Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:26

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Voor familie wil ik de beste TV in hun situatie zoeken. Ze hebben een mooi bedrag op zij gezet om dit te bekostigen en willen uitpakken met echt een knaller aan de muur. Het zou een 55 inch moeten zijn die hun oude Samsung vervangt van 10 jaar oud. Ze zijn niet merkvast, maar zoeken vooral naar een heldere tv aangezien ze met hun woonkamer op het zuiden zitten en niet de gordijnen willen sluiten overdag. Vanwege de helderheid maar ook inbrandingsgevraar (dit zal wel meevallen, maar toch) ga ik mijn schoonfamilie geen OLED aanraden.

Ik zoek een?
55 inch led TV

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Receiver op aansluiten, ziggo next box

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf nu via https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/55-inch gekeken en gezien dat Samsung QN55Q80TAFXZA de beste is op dit moment en dat de runner up de Sony XBR55X950H is. Waarbij ze bij rtngs zeggen deze helderder is dan de Samsung. Zelf dacht ik dat de Qled tv's bizar helder zijn en dat de Sony minder is, volgens deze test heb ik dus ongelijk.

VRR support etc wat de samsung heeft is overkill want mijn schoonouders gamen niet en gaat dit ook nooit doen. Wat we zoeken is dus een TV waar je mee kan TV kijken :D , streamen, videoland, netflix, youtube etcetera. Dus als de SOC het beeld een beetje mooi upscaled is dat een grote pre.

Welke vragen heb je hier nog over?
Moet wel minimaal een 4K, HDR met gebruikelijke standaarden hebben als HLG / HDR10 /HDR 10+ / DOLBY VISION, hoeft er niet allemaal op te zitten uiteraard. Verder een ingebouwde chromecast zodat ze dingen kunnen streamen zoals van het weekend 'de streamers' en laatst 'amstel live'. Maar bijvoorbeeld ook voetbal via de ESPN app etc. .

Nu heb ik dus in mijn lijst tot nu toe twee kanshebbers, mis ik volgens jullie nog tv's die ik mee moet nemen in mijn overweging? Het gekke is dat ik voor de samsung er heel moeilijk achter kom of deze een ingebouwde google chromecast heeft, terwijl dit bij de Sony er heel duidelijk op staat. Heeft de Samsung het simpelweg niet, of heet het anders?

Nu weet ik dat met dimmingzones vrij belangrijk zijn (heb zelf een sony XE9305 en blooming is vrij aanwezig, ook rondom de ondertitels als ik HDR afspeel wat dan altijd op max brightness staat). Als ik bij de de reviews kan van ratings is dit beter geregeld op de Sony dan op de Samsung. Heb ik eigenlijk wel een top 2 of heb ik al gekozen voor de Sony :+ ?

Hoor graag of ik een tv over het hood heb gezien.

1) pricewatch: Samsung QLED Series Q80T 55" Zwart
2) pricewatch: Sony 55XH95 Zwart

[Voor 7% gewijzigd door Oekol op 22-03-2021 14:43]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Beste antwoord (via Oekol op 22-03-2021 17:24)

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-06 13:05
Met de huidige prijsstelling van de beoogde tv's zou ik de Hisense U8QF lekker links laten liggen. LG heeft de helderheid op de BX flink teruggeschroefd, dit is dus ook geen optie wanneer helderheid een wens is.

Wanneer jouw schoonouders ook regelmatig naar reguliere tv kijken met van die vervelende zenderlogo's zou ik ook voor veilig gaan en eerder een LCD met FALD adviseren.

Sony richt zich vergeleken met Samsung meer op cinema, dit resulteert in o.a. out of the box beter gekalibreerde tv, betere kleurengradatie, (schaduw)details en accuratere HDR weergave. Niet dat ik acht dat dit belangrijk zal zijn voor jouw schoonouders ;).

Hou er verder rekening mee dat Samsung na een aantal weken spontaan reclame begint te tonen, voor mij voldoende reden om ook Samsung links te laten liggen.

Alle reacties

• Freshouttheoven
De Qled marketingmachine draait erg goed ;).

Tizen heeft geen ingebouwde Chromecast, wel kun je bijv. YouTube en Netflix casten. Voor zover ik weet is ESPN onlangs gestopt met hun app op Tizen en WebOS.

De Q90T is over all de betere tv vergeleken met de Q80T, en valt binnen het budget. Vergeleken met de Sony XH9505 beschikt de Q90T over iets meer dimming zones echter ontbreekt Dolby Vision en DTS. HDR 10+ wordt helaas niet breed ondersteunt, zo biedt Netlfix enkel ondersteuning voor Dolby Vision.

• benbaba
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
De Amerikaanse Q80T (op Rtings) is niet geheel hetzelfde als de variant hier. Hier mis je het reflectiefilter, maar de helderheid is wel iets hoger. Alsnog niet op het niveau van de XH95, maar dat is m.i. ook meer een tv in de categorie Q90T en hierom zou ik voor de XH95 gaan. Sony is wat conservatiever wat dimming betreft, maar als je 'lokaal dimmen' op 'hoog' zet kom je meer in de buurt van wat Samsung doet om blooming te onderdrukken ten koste van schaduwdetail.
Het toestel (Q80T) kan zo de concurrentie aan met de Sony XH95. De Sony presteert een tikje beter voor beeldkwaliteit, hij is helderder en beter gekalibreerd, voor audio prefereren we de Samsung die wat ruimer klinkt. Gamers kiezen onvoorwaardelijk voor Samsung, daar laat Sony een steek vallen. -fwd.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:10
Als je €1000 te besteden hebt is het advies normaliter koop een BX, beste TV die je voor dat geld kan kopen. Als je geen OLED wilt kunt je natuurlijk bij Samsung winkelen en zoals Freshouttheoven opmerkt heeft de Samsung-marketing je kennelijk aangepraat dat je met de gordijnen dicht moet kijken. De realiteit is dat Samsung niet echt een antwoord heeft op de BX en dan pak je er als vergelijking niet eens de Q90T bij, maar ga je de lagere Q80T lopen vergelijken. Ga dan als expert iemand de beste TV proberen aan te raden....

Als ik naar je eisen/wensen kijken, dan zou je een Hisense U8QF wellicht een goede investering zijn: Technisch goed vergelijkbaar met de Samsungs, maar je houdt dan geldt over.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
dmantione schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:32:
Als je €1000 te besteden hebt is het advies normaliter koop een BX, beste TV die je voor dat geld kan kopen. Als je geen OLED wilt kunt je natuurlijk bij Samsung winkelen en zoals Freshouttheoven opmerkt heeft de Samsung-marketing je kennelijk aangepraat dat je met de gordijnen dicht moet kijken. De realiteit is dat Samsung niet echt een antwoord heeft op de BX en dan pak je er als vergelijking niet eens de Q90T bij, maar ga je de lagere Q80T lopen vergelijken. Ga dan als expert iemand de beste TV proberen aan te raden....

Als ik naar je eisen/wensen kijken, dan zou je een Hisense U8QF wellicht een goede investering zijn: Technisch goed vergelijkbaar met de Samsungs, maar je houdt dan geldt over.
De Q80T heb ik puur gepakt vanwege de goeie testresultaten (beste 55 inch tv gepakt) op ratings.com, waarbij de bovengenoemde er als beste uitkomen. Zie dat ze in prijs niet veel verschillen, dan is het toch best gek dat de q80t wel genoemd wordt en de q90t niet? Zal er eens induiken zo. Verder vind ik wel een rare opmerking van je als je de zin: 'ga dan als expert iemand de beste TV proberen aan te raden...' op mij gericht was? Als ik expert was zou ik hier niet aankoopadvies vragen right?

Zal de Hisense U8QF ook meenemen.
Freshouttheoven schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:56:
De Qled marketingmachine draait erg goed ;).

Tizen heeft geen ingebouwde Chromecast, wel kun je bijv. YouTube en Netflix casten. Voor zover ik weet is ESPN onlangs gestopt met hun app op Tizen en WebOS.

De Q90T is over all de betere tv vergeleken met de Q80T, en valt binnen het budget. Vergeleken met de Sony XH9505 beschikt de Q90T over iets meer dimming zones echter ontbreekt Dolby Vision en DTS. HDR 10+ wordt helaas niet breed ondersteunt, zo biedt Netlfix enkel ondersteuning voor Dolby Vision.
Ik ben zelf niet zo'n fan van Samsung en in dit verhaal is er geen merkvoorkeur, dus we nemen alles mee. Vind het alleen dubbel, mijn volgende TV wordt 100% een OLED. Maar ga ik dat aanraden aan mijn schoonouders, of ga ik voor veilig met een led variant waarbij je 'weet' dat de peak brightness en dergelijke net ff hoger ligt.

Dan zou ook als ik de Q90T ten opzichte van de Sony zet de Sony winnen omdat Netflix wel gebruikt maakt van DV en dat is dan al een 'winst' en daarnaast ook nog een ingebouwde chromecast in zit. Dat scheelt wellicht weer een losse kopen. Tevens zou in dit geval Google winnen van Tizen omdat vrijwel alles kan casten er op.
benbaba schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:32:
De Amerikaanse Q80T (op Rtings) is niet geheel hetzelfde als de variant hier. Hier mis je het reflectiefilter, maar de helderheid is wel iets hoger. Alsnog niet op het niveau van de XH95, maar dat is m.i. ook meer een tv in de categorie Q90T en hierom zou ik voor de XH95 gaan. Sony is wat conservatiever wat dimming betreft, maar als je 'lokaal dimmen' op 'hoog' zet kom je meer in de buurt van wat Samsung doet om blooming te onderdrukken ten koste van schaduwdetail.
[...]
Ik vergelijk appels met peren, dat is wel duidelijk geworden. Echter zal de Samsung het niet kunnen winnen van het 'gemak' van een google chromecast die dingen kan casten op de tv. Denk ook wel met de Sony XH95 ze een heel goede tv in huis halen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 21:53
Oekol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:33:
Ze hebben een mooi bedrag op zij gezet om dit te bekostigen en willen uitpakken met echt een knaller aan de muur. Het zou een 55 inch moeten zijn die hun oude Samsung vervangt van 10 jaar oud.
Simpel, dat is de LG BX.
Ze zijn niet merkvast, maar zoeken vooral naar een heldere tv aangezien ze met hun woonkamer op het zuiden zitten en niet de gordijnen willen sluiten overdag. Vanwege de helderheid maar ook inbrandingsgevraar (dit zal wel meevallen, maar toch) ga ik mijn schoonfamilie geen OLED aanraden.
Ik heb de woonkamer op het zuiden en heb de voorloper, de LG B9. Is het budget 1000 euro en wil je een knaller aan de muur, dan is OLED echt wel aan te raden. Ik weet zeker dat die BX veel beter en helderder beeld geeft dan een 10 jaar oude LCD.

En tenzij ze 24 uur per dag, 7 dagen in de week een statisch beeld opzetten, heb je echt niet zo snel last van inbranden. Ik zie het in ieder geval nog steeds niet op mijn B9.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Freshouttheoven
Met de huidige prijsstelling van de beoogde tv's zou ik de Hisense U8QF lekker links laten liggen. LG heeft de helderheid op de BX flink teruggeschroefd, dit is dus ook geen optie wanneer helderheid een wens is.

Wanneer jouw schoonouders ook regelmatig naar reguliere tv kijken met van die vervelende zenderlogo's zou ik ook voor veilig gaan en eerder een LCD met FALD adviseren.

Sony richt zich vergeleken met Samsung meer op cinema, dit resulteert in o.a. out of the box beter gekalibreerde tv, betere kleurengradatie, (schaduw)details en accuratere HDR weergave. Niet dat ik acht dat dit belangrijk zal zijn voor jouw schoonouders ;).

Hou er verder rekening mee dat Samsung na een aantal weken spontaan reclame begint te tonen, voor mij voldoende reden om ook Samsung links te laten liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:14:

Je geeft helder advies thanks! Ik ging heel erg twijfelen over de OLED maar ik denk wanneer ik mijn eigen sony xe9305 ga vervangen zelf eerst eens moet meemaken hoe OLED is en dan pas andere ga aanraden. Voor nu lijkt het er op dat de Sony toch echt de beste van alles is, afstandsbediening is ook mooi overzichtelijk en geen rare knoppen dat wanneer ze hem oppaken de tv 4 zenders verder staat. De ingebouwde chromecast voor het gemak en dat het out of the box beter qua kleuren is, is mooi meegenomen. Dit zal ze inderdaad waarschijnlijk niet opvallen ;)

Ik ga de Sony XH95 adviseren. Thanks!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True