• Bryan.1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 00:11
Hoi,

Ik heb 1 core dat heel heet wordt bij mijn nieuwe gamelaptop

Is dit normaal? Hij springt meteen naar 90-95graden nadat ik sc2 opstart en 2 minuten speel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/daZxQxU.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Bryan.1 op 23-03-2021 15:29 ]

Verwijderd

Bryan.1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:28:
Hoi,

Is dit normaal? Hij springt meteen naar 90-95graden nadat ik sc2 opstart en 2 minuten speel

[Afbeelding]
SC2 is single core optimized. Gebruikt dus de andere cores niet tot nauwelijks

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2021 15:32 ]

• Bryan.1
Nu na 10 minuten is hij nog heter

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hu6P0gV.jpg

Ah dat wist ik niet is er een optie om de andere coren mee te laten doen? Want hij wordt wel heel heet

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 07:50

EMP

Krulloos!

Is niet heel gek met deze generatie intel (kacheltjes) in een laptop. Ik zit hier met een i7-10850H in een kleine laptop met weinig koeling die exact het zelfde doet. Is 'normaal' tegenwoordig, en weinig aan te doen. Het spel zelf (nou ja, de programmeurs die het geschreven hebben) bepaalt hoe de cores belast worden, dat kun je zelf niet aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 23-03-2021 15:37 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Welkom bij gaming laptops... Je zou kunnen kijken of je laptop een optie heeft om de boost clock korter te laten zijn, maar deze CPU's worden nou eenmaal érg heet. Ik weet niet wát voor gamelaptop je hebt maar doorgaans zit er ook een GPU in. Je zit dus met een vrij dunne heatpipe/koeler iets wat op z'n minst al 60W aan hitte genereert te koelen, en het zal me niet verbazen als je, met de GPU en de rest er nog bij, eigenlijk iets van 180W probeert af te voeren.

Zeker Intel CPU's in laptops kunnen bij load (single óf multi maakt niet veel uit, bij single is het duidelijk één core, bij multi is het allemaal-maar-minder en dan zit je op 85-90 graden) erg heet worden. Ze kunnen het (gelukkig) meestal ook wel hebben... zei het dat het niet aangenaam is.

• Bryan.1
Ik heb een rtx 3060 max q en die zit momenteel tussen 45-50graden ik heb gelezen dat mijn huidige cpu max 100 graden aan kan, dit geeft een naar gevoel dat ik binnen 10 minuten meteen tegen de grens aan zit.

[ Voor 53% gewijzigd door Bryan.1 op 23-03-2021 15:45 ]

Verwijderd

Bryan.1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:34:
Nu na 10 minuten is hij nog heter

[Afbeelding]

Ah dat wist ik niet is er een optie om de andere coren mee te laten doen? Want hij wordt wel heel heet
Je kunt wellicht de andere cores uitzetten voor sc 2. Weet dat dat met Ryzen master kan voor AMD processors. Scheelt wellicht in de warmteopwekking.

• Bryan.1
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:31:
[...]

SC2 is single core optimized. Gebruikt dus de andere cores niet tot nauwelijks
Ah dat verklaard een hoop ik dacht dat er iets mis was met mijn cpu

• Bryan.1
Ah bedankt allemaal voor de snelle reacties, is er nog iets wat ik kan doen om de cpu minder heet te laten draaien? zover ik kan zien is er geen boost optie dat ik kan tweaken

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 13:14
Je kunt de laptop schuin zetten zodat er meer lucht via de onderkant kan worden aangezogen. Er zijn ook speciale koel apparaten voor met ventilatoren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bryan.1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:28:
Hoi,

Het opwarmen gaat snel bij bepaalde soorten belastingen (weet niet of dat bij jouw toepassing ook zo is).

Het is goed dat de laptop niet al eerder ingrijpt. De processor zal zichzelf automatisch in snelheid verlagen als het boven 100 graden komt. Als de laptop de temperatuur verder zou beperken zou de processorsnelheid al eerder dalen en dat is bij een gaming laptop niet de bedoeling.

Als je een computer wil hebben die altijd volledig beschikbaar is, koop dan geen gaming laptop maar een gaming PC met voldoende koeling. Bij laptops heb je altijd beperkingen aan de koeling en daarmee ook aan prestaties.

Ik gebruik laptops voor 24x365 servergebruik (ik heb er 1 die al langer dan 15 jaar draait), om de koeling te verbeteren zet ik iets onder de 4 hoeken van de laptop en de klep/monitor is niet helemaal naar beneden. Zodoende blijft de laptop koeler.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 11:52
Je zou eventueel kunnen kijken of je je vcore wat kan verlagen, om daarmee de warmte ontwikkeling wat te beperken.
Pagina: 1