Toon posts:

Trademark Infringement aanklacht door Facebook: Nep of Echt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55
Ik heb 6 jaar geleden een domeinnaam geregistreerd met het woord "Facebook" er in. Bedoeling was destijds om ondernemingen te helpen met het inrichten van hun Facebook account. Dit is er echter nooit van gekomen, en er is dus ook nooit een website geweest, alleen een domeinnaam registratie.

Nu krijg ik via de registar een email doorgestuurd afkomstig van Facebook IP & DNS Enforcement Group, met daarin de melding dat ik inbreuk maak op hun trademark. De email is afkomstig van een e-mailadres met domeinnaam ad-facebook.com. Als ik de website van het domeinnaam bezoek, krijg ik exact dezelfde email te zien als die ik ontvangen heb. Zie hier: https://ad-facebook.com

Ziet er best fake uit. Maar wat moet ik hier nu mee?

Alle reacties

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

Ziet er enorm scammerig uit, maar ik ben geen advocaat dus ga niet af op mijn advies aub.

This too shall pass

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:56
je actie is niet heel slim, een brandname gebruiken in je email adres.

maar wat is de aanklacht? Direct offline houden en klaar of moet je een boete betalen?

In eerste geval snel offline halen en wegdoen dat domein ben je van het gezeur af.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-03 16:59

lasharor

7 december 2004

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 14:18
Het ziet er inderdaad enorm scammerig uit, maar het lijkt wel een kern van legitiemiteit te hebben:

* Facebook.com is geregisteerd bij de registrar "RegistrarSafe, LLC", met als domeinnaam "registrarsafe.com" (via WHOIS; let op dat houdergegevens in de WHOIS makkelijk te faken zijn maar de registrar wel correct moet zijn).
* Op de site van die registrar staat dat ook "RegistrarSec, LLC" met domein "registrarsec.com" van hen is.
* Het domein "ad-facebook.com" is geregistreerd bij RegistrarSec.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
Weggooien en vergeten. Zie ook: Revised Homograph Attacks - Part 2

Tot de echte Facebook een keer aanklopt; die zouden wel eens een punt kunnen hebben.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Als je alleen de domeinnaam hebt maar er niks mee doet hoef je toch niks te doen? Ze vragen alleen dat je geen websites host via dat domein, het niet verkoopt etc. Als je er al niks mee deed, prima, dat is wat ze willen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
Op Reddit staat een vergelijkbaar topic van 8 maanden geleden: https://www.reddit.com/r/...ment_email_from_facebook/

Vrijwel dezelfde reacties als hier: lijkt fishy, maar toch ook enigszins legitiem. Maar meerdere mensen geven daar aan teruggemaild te hebben, en vervolgens niks meer te horen :P

The devil is in the details.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik krijg hier een waarschuwing van Chrome dat het om een nepsite gaat.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
hcQd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:40:
[...]

Ik krijg hier een waarschuwing van Chrome dat het om een nepsite gaat.
Zo stellig staat het niet in de waarschuwing van Chrome. Er staat 'The site you just tried to visit looks fake', maar dat hoeft niet direct te betekenen dat het daadwerkelijk fake is. Ook al zou ik voor nu er vanuit gaan dat het niks/nep is :)

The devil is in the details.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Facebook heeft voor zo'n beetje alles eigen infrastructuur en IP space. En dit draait dan allemaal op Amazon AWS (DNS, mail & website). Dat is wat ik er nogal vreemd aan vind maar sluit legitimiteit uiteraard niet uit :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik chargeerde een beetje, maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Google legitieme sites van Facebook zal blokkeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Ondanks dat bijna alles wijst op een scam, is het dat niet.

Als je naar de website van de registrar van het facebook.com domein gaat, registrarsafe.com, dan zal je, na het doorgaan bij het slechte certificaat (shame on you Facebook) je uitkomen op registrarsec.com, de website van de registrar waarop ad-facebook.com is geregistreerd. En daar lezen we dat beide bedrijven in essentie 1 bedrijf zijn en onderdeel vormen van Facebook zelf.
RegistrarSEC, LLC and RegistrarSafe, LLC are ICANN-accredited registrars formed in Delaware and are wholly-owned subsidiaries of Facebook, Inc. We are not accepting retail domain name registrations.
De kans dat iemand een bedrijfsaccount heeft bij die registrars en daarmee een vals facebook domein zou opzetten lijkt me zeer klein. Als dat wel is gebeurd dan heeft ie ballen aan zijn lijf.

Nu, de paralegal die de tekst heeft opgesteld die ze rondsturen verdient wel een trap onder zijn/haar achterwerk. Het lijkt opgesteld door een tiener die amper weet hoe de wet werkt en niet doorheeft dat je mogelijks wel eens niet in de VS kunt zetten terwijl geen ruimte wordt gelaten voor fair use. Een blafbrief zonder waarde.

* Blokker_1999 zoekt een goed idee om een *facebook*.* domein te registreren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
hcQd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:49:
Ik chargeerde een beetje, maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Google legitieme sites van Facebook zal blokkeren.
Wel als het gaat om single-purpose domeinnamen die 99% van de Facebook-gebruikers niet zien. Dan is het aantal legitieme bezoekers zo laag dat er beter bezochte scamsites zullen zijn.

Hoe dan ook, ik zie geen Facebook branding, geen verwijzing naar een help-artikel op Facebook.com waar weer een link terug naar deze schimmige domeinnaam staat, en het lijkt me dat Facebook niet 'the famous Facebook trademark' zou gebruiken in een officiële brief (laat staan dat ze een mailtje zouden sturen).

Gewoon weggooien. Zelfs al is het wel van Facebook, dan komt er vanzelf een brief die wel enigszins betrouwbaar uitziet en door een echte jurist of advocaat geschreven is.

Edit:
Hier ook een Reddit post en een vergelijkbare post van iemand die een mailtje van 'instagram' kreeg. Alles wijst gewoon op keiharde scam, of Facebook die heel hard hun best doen om niet betrouwbaar over te komen.

[Voor 26% gewijzigd door Oon op 22-03-2021 19:05]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Hielko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:29:
Als je alleen de domeinnaam hebt maar er niks mee doet hoef je toch niks te doen? Ze vragen alleen dat je geen websites host via dat domein, het niet verkoopt etc. Als je er al niks mee deed, prima, dat is wat ze willen.
Even los of we te maken hebben met de echte Facebook heb je weinig kaas gegeten van merkenrecht. Je zult als bedrijf actief je IP moeten beschermen om aanspraak te kunnen maken je merk bij eventuele geschillen. Ongeacht of je er iets mee doet, claimt de TS een naam die niet aan hem toebehoort zoals Facebook meent. De kans dat je het adres alsnog moet overdragen is gewoon groot tenzij je een dienst verzorgt die geheel niet aan Facebook is te relateren en dan nog zul je juridisch waarschijnlijk het onderspit delven gezien het blik juristen wat ze kunnen opentrekken.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55
Nou het lijkt mij ook gewoon fake, maar eigenlijk geen zin in dat straks de echte Facebook actie onderneemt, dus ik cancel mijn domeinnaam maar denk ik.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Miki schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:12:
[...]

Even los of we te maken hebben met de echte Facebook heb je weinig kaas gegeten van merkenrecht. Je zult als bedrijf actief je IP moeten beschermen om aanspraak te kunnen maken je merk bij eventuele geschillen. Ongeacht of je er iets mee doet, claimt de TS een naam die niet aan hem toebehoort zoals Facebook meent. De kans dat je het adres alsnog moet overdragen is gewoon groot tenzij je een dienst verzorgt die geheel niet aan Facebook is te relateren en dan nog zul je juridisch waarschijnlijk het onderspit delven gezien het blik juristen wat ze kunnen opentrekken.
Zo werkt merkenrecht hier niet.

Ik mag morgen een meubelwinkel openen en deze Facebook noemen, beetje vreemde naam voor een meubelwinkel, flashy logo erbij, lekker in het rood en de website Facebook zal daar niet veel aan kunnen doen omdat de kans op verwarring zo goed als onbestaande is. Mocht ik evenwel een website starten met als doel mensen dichter bij elkaar te brengen, ik voorzie blauwe accenten op die site en geef deze een afgeleide naam van facebook, dan mag dat bedrijf wel komen klagen ondanks ik niet eens dezelfde naam gebruik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Zo werkt merkenrecht hier niet.

Ik mag morgen een meubelwinkel openen en deze Facebook noemen, beetje vreemde naam voor een meubelwinkel, flashy logo erbij, lekker in het rood en de website Facebook zal daar niet veel aan kunnen doen omdat de kans op verwarring zo goed als onbestaande is. Mocht ik evenwel een website starten met als doel mensen dichter bij elkaar te brengen, ik voorzie blauwe accenten op die site en geef deze een afgeleide naam van facebook, dan mag dat bedrijf wel komen klagen ondanks ik niet eens dezelfde naam gebruik.
Eh... lees eens goed wat ik heb opgeschreven?
De kans dat je het adres alsnog moet overdragen is gewoon groot tenzij je een dienst verzorgt die geheel niet aan Facebook is te relateren en dan nog zul je juridisch waarschijnlijk het onderspit delven gezien het blik juristen wat ze kunnen opentrekken.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee