Goedenavond mensen,
Ik ben weer eens op zoek, dus even wat achtergrond informatie.
Mijn neefje van 11 is op zoek naar een game computer, en ja het is zijn eerste pc.
Hij heeft mij al verschillende links gestuurd van computers op marktplaats waarvan hij denkt dat in zijn budget past. hij geeft aan dat zijn budget 450 tot 550 of 600 is.
Ja je raad het al hij is deze week jarig en heeft ook al geld van zijn verjaardag er bij gerekend.
Ik heb hem al verschillende systemen afgewezen en verteld dat hij niet te veel naar de kleurtjes moet kijken omdat hij er zo mooi uit ziet maar het voornamelijk om de inhoud gaat. en dat hij eigenlijk voor zijn budget niet de beste pc kan verwachten maar eigenlijk door moet sparen tot 1000 euro minimaal.
De pc's die hij aandraagt zijn allemaal rond de 350 tot 550/600 euro op marktplaats, maar zijn pc's die eigenlijk afgedankt zijn door mensen die over willen naar een andere pc.
Ik zie het niet zitten dat hij straks met voor zijn idee veel geld uit geeft voor een pc die al bijna ouder is dan hij zelf.
Maar uiteraard bedenk ik mij ook dat voor iemand van 11 bijna 600 euro bij elkaar sparen van alleen zakgeld ook wel een prestatie is. want hij is er echt al bijna 2 jaar mee bezig wat ook wat zegt over hoe graag hij het wil.
Vandaar dat ik toch eens ben gaan kijken wat ik voor hem zou kunnen bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zo als elk kind nu wil hij Fornite,Minecraft, Amongus, Discord, en Roblox spelen, maar ik denk in de toekomst er wel andere zwaardere spellen bij komen
Wat mag het systeem gaan kosten?
hij denkt zelf 450-550/600 euro afhankelijk wat hij voor zijn verjaardag krijgt. als hij nu toch bij 550 uit komt krijgt hij die 50 van mij er wel bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
hij heeft nog niks, scherm en toetsenbord/muis krijgt hij van mij daarnaast heb ik nog de cpu koeler van mijn amd Ryzen 7 3700X en hoop ik die te kunnen gebruiken voor hem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik wil het liefst een systeem die hij eventueel ook kan upgraden. vandaar geen gpu er bij om geld te besparen, zit te denken om anders een via marktplaats te kopen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur, maar zo als ze zijn wat kleur er in maakt hem erg gelukkig
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
afgezien van de rgb eigenlijk niet
Ga je overklokken?
tevreden met de standaard instellingen
Wat verwacht je van ons?
Wat is jullie advies? zal ik een van deze systemen bouwen? of toch maar via marktplaats kijken?
De gpu is op het moment het duurste, maar ik denk dat hij die nog niet echt nodig heeft gelijk.
Daarnaast de vraag of mijn cpu coeler van de Ryzen 7 3700X ook op de intel past.
Wat kan ik dus krijgen voor zijn budget en wat zouden jullie hem aanraden in mijn positie?
Ik weet nog als de dag van vandaag mijn eerste eigen pc, en wil hem wel de zelfde positieve ervaring geven, Daarnaast werkt de site van partpicker niet waardoor ik niet van controleren of de onderdelen wel met elkaar samen werken.
Ik heb bij de meeste bepaalde onderdelen vaker gebruikt omdat ze gewoon of best en goedkoopste waren en de kast puur om het lichteffect.
Voorbeeld 1: Zonder gpu met een intel cpu hopelijk cpu coeler van de amd:
Voorbeeld 2 is de Bestbuy versie maar dan met een andere kast en opslag:
Voorbeeld 3: AMD Ryzen 5 3600 Tray met 2de hands videokaart?
Voorbeeld 4:
Goedkoopste wat ik kon maken met een amd 3 3100 en dan 2de hands videokaart?
Ik ben weer eens op zoek, dus even wat achtergrond informatie.
Mijn neefje van 11 is op zoek naar een game computer, en ja het is zijn eerste pc.
Hij heeft mij al verschillende links gestuurd van computers op marktplaats waarvan hij denkt dat in zijn budget past. hij geeft aan dat zijn budget 450 tot 550 of 600 is.
Ja je raad het al hij is deze week jarig en heeft ook al geld van zijn verjaardag er bij gerekend.
Ik heb hem al verschillende systemen afgewezen en verteld dat hij niet te veel naar de kleurtjes moet kijken omdat hij er zo mooi uit ziet maar het voornamelijk om de inhoud gaat. en dat hij eigenlijk voor zijn budget niet de beste pc kan verwachten maar eigenlijk door moet sparen tot 1000 euro minimaal.
De pc's die hij aandraagt zijn allemaal rond de 350 tot 550/600 euro op marktplaats, maar zijn pc's die eigenlijk afgedankt zijn door mensen die over willen naar een andere pc.
Ik zie het niet zitten dat hij straks met voor zijn idee veel geld uit geeft voor een pc die al bijna ouder is dan hij zelf.
Maar uiteraard bedenk ik mij ook dat voor iemand van 11 bijna 600 euro bij elkaar sparen van alleen zakgeld ook wel een prestatie is. want hij is er echt al bijna 2 jaar mee bezig wat ook wat zegt over hoe graag hij het wil.
Vandaar dat ik toch eens ben gaan kijken wat ik voor hem zou kunnen bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zo als elk kind nu wil hij Fornite,Minecraft, Amongus, Discord, en Roblox spelen, maar ik denk in de toekomst er wel andere zwaardere spellen bij komen
Wat mag het systeem gaan kosten?
hij denkt zelf 450-550/600 euro afhankelijk wat hij voor zijn verjaardag krijgt. als hij nu toch bij 550 uit komt krijgt hij die 50 van mij er wel bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
hij heeft nog niks, scherm en toetsenbord/muis krijgt hij van mij daarnaast heb ik nog de cpu koeler van mijn amd Ryzen 7 3700X en hoop ik die te kunnen gebruiken voor hem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik wil het liefst een systeem die hij eventueel ook kan upgraden. vandaar geen gpu er bij om geld te besparen, zit te denken om anders een via marktplaats te kopen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur, maar zo als ze zijn wat kleur er in maakt hem erg gelukkig
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
afgezien van de rgb eigenlijk niet
Ga je overklokken?
tevreden met de standaard instellingen
Wat verwacht je van ons?
Wat is jullie advies? zal ik een van deze systemen bouwen? of toch maar via marktplaats kijken?
De gpu is op het moment het duurste, maar ik denk dat hij die nog niet echt nodig heeft gelijk.
Daarnaast de vraag of mijn cpu coeler van de Ryzen 7 3700X ook op de intel past.
Wat kan ik dus krijgen voor zijn budget en wat zouden jullie hem aanraden in mijn positie?
Ik weet nog als de dag van vandaag mijn eerste eigen pc, en wil hem wel de zelfde positieve ervaring geven, Daarnaast werkt de site van partpicker niet waardoor ik niet van controleren of de onderdelen wel met elkaar samen werken.
Ik heb bij de meeste bepaalde onderdelen vaker gebruikt omdat ze gewoon of best en goedkoopste waren en de kast puur om het lichteffect.
Voorbeeld 1: Zonder gpu met een intel cpu hopelijk cpu coeler van de amd:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-10600K Boxed | € 209,93 | € 209,93 |
1 | Moederborden | ASRock B560 Pro4 | € 122,51 | € 122,51 |
1 | Behuizingen | MSI MAG Vampiric 010 | € 62,70 | € 62,70 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Elite BLE8G4D30AEEA | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 105,- | € 105,- |
Totaal | € 615,08 |
Voorbeeld 2 is de Bestbuy versie maar dan met een andere kast en opslag:
1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 155,- | € 155,- |
1 | Moederborden | Asus Prime B460M-A | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 30,- | € 30,- |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX426C16FB3K2/16 | € 87,04 | € 87,04 |
Totaal | € 576,63 |
Voorbeeld 3: AMD Ryzen 5 3600 Tray met 2de hands videokaart?
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Tray | € 169,25 | € 169,25 |
1 | Moederborden | ASRock B550M-HDV | € 77,55 | € 77,55 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B | € 95,- | € 95,- |
Totaal | € 564,49 |
Voorbeeld 4:
Goedkoopste wat ik kon maken met een amd 3 3100 en dan 2de hands videokaart?
1 | Processors | AMD Ryzen 3 3100 Tray | € 144,80 | € 144,80 |
1 | Moederborden | ASRock B450M-HDV R4.0 | € 55,26 | € 55,26 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 550W V2 | € 54,90 | € 54,90 |
Totaal | € 502,56 |