• MPWE Hendriks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 08:09
Hoi allemaal,

Ik weet niet of het normaal is bij deze televisie maar ik merk om de edges van de Q80T veel “bleed”, althans, ik denk dat dit bleed bleed heet. Ik ben maar een leek wat dat betreft. Hier is het goed te zien:

Iemand ervaring hier mee? We hebben de eerste televisie Q80T retour gestuurd mede doordat Samsung support onderstaande afbeelding ook als RMA aangaf:

De nieuw ontvangen Q80T heeft hetzelfde “probleem”. We zoeken overigens een tv van max 50” en het liefst met Tizen OS, vinden we fijn. Wat denken jullie?

Alvast veel dank,

Merijn

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-03 13:51
Onder "bleeding" wordt normaal het lekken van licht op een donker scherm genoemd. Wat ik hier zie zijn uniformiteitsproblemen: Bij een dat egaal hoort te zijn is het resultaat een niet zo egaal beeld. Dit fenomeen is inherent aan LCD en wordt veroorzaakt door het feit dat het scherm met lampjes verlicht moet worden, het is niet doenlijk het licht van die lampjes perfect te verspreiden.

Dat dit bij een goedkoop model optreedt is perfect normaal, omdat daar weinig geld is om de verlichting perfect te bouwen. De Q80T is evenwel een middenmoter en het valt me een beetje tegen om het bij de Q80T in deze mate te zien. Er kunnen doordat lampjes niet perfect op dezelfde plek bevestigd worden of lenzen niet nauwkeurig genoeg aangebracht worden wat verschillen van exemplaar tot exemplaar zijn, maar wat ik zie wijst eigenlijk niet op een produktiefout. Ga er dus vanuit dat een ander exemplaar het op dit punt net ietsje anders en daarom mogelijk beter zal doen, maar verwacht geen significante verschillen. Daar zal je denk ik toch een ander model voor nodig hebben.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:30
MPWE Hendriks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:43:
Hoi allemaal,

Ik weet niet of het normaal is bij deze televisie maar ik merk om de edges van de Q80T veel “bleed”, althans, ik denk dat dit bleed bleed heet.
Dat de randen donkerder zijn is inherent aan de gebruikte techniek, de Q80T maakt gebruik van Full Array Local Dimming. Wanneer je geen donkere randen wenst kun je kijken naar een edge led tv, echter heeft deze techniek ook weer zo zijn beperkingen.

Wanneer je een tv met goede uniformiteit wenst kun je een 48'' OLED tv overwegen echter beschikken deze niet over Tizen. Je zou ook kunnen wachten op de aankomende mini led tv's van Samsung, de QN90A komt er ook in 50'' variant, deze zal de eerste paar maanden duurder zijn dan de Q80T en op papier over een betere uniformiteit beschikken echter is de vraag hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.

• MPWE Hendriks
Helder, bedankt tot dusver.

• MPWE Hendriks
Freshouttheoven schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:41:
[...]

Dat de randen donkerder zijn is inherent aan de gebruikte techniek, de Q80T maakt gebruik van Full Array Local Dimming. Wanneer je geen donkere randen wenst kun je kijken naar een edge led tv, echter heeft deze techniek ook weer zo zijn beperkingen.

Wanneer je een tv met goede uniformiteit wenst kun je een 48'' OLED tv overwegen echter beschikken deze niet over Tizen. Je zou ook kunnen wachten op de aankomende mini led tv's van Samsung, de QN90A komt er ook in 50'' variant, deze zal de eerste paar maanden duurder zijn dan de Q80T en op papier over een betere uniformiteit beschikken echter is de vraag hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.
Om even het 0 punt aan te tonen, ik kom af van een Samsung UE46F6510SSXXN uit 2013. Een Crystal HD (Samsung TU7020 50") zou in theorie al stukken beter moeten zijn dan mijn oude beestje. Ja dat is een budget tv maar om eerlijk te zijn zal mijn vrouw het meeste gebruik maken ervan met Videoland en live tv. Er wordt niet op gegamed.

Stel ik laat Tizen los, is iets dat jij kan aanraden binnen een budget van €1200?

Erg eigenlijk dat dit al "mini led tv's" genoemd worden.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-03 13:51
Er spelen twee zaken: De eerste is dat LCD niet langer vooruit gaat, maar achteruit. Samsung heeft met name vorig jaar kostenbesparingen op zijn modellen toegepast, waardoor een model uit 2020 slechter is dan een model uit 2019. Dus een Q80T is minder goed als een Q80R. We hebben hier lange tijd de televisies uit 2019 aangeraden, die nog te koop waren, maar om nu anno 2021 te adviseren nog modellen uit 2019 te kopen wordt inmiddels ook twijfelachtig.

Dit jaar heeft de trend van beknibbelen op de kwaliteit niet doorgezet door de introductie van miniledverlichting, waardoor grote hoeveelheden lampjes plaatsen goedkoper is geworden. We moeten kijken hoe zich dit ontwikkelt.

De tweede zaak die speelt is dat hoe groter de televisie, hoe moeilijker de verlichting uniform is te krijgen. Dat betekent dat een 46" een betere uniformiteit kan hebben dan een 50".

Voor het aanraden van een andere TV, allereerst is 50" een beetje een probleemmaat: In 55" is veel meer aanbod aan goede televisies dan in 50". De is 48" LG CX eigenlijk de enig echt hoogwaardige televisie in dit formaat en die is ook inmiddels onder de €1100 gedoken. Wat uniformiteit betreft wel de oplossing. Voor de rest praten we eigenlijk alleen maar over middenmoters, waarbij de Hisense U7QF en de Samsung Q70R (dus uit 2019) het noemen waard zijn. Met een krappe portemonnee zou je op de LG A1 kunnen wachten, al denk ik dat die bij introductie wel eens duurder kan zijn dan de CX en pas later dit jaar de echte budgetkeus gaat worden.

Is 55" een optie, dan wordt je keus veel groter. Als je uniformiteit belangrijk vindt dan zijn de BX- en CX-OLED's natuurlijk direct waar je naar wilt kijken, waarbij de BX naar een zeer aantrekkelijk prijsniveau aan het duiken is. De OLED's van Philips en Sony zijn een blik waard als je liever Android i.p.v. WebOS wilt. In LCD zijn de miniledtelevisies van dit jaar zoals de QN90A technisch waar je naar zou willen kijken, wat uniformiteit betreft gaan die veel oplossen. Voorlopig liggen die evenwel buiten je budget omdat ze nog nieuw zijn. Je hebt dan wel Tizen.

Voor de 2020-modellen is de Q90T je enige upgrade en die is goed in prijs gezakt, geen miniledtelevisie. Hij zal het beter doen dan wat je nu hebt, wat ik me afvraag is of de verbetering groot genoeg gaat zijn voor jou. Wonder boven wonder: De veelgeprezen Q90R uit 2019 is nog altijd te koop en past ook binnen je budget. De eerdere opmerkingen zijn van toepassing: Betere TV dan de 2020, maar met kanttekening dat 2019 ondertussen wel ver in het verleden terug duikt.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
MPWE Hendriks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:33:
[...]

Stel ik laat Tizen los, is iets dat jij kan aanraden binnen een budget van €1200?
50” is een lastige maat, vanaf 55’ maken ze tegenwoordig pas echte kwaliteits TV’s.
Weet je zeker dat je geen 55’ wil?
Wij hebben de Sony A8 55” en zijn zeer tevreden, prachtig beeld en geluid.
Nu hier een mooie aanbieding;
https://www.mediamarkt.nl...d-55a85-2020-1659063.html

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:30
MPWE Hendriks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:33:

Om even het 0 punt aan te tonen, ik kom af van een Samsung UE46F6510SSXXN uit 2013. Een Crystal HD (Samsung TU7020 50") zou in theorie al stukken beter moeten zijn dan mijn oude beestje. Ja dat is een budget tv maar om eerlijk te zijn zal mijn vrouw het meeste gebruik maken ervan met Videoland en live tv. Er wordt niet op gegamed.

Erg eigenlijk dat dit al "mini led tv's" genoemd worden.
Kom op jongens, waar hebben we het over... Voor een beetje Videoland en live tv, beide zenden enkel uit in SDR, komen jullie direct met een OLED tv op de proppen :).

Dmantione heeft gelijk wat betreft kostenbesparing. In theorie zou het inderdaad logisch zijn dat de TU70 beter is dan jouw oude Samsung, echter is het in de praktijk helaas anders. De laatste jaren zijn de Samsung modellen van mindere kwaliteit.

Met betrekking tot MiniLed zou je inderdaad meer zones verwachten, zeker wanneer ze maar 0,2mm per stuk zijn. Echter ben ik bang dat Samsung deze term, net als Qled, weer grotendeels als marketing zal gebruiken maar ik laat me graag verrassen.

Qua uniformiteit van het beeld scoort Sony meestal het beste, zie o.a. hier. Voor enkel Videoland en live tv zou ik de 49XH85 adviseren. Dit is een edge led met VA paneel, dus geen last van donkere hoeken.

[Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 22-03-2021 19:49]

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:24
MPWE Hendriks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:43:
Hoi allemaal,

Ik weet niet of het normaal is bij deze televisie maar ik merk om de edges van de Q80T veel “bleed”, althans, ik denk dat dit bleed bleed heet. Ik ben maar een leek wat dat betreft. Hier is het goed te zien:

[Afbeelding]

Iemand ervaring hier mee? We hebben de eerste televisie Q80T retour gestuurd mede doordat Samsung support onderstaande afbeelding ook als RMA aangaf:

[Afbeelding]

De nieuw ontvangen Q80T heeft hetzelfde “probleem”. We zoeken overigens een tv van max 50” en het liefst met Tizen OS, vinden we fijn. Wat denken jullie?

Alvast veel dank,

Merijn
Hier hetzelfde verhaal.
Mijn 50Q80T gaat retour en ik overweeg een lg 48 inch oled.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee