Goedemiddag,
Mijn ouders hebben onlangs de sleutel van hun nieuwe appartement gekregen en daar moet het netwerk nog aangelegd worden. Nu ben ik zelf niet compleet onbekend in deze wereld maar ook bij lange na geen expert. Vandaar dit topic om wat feedback te krijgen op mijn plan dusver.
Uitgangspunten:
Deze zou ik allemaal graag laten samenkomen in de meterkast om vervolgens daar met de standaard Ziggo router + een switch + een coax splitter aan te sluiten. Ik hoor graag of jullie hier op/aanmerkingen op hebben.
Punten waar ik sowieso graag wat feedback op zou willen hebben:
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en de feedback
!
Mijn ouders hebben onlangs de sleutel van hun nieuwe appartement gekregen en daar moet het netwerk nog aangelegd worden. Nu ben ik zelf niet compleet onbekend in deze wereld maar ook bij lange na geen expert. Vandaar dit topic om wat feedback te krijgen op mijn plan dusver.
Uitgangspunten:
- Ik heb geen enkel bestaand gereedschap beschikbaar
- Ouders willen graag Ziggo (dus voor zover ik weet vast aan coax bij tv aansluitingen)
- Appartement is opgeleverd met metal stud binnenmuren
- Appartement is opgeleverd met flexibele buizen (met daarin een enkele stroomdraad)
- Elke kamer heeft (minimaal) 2 buizen die op verschillende plekken in de kamers uitkomen (dus niet naast elkaar)
Ruimte | Buis | Invulling |
Keuken/woonkamer | Buis 1 | Coax + UTP Cat6 (Ziggo) |
Keuken/woonkamer | Buis 2 | Voorlopig niks, mogelijk bij slecht WiFi een In-Wall Access Point |
Kantoor | Buis 1 | 2x UTP Cat6 |
Kantoor | Buis 2 | Voorlopig niks, mogelijk bij slecht WiFi een In-Wall Access Point |
Slaapkamer | Buis 1 | Coax+ UTP Cat6 (Ziggo) |
Slaapkamer | Buis 2 | Niks, komt kledingkast voor |
Deze zou ik allemaal graag laten samenkomen in de meterkast om vervolgens daar met de standaard Ziggo router + een switch + een coax splitter aan te sluiten. Ik hoor graag of jullie hier op/aanmerkingen op hebben.
Punten waar ik sowieso graag wat feedback op zou willen hebben:
- Gezien de metal stud wanden en slechts één verdieping (appartement) wil ik kijken of we het gewoon met de "standaard" WiFi van de router redden. Eventueel later met In-Wall Access Points werken als dit niet voldoende blijkt. Goede volgorde of beter in één keer doen?
- Ik zou graag een simpele patchkast in de meterkast hangen om alles in eerste instantie op aan te sluiten.Het handigste leek mij om er één te nemen met 8 poorten (dan kan ik eventueel later de In-Wall Access Points nog kwijt) en te kiezen voor een Keystone variant zodat ik zowel de Coax als UTP Cat6 kwijt kan. Klinkt dit logisch of is dit een overkill?
- Omdat er door sommige buizen zowel een Coax als een UTP Cat6 heen moet zat ik te kijken naar een combikabel. Is dit handiger dan twee losse kabels of juist niet?
- In sommige WCD's moeten zowel Coax als UTP Cat6 aansluitingen komen. Ik heb hier zowel complete modules voor gezien als ook de mogelijkheid om dit met behulp van draagringen en keystones voor elkaar te krijgen. Wat is belangrijk om bij deze keuze in overweging te nemen?
- Keystone Patch Paneel 8 Poorten
- Voor patch paneel: 4x UTP Cat6 keystone module
- Voor patch paneel: 2x Coax keystone module
- Switch minimaal 4 poorten
- Coax splitter
- 4x UTP Cat6 kabel + 2x Coax kabel
of
2x UTP Cat6 kabel + 2x combikabel UTP Cat6/Coax kabel - Trekveer met kogelkop
- Voor keuken/woonkamer en slaapkamer: 2x WCD met gecombineerde UTP Cat6/Coax
of
2x draagring + 2x Coax keystone module + 2x UTP Cat6 keystone module - Voor kantoor: WCD met 2x UTP Cat6
- Trekveer met kogelkop
- Kabelglijmiddel
- (Optioneel) 2x In-Wall Access Point
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en de feedback