Toon posts:

advies/ervaring gevraagd, droogbouw vloerverwarming.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:21
Ter voorbereiding op de verdere verbouwing van de tussen verdieping zoek ik meer info over droogbouw vloerverwarming.

Info:
-Tussenwoning, ruim 30 jaar oud met deels verbeterde isolatie.
-Sinds 3 jaar verwarming (en beperkt koelen) middels (l/w) warmtepomp.
-In de zomer de bestaande radiatoren op de verdieping we gehaald, dit gaf geen problemen van de winter.
-Oppervlak circa 30 vierkante meter, een overloop en 2 slaapkamers (voorheen 3)
-Woning is tunnelbouw met cementdekvloer, dus massa genoeg.

Ik heb geen zone regeling, dus de verwarming gaat met de vloerverwarming op de begane grond mee doen (scheelt ook wat gependel) Vermoedelijk een verdeler dan met 3 groepen.

Nu zie ik van alles kwa droogbouw langs komen. Enkele systemen met fermacel, maar de meeste met geïsoleerde platen. Gezien de vloer ook het plafond van de woonkamer is, zie ik de isolatie eerder als nadeel dan een voordeel of zie ik dit verkeerd?

Wat is aan te raden in mijn geval en zijn er mensen die vergelijkbare ervaring met deze setup hebben?

De vloer afwerking zal vermoedelijk klik pvc worden.

De voorkeur gaat uit naar doe het zelf systemen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Alle reacties

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd. Maar op zich is je vloerverwarming niet helemaal verwarming van het plafond, daar zit meestal ruimte tussen die in mijn geval behoorlijk wat kouder is. Ik denk dat je het liefste wil dat de vloerverwarming boven ook alleen boven verwarmt en niet gedeeltelijk beneden. Ook in het geval dat je wel per kamer zou willen verwarmen enzo.

Ik zoek een droogbouw systeem met zo min mogelijk hoogte. Ik zag al iets van 1.5cm. Ben nu nog op zoek of ik klik PVC direct op de vloerverwarming mag leggen of dat er weer een ondervloer in moet, dat zou namelijk een cm schelen in hoogte :D

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
Waarom wil je dit aanleggen? Je geeft toch al aan dat het afgelopen winter prima ging in je slaapkamers zonder radiatoren? Oftewel: wat is je doel? wil je gewoon die kamers meeverwarming met de rest?

Droogbouw vloerverwarming is op zich niet zo spannend, maar is natuurlijk redelijk traag. Ook heb je vaak in slaapkamers relatief weinig afgifte-oppervlak, zeker omdat je relatief veel oppervlakte afdekt met een bed, kast, bureau etc.

• Erwin_83
Ik wil pendelen voorkomen, wel kunnen verwarmen als het echt winter wordt en natuurlijk een beetje koelen zomers. Met het verwijderen van de radiatoren heb ik alleen nog de vloerverwarming van de begane grond (40 a 45 m2) op een 10 kw warmtepomp.

Het huis is tunnelbouw, dus een massieve beton vloer tussen de verdiepingen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Ik reageer laat...

Als je beneden al vloerverwarming hebt is de warmte richting boven sowieso al te verwaardelozen, PVC met droogbouw vloerverwarming is sowieso niet handig omdat je dan vastzit aan een dikke ondervloer van bijvoorbeeld fermacell platen doordat pvc makkelijk buigt.

Droogbouw vloerverwarming kan (dik) laminaat zo zwevend op, dan is het zaakje dunner dan bij PVC.

Hier boven op zolder ligt een Magnum dryfloor met standaard laminaat ondervloer en 6mm laminaat (ja laminaat is eigenlijk te dun maar ligt er al jaren probleemloos het gaat bovendien om de puntbelasting).

Speedtherm 15 is dun, echter nadeel de hele kleine groepen, 3 groepen voor 30m2 gaat hem zeker niet worden vanwege 10mm leiding, ook is de warmteafgifte niet zoveel.

ik zou eerder naar DBS14 of magnum dryfloor kijken het is welliswaar 25mm maar geeft fors meer warmte af en daar kan je met 3 groepen werken voor 30 m2, dat beetje extra dikte valt niet op in praktijk.

Droogbouw vloerverwarming is bedoelt om de ruimte erboven te verwarmen want ze gaan er vanuit dat je niet je kelder wil verwarmen... echter de isolatie is dan wel minimaal, daarmee je plafond te gaan verwarmen verwacht ik weinig van.

Vrijwel alle droogbouw systemen zijn doe het zelf systemen.
en btw pendelen ga je niet voorkomen, doorgaans zijn CV ketels veel te lomp en warmtepompen ook kwa minimaal vermogen, dan moet je een buffervat installeren maar ook dat is mogelijk niet voldoende.

De onderliggende slaapkamer hier warmt niks op als de vloerverwarming op zolder aan staat.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2021 20:37]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Erwin_83
@mr_evil08 ik ben er nog niet aan toe gekomen, dus je reactie is nog ruim optijd.

Een groep meer of minder maakt me niet zoveel uit. Ik heb geen plannen voor zone regeling ofzo.

Het is niet om actief het plafond van de begane grond te verwarmen, maar met koelen kan dit wel iets schelen. Het meeste wat ik tegenkom werkt met een beetje isolatie. In mijn geval lijkt iets zonder isolatie wat meer voordelen te bieden.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee