Toon posts:

3600X, 5700xt - Welke opties raad je aan voor max 300,-?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchKevv
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-01 23:38
Hallo!

Mijn eerste Forum vraag b.t.w.

Maar heb ongeveer 1.5 jaar geleden weer een nieuw beestje gemaakt en hij voldoet op zich prima voor software ontwikkeling en beetje gamen.

Nou heb ik er laatst 32GB 3600mhz RAM ingedrukt en had ook graag een nieuwe GPU gehaald, maarja... Denk dat dat geen uitleg nodig heeft ;)

Dus zou nu graag wat extra uit willen geven aan betere koeling (water of lucht), liefst voor zowel de GPU als de CPU en ook een stillere / betere kast (zit nu in kast van 3-4 tientjes).

Heb mij weinig bezig gehouden met koeling en 'verzuip' dus ook beetje in alle opties!

Vraag 1: tot hoever helpt een kast echt m.b.t. airflow etc, is het veel geld waard?

Vraag 2: met een budget tot 300 euro ofzo (meer als het echt 'nut' heeft), wat zou jij aanraden voor koeling en kast? Het hoeft geen kermis show te worden, maar beetje RGB is welkom.
CPU + GPU beide op zelfde watercooling zal wel lastig worden, dus alleen CPU ook prima.

P.s. ga over een jaar eventueel een 5800x / 6800x CPU halen, dus koeling zal dan nog iets belangrijker zijn..

Thanks!
...

Gigabyte Gaming X, Ryzen 5 3600x, 5700XT
...

Duizenden opties, waaronder deze kast:

Case

En deze koeling:

Cooling

Maar of het echt 'nut' heeft, geen flauw idee :p

Nogmaals dank.
...

[Voor 3% gewijzigd door DutchKevv op 24-03-2021 00:04]

Beste antwoord (via DutchKevv op 24-03-2021 13:23)

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-05 17:24

Yinko

brb ben ff klagen lol

@Dutch computer kast morgenochtend even googlen, reviews lezen en bekijken op YouTube, maar ik denk dat die wel goed is. Die AIO van Corsair zou ik nog even een nachtje over slapen. Corsair is echt een topper, maar nu weet ik niet of die het geld waard is.

De kast die je hierboven hebt genoemd, heeft plek voor 3x 120mm of 2x 140mm fans als ik goed heb dus qua maten klopt ie.

Kijk is voor https://tweakers.net/wate...KVbIyNQDyijKTU30z85SsDGoB Cooler Master AIO's. Vaak mee gewerkt en nooit problemen mee gehad.

Wat je kunt doen is op YouTube even kijken hoe ze functioneren. Vaak kijken ze hoe warm de processor wordt onder een bepaalde load etc... Dan kun je kijken of het verschil het waard is.

Alle reacties

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Welkom op het forum!

Vaak hoeft een dure kast niet per se betere airflow te hebben. NZXT is bijvoorbeeld een duur merk en van het woord airflow hebben zij nooit gehoord. Ik denk dat je tussen de €75 en €125 een prima kast kunt krijgen.

Ik denk dat als ik het zo lees je voldoende hebt aan het volgende: kast met mesh aan de voorkant (dat zijn van die gaatjes) en dan bovenin een AIO (zo'n makkelijk waterkoeling systeem dat al in elkaar is gezet) voor je cpu. Zo iets zal tussen de €60 en €220 liggen afhankelijk van het merk. Nu moet ik zeggen dat ik een goedkopere Cooler Master heb gehad en nu een dure NZXT AIO en ik nihil verschil merkte.

Ik vind het lastig om echt iets specifieks aan te raden, want iedereen heeft zijn of haar voorkeuren; wel of geen lampjes, raampje, stilte, uiterlijk etc... Als je goede kwaliteit voor een ok prijs wilt zou ik even kijken voor Cooler Master. Het is vooral even op het Internet lezen en kijken wat mensen er over te zeggen hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Yinko op 24-03-2021 00:13]

• DutchKevv
@Yinko

Thanks voor je snelle antwoord! En bevredigend, want vind die kast van cooler master wel mooi, zal even kijken of die überhaupt ruimte heeft om zo'n AIO kwijt te kunnen.

De 2 linkjes die ik geplaatst heb in de post hier boven, gaan je haren er van overeind staan, of zie je het wel als 'goed genoeg' ? :)

Thanks

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

@Dutch computer kast morgenochtend even googlen, reviews lezen en bekijken op YouTube, maar ik denk dat die wel goed is. Die AIO van Corsair zou ik nog even een nachtje over slapen. Corsair is echt een topper, maar nu weet ik niet of die het geld waard is.

De kast die je hierboven hebt genoemd, heeft plek voor 3x 120mm of 2x 140mm fans als ik goed heb dus qua maten klopt ie.

Kijk is voor https://tweakers.net/wate...KVbIyNQDyijKTU30z85SsDGoB Cooler Master AIO's. Vaak mee gewerkt en nooit problemen mee gehad.

Wat je kunt doen is op YouTube even kijken hoe ze functioneren. Vaak kijken ze hoe warm de processor wordt onder een bepaalde load etc... Dan kun je kijken of het verschil het waard is.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:34
Wat is de reden voor een aio?
De stilte? Be quiet dark rock pro 4 is stiller
De koeling? De bq kan genoeg koelen
Rgb? Oke, dan is een aio nuttig.

Wat betreft kast, wat zoek je? Veel voorkomende adviezen zijn bq pure base 500 dx, meshify 2 (compact).

Als je bang bent te weinig koeling te krijgen kan je altijd nog 1 a 2 140mm fans toevoegen

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:13
1. Een kast heeft zeker invloed op airflow en temperaturen. Ga lekker reviews lezen om de juiste keuze te maken. Zelf ben ik fan van behuizingen met een mesh paneel. Welke kast heb je nu? Welke fans zitten er in? Hoe zijn ze gemonteerd?

2. Waarom wil je een aio? Voor stilte? Of prestaties? Als het om stilte gaat kun je beter voor een goede luchtkoeler gaan en die zijn helemaal niet zo duur. Als je ruimte hebt bijv een scythe mugen 5 pcgh? Enorm groot maar ook zeer koel en stil. Wat heb je er nu in zitten? En als je toch voor een aio gaat hou dan rekening mee dat deze wel in de kast gemonteerd kan worden op de juiste plaats.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• DutchKevv
Nou, voor de compleetheid, dit is de keuze geworden.

cooling: Cooler Master Masterliquid Ml360R

case: cooler-master-masterbox-td500-mesh

Voor 200,- een mooie kast en fatsoenlijke koeling.

Dank!

[Voor 6% gewijzigd door DutchKevv op 24-03-2021 13:24]

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

@DutchKevv veel plezier ermee!

• DutchKevv
Kleine tip, voor wie dit leest..

De case (td 500 mesh) is geweldig, maar de fans aan de voorkant lijken niet gelijk 'power' te hebben om op te spinnen..

Als ik ze handmatig even een heel klein 'tikje' geef of op 100% zet, en daarna terug, blijven ze draaien..

Maar anders is er altijd wel 1 die stil valt.

Zodra ik een reboot do, en ze dus al 'momentum' hebben, gaat het ook goed..

Ik ben te lui om alles weer terug te zetten in mijn oude case en dez RMA te doen,

Maar,

So you know ;)

(Verder werkt alles prima)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

DutchKevv schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:23:
Als ik ze handmatig even een heel klein 'tikje' geef of op 100% zet, en daarna terug, blijven ze draaien..
Indien het 2x 200mm fans zijn die met een bijgeleverde fansplitter zijn aangesloten, dan moet je ze los op je moederbord aansluiten. Heb hetzelfde gehad met de Cooler Master H500 paar jaar terug.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee