Toon posts:

kan ik comformaten combineren voor een 3fase(kracht) groep?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn vraag

kan ik ABB comformaten 2P combineren om een 3 fase groep van te maken?
ik heb 2 comformaten over die ik wil gebruiken om een kracht groep te maken alleen weet ik niet of dit kan/mag. ik kan geen p3 aardlekautomaat kopen omdat mijn meterkast een busboard heeft.

om het duidelijk te maken wil ik deze 3 fase groep dan gaan gebruiken voor een 3fase inductie plaat. ik heb hieronder een tekening gemaakt wat mijn idee is.

vraag is of dit mag en of dit mogelijk is?, anders moet ik een 3 flexomaten(installatie automaten) kopen en een aardlekschakelaar erbij hebben? zou ik denken. of een klein kastje er bij hangen en daar een 3p aardlekautomaat plaatsen.

Beste antwoord (via ricardo248 op 23-03-2021 16:35)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

My brain hurts

nee.

edit: zoals het nu getekend is heb je kans (als je 3 fasen aansluiting hebt) dat je twee fases aan elkaar knoopt
Gratis advies: laat het over aan iemand die er verstand van heeft.

[Voor 95% gewijzigd door Tens op 23-03-2021 16:33]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

My brain hurts

nee.

edit: zoals het nu getekend is heb je kans (als je 3 fasen aansluiting hebt) dat je twee fases aan elkaar knoopt
Gratis advies: laat het over aan iemand die er verstand van heeft.

[Voor 95% gewijzigd door Tens op 23-03-2021 16:33]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ricardo248
  • Niet online
@Tens dat is duidelijk dank je wel voor je antwoord!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:12
en in je groepenkast kun je toch gewoon een 3P aardlekautomaat plaatsen en gewoon bedraden?

• ricardo248
  • Niet online
@Sethro ik heb in mijn groepenkast alleen busboards dus een 3p past daar niet op helaas en verwijderen van een busboard of vervangen gaat niet omdat daar andere groepen op zitten. vorige bewoner heeft alleen aardlekautomaten in de meterkast laten plaatsen en die zijn allemaal aangesloten op 2 busboard rails.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:58
ricardo248 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:19:
@Sethro ik heb in mijn groepenkast alleen busboards dus een 3p past daar niet op helaas en verwijderen van een busboard of vervangen gaat niet omdat daar andere groepen op zitten. vorige bewoner heeft alleen aardlekautomaten in de meterkast laten plaatsen en die zijn allemaal aangesloten op 2 busboard rails.
Je kan een aardlekautomaat gewoon op het busboard klikken en bedraad aansluiten.

Maar dit soort zaken kan je inderdaad beter laten uitvoeren door iemand die er verstand van heeft ;) no offence trouwens

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:07
Dat er geen busboard 3-F automaat is, betekent niet dat er geen 3F automaat in je kast gemonteerd kan worden. Dat kan gewoon.

Maar gezien je tekening van iets wat absoluut een no-go is: haal er iemand met verstand bij. Een 3-fasen automaat voor een zwaar apparaat monteren is wat anders dan een nieuw snoerschakelaartje aan je schemerlamp zetten. Zoals jij het getekend hebt, ga je ofwel 400V door delen van je kookplaat jagen, ofwel je hoofdzekeringen frituren, ofwel potentieel 32A door je nulgeleider jagen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53

Theo

moederbord

Zoals je het nu getekend het gaat het een spannende wedstrijd worden met vier deelnemers: je hoofdzekeringen, je meterkast; je apparatuur in huis en de stroom in de buurt. Als je het aansluit zoals je het getekend wordt het een wedstrijd wat als eerste stuk gaat. De wedstrijd zal na een paar secondes afgelopen zijn :P

Een meterkast is anders dan een gewoon stopcontact. Dat laatste kun je als leek nog wel aansluiten. Maar zaken in de meterkast kun je beter uit laten voeren door iemand die hier veel verstand van heeft omdat de gevolgschade enorm kan zijn.

Net als bij je auto. Je kan zelf nog wel een wiel vervangen. En ook de oliewissel moet met een youtube-video nog wel lukken. Maar een distributieriem vervangen of het vervangen van een remsysteem dat wil je toch liever laten doen door iemand die weet wat 'ie doet omdat het heel makkelijk heel erg fout kan aflopen :P

7400 Wp op het dak

• ricardo248
  • Niet online
altijd leuk om tekeningen te maken ik wist sws dat het niet ging werken, bevestiging om domme acties te voorkomen is altijd welkom. Heb al een 3p aardlekautomaat gekocht en alle benodigd heden die daarvoor nodig zijn. Toch bedankt voor alle leuke antwoorden :D

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ricardo248 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:52:
altijd leuk om tekeningen te maken ik wist sws dat het niet ging werken, bevestiging om domme acties te voorkomen is altijd welkom. Heb al een 3p aardlekautomaat gekocht en alle benodigd heden die daarvoor nodig zijn. Toch bedankt voor alle leuke antwoorden :D
Mocht je toch overwegen / besluiten om de aardlekautomaat er zelf in te zetten, deel je dan de foto's met voor- en na (van de open kast), en welk draad je hebt gebruikt? :)
Theo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:25:
Zoals je het nu getekend het gaat het een spannende wedstrijd worden met vier deelnemers: je hoofdzekeringen, je meterkast; je apparatuur in huis en de stroom in de buurt. Als je het aansluit zoals je het getekend wordt het een wedstrijd wat als eerste stuk gaat. De wedstrijd zal na een paar secondes afgelopen zijn :P
Je mist deelnemer 5 in de wedstrijd: jezelf :P

[Voor 32% gewijzigd door gorgi_19 op 24-03-2021 11:30]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• ricardo248
  • Niet online
@gorgi_19 ik plaats een kleine kast erbij met een ABB HAF Aardlek Automaat 3P + N 16A B-kar. 30mA, 6mm aansluit draad naar het nieuwe kastje met een buis voor bescherming, ymvk 5 x 2.5mm 15 meter door bestaande 16mm buizen naar mijn keuken blok met een perilex stopcontact 16A voor de inductie aansluiting en klemmetjes om de buizen in mijn meterkast vast te maken.

zal later wel een foto toevoegen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als dubbelcheck: je hebt wel een 3-fase aansluiting?
En als extra check, ook gezien het aantal kookplaat topics: heeft de kookplaat een 3-fase aansluiting, of is een kookgroep ook voldoende? Dit laatste is overigens niet handig als je 3x25A aansluiting hebt.

Life is not about specs, it is about joy!

• ricardo248
  • Niet online
@bartvl ja kookplaat heeft een 3fase is een siemens EX975LXC1E. ik heb op dit moment wel een 3X25A maar zat te denken om dit te verzwaren. zou dat beter zijn dan? ik zie ook dat laadpalen op 3X25 gaan (heb ik trouwens niet) heb ook geen zonnepanelen en ook geen warmtepomp dus ik denk niet dat ik meer dan 17kVA/17kW tegelijk kan trekken. denk dat ik daar niet eens in de buurt van kom, max 10kW

• bartvl
  • Laatst online: 09:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verzwaren lijkt me dan niet echt nodig. Tenzij je ook nog heel veel andere apparatuur hebt die je gelijktijdig op vol vermogen gebruikt. Ook de kookplaat zal maar zeer beperkt, of waarschijnlijk nooit, het aansluitvermogen van 11 kW daadwerkelijk vragen.

Life is not about specs, it is about joy!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Serieus, gezien de vragen in de topicstart: ga niet zelf in een groepenkast met 3 fasen lopen hannessen maar bel een electricien. Je kunt ook bij de installatie allerlei kleinigheden verkeerd doen die de installatie minder veilig maken (grotere kans op warmteontwikkeling in de kast zelf door onjuiste manier van verbinden, bv.)

• ricardo248
  • Niet online
@Wilke dank je wel voor je advies:D

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:42
ricardo248 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:19:
@bartvl ja kookplaat heeft een 3fase is een siemens EX975LXC1E. ik heb op dit moment wel een 3X25A maar zat te denken om dit te verzwaren. zou dat beter zijn dan? ik zie ook dat laadpalen op 3X25 gaan (heb ik trouwens niet) heb ook geen zonnepanelen en ook geen warmtepomp dus ik denk niet dat ik meer dan 17kVA/17kW tegelijk kan trekken. denk dat ik daar niet eens in de buurt van kom, max 10kW
Zodra je het verschil in vastrecht hebt opgezocht, denk ik dat je gedachte over verzwaren snel weg is. Met 3*25A kom je prima uit, ook als je gasloos bent.

• ricardo248
  • Niet online
@t14wo dat dacht ik ook al, dank je wel :D

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:09

DropjesLover

Dit dus ->

t14wo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Zodra je het verschil in vastrecht hebt opgezocht, denk ik dat je gedachte over verzwaren snel weg is. Met 3*25A kom je prima uit, ook als je gasloos bent.
Nouja, kort gezegd, 3x25A kost je €20/mnd vastrecht, 3x35A kost je €70/mnd.

@ricardo248 Als je al 3x25A aansluiting hebt, waarom kan je dan niet gewoon van je hoofdschakelaar die 4 kabels naar een 3-fase 16A automaat laten gaan, en van daaruit naar je inductieplaat?
Overigens kan je hem ook op 1fase aansluiten volgens de handleiding.
Als je de meterkast zo bedraad dat er echt niks anders op die fase zit, dan kan die 16A het krap aan net houden als je niet alle zones tegelijkertijd op vol vermogen aan zet. Maar gewoon via een 3-fase automaat laten lopen lijkt me veiliger :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ricardo248
  • Niet online
@DropjesLover
@ricardo248 Als je al 3x25A aansluiting hebt, waarom kan je dan niet gewoon van je hoofdschakelaar die 4 kabels naar een 3-fase 16A automaat laten gaan, en van daaruit naar je inductieplaat?
dat ben ik ook van plan :D
Overigens kan je hem ook op 1fase aansluiten volgens de handleiding.
het kan maar om het in zijn volledigheid te gebruiken ga ik een 3-fase aansluiten :D

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:09

DropjesLover

Dit dus ->

ricardo248 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:09:
@DropjesLover
[...]

dat ben ik ook van plan :D

[...]

het kan maar om het in zijn volledigheid te gebruiken ga ik een 3-fase aansluiten :D
Zag het ook iets later ineens in je 4e post ofzo staan, solly!

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ricardo248
  • Niet online
@DropjesLover haha geen probleem hoor ^^

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 23:48
Nog iets als je het dan toch zelf gaat doen:
Draai de klemmen GOED vast en check daarna ook of je geleiders goed vast zitten door er een keer aan te trekken.

• Xander
  • Laatst online: 06:09
ricardo248 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:44:
ymvk 5 x 2.5mm 15 meter door bestaande 16mm buizen naar mijn keuken blok
Ehhh... succes daarmee. :P

Ik hoop niet dat er bochten in je leiding zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je kan lachen en waarschijnlijk heb je mazzel maar echt je vraagt om brand of erger met zulk geknutsel...

En geloof me ik ben geen elektricien en doe dit soort shit wel zelf/heb m'n hele meterkast omgebouwd dus nee ik zeg niet dat altijd overal etc. een elektricien langs moet komen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ricardo248 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:44:
@gorgi_19 ik plaats een kleine kast erbij met een ABB HAF Aardlek Automaat 3P + N 16A B-kar. 30mA, 6mm aansluit draad naar het nieuwe kastje met een buis voor bescherming, ymvk 5 x 2.5mm 15 meter door bestaande 16mm buizen naar mijn keuken blok met een perilex stopcontact 16A voor de inductie aansluiting en klemmetjes om de buizen in mijn meterkast vast te maken.

zal later wel een foto toevoegen.
Ik ben benieuwd dan naar de foto's en hoe je het gaat oplossen (en of het uberhaupt gaat lukken om iets door die 16mm buis te krijgen). Ik vermoed dat je nog wel een en ander aan suggesties kan verwachten van de mensen hier.

Wellicht nog een extra tip, als je toch bezig bent in de meterkast. Je kan hier een rookmelder en / of automatische blusmodule monteren. Elektra en de meterkast staan genoemd in de top 10 van plaatsen / oorzaken van brand. Voordeur is vaak een vluchtroute, en laat daar nou net de meterkast naast zitten die de boel kan blokkeren.
AtomicShockwave schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:10:
Nog iets als je het dan toch zelf gaat doen:
Draai de klemmen GOED vast en check daarna ook of je geleiders goed vast zitten door er een keer aan te trekken.
Te vast is ook weer niet goed (Voordat de TS met al zijn kracht die schroeven vastdraait). Fabrikant geeft normaliter aan hoe vast je iets moet aandraaien.

[Voor 24% gewijzigd door gorgi_19 op 24-03-2021 21:18]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Nieknikey
  • Laatst online: 07-06 11:28
Waarom wil je eigenlijk ymvk door die buis trekken en pak je niet gewoon vd? Hoe dik zijn de aders van je ymvk kabel die je wilt gaan trekken? Hierboven schrijf je dat je een 3p automaat wilt gebruiken; als je die rechtstreeks aan je hoofdschakelaar hangt moet dat een aardlekautomaat zijn.

Weet je zeker dat je dit zelf gaat doen? Zeker met die schroefautomaten; als je de vast / te los schroeft, adereindhulzen van een snoer vergeet of niet eens weet wtf dat betekent, dan heb je met een beetje geluk een smeulende installatie waar de schakelaars van trippen en met een beetje pech gewoon brand. En weet je wat je opstal/brandverzekering zegt als ze erachter komen dat je zelf hebt lopen hannessen? :w :w :w :w

• ricardo248
  • Niet online
Ik weet alle gevolgen als het mis gaat er zit ook al een rookmelder in mijn meterkast. Dikke pech als alles stuk gaat maar dat zijn mijn zorgen. Dank jullie alle voor advies en gevolgen bbq lucht en brandende huizen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee