Toon posts:

Usb c port restart na laadkabel plugin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:02
Goedemiddag,

Voor mijn werk start ik mijn laptop op vanaf een usb stick. Hiernaast heb ik een smart card reader nodig welke ik connected heb op een usb-c port.

Iedere keer wanneer mijn laptop accu bijna leeg is terwijl ik mij in de werkomgeving bevind en ik plug de laadkabel in, reset de usb-c port met smart card naar de login omgeving en moet ik opnieuw inloggen. De usb-a port met usb opstartstick reset niet want dan was de gehele laptop uitgegaan.

Ik heb ontzettend veel gezocht online, alsmede in de BIOS settings maar kan helaas niks vinden. Misschien dat 1 van de slimme mensen hier mij een tip kan geven?

Beste antwoord (via r0bb op 23-03-2021 14:25)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 03:10
USB-C kan ook gebruikt worden om een laptop te laden, te docken of een displayport signaal over te sturen.

USB-C omvormen naar USB-A met verloopstekkers is niet toegelaten volgens USB-C spec, daar mag enkel een een USB-C device aan hangen.

Artikel 2.2

“USB Type-C receptacle to USB legacy adapters are explicitly not defined or allowed. Such adapters would allow many invalid and potentially unsafe cable connections to be constructed by users.”

Wel mag je van USB-A naar USB-C, iets wat telefoon fabrikanten maar al te graag doen omdat de lader dan geen USB-C lader is, immers al hun eigen snellaad technieken zijn in rechtstreekse overtreding mocht het USB C naar C zijn. Maar bij telefoons is de USB-A van de lader de source en de USB-C van de telefoon de bestemming.

In jou geval is de USB-C poort van je laptop de source en die mag je, officieel dan toch, niet omvormen naar legacy.

Is wat complex gezien USB-C zowel source als bestemming kan zijn, of net niet complex op voorwaarde dat je niet naar legacy gaat en alles USB-C compatibel is want dan is het 1 stekker fits them all.

Als je toch USB A poorten uit een C source wenst moet je een USB-C dock gebruiken waar dan een reeks USB-A poorten opzittten.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:23

Tens

My brain hurts

even checken om het verhaal duidelijker te maken:

- opstarten doe je vanaf usb-stick op usb2? (en waarom?)
- smartcard reader op usb-c
- laptoplader ook usb-c?

Welke laptop en cardreader hebben we het over?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• r0bb
Opstarten vanaf een Usb A stick richting Ubuntu beveiligde werkomgeving.

Smart card reader is een Usb A maar zit met een klein kabeltje geconverteerd naar een Usb c poort.

Laptoplader is zo'n typisch klein pinnetje.

Trekstor Primebook P14 laptop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:23

Tens

My brain hurts

Gebeurt het ook als je de reader op een usb-a zet, en je converter voor wat anders gebruikt, of even niet aansluit?
en wat gebeurt er met wat je dan op die converter hebt?

De card reader verwijderen en weer aansluiten geeft dezelfde symptomen neem ik aan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• r0bb
Reader op usb A zonder tussenkabeltje blijft gewoon werken, zojuist getest.

Dus het ligt aan de usb C poort. Lijkt me niet aan 't USB c male - A female kabeltje liggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 03:10
USB-C kan ook gebruikt worden om een laptop te laden, te docken of een displayport signaal over te sturen.

USB-C omvormen naar USB-A met verloopstekkers is niet toegelaten volgens USB-C spec, daar mag enkel een een USB-C device aan hangen.

Artikel 2.2

“USB Type-C receptacle to USB legacy adapters are explicitly not defined or allowed. Such adapters would allow many invalid and potentially unsafe cable connections to be constructed by users.”

Wel mag je van USB-A naar USB-C, iets wat telefoon fabrikanten maar al te graag doen omdat de lader dan geen USB-C lader is, immers al hun eigen snellaad technieken zijn in rechtstreekse overtreding mocht het USB C naar C zijn. Maar bij telefoons is de USB-A van de lader de source en de USB-C van de telefoon de bestemming.

In jou geval is de USB-C poort van je laptop de source en die mag je, officieel dan toch, niet omvormen naar legacy.

Is wat complex gezien USB-C zowel source als bestemming kan zijn, of net niet complex op voorwaarde dat je niet naar legacy gaat en alles USB-C compatibel is want dan is het 1 stekker fits them all.

Als je toch USB A poorten uit een C source wenst moet je een USB-C dock gebruiken waar dan een reeks USB-A poorten opzittten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee