Toon posts:

DS213+ vol met verborgen data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bart12389
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05-2021
Hoi allemaal,

Ik heb al een poos een DS213+ in gebruik. Het ding werkt prima, maar is volgelopen met verborgen data.
Volgens opslagbeheer heb ik nog 46% van de 4TB vrij.

Tegelijk kan ik geen updates binnenhalen omdat " de beschikbare schijfruimte van het systeem onvoldoende" zou zijn.

De NAS hangt achter een standaard ziggo-modem. Geen poespas dus.

Zelf ben ik natuurlijk ook al op zoek gegaan en vond dat het aan de cloudstation zou kunnen liggen, oudere versies van bestanden zouden achter de schermen worden bewaard. Dit zou je kunnen checken middels SSH.

Nu heb ik daar naar gekeken maar ook als ik dit doe (vanuit root) kom ik omstreeks de 2TB uit, de helft.
Weten jullie wat ik hier nog meer aan kan doen?

Hieronder nog even het rapportje.

Beste antwoord (via bart12389 op 23-03-2021 22:52)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:25
Nou, daar is de oorzaak. Het root filesystem is vol. Het truukje met du even herhalen vanaf de root.

du -hsx /

En dan dieper tot je ongeveer weet waar de ruimte heen is.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Volgens opslagbeheer heb ik nog 46% van de 4TB vrij.
... kom ik omstreeks de 2TB uit
Dat klopt dan toch wel aardig? 46% van 4TB is zo'n 2TB. Voor de rest zie ik zo 1-2-3 geen rare zaken in je screenshot. Dus wat is dan het probleem?

[Voor 14% gewijzigd door Microkid op 22-03-2021 20:55]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• bart12389
Bedankt voor je snelle reactie!

Het probleem is dat hij wél aangeeft geen ruimte te hebben, om bijvoorbeeld een DSM update binnen te halen. En dat is dan toch gek.

[Voor 14% gewijzigd door bart12389 op 22-03-2021 20:58]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Wat is de foutmelding exact?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Thralas
Dan speelt dat probleem waarschijnlijk op een ander volume. Logisch ook, want de software staat meestal niet op de schijven die je inprikt voor je dataopslag.

Je zou dus even kunnen kijken naar de output van:

df -h

• bart12389
Bij deze een screenshot.

Op het moment hangt er één schijf in. Ik zag dat je volume zei.. niet schijf. Dus toen gelijk gedaan. Hieronder het resultaat.

[Voor 44% gewijzigd door bart12389 op 22-03-2021 21:10]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Thralas
Nou, daar is de oorzaak. Het root filesystem is vol. Het truukje met du even herhalen vanaf de root.

du -hsx /

En dan dieper tot je ongeveer weet waar de ruimte heen is.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:43
/dev/root waar je DSM op zal staan? is wel 100% vol

Bij mij is Size 2.3G en Used 963M (44%)

[Voor 9% gewijzigd door Snowmiss op 22-03-2021 21:18]

• bart12389
Bij deze weer een screenshot.

Het lijkt te zitten in logs. Tenminste het grootste deel. Dit is goed voor 1,6GB.
Weten jullie of ik dit simpelweg kan verwijderen, en zo ja, welk command dit doet.

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 21:37
bart12389 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:00:
Bij deze weer een screenshot.

Het lijkt te zitten in logs. Tenminste het grootste deel. Dit is goed voor 1,6GB.
Weten jullie of ik dit simpelweg kan verwijderen, en zo ja, welk command dit doet.

[Afbeelding]
Kijk in je log map (screenshotje). De meeste logs kan je gewoon verwijderen met
code:
1
rm log-bestandsnaam
.

Laurens-Jan Merkx

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
Ik zou even in die /var/log folder kijken welk logbestand het is.
Kan namelijk geen normaal log bestand van DSM zijn, want als die te groot worden wordt er een nieuwe aangemaakt en de oude opgeruimd.

Hoogst waarschijnlijk van een applicatie die dit niet netjes doet en onterecht in de systeem log folder schrijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bart12389
Bedankt!

Ik denk dat ik de boosdoener te pakken heb.

https://tweakers.net/i/lPs095GdSzmV_9vp6JslgUpKhzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/juK4u6zR6bhhXLKYSiwwKpAh.jpg?f=user_large

Nu nog even eraf halen en kijken of het daarmee is opgelost.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:47
bart12389 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:22:
Bedankt!

Ik denk dat ik de boosdoener te pakken heb.

[Afbeelding]

Nu nog even eraf halen en kijken of het daarmee is opgelost.
Wowowow, wat zegt auth.log? Heb je je NAS open staan naar internet? Dit is wel erg extreem, of heb je een relatief groot intranet en devices die hoop inloggen op die nas?

Even auth en messages een tail geven van een paar honderd en even lezen. Dit is bizar groot (je zou toch een hoop hack attempts hebben oid 8)7 ) ... en beter even een keer gechecked hebben dan gewoon weggooien en weer verder gaan.

• bart12389
Ik heb 'm inderdaad gecheckt, firewall e.d. nagelopen.

Heb nu ook de updates kunnen binnenhalen, fijn!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee