Vraag

• Rik92
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-05 22:09
Wat ga je met je laptop doen?
Het gaat om een nieuwe werklaptop. Eigenlijk tekstverwerking / kantoorwerkzaamheden maar dat houdt ook in veel online onderzoek (veel chrome vensters open) / verschillende programma's tegelijkertijd actief. Merk bij huidige laptop dat CPU en RAM in taakbeheer tegen de max aanzitten op momenten. Duurzame optie - als in; langere levensduur / toekomstbestendige specs - heeft de voorkeur. Mocht er een optie tussen zitten waarvan de GPU ook beter is dan is dat mooi meegenomen voor een incidenteel potje gamen (CS:GO) tijdens zakenreis e.d. :)

Wat is je budget?
Rond de 1350,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Valt mee, maar liever is het niet een baksteen. Moet wel handzaam zijn (in rugzak passen), daarom max. 15".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Geen merkvoorkeur, wel merk-afkeur - geen Apple gaarne!
  • Max. 15"
  • Windows Pro is vereist
  • Liefst zo snel mogelijk (CPU)
  • 512gb SSD
Wat zoek ik
Eigenlijk probeer ik de 'beste' optie te vinden voor deze prijsrange (~ EUR 1250 - 1400). Welke optie geeft mij het meest waar voor het geld?

Eigen onderzoek
Zelf heb ik uiteraard al beetje zitten kijken via pricewatch. Ik kwam eerst op onderstaande (uitgebreide) lijst uit. Maar nu vraag ik mij af hoe ik de lijst verder kan filteren tot de finale opties. Het is mij gewoon niet erg duidelijk welke CPU beter is dan de ander, welke GPU beter is dan de ander. En waarom is de Lenovo Thinkpad T14s duurder (1468,-) dan een Thinkpad P14s (1312,-) terwijl de specs voor mijn leken-oog slechter lijken?
Ook het prijsverschil tussen de twee T14s laptops kan ik niet echt plaatsen?

Help me! _/-\o_
Ik zou graag hulp krijgen bij het bepalen welke opties uit deze lijst het beste zijn, uiteraard het liefste met een uitgesproken nr. 1. :) Als dat mogelijk is!

Als iemand een geheel andere optie heeft (de lijst is uiteraard niet compleet) die perfect bij m'n eisen past - altijd welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsDell Latitude 7410 (8019M)€ 1.399,99€ 1.399,99
1LaptopsHP EliteBook 840 G7 (1J6H5EA)€ 1.164,81€ 1.164,81
1LaptopsHP EliteBook 845 G7 (204L5EA)€ 1.226,94€ 1.226,94
1LaptopsLenovo ThinkPad P14s (20Y1000MMH)€ 1.312,85€ 1.312,85
1LaptopsLenovo ThinkPad T14 (20UD001AMH)€ 1.339,47€ 1.339,47
1LaptopsLenovo ThinkPad T14s (20T0002CUS)€ 1.468,01€ 1.468,01
1LaptopsLenovo ThinkPad T14s (20UJ0014MH)€ 1.421,75€ 1.421,75
Totaal€ 9.333,82

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:17
Je wilt bij voorkeur een Ryzen en geen Intel CPU, zie bijvoorbeeld hier. Ook wil je 16GB werkgeheugen, 8GB is al wat weinig tegenwoordig, en je wilt een 512GB SSD.

Het is handiger om ze in Pricewatch in een vergelijkingstabel te zetten: https://tweakers.net/pric...;1587302;1650624;1585680/

Dan zie je in een oogopslag dat de Lenovo ThinkPad T14s (20UJ0014MH) overblijft, tenzij je heel lang wilt wachten op de Lenovo's met de betere AMD Ryzen 7 Pro 4750U CPU - die zijn nu niet leverbaar .... (zie het rode vrachtautootje in de tab Prijzen, klik nog even door naar de leverancier :( )

Maar op de wel verkrijgbare Lenovo lukt een potje CS:GO prima, zie bv.

• Rik92
martyw schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:10:
Je wilt bij voorkeur een Ryzen en geen Intel CPU, zie bijvoorbeeld hier. Ook wil je 16GB werkgeheugen, 8GB is al wat weinig tegenwoordig, en je wilt een 512GB SSD.

Het is handiger om ze in Pricewatch in een vergelijkingstabel te zetten: https://tweakers.net/pric...;1587302;1650624;1585680/

Dan zie je in een oogopslag dat de Lenovo ThinkPad T14s (20UJ0014MH) overblijft, tenzij je heel lang wilt wachten op de Lenovo's met de betere AMD Ryzen 7 Pro 4750U CPU - die zijn nu niet leverbaar .... (zie het rode vrachtautootje in de tab Prijzen, klik nog even door naar de leverancier :( )

Maar op de wel verkrijgbare Lenovo lukt een potje CS:GO prima, zie bv. [YouTube: Ryzen 5 Pro 4650u Gaming benchmarks (ThinkPad T14)]
Helder. Veel dank voor de behulpzame reactie! Nu heb ik een uurtje opnieuw een lijstje zitten maken adhv jouw feedback en wat benchmark vergelijkingen bekeken tussen de verschillende GPU's en CPU's. (Zie het nieuwe lijstje hieronder)

Vervolgvragen/-opmerkingen
  • 13.3" heb ik op dit moment en dat vind ik toch aan de kleine kant - voorkeur voor groter dus (Probook en X13 vallen daarom in principe af).
  • Is jouw oordeel wat betreft nr.1 anders nu, of nog steeds de T14s?
  • Nu zie ik dat die Lenovo Thinkpad P15s - stond ook op mn vorige lijstje - een Ryzen 7 heeft (i.t.t. de T14s, die een Ryzen 5 heeft) en ook een RX Vega 7 (i.t.t. de 'Radeon Graphics' van de T14s). Inderdaad bij Tweakers pricewatch aangegeven als niet leverbaar deze P14s, maar ik zie dat ze vanuit Duitsland wel te verkrijgen zijn: Duitse zakelijke webshops
  • Is dat een optie (en belangrijker: ben je het eens dat die P14s een betere keuze is dan de T14s?) of overzie ik problematiek met betrekking tot het inkopen van een laptop vanuit Duitsland? De prijs is overigens ook voordeliger voor zover ik kan zien.
Het lukt mij trouwens niet om goede kandidaten te vinden met een scherm groter dan 14". De filter "Windows Pro" maakt de keuze erg beperkt, maar dat is helaas wel een vereiste van mijn werkgever. Mocht iemand toch nog een goede kandidaat kennen hoor ik dat graag :)

Nieuwe lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP ProBook 635 Aero G7 (2W8R2EA)€ 1.113,50€ 1.113,50
1LaptopsLenovo ThinkBook 15p IMH (20V3000QMH)€ 1.305,59€ 1.305,59
1LaptopsLenovo ThinkPad P14s (20Y1000MMH)€ 1.312,85€ 1.312,85
1LaptopsLenovo ThinkPad T14s (20UJ0014MH)€ 1.421,75€ 1.421,75
1LaptopsLenovo ThinkPad X13 (20UF000NMH)€ 1.149,-€ 1.149,-
1LaptopsMSI Summit B15 A11M-023NL€ 1.349,-€ 1.349,-
Totaal€ 7.651,69

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:17
De Ryzen 7 4750U is de betere CPU, twee cores meer, wat meer cache geheugen en een iets hogere boost. Met Duitse apparatuur is een ding het toetsenbord - sommigen hebben een Duitse lay-out, met ringel-s enzo, maar of laptops dat ook hebben weet ik niet, op de link van jouw webshop leek alles goed. Daarnaast zou ik even naar de garantie kijken, en naar de verzendkosten.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13
Naar windows pro kan je toch ook 'gewoon upgraden' via de microsoft store? Ik zie het in ieder geval staan voor 145 euro.

Dat geeft je misschien wat meer opties. Zoals bv de eeuwige aanrader de slim 7:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

Wat betreft laptops uit duitse stores - je zal dan waarschijnlijk duitse keyboard layout hebben. De ringel-s is tot daar aan toe, maar de Qwertz lijkt me killing ipv Qwerty. Zie https://www.cyberport.de/...5&ext_publisher_id=246555 en dan in de beschrijving :
Sofern nicht anders angegeben, werden Notebooks mit deutschem Tastaturlayout (QWERTZ) geliefert. Die Produktbilder können ein abweichendes Layout zeigen.

• Rik92
martyw schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:18:
De Ryzen 7 4750U is de betere CPU, twee cores meer, wat meer cache geheugen en een iets hogere boost. Met Duitse apparatuur is een ding het toetsenbord - sommigen hebben een Duitse lay-out, met ringel-s enzo, maar of laptops dat ook hebben weet ik niet, op de link van jouw webshop leek alles goed. Daarnaast zou ik even naar de garantie kijken, en naar de verzendkosten.
Thnx!
Bonsaiboom schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:02:
Naar windows pro kan je toch ook 'gewoon upgraden' via de microsoft store? Ik zie het in ieder geval staan voor 145 euro.

Dat geeft je misschien wat meer opties. Zoals bv de eeuwige aanrader de slim 7:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

Wat betreft laptops uit duitse stores - je zal dan waarschijnlijk duitse keyboard layout hebben. De ringel-s is tot daar aan toe, maar de Qwertz lijkt me killing ipv Qwerty. Zie https://www.cyberport.de/...5&ext_publisher_id=246555 en dan in de beschrijving :

[...]
Ah QWERTZ wordt dus gebruikt in Duitsland, ik vroeg mij al af waar ze die gekkigheid normaal vonden. Ok, dat is wel een complicatie.

Windows Pro
Dat zou de mogelijkheden inderdaad enorm vergroten, dan ga ik opnieuw aan de slag met Pricewatch om een nieuw lijstje te maken. Overigens - ik kan het nu niet terugvinden - ik dacht eigenlijk ergens te lezen dat het mbt Windows Pro laptops ook zo is dat bepaalde hardware veiliger is en het em daar in zit? Maar dat vond ik al vreemd - het lijkt me gewoon een kwestie van de juiste OS hebben. Al zie ik bij sommige specs wel staan 'security chip'.. Ik moet er nog even onderzoek naar doen, maar mocht iemand het antwoord al hebben dan graag.

Ik ga weer aan de slag met een nieuw lijstje en kom hierop terug :)

Anoniem: 91868

Je kan ook je normale W10 upgraden naar pro met een grijze key van een paar euro. Zelf ook gedaan. Werkt prima.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13
Rik92 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Thnx!

[...]

Ah QWERTZ wordt dus gebruikt in Duitsland, ik vroeg mij al af waar ze die gekkigheid normaal vonden. Ok, dat is wel een complicatie.

Windows Pro
Dat zou de mogelijkheden inderdaad enorm vergroten, dan ga ik opnieuw aan de slag met Pricewatch om een nieuw lijstje te maken. Overigens - ik kan het nu niet terugvinden - ik dacht eigenlijk ergens te lezen dat het mbt Windows Pro laptops ook zo is dat bepaalde hardware veiliger is en het em daar in zit? Maar dat vond ik al vreemd - het lijkt me gewoon een kwestie van de juiste OS hebben. Al zie ik bij sommige specs wel staan 'security chip'.. Ik moet er nog even onderzoek naar doen, maar mocht iemand het antwoord al hebben dan graag.

Ik ga weer aan de slag met een nieuw lijstje en kom hierop terug :)
Er zijn inderdaad bepaalde pro features in processors. Voor Ryzen bv de 4750u ipv de 4800u. Als dat een eis is vanuit je werkgever, dan beperkt dat je keuzes behoorlijk sterk ja ;-)

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03
Ik ben ook opzoek naar een vervanger van mijn 15" XPS (9550, 5 jaar oud), dus ik lees hier even mee.

Alleen zit dus ook te twijfelen tussen een ryzen of intel (voorkeur is wel ryzen).
Nu hebben veel ryzen laptops geen Thunderbolt.

Alleen hoe goed werkt een Ryzen laptop met een USB C docking?
Heb je daar perse Thunderbolt voor nodig of is dat niet nodig?

• Rik92
Bonsaiboom schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Er zijn inderdaad bepaalde pro features in processors. Voor Ryzen bv de 4750u ipv de 4800u. Als dat een eis is vanuit je werkgever, dan beperkt dat je keuzes behoorlijk sterk ja ;-)
Ik begrijp van de IT beheerder dat laptops die met Windows Home worden geleverd vaak geen chip hebben voor encryptie. Denk dat het gaat om Trusted Platform Module (TPM). Die zit in een enkele Windows Home laptop wel, zie ik in pricewatch - maar dat gaat om een veel te zware gaming laptop.

Dus de keuze blijft beperkt. Denk dat het toch de T14s wordt. Of het wordt een QWERTZ keyboard gebruiken als QWERTY haha - misschien kan ik de toetsen gewoon verwisselen? Zal hier laten weten wat het geworden is. :)

Dank voor de hulp!

• singelsma
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 11:41
Latitude 7410, 7410 2-in-1, 9410 of XPS 13 9300/9310 eventueel 2-in-1, Elitebooks 840/845 of eventueel ZBook 14 Firefly zijn ook mooi.

Die Lenovo Thinkpad T14/T14s vind ik aardig goedkoop aanvoelen voor wat het ding kost. Qua constructie en repareerbaarheid ook een stuk slechter dan Dell of HP.

Betrouwbaarheid is voor al die apparaten ongeveer hetzelfde, alleen bij Lenovo is de doorlooptijd van reparatie gemiddeld langer vanwege gebrek aan onderdelen.

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 16:22
Rik92 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Ik begrijp van de IT beheerder dat laptops die met Windows Home worden geleverd vaak geen chip hebben voor encryptie. Denk dat het gaat om Trusted Platform Module (TPM). Die zit in een enkele Windows Home laptop wel, zie ik in pricewatch - maar dat gaat om een veel te zware gaming laptop.

Dus de keuze blijft beperkt. Denk dat het toch de T14s wordt. Of het wordt een QWERTZ keyboard gebruiken als QWERTY haha - misschien kan ik de toetsen gewoon verwisselen? Zal hier laten weten wat het geworden is. :)

Dank voor de hulp!
Ik heb toevallig recent voor ongeveer dezelfde keuze gestaan, ik keek namelijk naar de T14/T14s, de elitebook en de latitude.

Initieel wilde ik voor de T14 gaan, vanwege de betere koeling (maar wel iets groter/zwaarder), maar die was niet meer leverbaar. Uiteindelijk voor de T14s gegaan, het model met 512GB/16GB/Ryzen 7 4750u. Tot nu toe erg tevreden. Hij is heerlijk snel en de hitte valt reuze mee. Je hoort soms de fan, maar niet storend wat mij betreft. Verder deel ik ook niet de mening van @singelsma over de bouwkwaliteit. Ik vind hem juist erg stevig aanvoelen en ook altijd goede ervaringen gehad met Lenovo support (i.t.t. Dell). Het is alleen een heel sober uiterlijk, maar voor mij is het ook alleen maar een werkpaard.

Als je nog specifieke vragen hebt over de T14s, geef maar een gil!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:20
Rik92 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Dank voor de hulp!
Ik meen dat de Clevo PC50 en PC70 series ook met die chip uitgerust zijn.
Zou je even moeten navragen bij de verkopers.
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

Zelfde model van Schenker met meer informatie: https://bestware.com/en/schenker-key-15-e21.html
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee