

• Wartopia
Als jij op een Belgische AZERTY keyboard kan typen prima 😆

• Jotexc14
Ja natuurlijk kan ik dat? Ik heb altijd azerty gehad 😁. Jij niet dan?

Los daarvan, goeie pc?

• Wartopia
Jotexc14 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:55:
Ja natuurlijk kan ik dat? Ik heb altijd azerty gehad 😁. Jij niet dan?

Los daarvan, goeie pc?
Wij doen in Nederland aan qwerty ;)

Wel goeie pc ja, let wel op het is een pré order. Dus kan weken of maanden zijn tot je hem heb.

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-03 19:01
ECP0WERS schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:28:
Games hebben weinig baat bij meer ram. De enige reden om naar bijvoorbeeld 32gb te kijken is dat je dan naar dual rank geheugen gaat waardoor je nog wat prestaties wint.
Behalve dan bij Microsoft Flightsimulator 2020 (16Gb of 32Gb maakt echt een groot verschil).

• Jotexc14
Het zal waarschijnlijk deze worden eens hij beschikbaar is:

https://alternate.be/ASUS...ptop/html/product/1701607

Tenzij iemand een nog beter voorstel heeft prijs/kwaliteit.

Greets!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 16:51
Het klinkt uit je openingspost alsof je een goede game-pc boven hebt staan, maar dat je af en toe op je laptop wat anders wil spelen? Heb je dan ook game streaming overwogen, zoals GeForce Now? Als je weet dat je goede bandbreedte hebt is dat misschien ook nog best een prijseffectieve optie voor wat gaming.

• Jotexc14
@Bonsaiboom Voorlopig zegt game streaming mij niet zoveel. Maar maakt dat veel uit voor mijn keuze van laptop?

Grts

• Bonsaiboom
Je kan dan 1080p60fps games streamen. Doet juist de hardware van je laptop er nauwelijks meer toe. Maar het kan geloof ik ook vanaf je eigen pc, alleen hoe dat precies werkt weet in weer niet precies. Het was maar een idee, hangt er vanaf hoeveel en vaak je op de laptop gaat spelen.

• Jotexc14
@Bonsaiboom Het is vooral savonds nog 2 uurtjes voor het slapen gaan. Het fanatieke gamen ben ik ondertussen al even mee gestopt 🙈

Acties:
  • +1Henk 'm!

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-02 17:00
Ik heb gemerkt dat er ooit veel over gigabyte gesproken word. Zelf heb ik recent een Aorus 15P gekocht met een 3060 en 115w TGP en een intel 10870h. Het is niet de lichtste maar de koeling is uitstekend en hij ziet er relatief strak uit met een klein tikkeltje gamer. Deze kostte dan ook "maar" 1600€. Je hebt ook eentje met een 3070 natuurlijk.

• Bonsaiboom
Jotexc14 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:15:
@Bonsaiboom Het is vooral savonds nog 2 uurtjes voor het slapen gaan. Het fanatieke gamen ben ik ondertussen al even mee gestopt 🙈
Ja, daarom noemde ik het. Het lijkt me de moeite van het proberen waard, de hardware requirements daarvoor zijn van wat ik begrijp minimaal, je wil alleen goede bandbreedte hebben. Zie https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/system-reqs/ of https://stadia.google.com/ of https://store.steampowered.com/remoteplay

Bij Nvidia moet je het spel bezitten, bij stadia niet, en bij steam moet je eigen game pc aanstaan om naar je laptop te streamen. Ik ga ervanuit dat je huidige pavilion wel aan de minimumeisen voldoet voor elk van deze platformen, dus je kan het altijd eens laagdrempelig proberen.

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Alienware m15 is ook mooi. Maar bij tweakers wordt Dell geboycot volgens mij dus je leest er nooit zoveel over, laat staan dat ze er prijzen van bijhouden.

Hier een intressant filmpje dat de Razer 15 vergelijkt met Alienware M15. Razer kleiner, zuiniger, zakelijker en, Aienware gewoon volle bak er tegen aan. Is wel mooi zo een site to site vergelijking wat laat zien welke laptop voor welk doel gemaakt is.

YouTube: Razer 15 vs Alienware M15R3.

[Voor 11% gewijzigd door nikonfotograaf op 31-03-2021 17:18]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
nikonfotograaf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:17:
Alienware m15 is ook mooi. Maar bij tweakers wordt Dell geboycot volgens mij dus je leest er nooit zoveel over, laat staan dat ze er prijzen van bijhouden.
[...]
De Pricewatch is een verdien model: winkels betalen om daarin te worden opgenomen.
Dell laptops koop je bij Dell, en die betalen niet om in Pricewatch te komen. Volgens mij is het zo simpel.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
Ik zou gaan voor de beste laptop voor een budget van €1250,00/1500,00. Dan kan je na twee (of drie jaar) weer voor zo’n budget een laptop aanschaffen (met restwaarde). Zo heb je twee keer een nieuwe generatie GPU en twee keer twee jaar garantie. Ik zou nu voor een goede 2070 of 3060 (als dit lukt) gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee