Ik kom er niet helemaal uit. Ik had al gepost in het Shelly topic, maar waarschijnlijk moet ik het anders oplossen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik probeer het functioneel te beschrijven, en daarna de oplossing die ik nu bedacht heb. Daar wil ik graag feedback op.
Situatie
Ik heb in de keuken spotjes boven het werkblad. En apart geschakeld spotjes in het plafond voor de hoge kasten. We willen deze lampen kunnen dimmen.
In de uitbouw staat onze eethoek. Daar heb ik langs de ramen spotjes in het plafond. En boven de eethoek komen 2 hanglampen. Beide apart geschakeld en dimbaar.
In de woonkamer hebben we openslaande tuindeuren. Daar komen ook een aantal spotjes in het plafond.
En aan de wand waar de TV komt willen we 2 wandlampjes die naar boven en beneden schijnen.
Beide willen we ook weer apart kunnen schakelen en dimmen.
Naast het bedienen met schakelaars aan de muur, wil ik alles met HA kunnen automatiseren. Dus vanaf een dashboard op de telefoon, en automatisch bij zonsondergang etc...
Oplossing 1:
- Inbouwspotjes in de plafonds die dimbaar zijn
- dimbare lampen in de eetkamer lampfittingen
- dimbare wandlampjes tv hoek
- Shelly dimmers (6 stuks) in de schakelaars bouwen, evt met bypass setje
- 3 voudig inbouwraam met 3x dubbele puls drukkers
Oplossing 2:
- Philips Hue spotjes (milliskin=wit of centura=rgbw) gebruiken
- inbouwraam 3 voudig
- 2x dubbele Niko Hue wandschakelaars gebruiken (voor de hue spotjes groepen)
- 1x dubbele wandschakelaar
- 2x Shelly dimmer
Het gaat om een nieuwbouw woning. De verlichting is nog niet aangelegd. Enkel de wandschakelaars voor de plafond lichtpunten die standaard worden opgeleverd. Hier zit waarschijnlijk nog geen blauwe draad bij, maar die kan ik wel aanleggen.
Wat zou de beste oplossing zijn voor mijn situatie?
@nietbob Afgesplitst uit HA topic. Zoals in het "[Shelly] Ervaringen & Discussie" aagegeven is het ook geen HA discussie als je daar juist niet van afhankelijk wilt zijn.
Ik probeer het functioneel te beschrijven, en daarna de oplossing die ik nu bedacht heb. Daar wil ik graag feedback op.
Situatie
Ik heb in de keuken spotjes boven het werkblad. En apart geschakeld spotjes in het plafond voor de hoge kasten. We willen deze lampen kunnen dimmen.
In de uitbouw staat onze eethoek. Daar heb ik langs de ramen spotjes in het plafond. En boven de eethoek komen 2 hanglampen. Beide apart geschakeld en dimbaar.
In de woonkamer hebben we openslaande tuindeuren. Daar komen ook een aantal spotjes in het plafond.
En aan de wand waar de TV komt willen we 2 wandlampjes die naar boven en beneden schijnen.
Beide willen we ook weer apart kunnen schakelen en dimmen.
Naast het bedienen met schakelaars aan de muur, wil ik alles met HA kunnen automatiseren. Dus vanaf een dashboard op de telefoon, en automatisch bij zonsondergang etc...
Oplossing 1:
- Inbouwspotjes in de plafonds die dimbaar zijn
- dimbare lampen in de eetkamer lampfittingen
- dimbare wandlampjes tv hoek
- Shelly dimmers (6 stuks) in de schakelaars bouwen, evt met bypass setje
- 3 voudig inbouwraam met 3x dubbele puls drukkers
Oplossing 2:
- Philips Hue spotjes (milliskin=wit of centura=rgbw) gebruiken
- inbouwraam 3 voudig
- 2x dubbele Niko Hue wandschakelaars gebruiken (voor de hue spotjes groepen)
- 1x dubbele wandschakelaar
- 2x Shelly dimmer
Het gaat om een nieuwbouw woning. De verlichting is nog niet aangelegd. Enkel de wandschakelaars voor de plafond lichtpunten die standaard worden opgeleverd. Hier zit waarschijnlijk nog geen blauwe draad bij, maar die kan ik wel aanleggen.
Wat zou de beste oplossing zijn voor mijn situatie?
@nietbob Afgesplitst uit HA topic. Zoals in het "[Shelly] Ervaringen & Discussie" aagegeven is het ook geen HA discussie als je daar juist niet van afhankelijk wilt zijn.
[Voor 5% gewijzigd door septillion op 23-03-2021 12:18]