Keukenkasten aan osb + gipsplaat combinatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 13:16
We maken een voorzetwandje in de garage waar uiteindelijk een bijkeuken tegenaan komt. Nu zal die wand bestaan uit :
- houten balken (44mm) met isolatie ertussen
- daarop komt 9mm osb plaat
- daarop komt 9,5mm groene gipsplaat (voor afwerking en om gedeeltelijk te tegelen)

op die muur komen dus 3 keukenkastjes te hangen van 50 breed en 65 hoog.Is de muur stevig genoeg? (als de kastjes niet rechtstreeks op de balken gemonteerd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Ik zou op voorhand bepalen hoe hoog de kastjes moeten hangen en achter de osb een balk plaatsen waar ze aan komen te hangen.

De plaat houdt de kastjes wel, maar wellicht niet de inhoud ervan...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat het wel kan, maar waarom geen 18mm osb?

of helemaal anders. Dunnere ventilatatielatten tegen de muur, pir+osb (18mm), gips, keukenkastje

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:48

dragonhaertt

@_'.'

Het lijkt me verstandig om een balk achter de kastjes te plaatsen, of de kasten aan een rail te monteren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
Cyriel85 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:40:
Ik zou op voorhand bepalen hoe hoog de kastjes moeten hangen en achter de osb een balk plaatsen waar ze aan komen te hangen.

De plaat houdt de kastjes wel, maar wellicht niet de inhoud ervan...
Je bedoeld dan tussen de staande balken een horizontale balk ? Zat ik ook aan te denken maar geen idee waar die precies vastgeschroefd worden op welke hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
bonzz.netninja schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:40:
Ik denk dat het wel kan, maar waarom geen 18mm osb?

of helemaal anders. Dunnere ventilatatielatten tegen de muur, pir+osb (18mm), gips, keukenkastje
Nou ik heb t idee dat tegels op osb wat lastig gaat ? Wat is dat pir +osb dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
enzoronald schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:49:
[...]

Nou ik heb t idee dat tegels op osb wat lastig gaat ? Wat is dat pir +osb dan?
Je hebt de ruimte niet voor 1cm extra materiaal?

Hardhout multiplex pakken, daar kun je prima op tegelen.

Met osb+pir bedoeld hij een plaat osb waar fabrieksmatig pir isolatie op verlijmd is.
Je plaatst dan op de muur latten voor een ventilatie spouw, waartegen je die platen monteert.
Je hebt dan niet de 40mm staanders.

Overigens is een 40mm staander ook vrij flexibel als je daar gewicht aan gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
enzoronald schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Je bedoeld dan tussen de staande balken een horizontale balk ? Zat ik ook aan te denken maar geen idee waar die precies vastgeschroefd worden op welke hoogte
Ja dat bedoel ik precies.

Als je van te voren je kaartjes uitzoekt weet je dat wel precies.

Een rails achter de kastjes kan ook zoals voorgesteld, maar ik vind het zelf het mooiste om de versteviging achter het gips te zetten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb in mijn technisch hok een soortgelijke opbouw, daar is die ruimte tussen de 44mm balkjes de leiding spouw. Maar overal waar zwaardere dingen hangen, zit een 2x3 (44x69mm) balkje. Dat hoef jij maar op 1 hoogte te doen. Kleine moeite voor veel gemoedsrust als je een stapel borden er in zet.

Gipsplaat vervangen door 10mm fermacell doet ook een hoop, daar kan je meer aan hangen.\

Oh en overweeg 12mm OSB met mes en groef ipv 9, bouwt sneller en strakker vind ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 23-03-2021 22:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
FRANQ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:05:
[...]

Je hebt de ruimte niet voor 1cm extra materiaal?
Nou bedoel meer het tegelen op een osb plaat 😄 kan dat gewoon of is dat lastiger dan gips? Als dat kan, zou ik met alleen een 18mm osb plaat volgens mij klaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
Wuursj schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:12:

Gipsplaat vervangen door 10mm fermacell doet ook een hoop, daar kan je meer aan hangen.\

Oh en overweeg 12mm OSB met mes en groef ipv 9, bouwt sneller en strakker vind ik :)
Hmm dat fermacell is ook nog een oplossing. Dan zou t 9mm osb + 10mm fermacell zijn. Handig in de afwerking (en net zo sterk in totaal als 18mm osb?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Aan een normale schoef in (alleen) 10mm fermacell mag je 20kg hangen. Maar een hollewand plug 40kg! Wat aan een holle wandplug mag als die door fermacell en OSB gaat staat niet in de data sheets maar aangenomen dat het hetzelfde is als 2x fermacell zit je op 50kg. Per plug.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/beF3bjn.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:01
Je kan wellicht ook de wand, of alleen het stuk dat je wilt belasten, bedekken met gipsvezelplaat in plaats van normale gipsplaat. Iets als Diamond Board o.i.d. en dan met een paar hollewandpluggen door de plaat en het OSB heen. Volgens mij ben je er dan wel.
Pagina: 1