Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03 09:19
Beste tweakers,

Ik ben bezig om een nieuw Ryzen 5600x systeem samen te stellen voor een vriend van mij.
Echter heb ik problemen om RAM geheugen te vinden wat ook op de compatibility lijst staat van MSI.
Het liefst bestel ik alle hardware bij 1 firma, (megekko)
Maar welke geheugen module ik ook selecteer het komt niet overeen met de ondersteunende serie nummers op website van MSI.

https://www.msi.com/Mothe...0-TOMAHAWK#support-mem-19

Dus mijn vraag is gaat dit een probleem worden als ik een van onderstaande modules wil gebruiken?

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX

[ Voor 26% gewijzigd door raverzzz op 23-03-2021 20:42 . Reden: Linkjes ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

P.S. moet nog even uitvogelen hoe ik linkjes kan maken van de onderdelen.
bij de pricewatch moet je de link gewoon kopieren en dan hier plakken. je hoeft geen hyperlinks te maken ofzo. alleen plakken en niks meer aan doen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het laatste setje lijkt mij sowieso een go-to als er geen van de drie setjes op de compatibility list van je moederbord staan. Het helpt ook om naar de chips (dies) op de setjes te kijken, maar AM4 is ondertussen wel al gerijpt ik vermoed dat dat niet zo problematisch meer is als het bij de eerste generatie(s) was.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
In de Ryzen systemen die ik vorig jaar gebouwd heb is allemaal Crucial ram gebruikt. Geen één issue gehad. Wel veel andere problemen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raverzzz
Toevoegen van de linkjes is gelukt. :)

Ik neig ook naar die laatste variant ook omdat deze werd aangeraden in het systeem van de maand in januari. Maarja toch gek dat ie niet op de lijst staat van MSI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Uszka schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:48:
In de Ryzen systemen die ik vorig jaar gebouwd heb is allemaal Crucial ram gebruikt. Geen één issue gehad. Wel veel andere problemen overigens.
Ik zie dat bij megekko dit setje te koop is:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Heb je die toevallig ook gebruikt in combinatie met een B550 Tomahawk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Niet met dat bord maar het werk in het algemeen probleemloos met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Uszka schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:48:
Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik voor het laatst genoemde crucial geheugen.

Ben eigenlijk wel benieuwd tegen wat voor problemen je wel aangelopen bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 23:44
Ik heb onlangs zelf het volgende setje aangeschaft https://tweakers.net/pric...v-f4-3600c16d-32gvkc.html voor dit moederbord. Een bios update was nodig om de set werkend te krijgen. Draai nu al
2 maanden zonder problemen met een 5600x. Ik ga er een beetje vanuit dat het met de 3200 variant niet anders zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Ninjaman op 23-03-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
raverzzz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:42:
[...]

Niet werkende USB aansluitingen, niet werkende NIC's, NVME ssd's die niet worden herkend, defecte cpu, instabiel na een Windows update. Nee, voor de stabiliteit moet je geen Ryzen nemen. Het gaat ook niet om 2 gebouwde systemen maar 40 in 2020. Daarnaast 40 Intel systemen gebouwd en allen probleemloos. Ik zou serieus Intel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Sinner
  • Laatst online: 13-04 19:41
Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik voor het laatst genoemde crucial geheugen.

Ik heb sinds november een 5900x i.c.m. een b550 tomahawk en G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN geheugen. Geen enkele van de hierboven genoemde problemen meegemaakt.

Alles draait perfect sinds dag één, geen uitval of random reboots. Alles word netjes herkend en ik ben erg blij met mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ja-Ja-Ja-Ja-Ja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-01 19:09
[...]

FYI, Crucial Ballistix (zijn rev. E en het nieuwere rev. B die) overklokken goed. Moest je de tijd en geduld hebben kan je het zeker eens proberen. Er staat een solide DDR4 overclocking guide op Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Ninjaman schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:49:
Ik heb onlangs zelf het volgende setje aangeschaft https://tweakers.net/pric...v-f4-3600c16d-32gvkc.html voor dit moederbord. Een bios update was nodig om de set werkend te krijgen. Draai nu al
2 maanden zonder problemen met een 5600x. Ik ga er een beetje vanuit dat het met de 3200 variant niet anders zal zijn.
Ik wilde in eerste instantie ook voor 3600 Mhz gaan, maar toen zag ik dat dit moederbord geheugensnelheden tot 3200 Mhz ondersteund...
https://www.megekko.nl/pr...-B550-TOMAHAWK-moederbord

Gaat dat wel goed dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Uszka schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Niet werkende USB aansluitingen, niet werkende NIC's, NVME ssd's die niet worden herkend, defecte cpu, instabiel na een Windows update. Nee, voor de stabiliteit moet je geen Ryzen nemen. Het gaat ook niet om 2 gebouwde systemen maar 40 in 2020. Daarnaast 40 Intel systemen gebouwd en allen probleemloos. Ik zou serieus Intel overwegen.
Oei begin door je berichtje toch wel te twijfelen. Bij de reviews zie ik over het algemeen wel veel positieve ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Ja-Ja-Ja-Ja-Ja schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:47:
[...]

FYI, Crucial Ballistix (zijn rev. E en het nieuwere rev. B die) overklokken goed. Moest je de tijd en geduld hebben kan je het zeker eens proberen. Er staat een solide DDR4 overclocking guide op Github.
Thanks had inderdaad gelezen dat Ballistix geheugen goed te overklokken zijn, echter ben ik daar zelf niet zo van.
Ik wil gewoon een stabiel systeem wat een aantal jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 09:23
raverzzz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Ik wilde in eerste instantie ook voor 3600 Mhz gaan, maar toen zag ik dat dit moederbord geheugensnelheden tot 3200 Mhz ondersteund...

Gaat dat wel goed dan...
Dit staat op hun website voor de Tomahawk:
5100(OC)/ 5000(OC)/ 4866(OC)/ 4800(OC)/ 4600(OC)/ 4533(OC)/ 4400(OC)/ 4300(OC)/ 4266(OC)/ 4200(OC)/ 4133(OC)/ 4000(OC)/ 3866(OC)/ 3733(OC)/ 3600(OC)/ 3466(OC)/ 3400(OC)/ 3333(OC)/ 3300(OC)/ 3200(JEDEC)/ 3000(JEDEC)/ 2933(JEDEC)/ 2666(JEDEC)/ 2400(JEDEC)/ 2133(JEDEC) MHz
Als je zoveel aan RAM wilt uitgeven dan zou ik toch voor een setje gaan waar je zeker van bent dat het dual rank is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

raverzzz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Oei begin door je berichtje toch wel te twijfelen. Bij de reviews zie ik over het algemeen wel veel positieve ervaringen...
Er zijn genoeg mensen die zonder klagen een AMD-setup draaien. Ik zou zeggen: lees de besprekingen van je moederbord, dan kom je er snel genoeg achter of 't goed spul is of niet. Elke generatie zijn er wel wat producenten die hier en daar steken laten vallen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjaman
  • Laatst online: 07-05 23:44
[...]

Gaat dat wel goed dan...
Ja hoor pakt de volle 3600mhz met xmp enabled , update was wel bij mij vereist. Zonder de update pakte hij hem niet .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 14:38

CMT

[...]

Gaat dat wel goed dan...
Van de specificaties moet je niet vanuit gaan. Op de MSI website zijn ze nogal voorzichtig wat betreft ondersteuning. Moet een goede geheugenset en handmatig instellen kan je héél ver komen.

Ik heb zelf een B550 Tomahawk en draai daar volkomen stabiel een setje: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ op 3800mHz met 16-16-16-32-48-304 GDM=aan timings op 1.36V.
Dit in combinatie met een 3800X cpu.
Het zal afhangen van hoe goed de memory controller is, maar met dit board kan echt nog wel meer gehaald worden. De officiële ondersteuning volgens MSI is 3600mHz voor 2x dual rank, maar je ziet dat het in de praktijk veel meer is.

Voor probleemloos geheugen kan ik de Crucial 'e-die' geheugenreepen aanraden.
Gebruikelijke instellingen voor 3600MHz of 3800MHz, zijn in het Zen2 & Zen3 topic te vinden en dan zie je dat het allemaal ongeveer op hetzelfde uitkomt.
Zonder handmatig in te stellen zal 3200MHz zonder problemen werken en grote kans dat 3600MHz ook goed werkt. Het hangt ervan af of het moederbord automatisch de goede timings pakt.
Het is in ieder geval makkelijker stabiel te krijgen dan de Samsund B-die geheugenreepen.

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30BESBK waren pareltjes toen ze nog voor 70 euro te kijgen waren. Deden allemaal 3600mhz en de meeste ook 3733/3800MHz (op 1.36V N.B !).
Ik vermoed dat pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B dezelfde chips gebruiken, maar mogelijk is het strakker gebinned.
Anders is de rode variant nog wel te krijgen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30AESEK

Voor een kleine meerprijs, heb je ook: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
Of pricewatch: Crucial Ballistix MAX BLM2K8G40C18U4B als je helemaal garantie wilt hebben dat het op 3733/3800MHz draait.

Een QVL lijst is niet anders dan een lijstje met geheugen dat gegarandeerd werkt. Je moet er niet veel waarde aan hechten (of je keuze daardoor laten beperken).
Vanwege tijdgebrek kunnen ze niet alle geheugen modulen testen. Het gross zal echter net zo goed zijn.
Sinds Zen2 is namelijk de geheugencontroller sterk verbeterd en ook zijn de moederborden nu van hoge kwaliteit. Dat waren de grootste beperkende factoren voor stabiele werking.

[ Voor 15% gewijzigd door CMT op 24-03-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raverzzz
Ninjaman schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Ja hoor pakt de volle 3600mhz met xmp enabled , update was wel bij mij vereist. Zonder de update pakte hij hem niet .
Thanks heb in het verleden wel eens een bios update gedaan dus dat komt wel goed.
CMT schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Van de specificaties moet je niet vanuit gaan. Op de MSI website zijn ze nogal voorzichtig wat betreft ondersteuning. Moet een goede geheugenset en handmatig instellen kan je héél ver komen.

Ik heb zelf een B550 Tomahawk en draai daar volkomen stabiel een setje: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ op 3800mHz met 16-16-16-32-48-304 GDM=aan timings op 1.36V.
Dit in combinatie met een 3800X cpu.
Het zal afhangen van hoe goed de memory controller is, maar met dit board kan echt nog wel meer gehaald worden. De officiële ondersteuning volgens MSI is 3600mHz voor 2x dual rank, maar je ziet dat het in de praktijk veel meer is.
Super bedankt voor je uiteenzetting. Bij geheugen heb ik nooit met timings gespeeld. Wel door XMP aan te zetten dat geheugen op het juiste snelheid draait. Ik ben van plug en play.

De setjes die je aanraad zijn allemaal 16GB.
Maat van mij wilt op de toekomst voorbereid zijn(lees 5 jaar+) dus alvast 32GB inbouwen.

De bevestiging van Ninjaman dat zijn pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC werkt. Neig ik nu ook naar dit setje.
Krijgt ook super beoordelingen op tweakers.

Maar kan ook 2 setjes van deze pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B kopen.

keuze's keuze's.

Ik kwam vanavond ook dit filmpje tegen YouTube: Best RAM Ryzen 5000. Best Memory for Ryzen 5600X, 5800X, 5900X, 5950X
Vond het erg informatief. En wellicht voor mensen die dit topic lezen en meer informatie over geheugen willen een aanrader. En onder andere het geheugen van Ninjaman wordt ook in dit filmpje aangeraden. hahaha :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

+1 en graag gedaan hoor ^^
De meeste moederborden hebben een daisychain topology, waaronder de B550 Tomahawk en dan werken 2 kanalen beter dan 4 (lees; stabiel op hogere snelheid).

Maar voor 3600MHz is het geen enkel probleem om 4 latjes te gebruiken.
Dat gaat makkelijk en je hebt het voordeel dat je de repen kan rankschikken naar 'kwaliteit' = slechtste reep in 1e DIMM slot, beste reep in 4e DIMM slot.

Is de prijs een factor voor de keuze?

Hetzelfde wat boven is aangehaald, maar dan in het wit: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W scheelt €15.
Alternatief: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B wanneer je zeker van de snelheid wilt zijn en zeer waarschijnlijk een betere binning.

De Ripjaws lijken mij niet bijzonder. Aan de fabriekstimings te zien (16-19-19-39) is dat geen Samsung B-die. Mogelijk D-die of Hynix CJR?
Met G.Skill moet je goed uitkijken wat je koopt, want ze hebben een A-klasse en een B-klasse geheugen dat vaak op elkaar lijkt. Je kunt dat zien aan de timings en de prijs uiteraard.
De Crucial's zijn in ieder geval goedkoper en doen het zeker net zo goed, zo niet beter.

Als prijs geen bezwaar is dan zou ik echt: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ of
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-32GFX overwegen.
Beide gebruiken dezelfde B-die geheugen chips en kunnen makkelijk op 3733mHz of meer draaien met strakke timings.
Maar de pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B zullen dat ook doen met goede timings. Dikke kans dat met pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W ook 3733mHz te halen is.
In de praktijk zal je de verschillen tussen zeer goed en goed geheugen niet merken. In benchmarks scheelt dat maar een paar %.

[ Voor 29% gewijzigd door CMT op 24-03-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Heb weer even overlegt.
Prijs is niet echt een bezwaar.
Hoge FPS wel, ook al hebben we het over enkele procenten, hij wilt wel meer geld uitgeven voor extra snel geheugen.
De keus valt voor nu op pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ zaterdag zullen we nog eens alles bespreken en de knoop definitief doorhakken.
@CMT zou het veel schelen als je het geheugen standaard op XMP laat draaien of is het de moeite zeker waard om strakkere timings in te stellen?(die jij hebt ingesteld), heb daar totaal geen ervaring mee is dat lastig en zit er veel risico aan?

Er zal trouwens minimaal een RTX 3070 inkomen, maar zou kunnen dat we uiteindelijk toch voor een 3080 gaan.

Heb hem uiteraard afgeraden om nu een pc te kopen omdat de prijzen bizar hoog zijn. Maar dat maakt hem niet uit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10
Kort antwoord:
Alleen als TS gaat overklokken of nog wil uitbreiden. Anders kun je net zo goed 4x8GB nemen en dat is in ongeveer de helft van de gevallen sneller.

Lang antwoord:
De Crucial Ballistix 2x16GB kits zijn of 1R (M8FB1 staat dan op de sticker) of 2R (M16FE1). Ze zijn allebei in omloop en niet vooraf te checken in de webshop. De 1R versie is tot 5% trager dan de 2R versie op Zen 3. Crucial Ballistix 4x8GB is altijd 2R, maar vanwege het feit dat het er 4 zijn minder overklokbaar vanwege de beperking van de internal memory controller. Overall is 2x16GB 2R dus het fijnst om te hebben voor 32GB, maar het is dus een gok.

@CMT
Mijn Ballistix 3200CL16 4x8GB klokken op een doorsnee daisy-chain Z490 bord 3733CL16. Ik heb het idee dat alle Crucial Ballistix vanwege de Micron E’s dat makkelijk kunnen halen op een goed bord.

Bullzoid haalt er trouwens nog veel meer uit:
YouTube: 5GHz RAM OC on basically all the 8GB Crucial Ballistix sticks I have...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@raverzzz
Als het geheugen eenmaal vlot is dan is de invloed op de FPS maar zeer beperkt.
Tussen volledig stock (dus ook XMP) v.s. handmatig strak gedraaid zie je in zeldzame gevallen 5-8% verschil. En dat is dan op 1080p met een spel dat CPU intensief is. Bij de meeste spellen is het echt maar 1-2%.
Op 4k (2160p) is er totaal geen verschil meer te zien omdat de videokaart dan een bottleneck vormt.
Ik heb geen onderzoek gedaan op 1440p, maar dat zal er dan wel ergens tussenin zitten.
Dus in zeldzame gevallen 4%.

Ik betwijfel ten zeerste of je een duidelijk FPS verschil zal zien tussen een handmatig getunde Crucial Ballistix setje met micron E-die chips en een setje G.Skill met samsung B-die chips.
De hoofdfactor dat invloed heeft is de infinity fabric kloksnelheid zo hoog mogelijk krijgen en synchroon houden met het werkgeheugen.

Voor Zen2 was de max. 3800mHz en dan moet je geluk met de silicon lottery hebben.
Voor Zen3 schijnen er gevallen te zijn die 4000mHz aankunnen.
Dus als je geheugen dat al kan en je draait de primaire timings aan, dan ben je er al voor 99%.

Als je het leuk vind om gewoon het allerbeste te hebben en te tweaken neem dan gerust het G.Skill setje.
In het andere geval heb je net zoveel plezier van een setje Crucial Ballistix (ik denk dat de Sport omgedoopt is tot MAX).
Ik kan verder wel de timings geven die ik gebruikt heb (voor beide merken). Maar besef wel dat het getweakte waarden zijn, dus volledig op mijn geheugen & cpu geheugencontroller afgestemd. Het kan zijn dat je eventueel kleine aanpassingen moet doen.
Maar sowieso zal het een goed uitgangspunt zijn.

@Djarune
Ik heb iets vergelijkbaars gehaald op een simpele Tomahawk B450 max moederbord!
Dat is echt een budget moederbord met maar 4 lagen (wel goed ontworpen verder).
Toch deed het vrolijk 3733CL16@1.36V met 4 latjes Crucial Ballistix Sport 3000CL15.
Met 4 latjes Crucial Elite 4000CL18 lukte het om 3800CL16@1.36V stabiel te krijgen.
In beide gevallen met 2-setjes die van andere winkels kwamen (dus niet gematched) :).

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 26-03-2021 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raverzzz
Ik heb er nog even goed over nagedacht, en besproken met mijn vriend.
Ik ben eigenlijk terug naar de basis gegaan.
Wat is het doel en wat heb ik daarvoor nodig.

Doel is een gaming pc wat 240 fps haalt in fortnite in 1440p.
En toekomst bestendig is voor nieuwe games.

Ik heb daarom gisteren zelf fortnite geinstalleerd. (op mijn ryzen 2600x met 1080ti)
En ik haalde makkelijk 200fps op 1440p.(competitieve settings)
Echter was fortnite verre van stabiel ik had meerdere freezes en ben dit verder gaan onderzoeken.
Ik kwam erachter dat fornite uitsluitend intel aanraad ik weet alleen niet waarom.
Toen ik ging kijken wat de Esporters gebruiken kwam ik er achter dat vrijwel 95% Intel gebruikt.

Hoewel ik zelf een voorkeur voor Ryzen heb, bracht me dit nog meer aan het twijfelen.
Vandaag met hem erover gehad en toch de keuze gemaakt voor intel.
En daarop onderstaand systeem samengesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 321,44€ 321,44
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI)€ 206,-€ 206,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,50€ 98,50
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,50€ 37,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 94,65€ 94,65
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 126,-€ 126,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 115,90€ 115,90
Totaal€ 999,99

Bij geheugen heb 2 keer dat setje besteld dus in totaal 4x8GB.
Videokaart(3070 of 3080) wordt binnen 2 weken apart gekocht. Waarschijnlijk via V&A.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
Maandag komen de onderdelen binnen dus dan gaat het knutselen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@raverzzz
Graag gedaan en het is een mooie lijst geworden, ik wens je veel plezier met de bouw
Alleen de voeding zegt mij niet zo veel, het zal mij benieuwen welke maker daarachter zit.

Wat betreft de freezes, het lijkt mij erg stug dat het aan de gebruikte cpu ligt.
Ik heb een tijdje een 2700x gehad en die draaide heel soepel, sterker nog de FPS was stabieler (ik speel voornamelijk WoW, maar dat is ook redelijk cpu afhankelijk) i.v.t. een 8350k quadcore opgevoerd naar 4.6GHz allcore.
Het lijk mij dat er wat anders aan de hand is (mogelijk onstabiel geheugen, cpu throttling?)
Vergeet daarnaast ook niet dat de 5000 serie flink anders is dan de 2000 serie.
De geheugencontroller en IPC is aanzienlijk verbeterd en dat merk je echt aan de FPS.
Dat zit nu minstens op het niveau van Intel.

Persoonlijk zou ik ook geen waarde hechte aan wat Esporters gebruiken, dat is zo'n gigantisch gesponserde tak. Vaak zijn de betreffende personen ook merktrouw en/of heerst er een stigma dat Intel nog beter is.
De 'recommended requirements' van Fortnite zeggen verder ook helemaal niets. Die raden een i5-7300U aan, wat een dualcore cpu voor de laptop is (energiezuinig)..

Maar hoe dan ook zal Intel geen slechte keuze zijn, zeker met de woekerprijzen voor de 5000 serie.
Ik raad je alleen wel aan om de spanning voor de geheugencontroller handmatig in te stellen (Vio en Vsa)
Op auto wordt vaak een veel te hoge voltage ingesteld (idem ditto voor een Ryzen systeem), wanneer je het geheugen overklokt of liever gezegde de geheugencontroller boven de standaard klok laat draaien.
Daarmee kan je binnen de kortste keren de geheugencontroller beschadigen of zelfs kapot maken.
Meer dan 1.15V op beide wordt sterk afgeraden en ik zou persoonlijk ook minder doen omdat 4 latjes (of 2x dual rank) een zware belasting is voor de geheugencontroller.
Voor 3600MHz zal je waarschijnlijk genoeg hebben aan 1.10-1.05V.
Hoe lager hoe beter, maar die ondergrens vind je alleen door te gaan (stress)testen op stabiliteit.

Edit:
Even een ping gedaan, omdat het laatste stukje over de voltages nogal belangrijk is. Hopelijk lees je het nog op tijd!

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 02-04-2021 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
Bedankt voor de reminder
Ben nu bezig de pc in elkaar aan het zetten.
Ik ben niet van plan om over te klokken, maar met de cpu, het geheugen en later ook de videokaart zou dat in de toekomst wel kunnen.

Begrijp ik goed dat het geheugen ook via standaard XMP te veel voltage krijgt?

Ik zal er zo naar kijken nog even kabels wegwerken en voeding erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Met XMP is dat ook het geval inderdaad.
Het autovoltage dat de moederbord geeft aan de geheugencontroller is gekoppeld aan de kloksnelheid.
Misschien dat Asus niet zo'n absurde voltages als MSI geeft (bij mij was dat 1.3V bij 3600MHz), maar auto geeft vrijwel altijd teveel .

Veel plezier met de bouw verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raverzzz
De bouw ging uitstekend. Draait nu als een zonnetje, vanavond onderstaande videokaart ophalen en er in zetten.
pricewatch: EVGA GeForce RTX 3070 FTW3 Ultra Gaming

Zie nu dat met XMP het voltage op 1.360 staat. Alleen ben beetje onzeker om dat aan te passen.
BCLK staat op enabled
CPU core cache voltage om 1.030V (auto)
DRAM voltage 1.360V
CPU VCCIO voltage 1.312V
CPU system Agent Voltage (auto)
CPU Graphics Voltage Mode (auto)
PCH Core Voltage 1.048 (auto)

Ben hier echt een leek in....
En op youtube vind ik hier weinig filmpjes over, juist filmpjes om geheugen over te klokken.
Pagina: 1