Toon posts:

Gezocht: Oplossing voor dimbare lampen, standalone en HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-06-2021
Ik kom er niet helemaal uit. Ik had al gepost in het Shelly topic, maar waarschijnlijk moet ik het anders oplossen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik probeer het functioneel te beschrijven, en daarna de oplossing die ik nu bedacht heb. Daar wil ik graag feedback op.

Situatie
Ik heb in de keuken spotjes boven het werkblad. En apart geschakeld spotjes in het plafond voor de hoge kasten. We willen deze lampen kunnen dimmen.
In de uitbouw staat onze eethoek. Daar heb ik langs de ramen spotjes in het plafond. En boven de eethoek komen 2 hanglampen. Beide apart geschakeld en dimbaar.
In de woonkamer hebben we openslaande tuindeuren. Daar komen ook een aantal spotjes in het plafond.
En aan de wand waar de TV komt willen we 2 wandlampjes die naar boven en beneden schijnen.
Beide willen we ook weer apart kunnen schakelen en dimmen.
Naast het bedienen met schakelaars aan de muur, wil ik alles met HA kunnen automatiseren. Dus vanaf een dashboard op de telefoon, en automatisch bij zonsondergang etc...

Oplossing 1:
- Inbouwspotjes in de plafonds die dimbaar zijn
- dimbare lampen in de eetkamer lampfittingen
- dimbare wandlampjes tv hoek
- Shelly dimmers (6 stuks) in de schakelaars bouwen, evt met bypass setje
- 3 voudig inbouwraam met 3x dubbele puls drukkers

Oplossing 2:
- Philips Hue spotjes (milliskin=wit of centura=rgbw) gebruiken
- inbouwraam 3 voudig
- 2x dubbele Niko Hue wandschakelaars gebruiken (voor de hue spotjes groepen)
- 1x dubbele wandschakelaar
- 2x Shelly dimmer

Het gaat om een nieuwbouw woning. De verlichting is nog niet aangelegd. Enkel de wandschakelaars voor de plafond lichtpunten die standaard worden opgeleverd. Hier zit waarschijnlijk nog geen blauwe draad bij, maar die kan ik wel aanleggen.

Wat zou de beste oplossing zijn voor mijn situatie?

@nietbob Afgesplitst uit HA topic. Zoals in het "[Shelly] Ervaringen & Discussie" aagegeven is het ook geen HA discussie als je daar juist niet van afhankelijk wilt zijn.

[Voor 5% gewijzigd door septillion op 23-03-2021 12:18]

Alle reacties

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:50
nietbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:36:
Ik kom er niet helemaal uit. Ik had al gepost in het Shelly topic, maar waarschijnlijk moet ik het anders oplossen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik probeer het functioneel te beschrijven, en daarna de oplossing die ik nu bedacht heb. Daar wil ik graag feedback op.

Situatie
Ik heb in de keuken spotjes boven het werkblad. En apart geschakeld spotjes in het plafond voor de hoge kasten. We willen deze lampen kunnen dimmen.
In de uitbouw staat onze eethoek. Daar heb ik langs de ramen spotjes in het plafond. En boven de eethoek komen 2 hanglampen. Beide apart geschakeld en dimbaar.
In de woonkamer hebben we openslaande tuindeuren. Daar komen ook een aantal spotjes in het plafond.
En aan de wand waar de TV komt willen we 2 wandlampjes die naar boven en beneden schijnen.
Beide willen we ook weer apart kunnen schakelen en dimmen.
Naast het bedienen met schakelaars aan de muur, wil ik alles met HA kunnen automatiseren. Dus vanaf een dashboard op de telefoon, en automatisch bij zonsondergang etc...

Oplossing 1:
- Inbouwspotjes in de plafonds die dimbaar zijn
- dimbare lampen in de eetkamer lampfittingen
- dimbare wandlampjes tv hoek
- Shelly dimmers (6 stuks) in de schakelaars bouwen, evt met bypass setje
- 3 voudig inbouwraam met 3x dubbele puls drukkers

Oplossing 2:
- Philips Hue spotjes (milliskin=wit of centura=rgbw) gebruiken
- inbouwraam 3 voudig
- 2x dubbele Niko Hue wandschakelaars gebruiken (voor de hue spotjes groepen)
- 1x dubbele wandschakelaar
- 2x Shelly dimmer

Het gaat om een nieuwbouw woning. De verlichting is nog niet aangelegd. Enkel de wandschakelaars voor de plafond lichtpunten die standaard worden opgeleverd. Hier zit waarschijnlijk nog geen blauwe draad bij, maar die kan ik wel aanleggen.

Wat zou de beste oplossing zijn voor mijn situatie?
Beide prima opties. De keuze hangt meer van je eigen voorkeur af hoe je het technisch inricht. Zelf vind ik een groot voordeel aan Shelly dat je met de schakelaar de lampen nog kan bedienen indien er iets mis is met je HA / Hue setup. Maar aan de andere kant; hoevaak ligt dit er nu uit :+

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07
@nietbob
Je zou icm met Hue ook nog Shelly 1 of Shelly i3 kunnen overwegen.

De Shelly 1 kun je in detached mode draaien, waardoor de knop dan niet het relais schakelt, maar (via HA) de Hue lampen
De Shelly i3 heeft verder geen relais, en werkt alleen in detached mode. Voordeel van de i3 is dat je er 3 inputs op kunt aanschakelen (dus 3 knoppen, mits deze dicht bij elkaar zitten).

Ik heb zelf een aantal Shelly 1 geflashed met ESPHome. Ik gebruik dan een config die checkt of er verbinding is met HA. Is dat niet het geval schakelt het relais, is er wel verbinding dan shakelt de slimme lamp via HA en blijft het relais aan. Daardoor werkt de knop in principe altijd (in het geval dat de lamp uit stond en de verbinding met HA weg is moet je dan wel 2x drukken, eerste keer zet het relais uit, tweede keer weer aan).
Aangezien de i3 geen relais heeft, kan bovenstaande daarmee dus niet.

Home Assistant configuratie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee