Toon posts:

Zonnepaneel advies tussen ozo en zzw offertes

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 08:36
Ik heb ondertussen 2 offertes deze staan verder op meer uit gewerkt maar eerst dak situatie
Er is maar 1 klein pijpje op het dak aan de zuid kant welke z'n 30cm hoog is. Totale hoogte van het dak is z'n 2.6 meter hoog.
Deze pijp heeft geen functie en kan als kabel doorvoer gebruikt worden en dus ook nog verlaagd worden.
Aanbieder A bied een panelen pakket als volgt aan:

Aanbieder B doet het als volgt en wil niet zo dicht langs de dakrand plaatsen:

Aanbieder AAanbieder B
Panelen13x DMEGC 445 Zilverframe Whiteback 2,1m x 1,05m in portrait 11x Jinko Solar 350 WP Tiger Full Black in landscape
OmvormerSolis 3fase 6kGrowatt 3600TL-XE
WP Totaal/ verwacht opbrengst5785WP /4671KWh3850WP / 3000WP
Prijs ex BTW5381*13416
Euro / WP0.8650.908
% Wp / Opbrengst80.74%77.92%
extra notesGebruikte dak montage systeem: Van der Valk montagesysteem.
Rondom de panelen wordt alles dicht gemaakt. In offerte zit ook garantie fond GFDE meegenomen. Gesprek op locatie en ondernemer uit de regio.
Dak montage: FlatFix Fusion Plat dak. Offerte via gezamenlijke inkoop. Alleen digitaal gesprek mogelijk

Beide offertes zijn inclusief montage, er is 3 fase aanwezig dus dat is geen probleem.
*1 Aanbieder A ex BTW is met forfait, verwachting is dat de prijs nog wel kan zakken tot 5100 of misschien nog wel wat lager.
Garantie op panelen, omvormer, montage systeem zijn bij beide gelijk.

Mijn huidige situatie is dan mijn verwachte verbruik op z'n 4000KWh uit zal komen, aangezien ik hier bij 8 maanden woon is dat moeilijk goed te zeggen. Maar met al het thuis werken is de kans redelijk groot dat er ook wel airco gaat komen dus mijn electra verbruik zal daardoor hoger worden. Verder de gedachte dat je zeer waarschijnlijk ooit van het gas af moet kan je beter iets over capaciteit hebben verwacht ik.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Het ligt allemaal vrij plat dus de richting maakt niet zoveel verschil, ZZW is wel enkele procenten beter.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

De offerte die het dak het best vult zit officieel een beetje te dicht bij de rand. Dat is alleen een probleem als de buren er over beginnen te klagen. Indien de hoge kant van het paneel bijvoorbeeld zon uit de tuin van de buren wegneemt zou ik nog eens nadenken over dat legplan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of 2x 9 van deze in portrait op oost/west
https://www.winkelman-zon...rt-frame-340wp-pspan.html

Heb je meteen een prima Vmpp te pakken voor een 3-fase omvormer
Bijna plat leggen kan ook, ze hebben een gootje voor de afwatering. Wat betonbandjes eronder en panelen vast schroeven met beugels en pluggen.
Kun je makkelijk zelf.

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2021 06:26]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• The-Source
Qua schaduw richting de buren zie ik geen problemen ontstaan. Rondom de schuur is eerst nog een steeg van 1.5meter en vervolgens de schuur van de buren zelf.
Ik moet nog wel vragen hoe hoog het uiteinde van de panelen komt te liggen.

Bij aanbieder A zouden de panelen in 2 strings gelegd worden (1x 6 en 1x 7) Aangezien panelen een Vmp(V) van 40.60 hebben en de omvormer een startup voltage van 180V vraag ik mij wel af of deze niet pas 'laat' aan zal springen?
Aanbieder B heeft deze informatie niet verteld (zelf vergeten te vragen)

Mijn V&A adv.

• busscherski
Ik denk dat ze allebei efficiënter werken als het in 1 string aangesloten zit. Dan zit je dochter bij het optimale voltage.
Aanpassen van 2 naar 1 string is echter heel makkelijk. Kun je bij de omvormer doen

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• The-Source
De gedachte van 2 strings is dat wanneer de zon verder naar het westen draait er als eerst schaduw zal gaan komen bij het meest linker paneel (waar 2.2M op de foto staat)
Tussen het woonhuis en de schuur zit een goede 3 meter.
Ik weet dus ook niet of de omvormer ook zomaar op 1 string kan functioneren en of het werkelijk een kwestie is van 2 stekkers in elkaar zetten is?(de 2 stringen in serie koppelen)

Mijn V&A adv.

• busscherski
Aanpassen van 2 strings naar 1 strings is inderdaad een kwestie van na zonsondergang wat stekkers bij de omvormer anders aansluiten.

Korte strings betekent laag voltage. Sowieso is de omvormer efficientie dan lager, daarmee pak je op jaarbasis al bijna een procent verlies. Daarnaast zal schaduwmanagement van de string omvormer bij laag voltage slechter werken.
Het filmpje hieronder legt uit hoe dat werkt, maar als er bij enkelfase minder dan 4 of 5 panelen per string in de zon overblijven werkt schaduwmanagement niet meer. Bij 3 fase werkt schaduwmanagement vaak bij minder dan 7 of 8 panelen per string al niet meer.

YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Als een korte string dus voor een klein deel in de schaduw komt kan het goed zijn dat die hele string dan uitvalt terwijl een lange string het dan beter had gedaan.

• The-Source
Het is aanbieder A geworden, prijs is 5000ex BTW geworden (dat is dan 5120 met forfait).
Als alles gaat zoals gepland dan is het 30 april geplaatst.

Mijn V&A adv.

• The-Source
Panelen liggen ondertussen netjes op mijn schuur was vandaag niet het meest fijne weer maar het is goed gekomen ;)
https://tweakers.net/i/7WQNhvzDoSnRbNJ-yOj_OG5bu-w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAydonROcxp59HougcWRztRo.jpg?f=fotoalbum_small

Volgens mijn slimme meter zou er al een leveringspiek van 5.1KWh zijn geweest en dat terwijl het vanmiddag nou echt niet zonnig was :)
Ben wel benieuwd hoe het op de zonnige dagen gaat.

Mijn V&A adv.

• busscherski
Hadden ze niet beter wat platter gekunt?

• The-Source
Ja en nee. De zijkanten welke het winddicht maken (grotendeels dan..) zouden dan niet passen.
Persoonlijk had ik ook nog wel wat meer spreiding tussen de rijen gewild want die ruimte is er wel aan de rechterkant. Eerst maar eens kijken hoe dit gaat.

Mijn V&A adv.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee