Toon posts:

Inschuifventilator in plaats van afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Mijn vraag
Ik ervaar een slechte luchtkwaliteit in de keuken dus wilde ik graag een afzuigkap plaatsen. Echter het betreft een heel kleine keuken en hoewel er in het hoekje boven de kookplaat wel een pijp zit naar de schoorsteen en een stopcontact kan ik geen enkele afzuigkap vinden die past zodat de keukendeur nog dicht kan.

Toen kwam ik op het idee om simpelweg een losse inschuifventilator aan te schaffen en die in de 100 mm afvoerpijp naar de schoorsteen te monteren die recht boven het fornuis hangt (op zo'n 80 cm). Dit leek mij ideaal; lekker compact, makkelijker te monteren dan een zware afzuigkap en nog goedkoper ook.

Echter ik kan na wat Googlen geen informatie vinden of dit bepaalde nadelen heeft. Waar ik me met name zorgen om maakte was de werkingstemperatuur recht boven het fornuis en of dergelijke ventilatoren hiertegen bestand zijn. Daarnaast heeft een afzuigkap vaak wel een vetfilter wat in dit geval dus zou ontbreken. Dat de ventilator verder niet regelbaar is en geen verlichting heeft vind ik niet zo'n probleem.

Plaatje om te duiden wat voor soort ventilator ik bedoel

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn oog was gevallen om een Sygonix inschuifventilator op 230v met 110 m3/h capaciteit, eventueel in combinatie met een terugslagklep en afdekklep voor vuil uit de schoorsteen. (Dit in combinatie met een fornuis op 80 cm lager recht onder de ventilator en een totaal keukenoppervlakte van circa 6 m2)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uitgebreid zitten zoeken naar afzuigsystemen maar ik vind niks over het gebruik van een losse inschuifventilator als afzuigkap (wel dit soort ventilatoren IN een bestaande afzuigkap).

[Voor 3% gewijzigd door Silvos op 23-03-2021 00:35]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:16
Pijp naar de schoorsteen? Of is het onderdeel van een centraal afzuigsysteem?

Indien je afvoer te lang wordt, condenseert je kookdamp in de pijp en komt het als water weer naar beneden. Soort lokale regenbui boven je fornuis.

Het ontbreken van een vetfilter zal vermoedelijk de levensduur van de ventilator verkorten. Ook zal het ding nogal vies worden en niet makkelijk om schoon te maken.

Indien je fornuis 60 cm breed is, moet er toch ook een 60cm afzuigkap boven passen. Eenvoudige kosten niet zoveel. Eventueel kun je koolstof filters plaatsen en een recirculatie kap ervan maken, blaas je alle warme lucht ook niet naar buiten.

De situatie is moeilijk voor te stellen met een deur die in de weg zit.

• Silvos
  • Nu online
verzenden schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 02:41:
Pijp naar de schoorsteen? Of is het onderdeel van een centraal afzuigsysteem?

Indien je afvoer te lang wordt, condenseert je kookdamp in de pijp en komt het als water weer naar beneden. Soort lokale regenbui boven je fornuis.

Het ontbreken van een vetfilter zal vermoedelijk de levensduur van de ventilator verkorten. Ook zal het ding nogal vies worden en niet makkelijk om schoon te maken.

Indien je fornuis 60 cm breed is, moet er toch ook een 60cm afzuigkap boven passen. Eenvoudige kosten niet zoveel. Eventueel kun je koolstof filters plaatsen en een recirculatie kap ervan maken, blaas je alle warme lucht ook niet naar buiten.

De situatie is moeilijk voor te stellen met een deur die in de weg zit.
Boven het fornuis zit een 10 cm buis in het plafond die direct overgaat in een schoorsteen recht omhoog. Het is geen onderdeel van een centraal afzuigsysteem en er is niets anders op aangesloten. Ik schat dat de lengte van de schoorsteen ongeveer 4-5 meter is zonder bochten.

Wat betreft de ruimte; het is een gekke keuken met 2 deuren en daartussen een klein hoekje waar het fornuis staat. Er is niet voldoende ruimte voor een standaard formaat fornuis, er is zeker geen 60 cm breedte aan ruimte. Recirculatie kap heb ik ook over gedacht maar dat lost het probleem van een te grote afzuigkap niet op.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:15
Ik snap niet hoe een afzuigkap die boven je fornuis hangt ervoor zorgt dat de keukendeur niet dicht kan. Normaal gesproken zijn deze namelijk ongeveer even groot. Een situatieschets zou hierbij helpen om dit beter in te schatten.

Hoe vaak doe je de keukendeur dicht? Anders kan je overwegen om deze weg te halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:05
Wat je wilt lijkt me een groot brandgevaar. Alle vet blijft in de buis en ventilator achter. Dat wil je niet boven een gebied met vlammen. Bovendien kan ik me voorstellen dat de ventilator steeds slechter gaat lopen door aangekoekte vetresten. En er kans is op doorbranden.

Er zijn afzuigkappen in alle soorten en maten. Ook schuine die niet ver uitsteken. Desnoods een keukenkastje minder.

[Voor 4% gewijzigd door Bulldock op 23-03-2021 07:28]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe veel plaats heb je?

Zoiets is gemaakt voor onder een keukenkastje (is maar een voorbeeld, diverse merken hebben dit)
https://www.vandenborre.b...2AMwNREAQYASABEgIv5vD_BwE

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:36

Theo

moederbord

Een vetfilter wil je echt wel hebben. Als ik zie hoe smerig en goor de verfilters zijn in mijn afzuiging na een maand dan vraag ik mij oprecht af of je ventilator nog wel werkt na een paar jaar, en of alles niet dichtgeslibt is :X

Je hebt ook afzuigers die je schuin tegen de muur kunt plaatsen (wandschouw) die bijna geen ruimte innnemen. Ook kun je een afzuiging in het plaffond plaatsen zodat de deuren nog gewoon open kunnen. Verder is er ook nog de Bora en systemen die je achter het fornuis kunt plaatsen. Alleen zijn dit soort systemen niet (bijna) gratis helaas..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
Wij hebben in onze keuken een vlakschermafzuigkap geplaatst, dit is een afzuigkap die je uit kan klappen waardoor die als je hem niet nodig hebt net zo diep wordt als de keukenkastjes.

Wij zijn er erg tevreden over. Als we hem niet gebruiken is die mooi ingeklapt en hebben we een doorlopend beeld van de keukenkastjes, en als we hem nodig hebben schuiven we hem even uit en dan werkt het net zo goed als elk gewoon model afzuigkap.

Dan krijg je zoiets:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Silvos Misschien een een plaatje van je huidige situatie wel handig. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

[Voor 4% gewijzigd door rens-br op 23-03-2021 10:02]

Anoniem: 310408

Silvos schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:34:
Mijn vraag
Toen kwam ik op het idee om simpelweg een losse inschuifventilator aan te schaffen en die in de 100 mm afvoerpijp naar de schoorsteen te monteren die recht boven het fornuis hangt (op zo'n 80 cm). Dit leek mij ideaal; lekker compact, makkelijker te monteren dan een zware afzuigkap en nog goedkoper ook.
Ik heb hetzelfde gedaan, ervoor een prop filter materiaal. Werkt als een speer. Zoek er wel een die echt veel lucht verplaatst.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Remcoder schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:15:
Wij hebben in onze keuken een vlakschermafzuigkap geplaatst, dit is een afzuigkap die je uit kan klappen waardoor die als je hem niet nodig hebt net zo diep wordt als de keukenkastjes.

Wij zijn er erg tevreden over. Als we hem niet gebruiken is die mooi ingeklapt en hebben we een doorlopend beeld van de keukenkastjes, en als we hem nodig hebben schuiven we hem even uit en dan werkt het net zo goed als elk gewoon model afzuigkap.

Dan krijg je zoiets:
[Afbeelding]
Zoiets hebben mijn ouders ook, als je hem uittrekt is hij ook meteen aan. Neemt inderdaad erg weinig plaats in.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Remcoder schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:15:

Dan krijg je zoiets:
[Afbeelding]
Zo'n uitschuifsysteem heeft wel de neiging om na 1-2-5-10-15-20-25 jaar steeds ranziger te worden door alle hoekjes en randjes waar vet in kan achterblijven. Of je moet heel masochistisch hem regelmatig willen demonteren.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
Rukapul schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Zo'n uitschuifsysteem heeft wel de neiging om na 1-2-5-10-15-20-25 jaar steeds ranziger te worden door alle hoekjes en randjes waar vet in kan achterblijven. Of je moet heel masochistisch hem regelmatig willen demonteren.
Vet in hoekjes en randjes heb je bij elk type afzuigkap uiteindelijk wel in meer of mindere mate last van, het kruipt altijd wel ergens in.

Vooralsnog hebben we daar na 2,5 jaar bij deze nog geen last van. Het enige wat we doen is regelmatig (2x per jaar ofzo) de filters in de vaatwasser, maar dat moet sowieso bij elke afzuigkap. :)

• Silvos
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:02:
@Silvos Misschien een een plaatje van je huidige situatie wel handig. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
DamadmOO schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:59:
Ik snap niet hoe een afzuigkap die boven je fornuis hangt ervoor zorgt dat de keukendeur niet dicht kan. Normaal gesproken zijn deze namelijk ongeveer even groot. Een situatieschets zou hierbij helpen om dit beter in te schatten.

Hoe vaak doe je de keukendeur dicht? Anders kan je overwegen om deze weg te halen.
Hierbij een schets van de keuken, in het hoekje is net niet genoeg ruimte voor een normaal formaat fornuis en dus ook niet voor een normaal formaat afzuigkap. Ik gebruik nu een 2 pits ding. De deur zou ik liever wel dicht kunnen doen ivm tocht.
Marzman schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:57:
Hoe veel plaats heb je?

Zoiets is gemaakt voor onder een keukenkastje (is maar een voorbeeld, diverse merken hebben dit)
https://www.vandenborre.b...2AMwNREAQYASABEgIv5vD_BwE
Die die je linkt is net iets te groot, had al gekeken bij Ikea en die hebben een vergelijkbaar formaat. Ook de oplossingen die Theo en Daeron noemen zijn erg mooi maar ik ben beperkt in de breedte en de lengte. Meeste oplossingen zijn alsnog te breed en/of erg prijzig. Ik wil ook weer geen (Vele) honderden euro's uitgeven aan zoiets.
Bulldock schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:26:
Wat je wilt lijkt me een groot brandgevaar. Alle vet blijft in de buis en ventilator achter. Dat wil je niet boven een gebied met vlammen. Bovendien kan ik me voorstellen dat de ventilator steeds slechter gaat lopen door aangekoekte vetresten. En er kans is op doorbranden.

Er zijn afzuigkappen in alle soorten en maten. Ook schuine die niet ver uitsteken. Desnoods een keukenkastje minder.
Anoniem: 310408 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan, ervoor een prop filter materiaal. Werkt als een speer. Zoek er wel een die echt veel lucht verplaatst.
Bedankt voor de reacties, grootste probleem in mijn plan blijkt dus te zijn het ontbreken van een filter wat mogelijk risico's oplevert. Ik denk dat ik deze suggestie ter harte ga nemen en iets ga maken met een 3d print frame in combinatie met een los vetfilter en daarmee de oplossing van Falconhunter volg :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:33
Ik heb hier ook een 150mm buis ventilator gebruikt als afzuigkap.
Ik had een opbouw afzuigkap welke daarna ingestuct is....
Die werkte zo slecht (na 35 jaar...), oude meuk er uit en buis ventilator op de 100mm pijp.
Verloop van 100-150 geprint en de rest was ducttape voor...
In het oude gat 3 metalen filters geplaatst (hier had ik ook gewoon los zo'n stoffilter in kunnen leggen, maar had deze filters ook liggen).

Ventilator aangesloten op een faseafsnijder/dimmer en nog een gloeilamp parallel gezet zodat de dimmer wat lekkerder werkte.
Ventilator draait de hele dag op een heel laag pitje en op koken op max.
Het is bij mij ook een stuk beter geworden in mijn keuken door de permanente luchtverfrissing, ook na het koken!

Ik heb het zo gedaan want zo was ik voor een tientje klaar. De keuken wordt dit jaar er uit gehaald, maar ik was de kookgeur echt beu, hoe enorm ongezond het is om geen afzuiging te hebben. En je hele huis stinkt gewoon naar vlees...
Deze buis ventilator kan het aan zolang ik niet aan het wokken ben of meerdere grotere ketels heel hard laat koken, soms als ik veel vlees in een brede pan bak.
Ik kook op inductie trouwens.

Wellicht kun jij in een koker een filter plaatsen.
Ik raad dan wel echt een sterkere ventilator aan dan de prul welke ik heb !

Maar zie het meer als een tussenoplossing eerlijk gezegd...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Silvos
  • Nu online
alaintje schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:47:
[...]
Wellicht kun jij in een koker een filter plaatsen.
Ik raad dan wel echt een sterkere ventilator aan dan de prul welke ik heb !

Maar zie het meer als een tussenoplossing eerlijk gezegd...
Zolang mijn kookluchten afgevoerd worden en het veilig werkt vind ik wel het wel best, het is toch maar een eenvoudig huurhuisje. Ik kook daarbij op gas maar eigenlijk altijd erg eenvoudige en simpele maaltijden, max 2 pannen en ben nooit uren bezig in de keuken.

Mag ik vragen welke capaciteit jij hebt gebruikt en wat het formaat van je keuken is? En kun je zo'n ding rechtstreeks aansluiten op een 230 volt schuko kabel met schakelaar of moet daar nog iets tussen?

[Voor 9% gewijzigd door Silvos op 23-03-2021 23:54]

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:56
@Silvos ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik heb er zoeken. die is 50cm doorsnee geloof ik

https://www.keukenwinkel....cts/54e601a9782dd_big.jpg

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:56
@No Hands heb je ook een link naar het product? Dit is een afzuiger?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
Megalomania schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:23:
@No Hands heb je ook een link naar het product? Dit is een afzuiger?
Mijne is al 8 jaar oud ofzoiets dus ik weet niet of die nog verkocht wordt. Het merk is Falmec. Het heet een eiland afzuigkap volgens mij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Silvos
  • Nu online
Megalomania schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:57:
@Silvos ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen!
Ik heb gewoon een 100 mm buisventilator gekocht op Conrad en een metalen rooster bij de bouwmarkt. Met behulp van wat kunststof wat ik over had en magneetsluitingen heb ik een mooi afneembaar Rooster gemaakt waar een stukje afzuigkap filter in zit. Dit zorgt ervoor dat de ventilator niet al te vet wordt en dat er geen troep uit de schoorsteen in m'n eten valt. Dit werkt prima. Een paar foto's;

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee