Vraag

• AlexDao
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-03-2021
Hallo,

Om het thuiswerken eenvoudiger te maken wil ik graag voor het eerst 2 externe monitoren aanschaffen.
Normaliter werk ik enkel op mijn laptop. Tevens zoek ik nog naar een monitor arm + draadloze keyboard en muis.

Ik heb een voorkeur om alle onderdelen (waar mogelijk) van 1 fabrikant aan te schaffen.
Daar dit mijn eerste externe dual-monitor set-up betreft hoop ik hier hulp te vinden bij enkele vragen:

Mijn huidige Laptop
Alienware M15 R2

Ports:
Two USB 3.1 Gen 1 ports
One USB 3.1 Gen1 port with PowerShare
One Thunderbolt 3 (USB 3.1 Gen 2) port

Video:
One HDMI 2.0 port
One mini DisplayPort 1.4
One Thunderbolt 3 (USB 3.1 Gen 2) port

Dockingstation + 2 x Monitoren
Ik overweeg de volgende combinatie:
1 x Dell Thunderbolt Dock – WD19TBS
2 x Dell 4K 27 Inch - U2720Q

Q: Gaat deze combinatie werken daar ik twijfel of ik hiermee 2 x een 4K monitor kan gebruiken, mijn laptop kan dichtklappen tijdens gebruik en ik geen stroom kabel op mijn laptop hoef te gebruiken zodra ik deze verbind met dit dockingstation?

Q: Heb ik bij deze set-up nog andere kabels nodig om de 2 schermen te verbinden met elkaar of aan te sluiten op het dockingstation?

Q: Is dit het juiste dockingstation of zou een WD19DCS beter zijn omdat dit 240W stroom levert vs de WD19TBS 180W?

Hartelijk dank

[Voor 21% gewijzigd door AlexDao op 23-03-2021 13:43]

Beste antwoord (via AlexDao op 24-03-2021 11:09)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 13:04

Praetextatus

the dutch_paki

AlexDao schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:15:
Ok merci.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste 2 x DisplayPort kabels kopen met deze setup.
DP kabels gaan van de monitor in het dockingstation en het dockingstation daar heb ik een thunderbolt kabel voor nodig die in mijn laptop gaat bij een keuze voor de WD19TBS.

Dan vraag ik mij enkel af of ik beter voor de WD19TBS (180W) kan gaan of de WD19DCS (240W)?

Als ik het goed begrijp is de WD19TBS sneller / optimaler? voor 2 x 4K monitoren?
En als TB maximaal 100W kan leveren voor opladen, is dit hetzelfde als bij de WD19DCS?

Welke van deze twee zou mijn laptop (enige apparaat dat ik voornemens ben aan te sluiten kunnen laden zonder draaien van zware applicaties?

En kan ik bij deze dockingstations mijn laptop dichtklappen en doorwerken op de of moet de laptop "opengeklapt" blijven?
Yes dat klopt, zorg dat je een goede kabel koopt daarvoor. Misschien zit t al bij de dock?

De WD19DCS zou ik misschien dan wel overslaan want dat werkt niet compleet op jouw laptop denk ik; ik zie op de dell website staan: 210W of power with dual USB-C connectors. https://www.dell.com/en-u...d/210-azbn/pc-accessories. Ik denk niet dat dit zal werken op jouw laptop?

En bij normaal gebruik is deze zeker voldoende: https://www.dell.com/nl-n...d/210-azbv/pc-accessoires. Eventueel kun je nog spelen met de instellingen en het powergebruik wat limiteren op je laptop. Ik denk ook dat je weinig last zult hebben van te weinig power.

Betreft dichtklappen en doorwerken, dan is een instelling onder "Power & Sleep". Daar kun je instellen dat je laptop NIET uit moet gaan als je scherm dichtklapt. Dan kun je nog wel erbij instellen dat hij uit moet gaan/slapen na X tijd.

[Voor 8% gewijzigd door Praetextatus op 24-03-2021 09:35]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Dit zou wel moeten werken, alleen zijn er een paar punten die je dubbel moet checken.
Thunderbold 3 doet volgens mij max 100 Watt aan stroom leveren (USB Power Delivery), dus ik denk dat je daar wel tegen een limiet zult lopen bij gebruik van zware applicaties. Dus je kunt meerdere apparaten aansluiten die opgeladen worden, maar (tot zover ik weet) niet aan 1 apparaat de volledige power die nodig is voor boven de 100Watt. Misschien kan iemand dat aanvullen?

Verder zijn beide docking stations bruikbaar en ook de monitoren kunnen aangesloten worden via DP -Dock-Thunderbolt.

• AlexDao
Ok merci.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste 2 x DisplayPort kabels kopen met deze setup.
DP kabels gaan van de monitor in het dockingstation en het dockingstation daar heb ik een thunderbolt kabel voor nodig die in mijn laptop gaat bij een keuze voor de WD19TBS.

Dan vraag ik mij enkel af of ik beter voor de WD19TBS (180W) kan gaan of de WD19DCS (240W)?

Als ik het goed begrijp is de WD19TBS sneller / optimaler? voor 2 x 4K monitoren?
En als TB maximaal 100W kan leveren voor opladen, is dit hetzelfde als bij de WD19DCS?

Welke van deze twee zou mijn laptop (enige apparaat dat ik voornemens ben aan te sluiten kunnen laden zonder draaien van zware applicaties?

En kan ik bij deze dockingstations mijn laptop dichtklappen en doorwerken op de of moet de laptop "opengeklapt" blijven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

AlexDao schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:15:
Ok merci.

Yes dat klopt, zorg dat je een goede kabel koopt daarvoor. Misschien zit t al bij de dock?

De WD19DCS zou ik misschien dan wel overslaan want dat werkt niet compleet op jouw laptop denk ik; ik zie op de dell website staan: 210W of power with dual USB-C connectors. https://www.dell.com/en-u...d/210-azbn/pc-accessories. Ik denk niet dat dit zal werken op jouw laptop?

En bij normaal gebruik is deze zeker voldoende: https://www.dell.com/nl-n...d/210-azbv/pc-accessoires. Eventueel kun je nog spelen met de instellingen en het powergebruik wat limiteren op je laptop. Ik denk ook dat je weinig last zult hebben van te weinig power.

Betreft dichtklappen en doorwerken, dan is een instelling onder "Power & Sleep". Daar kun je instellen dat je laptop NIET uit moet gaan als je scherm dichtklapt. Dan kun je nog wel erbij instellen dat hij uit moet gaan/slapen na X tijd.

[Voor 8% gewijzigd door Praetextatus op 24-03-2021 09:35]

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-03 08:46
Goedemorgen, ik werk sinds Corona met een Dell D3100 welke ik thuis met klittenband onder mijn bureau vast gemaakt heb, samen met twee Eizo 24" Full-HD schermen (met dunne zijranden) via HDMI aan een monitorarm.

Die twee schermen zijn mijn hoofdschermen en mijn (17") laptop scherm zet ik er naast als derde scherm.

In de praktijk gebruik ik de twee 24" monitoren constant en het laptopscherm eigenlijk nauwelijks, hoogstens voor wat aantekeningen te maken als dat nodig is.

Bij de Dell D3100 zit een powersnoer en USB kabel naar de laptop, maar (power/HDMI) kabels voor de monitoren zal je moeten kopen (als die niet bij de monitoren zitten).

Ik werk ook met een draadloos toetsenbord en muis, maar de keus daarin is zo persoonlijk dat je daarvoor zelf zal moeten kiezen wat prettig werkt voor jou.

• AlexDao
Praetextatus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Ok helder, wederom mijn dank. Fijn dat de laptop dicht kan blijven via settings.
Dan ga ik voor de WD19TBS versie daar ik zeker weet dat ik 1 TB port heb.
Er wordt een kabel meegeleverd zie ik echter wordt dit omschreven als een dubbele USB-C kabel?
https://www.dell.com/nl-n...ssoires#techspecs_section

Dus volgens mij moet ik dan 2 x een DP kabel + 1 x Thunderbolt 3 kabel aanschaffen.
Laatste vraag als ik zo vrij mag zijn, wat moet ik met die USB-C kabels doen?
Als ik via DP kabels de monitoren aansluit en TB3 tussen het dock en laptop zijn die USB-C kabels niet meer nodig niet?

• AlexDao
yes-n schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:06:
Goedemorgen, ik werk sinds Corona met een Dell D3100 welke ik thuis met klittenband onder mijn bureau vast gemaakt heb, samen met twee Eizo 24" Full-HD schermen (met dunne zijranden) via HDMI aan een monitorarm.

Die twee schermen zijn mijn hoofdschermen en mijn (17") laptop scherm zet ik er naast als derde scherm.

In de praktijk gebruik ik de twee 24" monitoren constant en het laptopscherm eigenlijk nauwelijks, hoogstens voor wat aantekeningen te maken als dat nodig is.

Bij de Dell D3100 zit een powersnoer en USB kabel naar de laptop, maar (power/HDMI) kabels voor de monitoren zal je moeten kopen (als die niet bij de monitoren zitten).

Ik werk ook met een draadloos toetsenbord en muis, maar de keus daarin is zo persoonlijk dat je daarvoor zelf zal moeten kiezen wat prettig werkt voor jou.
Hey merci, die monitor arm ziet er prima uit, dank voor de tip.
Wat betreft klittenband, ik zag dat deze docks achter het monitor gehangen kunnen worden door aanschaf van een soort beugel. Ga die proberen en mocht dat niet werken om wat voor reden danook dan val ik ook terug op klitteband of ducktape :)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
AlexDao schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Ok helder, wederom mijn dank. Fijn dat de laptop dicht kan blijven via settings.
Dan ga ik voor de WD19TBS versie daar ik zeker weet dat ik 1 TB port heb.
Er wordt een kabel meegeleverd zie ik echter wordt dit omschreven als een dubbele USB-C kabel?
https://www.dell.com/nl-n...ssoires#techspecs_section
Ik denk dat dit een foutje op de website is. Als je naar de productfoto's van de TBS en de DCS kijkt dan zie je dat het snoer naar de laptop vast aan het dockingstation zit. En... dat je de TBS kunt ombouwen naar dual-USB-C en de DCS kun je ombouwen naar Thunderbolt. In beide gevallen door de eerste module (waar die kabel aan vast zit) om te wisselen.
Dus volgens mij moet ik dan 2 x een DP kabel + 1 x Thunderbolt 3 kabel aanschaffen.
Nee die Thunderbolt kabel heb je niet nodig als je met DP naar je beeldschermen gaat. En bij de beeldschermen die je overweegt worden ook kabelsets geleverd met een DP-DP kabel, dus die hoef je ook niet aan te schaffen. Behalve natuurlijk als je een andere lengte displaykabel wilt.
Laatste vraag als ik zo vrij mag zijn, wat moet ik met die USB-C kabels doen?
Als ik via DP kabels de monitoren aansluit en TB3 tussen het dock en laptop zijn die USB-C kabels niet meer nodig niet?
Je verbind je laptop en dock met de kabel die vast zit aan de dock. Vervolgens kun je naar keuze je beeldschermen via DisplayPort of USB-C aansluiten.

Mijn advies zou zijn, ga voor de TBS en sluit de beeldschermen via DP aan. Dat geeft het meeste kans op het minimaal gezeik. Zeker USB-C is een doolhof van protocollen en mogelijkheden en native-USB-C is niet gemaakt op video-overdracht.

Het kan natuurlijk wel, er zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Maar het grote verschil voor wat betreft videooverdracht tussen native USB-C en Thunderbolt 3 is dat bij USB-C het video-signaal ingepakt wordt in USB-C pakketjes die tezamen met andere pakketjes over de kabel gaan en bij Thunderbolt 3 veranderen een paar aders in de USB-C kabel fysiek van functie en worden DisplayPort aders. Daarom heb je voor native-USB-C vaak een driver nodig en werkt Thunderbolt out-of-the-box.

Qua power? Ach mijn MacBook Pro is geleverd met een 89W lader, maar leeft al maanden probleemloos op de 60W die mijn LG beeldscherm of mijn StarTech USB-C dock kan leveren. Alleen als de MacBook het heel erg druk krijgt loopt de batterij een beetje terug. En dan kan ik altijd nog de originele lader aansluiten.

• AlexDao
Hartelijk dank voor jullie hulp en info, bijzonder waardevol en nogmaals dank.
Heb nu alle info om over te gaan tot het aanschaffen van de setup en kijk ernaar uit om de setup in elkaar te knutselen. Merci!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee