Toon posts:

Patch panel twee kanten op te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SnapCase
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10-2021
In mijn huidige situatie zijn alle wandcontactdozen in huis aangesloten met een stugge Cat7 kabel op een simpel CAT6a patch panel die vervolgens aangesloten is op een Netgear Gigabit Switch 8 ports in de meterkast.
In de nieuwe situatie wordt er een bijgebouw geplaatst achterin de tuin die ik graag van bekabeld netwerk / internet wil voorzien.
In het bijgebouw komen 2 vaste wandcontactdozen in de muren en moeten er extra netwerkaansluitingen zijn voor andere netwerkapparaten in de technische ruimte.

Mijn eerste gedachte is om het volgende te doen:
Vanuit meterkast in huis: patch kabel van Netgear switch naar patch panel >> Cat7 door mantelbuis naar technische ruimte bijgebouw >> connecten op patch panel >> patch kabel naar Netgear switch >> randapparatuur aansluiten.
Maar de twee WCD's bedraden in het bijgebouw moet natuurlijk ook gebeuren (met kabel met harde kern). Dan patch kabels van switch in bijgebouw naar het patch panel en van daaruit Cat7 naar WCD's.

Het antwoord op mijn vraag is waarschijnlijk simpel, maar ik kan het nergens vinden:
Kan bovenstaande? Kan 1 patch panel wel twee kanten op werken? Dus: met de binnenkomende kabel vanuit het huis netwerk/internet geven aan de switch en bij de andere poorten een 'input' krijgen/doorgeven van de switch?

Vervolgvraag:
Of... zouden jullie het anders doen?
Bijvoorbeeld 1 kabel mét RJ45 connectoren direct van switch in het huis naar switch in het bijgebouw? En dan een patch panel daar op aansluiten voor de 2 inbouw WCD's en de andere apparatuur direct op de switch?
Qua toekomstbestendigheid wil ik ook graag Cat7 van het huis naar het bijgebouw leggen. Die kabel is met RJ45 connectoren wel te krijgen maar is dan soepel, minder trekkracht en voor mijn gevoel minder duurzaam - zeker onder de grond.

Beste antwoord (via SnapCase op 22-03-2021 22:53)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 00:20
SnapCase schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Je hebt gelijk. Ik snap wel dat data twee kanten op gaat, maar ik dacht iets te veel 'i/o' en meer in de geest van een router die vaak 1 'input port' heeft en voor de rest 'output ports'. Ik wilde voor de zekerheid verifiëren of er geen 2 patch panels noodzakelijk zouden zijn om evt. een problematische lus te voorkomen.

[...]

Mooi is dat. Het werkt wel goed hier, maar jammer dat het niet zo toekomstbestendig blijkt te zijn als ik had verwacht. Hoe dan ook ligt het er nu in huis. Zou je met Cat6A wel een directe verbinding van switch naar switch aanraden over die afstand onder de grond (en dan via patch panel naar de WCD's)?
patch panel poortjes zijn 'dom', gewoon óf een RJ45 connector aan de voorkant en aan de achterkant krimp je er vier gestripte aderparen op, óf RJ45 voor én achter en het koppelt direct door. gewoon zo simpel mogelijk denken, dan heb je het in deze helemaal bij het juiste eind :)

Alle reacties

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:31
Qua toekomstbestendigheid is cat 6 of cat 6A meer als goed genoeg. Cat7 heeft geen toekomst want wordt niet ondersteund.

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• iceheart
Hoe had je een patchpanel ingebeeld dat niet 'twee kanten op' kan werken? Zelfs als de data maar één kant op hoeft, zul je zodra je een TCP-verbinding opzet toch echt ack-pakketjes moeten kunnen versturen ;) Ethernetverbindingen zijn intrinsiek bidirectioneel, en de individuele poortjes op een patchpanel hebben echt helemaal niks met elkaar te maken.

Zorg wel dat je grondig, en ik bedoel grondig én op een manier die je over vijf jaar nog snapt, labelt wat je doet. De ellende die je je anders op de nek haalt is niet meer te overzien :+

• SnapCase
iceheart schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:59:
Hoe had je een patchpanel ingebeeld dat niet 'twee kanten op' kan werken?
Je hebt gelijk. Ik snap wel dat data twee kanten op gaat, maar ik dacht iets te veel 'i/o' en meer in de geest van een router die vaak 1 'input port' heeft en voor de rest 'output ports'. Ik wilde voor de zekerheid verifiëren of er geen 2 patch panels noodzakelijk zouden zijn om evt. een problematische lus te voorkomen.
Dyckie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:55:
Qua toekomstbestendigheid is cat 6 of cat 6A meer als goed genoeg. Cat7 heeft geen toekomst want wordt niet ondersteund.

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it
Mooi is dat. Het werkt wel goed hier, maar jammer dat het niet zo toekomstbestendig blijkt te zijn als ik had verwacht. Hoe dan ook ligt het er nu in huis. Zou je met Cat6A wel een directe verbinding van switch naar switch aanraden over die afstand onder de grond (en dan via patch panel naar de WCD's)?

• Dyckie
[...]

[...]

Wat is de afstand dan?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• iceheart
[...]

[...]

patch panel poortjes zijn 'dom', gewoon óf een RJ45 connector aan de voorkant en aan de achterkant krimp je er vier gestripte aderparen op, óf RJ45 voor én achter en het koppelt direct door. gewoon zo simpel mogelijk denken, dan heb je het in deze helemaal bij het juiste eind :)

• SnapCase
Ongeveer 45 meter door kruipruimte en tuin en weer kruipruimte in een mantelbuis van 40mm.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dyckie
SnapCase schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:22:
[...]

Ongeveer 45 meter door kruipruimte en tuin en weer kruipruimte in een mantelbuis van 40mm.
Stugge kabel kan tot 90m gaan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee