Toon posts:

Excel: waarde cel datum invoer i.p.v. huidige datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Benaldie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
Bij het opmaken van een excelsheet loop ik tegen het volgende probleem aan. Graag zou ik een statische datuminvoer willen in een cel. De datum dat een rij wordt ingevoerd automatisch de datum van de cel is.

Zelf ben ik zover gekomen dat via een API de celwaarde =now() of =today() kan worden gegeven aan een cel in excel. Daarmee wordt een datum ingevoerd, maar dat is de datum van het moment waarop de excelsheet wordt geraadpleegd en verandert dus. Ik wil graag dat het een statische 'vaste' waarde is die overeenkomt met de datum waarop de gegevens zijn ingevoerd.

Een voorbeeld van de lay-out celwaarde C1:

A1--------------B1--------------------------C1---------------------
Piet Jansen Aanmelding bevestigd Datum aanmelding

Kort en goed zou ik dus naar een celwaarde die de datum van invoer weergeeft willen en niet de huidige datum.

Zou iemand mij met dit probleem kunnen helpen? Veel dank alvast. _/-\o_

Beste antwoord (via Benaldie op 31-03-2021 08:55)

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-03 19:32
Benaldie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:
Bij het opmaken van een excelsheet loop ik tegen het volgende probleem aan. Graag zou ik een statische datuminvoer willen in een cel. De datum dat een rij wordt ingevoerd automatisch de datum van de cel is.
g0tanks schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Die formule ga je niet vinden. Kort door de bocht: zolang een cel een formule bevat en dus dynamisch is, gaat het de waarde niet zomaar vasthouden.
Jawel hoor,
Hiervoor moet je bij voorkeuren onder "berekening" eerst "iteratieve berekening gebruiken" aanzetten.
Zet daarna de volgende formule in cel C1
code:
1
=ALS(B1="";"";ALS(C1="";VANDAAG();C1))

Zodra je nu iets invoert in B1 zal de huidige datum in C1 komen te staan. Deze wijzigt niet meer totdat je B1 leeg maakt en er daarna een nieuwe waarde inzet. Enjoy

[Voor 50% gewijzigd door _--[]--__ op 23-03-2021 16:27]

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 16:54

g0tanks

Moderator CSA
De manier waarop je de sheet gebruikt is mij niet helemaal duidelijk, maar er zijn sneltoetsen die statisch de huidige datum(tijd) invullen:
Als u de huidige tijd wilt invoegen, drukt u op Ctrl+; (puntkomma).

Als u de huidige datum wilt invoegen, drukt u op Ctrl+Shift+; (puntkomma).

Als u de huidige datum en tijd wilt invoegen drukt u achtereenvolgens op Ctrl+; (puntkomma), de spatiebalk en Ctrl+Shift+; (puntkomma).
De huidige datum en tijd invoegen in een cel - Office-ondersteuning

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Benaldie
Dank voor je snelle reactie. Deze pagina had ik inderdaad gevonden, maar de weergegeven 'huidige datum' is de datum van de dag dat je het excel document opent, niet de datum waarop de gegevens in excel zijn ingevoerd. Weet jij misschien welke waarde ik aan een cel moet geven om de invoerdatum weer te geven?

Om het misschien aan te vullen. Stel op maandag 21 maart worden 10 rijen ingevoerd. Met de celwaarde =vandaag() of =nu() zal op maandag 21 maart de invoerdatum maandag 21 maart zijn. Maar wanneer het document op 23 maart geopend wordt staat dan bij de cel met code =vandaag() 23 maart, omdat hij in die cel de huidige tijd weergeeft maar niet de invoerdatum.

Sorry voor de cryptische omschrijving.

[Voor 34% gewijzigd door Benaldie op 23-03-2021 13:36]

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:22

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Misschien denk ik te simpel maar waarom niet gewoon handmatig invoeren wanneer je nieuwe aanmeldingen hebt. Copy/pasta klaar. Hoeveel werk kan dat zijn, 2 seconden? Nooit nut gezien van formules voor statische waarden.

KISS

[Voor 16% gewijzigd door RoamingZombie op 23-03-2021 13:49]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 16:54

g0tanks

Moderator CSA
Benaldie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:33:
Dank voor je snelle reactie. Deze pagina had ik inderdaad gevonden, maar de weergegeven 'huidige datum' is de datum van de dag dat je het excel document opent, niet de datum waarop de gegevens in excel zijn ingevoerd. Weet jij misschien welke waarde ik aan een cel moet geven om de invoerdatum weer te geven?
Die formule ga je niet vinden. Kort door de bocht: zolang een cel een formule bevat en dus dynamisch is, gaat het de waarde niet zomaar vasthouden. De juiste oplossing lijkt mij om VANDAAG() te blijven gebruiken en direct na het invoeren de waarden handmatig 'hard' te maken.

Dat kan makkelijk door de data te kopiëren (CTRL+C) en te plakken met 'plakken speciaal' (CTRL+ALT+V) waarbij je kiest voor 'waarden'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-03 21:47
Bedoeld de TS niet gewoon een datum invoeren zoals hieronder. Let wel op dat de volgorde van maand en dag uit kan maken of het wel of niet als een datum gezien word.

• Benaldie
@JelmerLoL Dank voor de tip. Een toelichting (die het niet makkelijker zal maken). Bij het insturen van een aanmelding wordt automatisch via een API het exceldocument bijgewerkt. Dat scheelt in de administratie. Daarom moet een standaard waarde aan een cel gegeven worden. Er zit denk ik niets anders op dan achter de waarde 'hard' maken zoals @g0tanks voorstelt.

Veel dank voor de hulp, erg gewaardeerd!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
Kan die API dan niet gewoon de datum meesturen?

Home Assistant configuratie

• Benaldie
@RoamingZombie Helemaal waar, het lastige alleen is dat het om heel veel data gaat. Een dag niet bijwerken betekent dat soms ook data door elkaar gaan lopen. Ik dacht dat dit een makkelijkere oplossing zou zijn.

@TheFes Dat zou ook nog een goede optie zijn om te verkennen. Misschien het aanmeldformulier aanpassen met die gegeven of een Hidden tag plaatsen. Dank!

[Voor 25% gewijzigd door Benaldie op 23-03-2021 14:06]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-03 14:58
[verwijderd]

[Voor 154% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:43]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-03 19:32
Benaldie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:
g0tanks schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Die formule ga je niet vinden. Kort door de bocht: zolang een cel een formule bevat en dus dynamisch is, gaat het de waarde niet zomaar vasthouden.
Jawel hoor,
Hiervoor moet je bij voorkeuren onder "berekening" eerst "iteratieve berekening gebruiken" aanzetten.
Zet daarna de volgende formule in cel C1
code:
1
=ALS(B1="";"";ALS(C1="";VANDAAG();C1))

Zodra je nu iets invoert in B1 zal de huidige datum in C1 komen te staan. Deze wijzigt niet meer totdat je B1 leeg maakt en er daarna een nieuwe waarde inzet. Enjoy

[Voor 50% gewijzigd door _--[]--__ op 23-03-2021 16:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee