Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Het volgende doet zich voor. Ik heb een aanvraag gedaan voor bepaalde regelingen bij de gemeente voor mensen met een laag inkomen. Nu blijkt dat mijn netto inkomen 8 euro (ja serieus... iets met duidelijk grens enzo... 8)7 ) te hoog is. Daarom aanvraag afgewezen.

Ik heb bezwaar gemaakt en daarbij aangegeven dat ik steevast de afgelopen 3 jaar een belastingaanslag krijg van +/- € 300. Als ik dat vervolgens van mijn netto inkomen aftrek kom ik maandelijks ruim € 20 onder het normbedrag voor aanvraag van de regeling. Sowieso raar dat ik een aanslag krijg. Mijn inkomen een belastingaangifte is een simpel 1+1=2. Geen vermogen/hypotheek/whatever. En toch elke keer een aanslag.

Gemeente serveert mijn bezwaar af met het volgende
"Een eventuele belastingaanslag heeft geen directe
invloed op het door u te ontvangen maandelijkse netto inkomen en het maandelijkse netto
inkomen waarover u kunt beschikken. Daarnaast kan een belastingaanslag worden
aangemerkt als een schuld, waarvoor in het kader van de Participatiewet géén bijstand kan
worden verstrekt."

Ik kom er zelf niet uit waarom ik elke jaar een aanslag krijg. Wellicht bekijk ik het te zwart/wit, maar als ik het bedrag van de aanslag van mijn inkomen aftrek, heb ik simpel gezegd netto minder te besteden. Oftewel mijn netto inkomen over een jaar is lager.

Mooie van het verhaal is dat als je maandelijks voorlopige teruggaaf krijgt, ze dat zien als inkomen. Maar geld dat je maandelijks betaald voor een voorlopige aanslag mag je niet inzetten om je inkomen te verlagen per maand. Terwijl beide eigenlijk nog fictief zijn en pas na afloop van het jaar worden vastgesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ik denk dat de gemeente hier te kort door de bocht gaat. Ze lijken je netto maandinkomen te gebruiken om te bepalen of je in aanmerking komt, maar je netto maandinkomen is pas bekend na afloop van het belastingjaar, als je aangifte hebt gedaan.

Je zult moeten uitzoeken waardoor dit verschil wordt veroorzaakt. Dit zou kunnen doordat je verschillende werkgevers hebt gehad, al dan niet tegelijkertijd. Het wordt dan moeilijker om je belasting vooraf correct in te houden, waardoor het kan zijn dat je na afloop nog wat moet bijbetalen of juist terug krijgt. Het kan ook zijn dat je werkgever het niet correct heeft ingehouden. Die laatste regel van de reactie van de gemeente is al helemaal horseshit. Iedereen krijgt elke maand een belastingaanslag. Maar in een normale situatie houdt de werkgever de belasting al correct in, zodat jij na afloop niks hoeft bij te betalen.

Ik denk dat je even goed moet uitzoeken wat de gemeente gebruikt. Als in de wet staat dat ze hiervoor het netto maandinkomen mogen gebruiken zonder rekening te houden met de belasting, dan heb je pech. Het enige wat je dan kunt doen is tegen je baas zeggen dat je een tweede werkgever hebt. Dan houdt ie meer belasting in, wat je aan het eind van het jaar terug krijgt. Dat is dan geen fraude, want de gemeente is kennelijk zo kortzochtig geweest om naar het netto maandinkomen te kijken. Als ze dat fraude vinden, dan is het ook fraude om een belastingaanslag waarop je moet bijbetalen te negeren.

Nog mooier zou zijn als de gemeente voortaan rekent met bruto jaarinkomen, zoals ze eigenlijk zouden moeten doen. Dat is namelijk het enige waarmee je objectief kunt vaststellen wat iemand verdient.

En nog veel beter zou zijn als gemeentes eens zouden ophouden met het micromanagen van mensen met een uitkering. Het is idioot dat iemand die bijstand ontvangt z'n bankafschriften moet inleveren. De bedragen voor uitkeringen zijn genormeerd, mensen die recht hebben op een uitkering moeten gewoon de vrijheid hebben om die uitkering zo in te zetten als zij het willen. Idioot dat gemeentes zich daarmee bemoeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Niet zeggen dat je een tweede werkgever hebt maar dat je de loonheffingskorting uit wilt zetten bij je werkgever. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:55
Begrijp ik het goed dat je ieder jaar nadat je aangifte doet 300 euro moet bijbetalen? Of heb je het hier over een hele andere belastingaanslag?

Als je steevast elk jaar 300 euro te veel ontvangt, dan ontvang je dus netto elke maand 25 euro te veel.
Ik zou dan toch eens met de salarisafdeling van je werk gaan praten want dat gaat daar iets niet goed aangezien je aangeeft dat je belastingaangifte zo simpel is.
In je aangifte zou je overigens al moeten kunnen zien waar die 300 vandaan komt lijkt me als je het vergelijkt met je jaaropgave.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Toch even verduidelijken. Afgekeurd. WIA plus een aanvulling vanuit pensioenfonds/ABP.
Twee inkomens dus. Bij ABP nagevraagd en zij dragen max alles af. WIA is het hoogste inkomen en die hanteren als het goed is ook de goede afdracht van belasting etc. Het is zeker geen vetpot, totaal dwaas dat ik elk jaar ook nog een aanslag krijg. Dit lijkt ook niet te corrigeren. Ja achteraf, maar dat geeft dus geen effect volgens gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 20:27
[b]PhilipsFan in "Is na belastingaanslag 'netto' inkomen lager?"
Ik denk dat je even goed moet uitzoeken wat de gemeente gebruikt. Als in de wet staat dat ze hiervoor het netto maandinkomen mogen gebruiken zonder rekening te houden met de belasting, dan heb je pech.
Dit lijkt me inderdaad de juiste aanpak. Ik ben er even snel ingedoken, voor zover ik kan overzien heeft de gemeente het inderdaad bij het verkeerde eind.Ik kom in artikel 31.3.a toch echt tegen dat belasting verrekend dient te worden.

https://wetten.overheid.n...z=2021-01-01&g=2021-01-01
3 De middelen worden in aanmerking genomen tot het bedrag dat resteert na aftrek van:
a. de daarover door de belanghebbende verschuldigde loonbelasting of inkomstenbelasting;
edit: het gaat dus om de verschuldigde belasting, niet om de voorlopig betaalde belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door rphilipsen op 23-03-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-09 19:21

Speedmaster

Make my day...

Leg je probleem eens voor bij https://www.sociaalverhaal.com/ Daar zitten juristen die heel goed op de hoogte zijn van sociale wetgeving. Aangezien jij waarschijnlijk op bijstandsniveau zit kost het jou helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 01:27:
Het volgende doet zich voor. Ik heb een aanvraag gedaan voor bepaalde regelingen bij de gemeente voor mensen met een laag inkomen. Nu blijkt dat mijn netto inkomen 8 euro (ja serieus... iets met duidelijk grens enzo... 8)7 ) te hoog is. Daarom aanvraag afgewezen.

Ik heb bezwaar gemaakt en daarbij aangegeven dat ik steevast de afgelopen 3 jaar een belastingaanslag krijg van +/- € 300. Als ik dat vervolgens van mijn netto inkomen aftrek kom ik maandelijks ruim € 20 onder het normbedrag voor aanvraag van de regeling. Sowieso raar dat ik een aanslag krijg. Mijn inkomen een belastingaangifte is een simpel 1+1=2. Geen vermogen/hypotheek/whatever. En toch elke keer een aanslag.

Gemeente serveert mijn bezwaar af met het volgende
"Een eventuele belastingaanslag heeft geen directe
invloed op het door u te ontvangen maandelijkse netto inkomen en het maandelijkse netto
inkomen waarover u kunt beschikken. Daarnaast kan een belastingaanslag worden
aangemerkt als een schuld, waarvoor in het kader van de Participatiewet géén bijstand kan
worden verstrekt."

Ik kom er zelf niet uit waarom ik elke jaar een aanslag krijg. Wellicht bekijk ik het te zwart/wit, maar als ik het bedrag van de aanslag van mijn inkomen aftrek, heb ik simpel gezegd netto minder te besteden. Oftewel mijn netto inkomen over een jaar is lager.

Mooie van het verhaal is dat als je maandelijks voorlopige teruggaaf krijgt, ze dat zien als inkomen. Maar geld dat je maandelijks betaald voor een voorlopige aanslag mag je niet inzetten om je inkomen te verlagen per maand. Terwijl beide eigenlijk nog fictief zijn en pas na afloop van het jaar worden vastgesteld.
Wat vraag je precies aan? Is dan een participatie toeslag of een inkomensafhankelijke bijdrage? Meestal staat er dan bij de aanvraag "indien u minimaal 3 jaar een inkomen op bijstands niveau hebt" ..

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
@ManiacsHouse Wat heb je precies geschreven in je bezwaar naar de gemeente? Gezien je ietswat onduidelijk topicstart kan ik me voorstellen dat het niet helemaal goed begrepen is door de ambtenaar die je bezwaar heeft behandeld.

Het lijkt me in ieder geval dat als je inkomen na aftrek van alle belasting onder de grens zit, je gewoon recht hebt op die toeslag. Sowieso, hoe komt de gemeente aan de gegevens? Heb je die zelf aangeleverd? Krijgen ze die via de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:16:
Toch even verduidelijken. Afgekeurd. WIA plus een aanvulling vanuit pensioenfonds/ABP.
Twee inkomens dus. Bij ABP nagevraagd en zij dragen max alles af. WIA is het hoogste inkomen en die hanteren als het goed is ook de goede afdracht van belasting etc. Het is zeker geen vetpot, totaal dwaas dat ik elk jaar ook nog een aanslag krijg. Dit lijkt ook niet te corrigeren. Ja achteraf, maar dat geeft dus geen effect volgens gemeente.
Maar waar zit ieder jaar nou die 300 euro naheffing in?
Dat zou je toch terug moeten kunnen zoeken, welke belasting heb je over het jaar te weinig van betaald en moet achteraf alsnog worden voldaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
daan! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Maar waar zit ieder jaar nou die 300 euro naheffing in?
Dat zou je toch terug moeten kunnen zoeken, welke belasting heb je over het jaar te weinig van betaald en moet achteraf alsnog worden voldaan?
Wellicht wordt toch door 2 instanties de loonheffingskorting toegepast? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
Xander schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Wellicht wordt toch door 2 instanties de loonheffingskorting toegepast? :?
Ja of niet alle instanties zijn op de hoogte van alle inkomens. Deze vraag is al meerdere keren aan TS gesteld maar er komt niet echt duidelijk antwoord welke tarieven in de voorheffing worden geheven. Ook deze zin geeft een sterk vermoeden van aannames:
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:16:
WIA is het hoogste inkomen en die hanteren als het goed is ook de goede afdracht van belasting etc.
Edit: zie ook de pagina hierover van de belastingdienst:
Uw loonheffingskorting via 1 werkgever of uitkeringsinstantie

U kunt het beste de werkgever of instantie die het hoogste bedrag uitbetaalt, rekening laten houden met de loonheffingskorting. Geef aan de andere werkgevers of instanties door dat zij geen heffingskortingen moeten toepassen. Dit doet u met de Opgaaf gegevens voor de loonheffingen. Met deze opgaaf laat u werkgevers of uitkeringsinstanties weten of zij wel of niet rekening moeten houden met de loonheffingskorting.

Soms toch belasting bijbetalen
Laat u maar 1 werkgever of uitkeringsinstantie rekening houden met de loonheffingskorting? Misschien betaalt u dan toch nog te weinig belasting via de loonheffing. In dat geval moet u belasting bijbetalen.

Als u te weinig belasting betaalt via de loonheffing, komt dat doordat de belasting over uw totale jaarinkomen hoger is dan de belasting die in totaal op uw loon of uitkeringen is ingehouden. Omdat ons belastingstelsel een oplopend tarief heeft, betaalt u meer belasting als uw inkomen hoger wordt.
Er staat op de pagina van de link ook een mooi rekenvoorbeeld hoe dat werkt.

[ Voor 51% gewijzigd door daan! op 23-03-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

rphilipsen schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Dit lijkt me inderdaad de juiste aanpak. Ik ben er even snel ingedoken, voor zover ik kan overzien heeft de gemeente het inderdaad bij het verkeerde eind.Ik kom in artikel 31.3.a toch echt tegen dat belasting verrekend dient te worden.

https://wetten.overheid.n...z=2021-01-01&g=2021-01-01

[...]

edit: het gaat dus om de verschuldigde belasting, niet om de voorlopig betaalde belasting.
Dit wetsartikel gaat over de algemene bijstand, niet over de bijzondere bijstand waar TS waarschijnlijk op doelt ("bepaalde regelingen bij de gemeente voor mensen met een laag inkomen"). De gemeente gaat zelf over het beleid rondom de bijzondere bijstand, dit is niet wettelijk voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Loonheffingskorting wordt alleen door het UWV toegepast. Het ABP draagt maximale af hebben ze me aangegeven.
De aanvraag gaat omtrent individuele inkomenstoeslag bij de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 15:24
Geeft die €8,- die je teveel verdient aan een goed doel, dit mag je aftrekken van je inkomen bij de belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
Aftrek voor goede doelen heeft een drempelwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:01:
Loonheffingskorting wordt alleen door het UWV toegepast. Het ABP draagt maximale af hebben mij aangegeven.
De aanvraag gaat omtrent individuele inkomenstoeslag bij de gemeente.
Die 300 euro komt ergens vandaan. Als je nou gewoon eens je loonstrookjes erbij pakt en uitrekent waar het fout gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 20:27
Icephase schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Dit wetsartikel gaat over de algemene bijstand, niet over de bijzondere bijstand waar TS waarschijnlijk op doelt ("bepaalde regelingen bij de gemeente voor mensen met een laag inkomen"). De gemeente gaat zelf over het beleid rondom de bijzondere bijstand, dit is niet wettelijk voorgeschreven.
Als het over bijzondere bijstand als bedoeld in Artikel 35 gaat, dan is dit toch wel van toepassing? Daar wordt gesproken over "middelen", die worden in Art 31 gedefinieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

rphilipsen schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Als het over bijzondere bijstand als bedoeld in Artikel 35 gaat, dan is dit toch wel van toepassing? Daar wordt gesproken over "middelen", die worden in Art 31 gedefinieerd.
Is een ander hoofdstuk, dus daar mag je niet zomaar van uit gaan. Algemene bijstand en bijzondere bijstand zijn echt aparte regelingen. Maar hoe het naadje van de kous precies zit, gaat mijn pet ook even te boven om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
targaryanwolf schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:06:
Geeft die €8,- die je teveel verdient aan een goed doel, dit mag je aftrekken van je inkomen bij de belasting.
Daar schiet je weinig mee op als de gemeente zich niets aantrekt van het netto inkomen na de belastingaangifte, maar puur uitgaat van de maandelijkse uitbetaling.

Laat dat nou net het probleem zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Daar schiet je weinig mee op als de gemeente zich niets aantrekt van het netto inkomen na de belastingaangifte, maar puur uitgaat van de maandelijkse uitbetaling.

Laat dat nou net het probleem zijn...
Dat is het hem dus. Wat je maandelijks te besteden hebt op moment van aanvraag. Belasting betalen heeft geen directe invloed op je maandelijkse inkomen (volgens gemeente). Vervolgens gaat men wel over de voorliggende 36 maanden berekenen wat je gemiddelde netto inkomen was en daarbij nemen ze niet een belastingaanslag mee, maar eventuele teruggaaf wel. Beetje meten met 2 maten zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 03:42:

En nog veel beter zou zijn als gemeentes eens zouden ophouden met het micromanagen van mensen met een uitkering. Het is idioot dat iemand die bijstand ontvangt z'n bankafschriften moet inleveren. De bedragen voor uitkeringen zijn genormeerd, mensen die recht hebben op een uitkering moeten gewoon de vrijheid hebben om die uitkering zo in te zetten als zij het willen. Idioot dat gemeentes zich daarmee bemoeien.
Met dank aan beleid van de Rijksoverheid (en dus de regeringspartijen). Gemeenten vinden de Participatiewet zelf ook heel lastig om mee te werken, mede door conflicterende wetgeving. Ik werk zelf bij een gemeente (niet in dit vakgebied, dus kan TS helaas niet helpen) en hoor collega's wel eens hun frustratie uiten.

Zelf ken ik ook de andere kant van het verhaal; na afstuderen tijdens kredietcrisis helaas bijstandsuitkering moeten aanvragen. De Participatiewet is echt troep. Veel te veel regels. Veel te streng. Eigenlijk wat jij al schrijft. Wordt tijd dat die wet wordt herzien.

@ManiacsHouse sterkte ermee, hoop dat je eruit komt. Ik weet niet op welke manier je contact hebt met je gemeente, maar telefoon/face to face werkt vaak beter met dit soort dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 23-03-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Laatst online: 28-09 22:45

dlmh

Lo-Fi

Hielko schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Die 300 euro komt ergens vandaan. Als je nou gewoon eens je loonstrookjes erbij pakt en uitrekent waar het fout gaat...
Hoe hoger je bruto jaarinkomen hoe minder heffingskorting je krijgt. Omdat de WIA de kortingen berekent op basis van alleen hun eigen brutobedrag ontvang je dus meer korting dan je werkelijk recht op hebt. Die 300 EUR is dus teveel ontvangen heffingskorting.

Als de ABP en WIA samen uitgekeerd zou worden dan zou je inderdaad 25 EUR per maand minder ontvangen. Hoe dat dan bij de gemeente geregeld en gerekend wordt weet ik niet, maar je kunt veilig stellen dat je netto maandinkomen inderdaad lager is.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
dlmh schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Hoe hoger je bruto jaarinkomen hoe minder heffingskorting je krijgt. Omdat de WIA de kortingen berekent op basis van alleen hun eigen brutobedrag ontvang je dus meer korting dan je werkelijk recht op hebt. Die 300 EUR is dus teveel ontvangen heffingskorting.

Als de ABP en WIA samen uitgekeerd zou worden dan zou je inderdaad 25 EUR per maand minder ontvangen. Hoe dat dan bij de gemeente geregeld en gerekend wordt weet ik niet, maar je kunt veilig stellen dat je netto maandinkomen inderdaad lager is.
De algemene heffingskorting wordt "pas" afgebouwd als je bruto jaarinkomen boven de E20.711 zit (en om dan E300 terug te moeten betalen moet je nog ~5000 extra verdienen). Krijg je dan nog bijzondere bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-09 20:58
Hielko schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Meneer heeft twee inkomstenbronnen. Het kan voorkomen dat meneer met beide inkomens gezamenlijk in een hogere schijf uit komt. Dat is iets waar de werkgever/uitkeringsinstantie geen rekening mee houdt. Dit moet sinds 2020 niet meer mogelijk zijn voor deze meneer, aangezien we vanaf dat belastingjaar nog maar twee belastingschijven kennen, waarbij de eerste schijf tot een belastbaar inkomen van € 68.508 gaat.

In 2019 hebben we nog vier schijven, waarbij de eerste schijf tot een belastbaar inkomen van € 20.384 gaat.Als meneer twee inkomens heeft die daar onder liggen, maar gezamenlijk die schijf overtreffen, dan klopt het dat hij bij zijn belastingaangifte een nog te betalen bedrag zal zien. Op het bedrag wat de eerste schijf overtreft is niet voldoende belasting afgedragen.
Pagina: 1