Toon posts:

Excel - Combineren dubbele rijen en samenvoegen gegevens

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Andrisimo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-12-2022
Beste tweakers,

Ik heb een excel vraag waarvan ik overtuigd ben dat het (handig) moet kunnen, maar waar ik zelf niet uit kom.

Ik heb een kolom met artikelnummers en een kolom met, in dit geval, fotonamen. In de kolom met artikelnummers staat hetzelfde artikelnummer meerdere malen, elke keer met een andere fotonaam in de tweede kolom.

Ik wil graag een kolom waar elke artikelnummer nog maar een keer in staat, met in de kolommen erachter de bijbehorende fotonamen. De fotonamen kunnen zowel in meerdere kolommen staan, of in een kolom met een scheidingsteken (daar zit immers maar een tekst naar kolommen functie tussen)

Voor mijn gevoel zit er een oplossing in het gebruik maken van een draaitabel, echter krijg ik daar zelf alleen maar de fotonamen als kolomtitels of het slim gebruik maken van verticaal zoeken waarbij je moet kunnen aangeven dat je het resultaat van de tweede (of latere) keer dat het artikelnummer gevonden is wilt tonen.

Bij googelen op deze vraag kom ik vaak op antwoorden waarbij de gegevens in de tweede kolom worden opgeteld, of een gemiddelde over wordt berekend, maar daar ben ik niet naar op zoek.

Wel kwam ik op onderstaande antwoord wat eigenlijk precies doet wat ik wil, maar bij mij na ongeveer een half uur laden alleen een cel met heel veel scheidingstekens en geen gegevens oplevert.

https://nl.extendoffice.c...plicate-rows-and-sum.html

Onder het kopje 'Combineer Overeenkomstige Rijen Op Basis Van Dubbele Waarden In Een Andere Kolom Met Kutools Voor Excel'

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Andrisimo op 23-03-2021 09:53)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA

De formule in E2 is onderstaande en kan je gewoon naar beneden doortrekken. Daarnaast moet je de formule naar rechts doortrekken totdat je #NUM! ziet, dan weet je dat je geen fotonamen mist.
code:
1
=INDEX($B$2:$B$11;SMALL(IF($D2=$A$2:$A$11;ROW($A$2:$A$11)-ROW($A$2)+1);COLUMN(A1)))

Om een lijst te krijgen van alle artikelnamen gebruik ik in D2 de formule:
code:
1
=UNIQUE(A2:A11)

Gebaseerd op https://www.extendoffice....-values-horizontally.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA

De formule in E2 is onderstaande en kan je gewoon naar beneden doortrekken. Daarnaast moet je de formule naar rechts doortrekken totdat je #NUM! ziet, dan weet je dat je geen fotonamen mist.
code:
1
=INDEX($B$2:$B$11;SMALL(IF($D2=$A$2:$A$11;ROW($A$2:$A$11)-ROW($A$2)+1);COLUMN(A1)))

code:
1

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Andrisimo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-12-2022
g0tanks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:35:
[Afbeelding]

code:
1

code:
1

Fantastisch, ontzettend bedankt! Dit was precies waar ik naar op zoek was!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee