Toon posts:

GetDataBack for NTFS - CPU vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-05 11:29
Mijn vraag
Ik wil op een laptop met een Celeron N2840 via GetDataback for NTFS data recoveren. Is dit zinvol of heb ik een pc/laptop nodig met een ietwat betere cpu? Ik weet even niet of dit proces veel vergt van de CPU namelijk.

Laptop:
Merk: Acer
CPU: Celeron N2840 2.16Ghz
Geheugen: 4Gb
Windows 10 64bit.

Beste antwoord (via Fugitive2008 op 24-03-2021 12:27)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd. Daarom zeg ik dus: Disk image van naar een SSD maken, HDD in een hoekje en op de SSD de recovery uitvoeren, icm de snelste CPU. Dat gaat je de veiligste (en snelste) recovery opleveren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt er aan hoeveel tijd je hebt. Mag best een nachtje doordraaien toch? Is vooral IO intensief.
Verder zou ik de HDD bit voor bit clonen naar een andere (ssd) schijf voor je begint. Datarecovery op de originele schijf wil je eigenlijk nooit,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Je hebt sowieso extea opslag nodig om de gerecoverde data naar toe te kopiëren, dus het is handiger om het schijfje even aan een normale pc met voldoende vrije opslag te hangen.

• Fugitive2008
The Eagle schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:19:
Ligt er aan hoeveel tijd je hebt. Mag best een nachtje doordraaien toch? Is vooral IO intensief.
Verder zou ik de HDD bit voor bit clonen naar een andere (ssd) schijf voor je begint. Datarecovery op de originele schijf wil je eigenlijk nooit,
Tnx voor je reply. Tijd is er genoeg en er is een nieuwe externe hdd waar het heen gaat. Het gaat me er vooral om of bv een AMD Ryzen 5 3600 significant sneller hierin is tov deze celeron.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vermoedelijk wel. Maar waarom twijfelen en niet gewoon de meeste power inzetten waar het kan? :)
Is je cpu iig niet de bottleneck.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
De meeste tijd gaat natuurlijk zitten in het scannen van de te recoveren media/hdd, aangenomen dat er een full deep scan wordt gedaan?
Afhankelijk van de grootte, recovery procedure en staat van de HDD (bad sectors?) kan dat een lange tijd in beslag nemen (uren of soms dagen?)
Let ook op dat je bij GetDataBack de ingelezen recovery gegevens en bestandsstructuur kan opslaan voor later gebruik!
Uiteraard niet meer schrijven of booten van de te recoveren HDD!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ Dat idd. Daarom zeg ik dus: Disk image van naar een SSD maken, HDD in een hoekje en op de SSD de recovery uitvoeren, icm de snelste CPU. Dat gaat je de veiligste (en snelste) recovery opleveren.

• Fugitive2008
Ah thanks voor de tips, al heb ik niet een loss ssd ergens liggen helaas...

• The_Doman
Tja, niet iedereen heeft natuurlijk even een extra HDD//SSD van voldoende grootte beschikbaar.
GetDataBack schrijft zelf niets naar de te recoveren media, dus als deze fysiek in orde is, is het het meest praktische om rechtstreeks te recoveren naar een andere schijf.

Maar we weten natuurlijk niet hoe de situatie is van de te recoveren HDD?
Verloren bestanden herstellen?, partitie of schijf niet meer te benaderen?

• Fugitive2008
The_Doman schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:10:
Tja, niet iedereen heeft natuurlijk even een extra HDD//SSD van voldoende grootte beschikbaar.
GetDataBack schrijft zelf niets naar de te recoveren media, dus als deze fysiek in orde is, is het het meest praktische om rechtstreeks te recoveren naar een andere schijf.

Maar we weten natuurlijk niet hoe de situatie is van de te recoveren HDD?
Verloren bestanden herstellen?, partitie of schijf niet meer te benaderen?
Verloren bestanden herstellen, partitie/schijf is benaderbaar.

• The Eagle

The Eagle

Benaderbaar prima. Maar is die disk ook in orde? Check de SMART, en check op bad sectors. Als daar geen gekke dingen in zitten dan zou je idd GDB op de disk zelf los kunnen laten. Maar vereiste is dan dus wel dat je medium goed is :)

• Fugitive2008
The Eagle schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:47:
Benaderbaar prima. Maar is die disk ook in orde? Check de SMART, en check op bad sectors. Als daar geen gekke dingen in zitten dan zou je idd GDB op de disk zelf los kunnen laten. Maar vereiste is dan dus wel dat je medium goed is :)
HELD! thanks voor je reply's wordt erg gewaardeerd! helaas is het een project wat ik vanop afstand moet uitvoeren (via teamviewer) voor een vriendin van me, zij heeft de desbetreffende laptop met Celeron en de HDD die niet goed meer werkt, moet alles vooralsnog via Teamviewer doen. Ik ben er al een keer aan begonnen hier en meldde dat ik het bij haar thuis wilde afmaken aangezien ik mijn pc niet constant daar voor wilde gebruiken ivm gamen enz. Maar goed het is een tijdje blijven liggen en nu heb ik haar aangespoord om er weer mee te starten met een laptop die nog bij haar in de kast ligt.

• Fugitive2008
The Eagle schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:27:
Mijn excuses mocht dit een domme vraag zijn: Ik heb een relatief grote ssd kan ik daar een image opzetten als een bestand en deze ergens mee inlezen zodat de pc deze ziet als aparte schijf en dan scannen met het programma GDB?

• The Eagle

The Eagle

Ah, jij hebt die HDD niet fysiek beschikbaar. Dat maakt de situatie even anders.
Clone van de HDD naar SSD (dat is wat je wilt: bestanden benaderbaar) van een kleine HDD naar een grote SSD kan. Maar dat kun je eigenlijk alleen lokaal doen; de fysieke media moeten aan de zelfde PC aangesloten zijn. Daarbij heb je bij bijvoorbeeld gebruik van Clonezilla nog de crux dat dat boot via USB en je dus geen teamviewer oid kunt inzetten voor remote beheer.

My 2 ct: ga bij haar langs, trek zelf een clone van die HDD nar een SSD en voor op die laatste de recovery uit. Maar niet voordat je er zeker van bent dat de fysieke disk 100% in orde is (SMART, bad sectors enzo). Bij een clone wordt de hele disk gelezen en dat proces moet ie natuurlijk wel overleven ;)

• The_Doman
Fugitive2008 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:23:
Ik ben er al een keer aan begonnen hier en meldde dat ik het bij haar thuis wilde afmaken aangezien ik mijn pc niet constant daar voor wilde gebruiken ivm gamen enz.
Het is maar een onduidelijke situatie zo.
Gaat je vriendin de harde schijf dan uitbouwen of los ergens aansluiten? :?
Voor serieus recovery wil je toch wel fysiek aanwezig zijn, speciaal ook voor onverwachte problemen.

Beter meteen ook dan even de laptop upgraden met een SSD? :)

Recovery kan een PC ERG lang bezet houden inderdaad, een extra PC/Laptop daarvoor is dan wel een must eigenlijk.

• Fugitive2008
The_Doman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:53:
[...]

Het is maar een onduidelijke situatie zo.
Gaat je vriendin de harde schijf dan uitbouwen of los ergens aansluiten? :?
Voor serieus recovery wil je toch wel fysiek aanwezig zijn, speciaal ook voor onverwachte problemen.

Beter meteen ook dan even de laptop upgraden met een SSD? :)

Recovery kan een PC ERG lang bezet houden inderdaad, een extra PC/Laptop daarvoor is dan wel een must eigenlijk.
Het is een externe hdd met usb aansluiting, een diskimage maken gaat niet ivm bad sectors. De fotos die op deze schijf staan worden door GDBNTFS gekopieerd naar een andere externe hdd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee