Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-04 00:47
Mijn daily driver is de Huawei P8 Lite van in 2016. Ik heb deze ondertussen ook daadwerkelijk al 5 jaar en dat begin ik ook wel echt te merken. Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe smartphone.

Mijn voorkeur voor een nieuwe smartphone gaat naar Samsung en daarom heb ik al enkele maanden (tot bijna zeker een half jaar) gewacht om te zien wat de A52 en de A72 in huis hebben. Omdat ik toch ook zeer graag een téléfotocamera zou hebben valt de A52 al af.

Nu komt weer het cliché dat iemand niet kan kiezen... waarom? ... Wel....
  • De A72 kost €449 en als je hem besteld/koopt voor 26 maart dan kan je bij Samsung gratis de Galaxy Buds+ bestellen a.d.h.v. het aankoopbewijs. Ik kan echter ook de Samsung S20 FE 4G nieuw kopen voor €469, maar hier zijn dan geen draadloze oortjes bij en de S20 FE heeft geen 3.5mm aansluiting.
  • Daarnaast komt de S20 FE met een 120Hz scherm (vs 90Hz voor de A72) en een toch wel veel snellere SOC (CPU & GPU).
  • De A72 zal wel 3 jaar lang software upgrades krijgen (nieuwe android versie) en 4 jaar lang security updates. De S20 FE krijgt updates tot tenminste oktober 2022. Dit is in ieder geval wat ik kan vinden op de officiële website van Samsung. Echter dacht ik dat deze een extra jaar had gekregen, dus zeker tot en met 2023, maar dit kan ik niet terugvinden.
  • Daarnaast is de hoofdcamera van de S20FE "maar" 12 Megapixels terwijl die van de A72 64 Megapixels heeft. Ik weet dat het aantal megapixels niet altijd alles zegt, maar het diafragma is wel exact hetzelfde en snap dus niet goed hoe dit nu in elkaar zit...
Omdat ik zelf geen ervaring heb met nieuwere smartphones weet ik ook niet goed of het verschil van de SOC (CPU & GPU) ook echt merkbaar is. Ik denk dan vooral dat ik het verschil tussen 90Hz en 120Hz sneller zal aanvoelen...

Daarom had ik graag wat meer te weten gekomen over jullie ervaringen met verschillende SOCs, 120Hz vs 90Hz, wel/geen headphonejack (eventueel via USB-C adapter) en de upgrades en (security) updates. (Of gewoon een algemene mening of advies.)

(Of wachten op de S21 FE die misschien komt in augustus?)

Alvast héél erg bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door MattiVM op 23-03-2021 09:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:13
Wat overal geschreven wordt, verschil 60 Hz naar 90 Hz is veel groter dan van 90 Hz naar 120 Hz.
Beide toestellen zijn een upgrade tov de P8 Lite.
S20FE zit in hetzelfde schuitje als de A72 met 3 jaar upgrades en 4 jaar updates vanaf release. S20FE is wel met Android 10 uitgekomen, de A72 komt met Android 11 uit, dus dat is een groot verschil en levensduur dat de FE blijft steken op Android 13, en de A72 nog Android 14 krijgt.
A72 heeft ook grotere accu, en zuiniger processor. Processor is wel een stuk sneller dan van de P8. Hier alle toestellen op een rijtje:
https://tweakers.net/pric...e/442552;1673296;1612502/
Ik zou denk ik voor de A72 gaan in jou geval. Als je al de S20FE wilt, neem dan de 5G variant want de processor daarin presteerd 20 procent sneller dan in de 4G versie van de FE.
Wachten kan ook altijd, S21FE zal verwacht ik bij release in augustus rond de 700 Euro prijskaartje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-04 00:47
Heel erg bedankt voor jouw antwoord.
swhnld schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:33:
Ik zou denk ik voor de A72 gaan in jou geval. Als je al de S20FE wilt, neem dan de 5G variant want de processor daarin presteerd 20 procent sneller dan in de 4G versie van de FE.
Wachten kan ook altijd, S21FE zal verwacht ik bij release in augustus rond de 700 Euro prijskaartje zitten.

Als de S21FE uitkomt zal deze inderdaad rond de €650 à €700 euro zitten en dat is toch wat te veel voor wat ik wil geven aan een smartphone. Ik weet niet of het hier in België ook al echt de moeite is om in te zetten op 5G. De 5G versie kan ik ook niet verkrijgen voor een voordeligere prijs en dan is het verschil tussen de A72 of de S20 FE 4G (aan €470) toch nog net wat te veel (S20 FE 5G = €600).
swhnld schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:33:
Verschil 60 Hz naar 90 Hz is veel groter dan van 90 Hz naar 120 Hz.
De A72 komt met Android 11 uit, dus dat is een groot verschil en levensduur dat de FE blijft steken op Android 13, en de A72 nog Android 14 krijgt.
A72 heeft ook grotere accu, en zuiniger processor. Processor is wel een stuk sneller dan van de P8.

De A72 lijkt op verschillende vlakken inderdaad een goede koop te zijn. Zeker nu ik er nog de draadloze oortjes bij kan krijgen.