Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen 5.1 geluid bij games

Pagina: 1
Acties:

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:57

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Ik ben inmiddels een aantal dagen aan het klooien met mijn setup, maar na talloze pogingen om settings aan te passen ben ik ten einde raad. Google geeft zat hits met mensen die tegen de zelfde problemen aanlopen, maar negens een oplossing.

Mijn setup bestaat uit het volgende :

PC met

Aorus Elite X570 moederbord en optical out, laatste Realtek driver geïnstalleerd.
Radeon 5700 XT met HDMI en displayport. up-to-date radeon drivers.
Sonos Playbar
Philips 65OLED804
Windows 10 20H2

Onderstaande resultaten heb ik bij zowel de TOSLINK als HDMI aansluiting;

Als ik een game start of systeem geluiden afspeel, zie ik in de Sonos S2 controller app "Stereo PCM 2.0"

Start ik echter een film (MPEG-4 XVID met AC3). dan springt deze keurig netjes naar 5.1 Dolby Digital.

Er wordt dus bij het starten van een film iets getriggerd waardoor er keurig 5.1 geluid uit de Sonos komt.

<Zinloze tekst hier>

• polopolo150
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15-06 12:22
Als je naar de instellingen van je audio uitgang/kaart gaat in Windows zelf, kan je ergens de ondersteunende codecs zien. Staat hier ook alleen PCM 2.0?

Zo ja. Dan is 5.1 eigenlijk niet mogelijk. Misschien dat dit op te lossen is maar dan weet je wat de mogelijkheden zijn.

[Voor 3% gewijzigd door polopolo150 op 23-03-2021 14:42]

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Shadow Ghost | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Audio-Technica ATH-M50X

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Daar staan:
DTS audio
Dolby Digital Plus
DTS-HD
Dolby TrueHD
Dolby Digital

<Zinloze tekst hier>

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14-06 12:13

The Third Man

The Third Jellyfish

Rechter muisknop op de geluidskaart -> Configure Speakers -> 5.1 instellen? Zie voor exacte instructies https://satsun.org/audio/setup.html
Er wordt dus bij het starten van een film iets getriggerd waardoor er keurig 5.1 geluid uit de Sonos komt.
Nou ja, dat is geen trigger, op dat moment ben je aan het bitstreamen (domweg de dolby stream uit je film doorsturen). Wat je nodig hebt om niet-dolby data zoals normale geluiden als PCM 5.1 er uit te laten komen is Windows wijsmaken dat je een 5.1 output hebt.

[Voor 58% gewijzigd door The Third Man op 23-03-2021 14:52]

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
@The Third Man die optie werkt alleen bij Windows 7, bij windows 10 kan ik die optie niet selecteren.

Je tweede opmerking zet me aan het denken, uit de film komt dus een bitstream codec, maar uit een game niet. Is er geen manier om dit te encoden?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14-06 10:03
Ik begrijp dat Sonos pas sinds kort multichannel PCM ondersteund. Dat is de meest simpele en beste oplossing.

Wellicht dat het werkt als je je Sonon speaker update.

https://www.slashgear.com...rogram-launches-10646639/

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14-06 12:13

The Third Man

The Third Jellyfish

GforceNL schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:58:
@The Third Man die optie werkt alleen bij Windows 7, bij windows 10 kan ik die optie niet selecteren.
Dat suggereert inderdaad een niet compatible device, dus ik zou die gelinkte update even nakijken
Je tweede opmerking zet me aan het denken, uit de film komt dus een bitstream codec, maar uit een game niet. Is er geen manier om dit te encoden?
Daar zijn wel truken en hacks voor, zie o.a. https://forum.beyond3d.co...ital-encoded-audio.61592/ en https://www.techpowerup.c...od-for-windows-10.232921/

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• Propheticus
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-06 20:16
Even een stomme vraag: heb je in de game audio opties die misschien van stereo op surround gezet kunnen worden?

En de optie in windows 10 is er wel, maar verstopt: rechtsklik speaker-icoon, bovenaan 'open sound settings', dan rechtsboven bij related settings 'sound control panel'.
(of navigeer in explorer naar "Control Panel\All Control Panel Items\Sound")

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Propheticus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:29:
Even een stomme vraag: heb je in de game audio opties die misschien van stereo op surround gezet kunnen worden?
Helaas is het niet zo simpel, op die plek staan alleen 2-kanaals opties. CP2077 geeft alleen stereo opties en State of Decay 2 blijft stereo uitzending ondanks dat surround aangevinkt is.

Ik heb waarschijnlijk wel op oplossing gevonden met dank aan @The Third Man

De drivers van DJ Urko zorgen er voor dat er een Dolby Digital profiel komt bij de Realtek Optical out ipv alleen maar 2-kanaals opties.

Ik heb deze zojuist geïnstalleerd en ga gelijk testen.

<Zinloze tekst hier>

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Het lijkt te werken, maar niet overal. Het begon veelbelovend met surround in state of decay 2, maar veranderde snel in badkamer geluidjes. CP2077 wil nog helemaal geen surround laten horen.

<Zinloze tekst hier>

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True