Wifi valt telkens weg, waar zal dit aan liggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-08-2021
Hoi forum van Tweakers,

Ik heb sinds een week last van vaak wegvallende wifi. Dit is niet 1x per uur maar meerdere keren per minuut als ik bijvoorbeeld youtube of netflix kijk, ook bij minder wifi gebruik zoals instagram stelt het teleur.

Ik heb wel vaker last gehad van wegvallende wifi maar nog nooit zo erg als nu. Op het moment van het plaatsen van deze vraag heb ik een download van 5mbps en upload van 5mbps.

Ook komt de wifi vaak niet automatisch terug en moet ik weer in de instellingen hem aanklikken zodat hij weer verbindt. Ik heb zowel bij goed als slecht bereik hier last van, maar wel minder bij goed bereik (paar keer per uur). Ik heb dit ook getest op mijn ipad en hier was de wifi ook niet denderend maar viel niet zovaak weg als op mijn mobiel (samsung s10e). Ik heb de netwerk instellingen van mijn mobiel al gereset met geen verandering zichtbaar.

Verder denk ik dat het misschien wel aan mijn router ligt alleen weet ik dit niet zeker en ben ik hier ook niet zo ervaren mee. Vandaar dat ik het hier vraag aan de meer ervaren personen van Tweakers. Ik heb de draadloze verbinding van de router al eens aan en uit gezet maar dit had ook geen effect.

Ik gebruik (nog) de standaard router van Caiway die bij mijn pakket was inbegrepen. Dit is de Sitecom N300. Ik heb deze sinds 2014.
Ik gebruik ook zoals eerder genoemd de Samsung S10e en de Ipad 2018.

Om het allemaal even op te sommen, ik heb meerdere dingen al geprobeerd maar mijn wifi valt vaak meerdere keren per minuut weg als ik wifi gebruik zoals youtube/netflix maar ook af en toe gebeurd dit bij instagram. Ligt het puur aan mijn mobiel of zijn dit symptomen van een falende router en is het wellicht tijd om deze weer eens te vervangen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:16
dus op al je apparaten heb je slecht wifi?
doet de lan het wel?
werkt je mobiel wel goed op andere wifi-netwerken (bijvoorbeeld bij je buren oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Mijn ervaring hoeft niet gelijk aan die van jou te zijn maar ik heb in een ver, ver verleden ook deze router gehad en het apparaat was bedroevend slecht.

Ik weet niet of Caiway deze nog altijd uitlevert aan klanten maar anders kun je eens aan de klantenservice vragen voor een nieuwer model.

Het feit dat de laatste firmware update uit 2014 komt zegt eigenlijk al genoeg over de status van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
Precies zoals vorige spreker aangeeft: Caiway bellen en een nieuwe (modem)/router vragen.
Heb je nog een aparte modem of is de Sitecom zowel modem als router?

Je Sitecom is een 2,4 GHz only apparaat. In een gemiddelde woonwijk zit je met zoveel wifi-netwerken om je heen, dat de kans groot is dat je elkaar behoorlijk in de weg zit. M.a.w. naburige netwerken die op hetzelfde kanaal zitten, verstoren je verbinding en veroorzaken de symptomen die je ervaart. Ene moment goed, volgende moment slecht / traag.

Sitecom N300 is overigens niet de naam van je router, maar de maximale snelheidsaanduiding van de wifi-verbinding die het apparaat theoretisch zou kunnen halen.
Wifi-n (ofwel wifi-4) is inmiddels al drie generaties geleden, nu we wifi-6e hebben.
Dus zeker tijd voor wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-03 16:51

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Hopelijk dat iemand mijn bericht ook nog leest..

Ik ben sinds een week lid van Caiway en ervaar ook alleen maar problemen met mijn wifi netwerk op meerdere apparaten. Het signaal is vaak helemaal top en dus ook de verbinding maar toch blijven de youtube filmpjes bufferen om de minuut. Sta ik in een bepaalde hoek van de woonkamer (nog geen 10 meter van het modem) valt opeens de verbinding helemaal weg, hetzelfde geld voor de wifi op de eerste etage (10 trappen omhoog) weg goede wifi signaal. Als ik bovenaan de trap sta en ik probeer een speedtest uit te voeren krijg ik al geen verbinding met de server

Woon in een appartement met waar ik een beneden en een boven verdieping heb met naast ons natuurlijk meerdere wifi signalen. Iemand enig idee of het handmatig instellen van je wifi kanaal dit probleem oplost?

Bewerking: Het gaat om Genexis Platinum-7840 modem

[ Voor 3% gewijzigd door rmeijer18 op 26-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 17:23
gooi die bedroevend oude Sitecom in de prullenmand , zelfs al zou je topsnelheid halen in ideale conditie ,kom je nog steeds maar op +- 30mbps uit ...
verouderde antennes, potentieel versleten voeding, al jaren geen software updates meer... kortom, een enkeltje prullebak

kijk eens naar een mooie wifi set, zoals die Asus ZenWifi dingen ... die zijn redelijk simpel ,zien er prima uit en je kan nadien nog een en ander manueel verzetten...

als je dat teveel knaken vind, zoek iets waar vooral 5ghz DFS wifi op zit ,dat heb je nodig om de 100+mbps aan te kunnen tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
rmeijer18 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:14:

Bewerking: Het gaat om Genexis Platinum-7840 modem
dit klinkt als een flink verzadigde 2.4ghz verbinding... dan krijg je inderdaad een hangende verbinding , omdat hij geen radiotijd meer ertussenin kan duwen

je oplossing is de 5ghz band (Wifi 5) wat aanwezig is op jou router schijnbaar... ik zou je adviseren om de wifi banden te scheiden van elkaar (dus Wifi-2.4Ghz & Wifi-5.0Ghz)..
dat gaat je een pak meer snelheid en betrouwbaarheid geven, omdat de kans veel kleiner is dat iemand in jou 5ghz kanaaltje zit te zenden ..
het nadeel is dat het bereik van die 5ghz een stuk minder goed is... 1 betonvloer en het is vaak al over ..
test zelf maar is ... speedtest 5ghz gaat een stuk hoger uitdraaien als je naast het modem staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

ijske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:33:
[...]

dit klinkt als een flink verzadigde 2.4ghz verbinding... dan krijg je inderdaad een hangende verbinding , omdat hij geen radiotijd meer ertussenin kan duwen

je oplossing is de 5ghz band (Wifi 5) wat aanwezig is op jou router schijnbaar... ik zou je adviseren om de wifi banden te scheiden van elkaar (dus Wifi-2.4Ghz & Wifi-5.0Ghz)..
dat gaat je een pak meer snelheid en betrouwbaarheid geven, omdat de kans veel kleiner is dat iemand in jou 5ghz kanaaltje zit te zenden ..
het nadeel is dat het bereik van die 5ghz een stuk minder goed is... 1 betonvloer en het is vaak al over ..
test zelf maar is ... speedtest 5ghz gaat een stuk hoger uitdraaien als je naast het modem staat..
Modem gebruikt nu idd beide wifi banden. Waarschijnlijk zit ik op de bovenverdieping telkens op de 2.4Ghz en beneden op de 5Ghz.. Heb ook al geprobeerd de 2.4Ghz uit te schakelen en alleen de 5 dus te gebruiken maar dan kan niet echt niet fatsoenlijk gebruik maken van wifi. Maar zelfs beneden mocht ik op de 5Ghz zitten is de verbinding echt ruk, youtube filmpjes die blijven bufferen of er komt opeens een uitroepteken bij het wifi symbool te staan. Wanneer ik een speedtest uitvoer in de woonkamer haal ik gemakkelijk 100mbps, ga ik 3 meter verderop staan in de open keuken haal ik opeens 40mbps?! Zit maar 1 muur tussen de keuken en hal waar het modem in de meterkast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
dat kan een metalen oven (reflecteerd wifi) zijn, of een verwarming (metaal reflecteerd + water dempt... enorm !)... stenen an sich dempt wel , maar niet zo gigantisch ..
vorige week nog een case gehad dat het wifi modem naast een warm-water-vat van de CV was geplaatst.. lekker heur ;)

je wil echt dat je wifi zo dicht mogelijk bij je gebruikers staat, met zo min mogelijk ertussen ... een accespoint per verdieping om overal fatsoenlijke 5ghz te hebben is een beetje de juiste richting

je kan je ontvangst ook meten met een gratis app'jes zoals inSSIDer ... je wil eigenlijk boven de -65 halen om een deftige SNR te halen ... en test dan voor de grap je schuifpui maar eens als je die hebt... meestal van -60 naar -90 ... (en bij zulke lage ontvangsten schakelt je gsm liever naar 4G omdat dat sneller is)

ook kan je op elke windows flaptop opvragen hoe zn wifi ontvangst is.. dit rapportje zegt echt veeeel meer dan "ik heb alle streepjes"

C:\WINDOWS\system32>netsh wlan show interfaces

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
GUID : **********
Physical address : *:*:*:d8:17:65
State : connected
SSID : Nexus
BSSID : *:*:*:c0:77:80
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 112
Receive rate (Mbps) : 585
Transmit rate (Mbps) : 585
Signal : 86%
Profile : Nexus (Star Trek FTW :+ )

Oook kan je op de betere accespoints vragen hoe de ruis zit , en die is 38db .. das best goed ...

[ Voor 59% gewijzigd door ijske op 26-07-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

ijske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:54:
dat kan een metalen oven (reflecteerd wifi) zijn, of een verwarming (metaal reflecteerd + water dempt... enorm !)... stenen an sich dempt wel , maar niet zo gigantisch ..
vorige week nog een case gehad dat het wifi modem naast een warm-water-vat van de CV was geplaatst.. lekker heur ;)

je wil echt dat je wifi zo dicht mogelijk bij je gebruikers staat, met zo min mogelijk ertussen ... een accespoint per verdieping om overal fatsoenlijke 5ghz te hebben is een beetje de juiste richting

je kan je ontvangst ook meten met een gratis app'jes zoals inSSIDer ... je wil eigenlijk boven de -65 halen om een deftige SNR te halen ... en test dan voor de grap je schuifpui maar eens als je die hebt... meestal van -60 naar -90 ... (en bij zulke lage ontvangsten schakelt je gsm liever naar 4G omdat dat sneller is)

ook kan je op elke windows flaptop opvragen hoe zn wifi ontvangst is.. dit rapportje zegt echt veeeel meer dan "ik heb alle streepjes"

C:\WINDOWS\system32>netsh wlan show interfaces

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
GUID : **********
Physical address : *:*:*:d8:17:65
State : connected
SSID : Nexus
BSSID : *:*:*:c0:77:80
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 112
Receive rate (Mbps) : 585
Transmit rate (Mbps) : 585
Signal : 86%
Profile : Nexus (Star Trek FTW :+ )

Oook kan je op de betere accespoints vragen hoe de ruis zit , en die is 38db .. das best goed ...
toon volledige bericht
Heb even gekeken naar een wifi analyzer en wat de signaalmeter aangeeft op verschillende plekken is best slecht. Midden in de woonkamer kom ik op -75 en boven aan de trap op -83.

Nu had ik een wifi repeater op het oog van TP-Link, de TP-Link RE650. Zijn deze repeaters het geld waard en verbreden ze echt het signaal en daarmee dus ook de snelheden?

Nu heb al een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
een repeater is wat gokken...
op 2.4ghz is vaak al zo verzadigt dat je er meer slecht mee doet dan goed (want elk pakketje moet 2x uitgezonden worden)
op 5ghz kan het ,mits goede plaatsing tussen modem & repeater wel is wat oplossing....

Maar voor dat bedrag, nogmaals, bekabeld accespointje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

ijske schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:57:
een repeater is wat gokken...
op 2.4ghz is vaak al zo verzadigt dat je er meer slecht mee doet dan goed (want elk pakketje moet 2x uitgezonden worden)
op 5ghz kan het ,mits goede plaatsing tussen modem & repeater wel is wat oplossing....

Maar voor dat bedrag, nogmaals, bekabeld accespointje...
Denk dat ik dan toch voor de repeater van TP-Link ga en mijn 2.4Ghz wifi uitschakel zodat alleen gebruik word gemaakt van de 5Ghz omdat toch alle apparaten dit laatste wifi netwerk gebruiken. Worden er waarschijnlijk 2, 1 voor in de woonkamer waar ik dan mijn xbox op aan kan sluiten via de kabel en 1 boven aan de trap voor de bovenverdieping. Moet goed komen hoop ik dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Op 2.4 Ghz moet je inderdaad geen moeite doen.

5Ghz heeft wel een snellere snelheid, het bereik is veel minder, zeker als je door muren of iets anders moet. Gezien je ook niet de enigste bent met het 2,4 Ghz issue, je buren zitten ook al gedeeltelijk op 5Ghz maar net doordat 5Ghz niet goed door muren komt valt de storing, al bij al, nog mee.

Die repeater gaat ook terug naar de accepoint sturen dus je verliest overal meteen 50% snelheid, ook al sta je naast de accespoint.

Jij wilt echter 2 keer een repeater steken, repeater 2 gaat 50% snelheid van repeater 1 afhalen. Nu gaat repeater 1 terug 50% van de accespoint afhalen maar repeater 1 was al 50% snelheid kwijt. Je trekt dus heel je Wifi met 75% snelheid omlaag.

Die cijfers zijn theoretisch, in de praktijk zal repeater 2 ook de initiele accespoint bereiken en hem storen, de plaatsing van de repeaters heeft invloed en iedere meter lucht dat je signaal door moet word langs alle kanten gestoord door de buren dus wat je uiteindelijk overhoud is een nog groter drama dan wat je nu hebt.

Repeaters zijn goedkope plakband, pruts oplossingen waar ik je adviseer niet je geld in te steken.

Je hebt een Wifi mesh nodig met 2 accespoints met een kabel die naar boven loopt om de 2 accespoints van netwerk te voorzien.
Als het echt niet mogelijk is om een kabel te trekken kan je nog naar powerline adapters kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Duidelijk antwoord en door dit te lezen ben ik snel overtuigd om toch maar niet te kiezen voor repeaters. Maar je praat over 2 accespoints voor boven? Denk dat je bedoelt 1 accespoint boven en waarschijnlijk 1 in de woonkamer beneden? https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap245.html dit een goed product om te gebruiken?

Of is dit een betere oplossing? https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html

[ Voor 15% gewijzigd door rmeijer18 op 27-07-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Je zou ook kunnen kiezen voor een Powerline oplossing.
Of, en hoe goed, dat werkt is een kwestie van uitproberen.

Ik had in mijn vorige huis geen mogelijkheid om netjes naar de zolder te bekabelen (dat was mijn dochter's slaapkamer) en heb toen voor een Powerline oplossing gekozen. Mijn dochter kon dan bedraad haar Settop-Box aansluiten en had ook meteen WiFi. Dat werkte verdomd goed en ik had de hele zooi in 10 minuten aan de praat.

Zou je wel willen aanraden om niet te beknibbelen op de Poweline kastjes. Ik heb gekozen voor Devolo. Dat was toen de beste koop.
Maak ook gebruik van je recht op retour! Als het tegenvalt kun je binnen 8 (of 14, weet ik eigenlijk niet) van de koop af.

Denk er wel om dat je je Powerline adapters rechtstreeks in een outlet steekt en dus niet gaat klooien met stekkerdozen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Pagina: 1