Vraag

• Peter67264
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-03-2021
Mijn vraag
...
ik zou weleens willen weten of ik geld (stel 2 ton) van de bv aan prive zou kunnen lenen om daarmee met hoogdividends aandelen rendement te maken... de aandelen genereren 8-10% per jaar.

wordt die 2 ton dan bij je prive vermogen geteld ook al heb je die geleend van BV ?

wie kan dmv rekensom laten zien waar ik het best de 2 ton aan aandelen kan laten renderen, de BV of prive.

groet Peter

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik ergens 2 ton leen, of dat nou van een BV of een financiele instelling is, krijg ik 2 ton op mijn rekening gestort en heb ik ergens een schuld staan. Die 2 ton is vermogen, ongeacht waar of ie vandaan komt. Zelfs over je bankrekening betaal je boven een bepaald bedrag gewoon belasting, dus ja, dat is gewoon vermogen imho.

Wie kan je zoiets voorrekenen: een financieel adviseur. Wij zijn tweakers en doen dingen met computers, en betalen gewoon loonbelasting enzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
Dit is meer een vraag die je aan je accountant/belastingadviseur zou moeten stellen, maar goed....

Bedenk je eerst dat er nieuwe wetgeving komt die alle R/C verhoudingen boven de 500.000 euro fictief gaat belasten als dividend. Bedenk je vervolgens dat verliezen in box 3 niet aftrekbaar zijn.

Dat gezegd hebbende. Beleggen in box 3 is goedkoper dan beleggen via je BV zodra je een rendement behaald van meer dan +- 4%, afhankelijk van je vermogen. Daar moet je vervolgens nog het rendement optellen op de lening vanuit de BV. Deze moet zakelijk zijn en gezien het risico van aandelen zit je dan naar mijn mening toch wel gauw op 3-4% minimaal. Geld vanuit prive naar de BV en eruit halen kost geld, dus met 4% zit je dan al gauw op 1,6% aan belastingdruk bovenop je box 3 belastingen. Totaal rond de 2,3-3,2% per jaar van je vermogen.

Daarnaast kan de Belastingdienst nog je lening aanmerken als een dividenduitkering. Immers verlaat het vermogen de BV voor een langdurige danwel permanente periode. Verkapte dividenduitkering dus.

Edit:

En als basiskennis, ja de aandelen worden als vermogen belast, daartegenover trek je de lening af.

[Voor 5% gewijzigd door Skynick op 23-03-2021 11:49]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

The Eagle schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:47:
Die 2 ton is vermogen, ongeacht waar of ie vandaan komt.
Klopt, maar d'r staat een evengrote schuld tegenover... Netto resultaat is dan toch gewoon 0?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:34

t_captain

Moderator General Chat
In box 3 werkt dat niet helemaal zo. Je hebt te maken met de "drempel schulden" en het feit dat niet alle schulden worden meegeteld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Afgezien van een kleine drempel geldt op dit moment dat dit gewoon kan zonder bijzondere fiscale aspecten (vermogen en schuld in box 3) Vanaf 2023 gaat er een wet in die excessief lenen (>500k) vanuit de eigen BV ontmoedigt.

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 23-03-2021 14:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-03 22:16
ik heb geen kaas gegeten van financiele regels maar als ik zo zie dat iemand uit zijn eigen bedrijf X ton wil halen om dat prive te gaan beleggen dan is dat toch gewoon geld uitkeren aan jezelf oftewel inkomen? Dat je het prive lekker gaat beleggen is toch niet relevant in dat geval? Dat is hetzelfde als dat ik mijn salaris gebruik om te beleggen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:15

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

PainkillA schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:09:
ik heb geen kaas gegeten van financiele regels maar als ik zo zie dat iemand uit zijn eigen bedrijf X ton wil halen om dat prive te gaan beleggen dan is dat toch gewoon geld uitkeren aan jezelf oftewel inkomen? Dat je het prive lekker gaat beleggen is toch niet relevant in dat geval? Dat is hetzelfde als dat ik mijn salaris gebruik om te beleggen?
Als je geld uitkeert van je BV, dan moet je een dividenduitkering doen wat je 26,25% dividendbelasting kost.

Wat je dus wilt:
Leen 200k van je eigen BV, maak 25% rendement in prive, die 50K rendement is dan vervolgens belastingvrij en je 'betaald' de 200k weer terug aan je eigen BV (met een kleine rentevergoeding van 3%).

Die 50K rendement moet je in je BV anders vennootschapsbelasting betalen, en daarna bij uitkeren nog een keer dividendbelasting. Er blijft dan nog iets van 30K van over.

Gaat het mis, dan kost het je hooguit alleen de 'afkoop' van de dividendbelasting.
wie kan dmv rekensom laten zien waar ik het best de 2 ton aan aandelen kan laten renderen, de BV of prive.
Waarom probeer je hem zelf niet te maken? Geven wij wel opmerkingen er over :)

[Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 23-03-2021 15:43]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

Lordy79

Fundamentalist

PainkillA schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:09:
Dat ligt eraan. Als je BV geld over heeft en dit aan iemand kan uitlenen tegen bijv. 2pct is dit beter voor de BV dan het op de bank stallen. De vraag is wel of er zakelijke voorwaarden zijn voor de lening. Zoals een normale rente, aflossingsschema en onderpand

Dat onderpand moet niet onderschat worden. Als de eigenaar van de BV niks bezit behalve de BV waarom zou de BV dan een paar ton uitlenen aan die persoon?

Als je dit niet goed regelt kan de fiscus het zien als uitdeling (dividend) en moet je dividend belasting betalen. Dat is geen ramp maar fiscaal niet fijn en je moet dan wel het geld beschikbaar hebben om de dividendbelasting te betalen.

Betreft de 500K grens die hierboven wordt besproken. Dat is geen wet maar een voorstel en met een nieuwe regering is het maar de vraag of die wet er wel komt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk wel aan de marktconforme voorwaarden (inclusief rente) want het moet natuurlijk wel zakelijk blijven en het risico dat de onderneming waarin je belegt failliet gaat (of aandelen kelderen).

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
geld lenen om dat te beleggen is in ieder scenario een slecht idee. beleg alleen met geld dat je kunt missen.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
PetervdM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:55:
geld lenen om dat te beleggen is in ieder scenario een slecht idee. beleg alleen met geld dat je kunt missen.
Geld lenen van je eigen BV is natuurlijk niet echt "lenen". Je moet wel even iets verder lezen dan je neus lang is he.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Geld lenen van je eigen BV is natuurlijk niet echt "lenen". Je moet wel even iets verder lezen dan je neus lang is he.
ook van de eigen bv is lenen lenen. het kenmerk van lenen is dat het geld ooit weer terug moet. wat als die 2 ton verdampt, gaat de bv dan failliet?

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:25
Hier kun je berekenen wat je kwijt bent aan privé beleggen:
https://www.berekenhet.nl...sting-box3-berekenen.html

Zet dit af tegen wat je kwijt bent via zakelijk beleggen. Bepaal het omslagpunt waarop het één of het ander te verkiezen is. En ga ervoor wat het meest gunstig is.

Let nota bene op dat in 2022 de heffingen in box 3 weer gaan veranderen:
https://www.evivanlanscho...lim-beleggen-belangrijker

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:25
Zo'n constructie is prima mogelijk. Die twee ton wordt allereerst als uitgezette lening (vordering) op de balans van de BV gezet. Het geld dat je vervolgens in privé krijgt wordt gezien als privévermogen en dus afgerekend in box 3. Hier mag je, met de drempel in het achterhoofd, weliswaar de schuld van afhalen. Het enige probleem dat ontstaat is als je de lening moet terugbetalen aan de BV. Het geld zal namelijk een keer terug moeten naar de BV. Als de aandelen in waarde dalen, zul je met privégeld de lening moeten afbetalen. Is dit er niet, dan kun je een lening afboeken in privé. Probleem is alleen dat de belastingdienst dit dan ziet als verkapte winstuitkering en dat ze dus een claim neerleggen van 26,9%. Dit betekent dus dat je in je BV minimaal € 200.000 / 0,731 = € 273.597,81 aan liquide middelen zult moeten reserveren. Naast de vraag of het verstandig is vanuit bedrijfseconomisch oogpunt, zul je ook hier rekening mee moeten houden.

@gorgi_19 Stom, stom, je hebt gelijk. Was even uitgegaan van een privé betaling van de aanslag :P

[Voor 6% gewijzigd door Mashayungi op 25-03-2021 13:52]

• gorgi_19

gorgi_19

Mashayungi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:20:
Zo'n constructie is prima mogelijk. Die twee ton wordt allereerst als uitgezette lening (vordering) op de balans van de BV gezet. Het geld dat je vervolgens in privé krijgt wordt gezien als privévermogen en dus afgerekend in box 3. Hier mag je, met de drempel in het achterhoofd, weliswaar de schuld van afhalen. Het enige probleem dat ontstaat is als je de lening moet terugbetalen aan de BV. Het geld zal namelijk een keer terug moeten naar de BV. Als de aandelen in waarde dalen, zul je met privégeld de lening moeten afbetalen. Is dit er niet, dan kun je een lening afboeken in privé. Probleem is alleen dat de belastingdienst dit dan ziet als verkapte winstuitkering en dat ze dus een claim neerleggen van 26,9%. Dit betekent dus dat je in je BV minimaal € 200.000 + 26,9% = € 253.800 aan liquide middelen zult moeten reserveren. Naast de vraag of het verstandig is vanuit bedrijfseconomisch oogpunt, zul je ook hier rekening mee moeten houden.
offtopic:
Het is 200.000 / 0.731 = 273.597,81 euro, als je 2 ton netto in prive wilt overhouden.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-03 10:16
Peter67264 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:39:
Mijn vraag
...
ik zou weleens willen weten of ik geld (stel 2 ton) van de bv aan prive zou kunnen lenen om daarmee met hoogdividends aandelen rendement te maken... de aandelen genereren 8-10% per jaar.

wordt die 2 ton dan bij je prive vermogen geteld ook al heb je die geleend van BV ?

groet Peter
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Over het geld van de BV moet nog loonbelasting worden betaald. Als je het leent aan prive moet dit op 'gelijkheids' principe tegen marktrente. Ik zie de logica niet waarom dit nuttig is.
Het geld dat in de BV staat kan je ook gewoon vanuit de BV beleggen (de BV is de eigenaar van de beleggingsrekening).

'hoog dividend' aandelen zijn meestal een bubbel (houd me er maar aan als dit jaar de markt inzakt).

edit: ik denk dat mensen hier mee weg komen want als de schuld niet terugbetaald kan worden, dan schendt de 'eigen BV' die gewoon kwijt? Over softe schuldeisers gesproken ;)

[Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 25-03-2021 12:56]

Mijn tweakblog over de toekomst

• gorgi_19

gorgi_19

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Over het geld van de BV moet nog loonbelasting worden betaald. Als je het leent aan prive moet dit op 'gelijkheids' principe tegen marktrente.
Loonbelasting? :?
'hoog dividend' aandelen zijn meestal een bubbel (houd me er maar aan als dit jaar de markt inzakt).
Is niks mis als je belegd in hoogrisico-aandelen in een mandje voor langere termijn. :) En bovendien ook niet angstig bent. Zet het neer, kijk er 15 jaar niet naar, en kijk dan eens wat eruit komt.
Harm_H schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:47:
edit: ik denk dat mensen hier mee weg komen want als de schuld niet terugbetaald kan worden, dan schendt de 'eigen BV' die gewoon kwijt? Over softe schuldeisers gesproken ;)
Lening wordt dan beschouwd als onzakelijk, waardoor de afboeking fiscaal niet aftrekbaar is. Verder heb je in prive een dividendclaim, waar je ook niet vrolijk van wordt.

Je BV mag misschien een softe schuldeiser lijken, de fiscus laat je nog gewoon afrekenen.

[Voor 63% gewijzigd door gorgi_19 op 25-03-2021 13:04]

• Aryanazi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-02 14:07
Die berekening is lastig te maken zonder aanvullende gegevens. Denk bijvoorbeeld aan:

- hoe is jouw vermogenspositie in Box 3 nu?
- heb je een fiscaal partner?
- hoeveel is de (verwachte) winst van de bv per jaar?
- welke zekerheden heeft de bv voor de lening?
- wat was de verkrijgingsprijs van de aandelen?

Ga met de vraag naar je fiscaal/financieel adviseur. Die kan op basis van jouw specifieke gegevens een berekening voor je maken, maar je ook adviseren over de beste optie voor jou.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:45

de Peer

under peer review

The Eagle schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:47:
Zelfs over je bankrekening betaal je boven een bepaald bedrag gewoon belasting, dus ja, dat is gewoon vermogen imho.
Negatief vermogen, wel te verstaan. dus je betaalt er geen VRH over.
De persoon die het uitleent wel, want die is de 'eigenaar' van het vermogen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee