Toon posts:

Moederbord overleden, toekomst bestendige vervanger gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03 11:32
Vandaag is hoogstwaarschijnlijk mijn moederbord overleden ;w

Eind 2014 heb ik deze computer zelf gebouwd a.d.h.v. een BBG en was er toevallig van het weekend nog over aan het opscheppen dat mijn videokaart (en complete systeem) eigenlijk nog steeds aardig presteert :9.

Vandaag viel de computer dus opeens uit. Bij het indrukken van de aan/uit knop gebeurd er helemaal niks. De voeding heb ik losgeschroefd en met een paperclip los getest en werkt nog wel. Als ik zo’n beetje op het internet zoek is een overleden moederbord niet onwaarschijnlijk.

Nu wilde ik z.s.m. mijn computer fixen, mijn huidige type moederbord is echter nergens meer verkrijgbaar.

Ik heb nu dus een MSI H97M-G43

Vraag 1: Wat zal een goede vervanger zijn voor dit type moederbord die minimaal dezelfde aansluitingen/specs heeft, snel leverbaar is voor een schappelijk prijsje? Was in 2014 80 euro kwijt voor dit moederbord

Vraag 2: Wat als ik mijn systeem wil upgraden over een tijdje. Kan ik dan een moederbord kopen die aan de nieuwe generaties voldoet, maar waar ook nu mijn oude spul ik gezet kan worden? Heb nu een GTX 970 en was van plan het komend 1-2 jaar eens te gaan upgraden i.c.m. CPU en flink wat werkgeheugen.

Vraag 3: Als ik mijn moederbord vervang moet ik zeker ook weer die CPU pasta gaan gebruiken?

Bonusvraag: Wanneer krijgen de huidige gen GPU’s weer schappelijke prijzen? 8)7 ;)

Ondertussen ga ik verder op zoektocht. Hoor het graag als iemand goede ideeën heeft

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
De MSI H97M-G43 is een socket 1150 moederbord op micro ATX formaat. In V&A worden die wel aangeboden.

Als je gaat upgraden zijn met name de CPU socket en de generatie geheugen hier van belang. Intel heeft de hebbelijkheid regelmatig van socket te veranderen bij een nieuwe generatie CPU's, ook is het DDR3 geheugen wat je nu hebt inmiddels door DDR4 opgevolgd. PCIe kaarten zijn wel mee te nemen, die GTX 970 kun je meenemen.
En ja het is verstandig de koelpasta te vevangen, duur hoeft dat niet te zijn.

En voor de bonus - lees het artikel Waarom zijn gpu's opeens bizar duur?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:01
Vraag 1: Nieuwe 1150 moederborden worden op dit moment niet meer gemaakt, buiten recycled Chinese moederborden. Kijk eens rond op de tweedehandsmarkt.
Vraag 2: Indien er veranderd wordt naar een andere socket, zal de CPU ook vervangen moeten worden. Kijk ook naar het ondersteunde geheugentype. Tegenwoordig is dit alleen nog maar DDR4. Oudere platformen kunnen ondersteuning hebben voor DDR3.
Vraag 3: Inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Gecondoleerd. Welke voeding, RAM en processor heb je? Je kunt de voeding trouwens nog niet uitsluiten.

Een LGA 1150 bord is oud. Op de V&A en Marktplaats staan er nog een paar. Meer dan een paar tientjes zou het niet mogen kosten natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1. Als ik zo snel in de pricewatch kijk, ga je niet wegkomen zonder je CPU en geheugen te vervangen. En dan is het mogelijk ook de koeler en de voeding waarbij aan vervanging, maar dan kan pas iets over gezegd worden als we weten wat je nu hebt.

2. CPU's zijn bij intel maar 2 generaties die op hetzelfde moederbord passen, maximaal. AMD houd meestal wat langer uit, maar zit momenteel net bij de laatste generatie CPU's die op de huidige moederborden gaan passen.

3. Als je de koeler los haalt van de CPU, moet je inderdaad de koelpasta vervangen.

Grafische kaart en andere componenten, blijven gewoon ook op nieuwere generatie werken.

Bonus; waarschijnlijk als de huidige mining bubble voorbij is.

• wexel
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Hieronder de overige componenten van mijn computer

Geheugen: Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3
Koeler voor processor: Cooler Master Hyper 212 Evo
Processor: Intel Core i5 4590 / 3.3 Ghz
Voeding: SilverStone SST-ST70F-ES

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:27
Die voeding is nog geen ATX 2.4, in combinatie met die CPU was dat eigenlijk al niet de beste keuze. Ik zou die zeker niet meenemen als je moederbord, CPU en geheugen gaat upgraden. Als je gewoon het moederbord vervangt (tweedehands dan), blijf dan nog even de voeding gebruiken.

Nu de vraag om een moederbord met "minimaal dezelfde aansluitingen/specs" zadelt ons op met veel werk want dit zijn alle tweedehands aangeboden socket 1150 moederborden die dan quasi één voor één vergeleken moeten worden want je geeft niets om op te filteren: https://tweakers.net/moed...0xNLcEygElSyoLUotB4olAPgA. Sommige daarvan hebben mindere specs dan je huidige bord, sommige meer.

Het zou handiger zijn als je aangeeft welke van die specs je ook effectief gebruikt. Wat er bij die H97M-G43 bijvoorbeeld uitspringt is dat die een M.2 poort heeft, als je daar op filtert ga je van 47 mogelijkheden naar 6: https://tweakers.net/moed...uALBOlWqBsSWVBajFIUyJQMQA.

Daarnaast, wat voor behuizing heb je? Want je hebt nu een µATX moederbord, passen er in je behuizing ook ATX moederborden of moet het ook echt een µATX moederbord zijn?

Sowieso vind ik de vraagprijzen voor bijna al die socket 1150 moederborden op V&A waanzinnig, voor dat geld heb je er ook nieuwe met vaak meer aansluitingen. Je moet echt flink lager bieden, en anders laat je hun er maar mee zitten. Er is geen schaarste aan nieuwe moederborden, ze zijn in de war met videokaarten blijkbaar.

• wexel
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik heb wat contacten gehad met 2e hands moederbord verkopers maar klonk ook niet allemaal zo gemakkelijk. Op sommige borden paste wel al mijn componenten, maar kon weer niet overweg met W10 Pro. Prijzen vond ik ook allemaal wat hoog voor 2e hands spul en toch wel wat onzekerheid.

Omdat ik eigenlijk niet te lang kan wachten op een werkende computer heb ik besloten een BBG combi te bestellen. Dit zonder een videokaart zodat ik mijn huidige GTX 970 kan gebruiken. In de toekomst kan ik dan, ooit wanneer de prijzen schappelijk worden, kiezen voor een GPU upgrade.

Alle componenten zijn als het goed is morgen al bezorgd dus kan ik gelijk aan de slag en heb ik voor het weekend weer een werkplek.

Ondertussen kan ik rustig opzoek gaan naar een 2e hands moederbord zodat ik hier wat mee kan testen. Als dit op mn pad komt en ik upgrade met mijn nieuwe systeem naar een betere GPU, heb ik een mooi 2e werkstation.

De meeste zullen dit al weten, maar ik kwam nog op de volgende website terecht: pcpartpicker.com. Hiermee kon ik de BBG nog een beetje Tweaken naar mijn zin en checken op compatibility

• wexel
Oei. Ik heb mn nieuwe config gebouwd, doet die het niet. Lijkt sluiting te zijn. Haal ik de voeding van mn GTX 970 eraf, start deze wel op...

Toen dacht ik mn oude kast met hdmi op t moederbord aansluiten, start deze ook op

Ga het morgen nog eens goed checken maar ik denk dat ik flink de sjaak ben en mn videokaart het heeft begeven :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee