Toon posts:

Feedback thuisnetwerk nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-04-2022
Goedemiddag,

Mijn ouders hebben onlangs de sleutel van hun nieuwe appartement gekregen en daar moet het netwerk nog aangelegd worden. Nu ben ik zelf niet compleet onbekend in deze wereld maar ook bij lange na geen expert. Vandaar dit topic om wat feedback te krijgen op mijn plan dusver.

Uitgangspunten:
  • Ik heb geen enkel bestaand gereedschap beschikbaar
  • Ouders willen graag Ziggo (dus voor zover ik weet vast aan coax bij tv aansluitingen)
  • Appartement is opgeleverd met metal stud binnenmuren
  • Appartement is opgeleverd met flexibele buizen (met daarin een enkele stroomdraad)
  • Elke kamer heeft (minimaal) 2 buizen die op verschillende plekken in de kamers uitkomen (dus niet naast elkaar)
Zie hieronder het overzicht voor wat er nodig lijkt aan aansluitingen:
RuimteBuisInvulling
Keuken/woonkamerBuis 1Coax + UTP Cat6 (Ziggo)
Keuken/woonkamerBuis 2Voorlopig niks, mogelijk bij slecht WiFi een In-Wall Access Point
KantoorBuis 12x UTP Cat6
KantoorBuis 2Voorlopig niks, mogelijk bij slecht WiFi een In-Wall Access Point
SlaapkamerBuis 1Coax+ UTP Cat6 (Ziggo)
SlaapkamerBuis 2Niks, komt kledingkast voor

Deze zou ik allemaal graag laten samenkomen in de meterkast om vervolgens daar met de standaard Ziggo router + een switch + een coax splitter aan te sluiten. Ik hoor graag of jullie hier op/aanmerkingen op hebben.

Punten waar ik sowieso graag wat feedback op zou willen hebben:
  • Gezien de metal stud wanden en slechts één verdieping (appartement) wil ik kijken of we het gewoon met de "standaard" WiFi van de router redden. Eventueel later met In-Wall Access Points werken als dit niet voldoende blijkt. Goede volgorde of beter in één keer doen?
  • Ik zou graag een simpele patchkast in de meterkast hangen om alles in eerste instantie op aan te sluiten.Het handigste leek mij om er één te nemen met 8 poorten (dan kan ik eventueel later de In-Wall Access Points nog kwijt) en te kiezen voor een Keystone variant zodat ik zowel de Coax als UTP Cat6 kwijt kan. Klinkt dit logisch of is dit een overkill?
  • Omdat er door sommige buizen zowel een Coax als een UTP Cat6 heen moet zat ik te kijken naar een combikabel. Is dit handiger dan twee losse kabels of juist niet?
  • In sommige WCD's moeten zowel Coax als UTP Cat6 aansluitingen komen. Ik heb hier zowel complete modules voor gezien als ook de mogelijkheid om dit met behulp van draagringen en keystones voor elkaar te krijgen. Wat is belangrijk om bij deze keuze in overweging te nemen?
Volgens mij heb ik tot dusver het volgende boodschappenlijstje:
  • Keystone Patch Paneel 8 Poorten
  • Voor patch paneel: 4x UTP Cat6 keystone module
  • Voor patch paneel: 2x Coax keystone module
  • Switch minimaal 4 poorten
  • Coax splitter
  • 4x UTP Cat6 kabel + 2x Coax kabel
    of
    2x UTP Cat6 kabel + 2x combikabel UTP Cat6/Coax kabel
  • Trekveer met kogelkop
  • Voor keuken/woonkamer en slaapkamer: 2x WCD met gecombineerde UTP Cat6/Coax
    of
    2x draagring + 2x Coax keystone module + 2x UTP Cat6 keystone module
  • Voor kantoor: WCD met 2x UTP Cat6
  • Trekveer met kogelkop
  • Kabelglijmiddel
  • (Optioneel) 2x In-Wall Access Point
Missen hier nog dingen? Zijn er nog eigenschappen waar ik op moet letten bij de aanschaf van sommige van deze componenten?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en de feedback :) !

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
Enkele opmerkingen of tips:

- Technetix maakt volgens mij prima kabels maar check even of de CAT6 een kern heeft die CU is en niet CCA. CU is massief koper, CCA is 'copper clad aluminium' wat`op termijn tot issues kan leiden met kabels.

- Als je CAT6+CAI inbouwdoosjes naast elkaar gaat zetten let er dan op wat voor schakelmateriaal er nu geplaatst is. Die dingen van Hirschmann/Technetix zijn niet wit maar RAL 9001 en zien er ouderwets uit. Jung heeft in de AS500 serie goed betaalbaar en mooi schakelmateriaal met CAT6+CAI (Coax) naast elkaar.

- Als je mogelijk met In-Wall AP's gaat werken zorg er dan voor dat je switch vanaf dag 1 toereikend is om eventueel PoE te voorzien. Zonde als dat later niet goed blijft werken.

- Ik zou COAX weghouden van een patchpaneel voor CAT6. Hou er rekening mee dat Ziggo het altijd prettig vindt op een retourgeschikte antenneversteker te werken die je netjes kunt aftakken met F-connectoren. Kun je in de buurt van je patchpaneel kwijt en genieten van storingsvrij beeld :).

• Kale Kiwi
@Typhone, heel erg bedankt voor jouw reactie!
  • Het controleren op CU zal ik doen
  • Die AS500 WCD heb ik gevonden, dank daarvoor. Mijn vader is nog aan het uitzoeken welk merk schakelmateriaal er precies aanwezig is.
  • Voor de switch kies ik dan de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE zodat we voorbereidt zijn voor PoE voor de In-Wall Access Porints.
  • Ik ga de COAX weghouden van het patchpaneel en voor het patchpaneel dan gewoon kiezen voor een UTP patchpaneel zoals deze.
Mochten er nog andere mensen zijn met feedback hoor ik het graag!

Update van het boodschappen lijstje:
  • Cat6 Patch Paneel 8 Poorten
  • Switch minimaal 6 poorten waarvan minimaal 2 met PoE
  • Retourgeschikte coax splitter
  • 4x UTP Cat6 kabel + 2x Coax kabel
    of
    2x UTP Cat6 kabel + 2x combikabel UTP Cat6/Coax kabel
  • Trekveer met kogelkop
  • Voor keuken/woonkamer en slaapkamer: 2x WCD met gecombineerde UTP Cat6/Coax
  • Voor gecombineerde WCD Coax aansluiting: 2x F-connector
  • Voor kantoor: WCD met 2x UTP Cat6
  • Kabelglijmiddel
  • LSA punch-down
  • (Optioneel) 2x In-Wall Access Point

[Voor 53% gewijzigd door Kale Kiwi op 24-03-2021 10:34]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
Ik kan je nog wel iets meer helpen met enkele opties trouwens:

- Splitter Hirschmann DFC-2104 (komt tussen je AOP en je modem/antenneversterker)
- Afhankelijk van de lengte van de kabels: Hirschmann HMV41 versterker voor de coax signalen (4x uitgang).
- Trekveer -> goed merk: Wymefa
- Kabelglijmiddel -> zou ik niet doen (overbodig).
- LSA punch-down zou ik niet los kopen maar in een klein netwerkkitje (zoiets als dit)

Kun je meteen controleren of alles werkt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
je spreekt over flexibele buizen
meet de buitenmaat even van deze buizen... ik hoop ten sterkste dat voor je 19mm flexibels hebt (buitenmaat)
als je 19mm flexibels hebt is dual cat6 of combi coax+utp een mogelijkheid
als je 16mm flexibels hebt ga je een keuze moeten maken ... dan is het utp of coax ..

alsook echt wel kabelglijmiddel !!!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:16
ijske schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:14:
meet de buitenmaat even van deze buizen... ik hoop ten sterkste dat voor je 19mm flexibels hebt (buitenmaat)
als je 16mm flexibels hebt ga je een keuze moeten maken ... dan is het utp of coax ..

En mocht je 16mm flexibele buis hebben en tóch coax + ethernet willen, dan kan je kijken naar MoCA. Dan gebruik je de coax-kabel voor zowel netwerk als tv.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 24-03-2021 23:45]

• Kale Kiwi
ijske schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:14:

Denken jullie dat het met de combikabel ook niet gaat lukken? Ik zal van het weekend de buizen opmeten maar aangezien mijn ouders hier niks speciaals gevraagd hebben vermoedt ik dat het 16mm flex buizen zijn aangezien dat de standaard lijkt te zijn...

• ijske
ik denk het niet ...
ze bedoelen door een stijve 16mm buis, wat een binnendiameter van +- 14mm heeft
een 16mm flexibel is eerder 9mm binnenmaat

door een 16mm flexibel is een cat6a van 7mm best mogelijk, of een rg6 coax kabel... soms zelf 2x utp cat5E maar dan houd het toch echt wel op

dus.. ga meten

• Kale Kiwi
Inmiddels is er gemeten, 20mm buitenmaat en de binnenkant was glad.

Bedacht mij later dat mijn vader dit volgens mij in de meterkast heeft bekeken en vroeg me af of het niet zo kon zijn dat het eerste stuk in de meterkast anders is dan de rest van de buis. Ik probeer dit op internet te vinden maar wordt nog niet veel wijzer. Weet iemand dit?

Kan eventueel overmorgen zelf gaan kijken.

• ijske
bedoel je pijp-mof-flex ? zie onderkant van mijn garagepijpjes...

http://users.skynet.be/ijsje/flexmofpijp.JPG

als ze overal de juiste maten hebben gebruikt, en liefst nog in elkaar gelijmd is het wel ok..;
vaste pijp heeft een grotere binnenmaat dan flexibel

[Voor 7% gewijzigd door ijske op 01-04-2021 17:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee