Toon posts:

HTPC upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:44
Ik zoek een?
In ieder geval nieuwe videokaart. Misschien een nieuwe CPU.

Wat is je budget?
€50-€75

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Als het werkt, dan werkt 't. Ja, een Intel CPU. Want er zit een Intel mamabordje in.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Goed, dan komt hier het het hele verhaal: Ik ben recent in bezit gekomen van een leuke HTPC. Een Shuttle SH55J2 met een i3-550, 8GB RAM en een 256GB SSD. Helaas is de 128MB VRAM te weinig om Steam Stream te gebruiken. Matter of fact, zelfs de Big Picture UI lagt op Full HD. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Daarom ben ik op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat is verstandig?
De HTPC zal dienen om Blu-Ray disks en gewone DVDs af te spelen (optisch/van de NAS), en dus om games te streamen vanaf mijn desktop naar de woonkamer. Op dit moment is de iGPU dus niet krachtig genoeg om dat af te handelen. Gezien de leeftijd van de CPU verbaast me dat ook bar weinig.

De i3 lijkt nog aardig Blu-Ray te kunnen streamen, maar een nieuwe CPU met wat meer pit (een i5-750 of zo) koop je al voor een €10'tje. Dat is dus het probleem niet zo.

Het probleem zit 'm meer in de videokaart. De Shuttle heeft niet de grootste koelingscapaciteit, dus sowieso lijkt een semi-passieve videokaart mij het meest verstandig. Dan zit je al snel aan iets van een GT710 of iets potenter de GT1030.

De vraag is eigenlijk of het dat oude chassis wel waard is? Zouden er redenen zijn om dit ding helemaal op nieuw op te bouwen, of zitten hier nog wel wat jaren aan HTPC'ness in? Ik hoor graag jullie ideeën :-) Het lijkt een soort-van mini-ITX formfactor te zijn, maar ik durf nog niet te zeggen of ik het moederbord inderdaad kan verwisselen.

and thanks for all the fish.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-03 19:37
Een GT 1030 is prima voor HTPC gebruik en om Steam te streamen. Je kunt er wel geen Netflix in 4K mee streamen. Upgraden naar een Core i5 750 kan ook, die wordt wel een stuk heter dan een Core i3 550 en voor HTPC gebruik is het niet echt noodzakelijk. Je hebt dan ook zeker een videokaart nodig want die heeft geen iGPU.

Alleen hoe zag je het op vlak van software? Games streamen (via Steam In Home Streaming of een andere methode zoals AMD Link of Moonlight, afhankelijk van de videokaart in je game pc) en video afspelen kan een Android TV mediaspeler (bv pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 8GB) ook, met als voordeel dat die een interface geschikt voor afstandsbedieningen heeft en alle streamingdiensten ondersteunt, en het is eigenlijk zelfs goedkoper dan een GT 1030 + i5 750 + afstandsbediening/ontvanger of HTPC toetsenbord.

Eén van de weinige voordelen van de HTPC is dan nog dat die optische media kan afspelen, maar ik rip die en bewaar die op mijn NAS omdat ik mijn HTPC geen bluray speler meer heb?

Zelf gebruik ik mijn HTPC om lokaal games te spelen in plaats van Steam streaming, ik ben al iets te vaak van de woonkamer naar het bureau moeten lopen omdat een game gestopt was en sowieso staat mijn gamepc ook niet altijd aan dus dat is al een keer extra dat ik uit de zetel zou moeten. Er zijn veel games op Steam die werken op wat zwakkere GPU's zoals een GT 1030, en met een lage resolutie scaling kun je er zelfs behoorlijk AAA games op spelen (rond de 30 fps dan wel). De Vega 11 (iGPU) van mijn Ryzen 5 2400G zit in de buurt van een GT 1030 en ik heb tientallen games die daar "goed" op werken. Het blijft in Windows wel wat behelpen voor de bediening vanop de bank, het HTPC gedeelte (Kodi) kan ik prima bedienen met een afstandsbediening, maar voor het gamen moet je soms naar de desktop (of omdat Kodi crasht), en dan heb je een muis/toetsenbord nodig. Ik heb ook wel een applicatie gekocht om met een game controller Windows te bedienen met o.a. onscreen toetsenbord, wissel meestal daartussen en een klein bluetooth toetsenbord, maar dit haalt voor mij de "console" ervaring wel enorm onderuit. Toen ik wisselde tussen Kodi en Steam Big Picture had ik het stabieler voor elkaar, maar ik wou die vendor lock in niet meer.

[Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 23-03-2021 16:31]

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:44
Dat is op zich wel een interessant punt, van die software. Het rippen van een Blu-Ray disk kan ik ook, dat is niet zo'n issue eigenlijk.

Ik was er echter van onder de indruk dat die Chromecasts niet zo goed zouden zijn in het afspelen van blu-ray disks, omdat die dingen al makkelijk 40GB per .iso zijn. Kan de Kodi-versie van Chrome TV dat aan? Zo ja, dan is dat nog een interessante optie inderdaad. En wat crashende games betreft: Het is het proberen waard natuurlijk. Het heeft niet per se een prio, meer een leuke extra. Het gaat me voornamelijk om de concertregistraties waar ik graag naar kijk.

Bedankt voor de tip en info, ik ga eens naar zo'n Chromecast met Google TV kijken.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-03 19:37
Bluray rips decoderen is voor de meeste moderne mediaspelers geen probleem, die codecs zijn hardwarematig ondersteund. Netwerkbandbreedte is ook niet echt een beperking, en moest de wifi verbinding niet goed genoeg zijn kun je via een USB-C adapter een gigabit ethernet kabel aansluiten (specifiek de Chromecast wGTV dan). FHD blurays hebben een maximale bitrate van 54 Mb/s (6,75 MB/s, voor audio en video), dus bandbreedte gaat zelden het probleem zijn, eerder stabiliteit van het wifi netwerk. Ultra HD blurays hebben een maximale bitrate van 144 Mb/s, nog steeds makkelijk te doen met een gigabit netwerk en de ingebouwde wifi voldoet ook meestal wel mits stabiel netwerk. Mediaspelers met 100 Mbit poort komen dan wel in de problemen. Ik kan zelfs bluray rips spelen op mijn smart tv (via Plex) over wifi, maar moet er wel bij zeggen dat ik blurays wel re-encode, anders staat mijn NAS te snel vol en voor mij is die kwaliteit goed genoeg.

Maar die Shuttle upgraden met een GT 1030 is op zich niet slecht, alleen denk ik niet dat het de zuinigste en meest gebruiksvriendelijke optie is voor dat geld. Ik heb de keuze gemaakt voor de HTPC omdat het leuker is voor mij, en mijn vriendin kan goed wennen aan mijn geknutsel. Als mijn zoon wat ouder is en ook televisie kijkt, zal ik wel iets eenvoudigers moeten opzetten (nu zou hij teveel kunnen knoeien met settings).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee