Toon posts:

NAS DS214 Play niet meer bereikbaar op intranet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent78_2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik heb een heel groot probleem met mijn DS214 Play. Die is sinds vandaag niet meer te benaderen!
Hij draaide jaren op 192.168.0.109. Sinds ik deze week een nieuw ecosysteem heb (alles van Unifi) heb, ging mijn intranet van 192.168.0.x naar 192.168.1.x. Op zich niet zo erg dus ik heb op alle apparaten met een vast ip adres de "0" veranderd naar een "1" en daarmee werden alle apparaten weer zichtbaar in mijn nieuwe netwerk.

Bij de NAS ging het helaas anders. Terwijl ik al mijn apparaten dus al gemigreerd had naar het 192.168.1.x netwerk, moest ik even tijdelijk een laptop het adres 192.168.0.100 geven om via een domme losse (niet-Unifi) switch daarmee weer in contact te komen met de NAS 192.168.0.109. Ik kwam op het bureaublad van de NAS en ging naar de instellingen om daar het vaste ip adres te wijzigen van 192.168.0.109 naar 192.168.1.20. Instellingen op de NAS toegepast. Daarna viel natuurlijk de verbinding weg omdat de laptop niet in het 1.x bereik zat. Dus daarna weer de laptop ingesteld op het 1.x netwerk. Toen kwam ik echter niet meer op de NAS.

het gekke is dat de NAS niet meer te pingen is in de CMD prompt, maar het NAS ip adres 192.168.1.20 is wel te vinden als je met een ipscanner app het netwerk afzoekt. Het zou kunnen dat ik in de NAS heb ingesteld dat hij ping verzoeken moet blokkeren (ergens bij de NAS netwerk/instellingen zoals DDOS blokkade enzo), maar als ie wel gewoon in leven is op 192.168.1.20, waarom kom ik er dan niet in?

Ik heb expres een domme losse switch gebruikt tussen de laptop en de NAS om uit te sluiten dat er iets tegen gehouden wordt door VLANS ofzo.

HELP ?!!! :?

Alles draait op Windows 10 en de hardware is van UniFi (router en switches)

Alle reacties

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
klinkt als een ip conflict. Heb je wel het Mac adres bekeken? Wat zegt de Synology finder software? En wellicht voor de volgende keer, je kan ook gewoon een extra IP adres toevoegen op je netwerkkaart, hoef je niet moeilijk te doen met switches enzo.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:25
Je kan de netwerk instellingen resetten. Zie https://www.synology.com/...eset_my_Synology_NAS_7#t1

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:52
Vaste ipadressen in de devices zelf instellen is, zoals je hebt ondervonden erg onhandig.

Wat je veel beter kunt doen is in je dhcp server allemaal macadres/ipadres koppelingen maken en al je devices op dhcp zetten.
De dhcp server zorgt er dan voor dan een macadres altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Je hebt dan een centraal punt (de dhcp server) waar alles geregeld wordt en als er dan iets wijzigt dan is er maar een plek waar je alle wijzigingen moet doorvoeren.
Zo voorkomt je ook het dubbel gebruik van ipadressen.

Ps
En ergens een lijstje bijhouden van al die macadres/ipadres koppelingen zodat je het kunt herstellen als je dhcpserver defect raakt.

[Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2021 12:08]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vincent78_2
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties en excuus voor mijn eigen vertraagde reactie. Ik was afwezig voor mijn werk.
Ik ben iets wijzer geworden. Via de windows Synology assistant app kan ik hem vinden op 192.168.1.20, maar er staat dan ook bij "dat er een verbindingsprobleem is" . Daarna vraagt ie ook of ik het netwerk opnieuw wil instellen en ik mag dan via de Assistant inloggen met mijn admin account. Dat doe ik dan en vervolgens kan je een nieuw ip/subnet/gateway invullen. Dus ik weer de NAS op het oude 192.168.0.109 gezet en daarna opnieuw opstarten. Laptop weer op 192.168.0.x gezet en jahoor, ik kwam weer in de NAS! Dat is een zorg minder. Dus daarna gekeken in wat instellingen van de NAS en daar vond ik bij beveiliging een regel die ik ooit had ingevuld. De regel zei " NAS mag alleen benaderd worden vanaf 192.168.0.2-192.168.0.253" . dat verklaarde een hoop, dacht ik, want dan is het wel logisch dat hij niet meer te benaderen is als je de NAS vervolgens migreert naar 192.168.1.x !!

Dus daarna heb ik die beperkende regel verwijderd en de NAS opnieuw opgestart. Ik dacht daarmee dat alle ellende verholpen zou zijn, maar helaas. Daarna in wanhoop dan maar het nieuwe bereik 192.168.1.1-192.168.1.254 toegevoegd. Ook dat werkt niet. Andere poging; zelfs nu de beperkingsregel is verwijderd, is de NAS alleen maar te benaderen als ik hem in het 0.x netwerk zet. In het 1.x netwerk is ie gewoonweg niet te benaderen. Weten jullie of er nog andere plekken in zijn de instellingen waar mogelijk beperkingen zijn opgelegd om niet buiten het 0.x netwerk benaderd te mogen worden?

En alvast weer bedankt voor het meedenken, we moeten er met zijn allen toch wel uitkomen ? _/-\o_

• Vincent78_2
Beste Upje, bedankt voor die link, die had ik ook al gevonden. Maar is dit niet exact hetzelfde als de handeling die de Assistant mij nu steeds voorschotelt waarna ik handmatig een nieuw netwerk kon instellen?

• Vincent78_2
Ben(V) schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:05:
Vaste ipadressen in de devices zelf instellen is, zoals je hebt ondervonden erg onhandig.

Wat je veel beter kunt doen is in je dhcp server allemaal macadres/ipadres koppelingen maken en al je devices op dhcp zetten.
De dhcp server zorgt er dan voor dan een macadres altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Je hebt dan een centraal punt (de dhcp server) waar alles geregeld wordt en als er dan iets wijzigt dan is er maar een plek waar je alle wijzigingen moet doorvoeren.
Zo voorkomt je ook het dubbel gebruik van ipadressen.

Ps
En ergens een lijstje bijhouden van al die macadres/ipadres koppelingen zodat je het kunt herstellen als je dhcpserver defect raakt.
Beste Ben,

Bedankt voor je antwoord. Zelfs dat heb ik ook al geprobeerd. Via de Assistant de NAS op DHCP gezet en daarna gekeken welk IP adres hij kreeg toebedeeld (NAS kreeg natuurlijk iets in het 1.x toebedeeld). Maar weer niet te bereiken via de browser van een laptop die ook 1.x had. Daarna via Assistent de NAS weer op 0.x gezet en ik kon er weer in .... 8)7

• Vincent78_2
Beste upje, als ik die netwerkreset zou uitvoeren, verdwijnen dan al mijn overige aangemaakte user accounts? Dat hoop ik niet, want ik draai ook SABNZBD, en daar heb ik toen met veel gedoe een gebruiker voor aangemaakt.

• Vincent78_2
Beste upje,

Het resetten met de paperclip heb ik toch maar gedurfd en dat werkte !!!
Enorm bedankt, dat scheelt mij weer het aankomende weekend brainbrekers kraken.

PROBLEEM OPGELOST :=)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee