Toon posts:

Duron is goed gekoeld, gebruiker en K6-2/500 niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft daar ook last van ??
Mijn Duron 600@1060 bij Vcore 2.08 volt voelt zich kiplekker vanavond bij 32 graden C. kamertemperatuur.

Wat er mis ging is ik zelve (drank +hitte=uitval) en de Chello machine met een K6-2/500 erin. Die K6-2 moest dus open, omdat DIE hitte problemen kreeg. Ongeveer hetzelfde, iets warmer, als mijn Duron systeeem, kast op 35 CPU op 48. Asus P5A mobo.
Het boeltje bleef op de HD detectie hangen......

DSuron is 32/42)

Wie of wat is er nu gek, die Duron die gewoon doortuffelt, die K6-2 of ik..?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

Op woensdag 15 augustus 2001 19:33 schreef Hooi het volgende:
Wie heeft daar ook last van ??
Mijn Duron 600@1060 bij Vcore 2.08 volt voelt zich kiplekker vanavond bij 32 graden C. kamertemperatuur.

Wat er mis ging is ik zelve (drank +hitte=uitval) en de Chello machine met een K6-2/500 erin. Die K6-2 moest dus open, omdat DIE hitte problemen kreeg. Ongeveer hetzelfde, iets warmer, als mijn Duron systeeem, kast op 35 CPU op 48. Asus P5A mobo.
Het boeltje bleef op de HD detectie hangen......

DSuron is 32/42)

die k6-2 kan aan het verslijten zijn
probeer daar het voltage es wat hoger van te gooien

Verwijderd

K6-2 tjes zijn toch al heethoofden.

Verwijderd

Koop een Socket A HSF voor je K6-2. Dan is ie wel goed gekoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Tsjah och,
het is het volgende project. Dat systeem moet koeler en stiller....

Maar wat ik als iets vreemds ervaar, is dat de 180% OC'de Duron soepel draait, en die K6-2 niet. Die is dus 0% overgeklokt.

Eerst maar eens m'n Duron upgraden naar een AYHJA Y Tbird 1333 core ...
:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 20:08 schreef Aico het volgende:
Koop een Socket A HSF voor je K6-2. Dan is ie wel goed gekoeld.
;) Nu moet je niet hard gaan lachen,
er zit een Alpha 6035 koeler op met een Spire MA 324-15 fan, tegenr de herrie. Ik zal de Ystech fan er maar weer opzetten dunkt mij ;)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Mijn K6-233 wordt al 70-80 graden bij dit warm weer (en niet crashen ;))

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 20:14 schreef Sharkbyte het volgende:
Mijn K6-233 wordt al 70-80 graden bij dit warm weer (en niet crashen ;))
Jieieieiehhh..

En die draait dus inderdaad op een hogere core spanning.

Mhh, moet ik dan inderdaad de koeler verbeteren en daarna de Vcore omhoog zetten ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
mijn duron 700@700 draait nu op 57 graden idle |:(

HSF er verkeerd opgezet laatste keer |:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

mijn amd k6-3+ 450 loopt prima op 550 met 58 graden :)

ik heb alleen met deze bak als ie te koud is (kan ook vocht zijn misschien) gedraagt ie zich wel eens maf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 15 augustus 2001 20:09 schreef Hooi het volgende:
[...]
Maar wat ik als iets vreemds ervaar, is dat de 180% OC'de Duron soepel draait,
[...]
Hm? 180%?

Dus wiskundig is een duron 600@600 dan 100% overgeklokt?

Nee man, zo gaat het dus niet... 600@1060 is een overklok van 460MHz en da's een overklok van 77% (om precies te zijn, 76,66666...)

Hierbij dus al antwoord op je vraag: jij bent zelf gek ;)
Het is vandaag warm he? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 20:27 schreef BalusC het volgende:

[..]

Hm? 180%?

Dus wiskundig is een duron 600@600 dan 100% overgeklokt?

Nee man, zo gaat het dus niet... 600@1060 is een overklok van 460MHz en da's een overklok van 77% (om precies te zijn, 76,66666...)

Hierbij dus al antwoord op je vraag: jij bent zelf gek ;)
Het is vandaag warm he? :)
*zucht*
1,8x600=1080
Deze loopt op max 1122 maar nu op 1060
Dus op dit moment is de CPU ge OC'ed naar 180% van normaal. Bijna. Hoakan dus. :P

Overigens, dat ik zo gek ben als een deur, heeft natuurlijk niets met die CPU temaken... :+

Verwijderd

mn amdk62 500 hebbik moete terugclocke naar 475 omdat ie in de winter al nie meer boote op 500 maar nu is het ding wel lekkel koud... 44C met een kamer temp van 35C (wieeee free sauna) en een case temp van 40C en die 25mhz maken niet echt veel uit (vooral nie als je da ding als server heb lopen) dus probeer dat eens..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 21:32 schreef matty het volgende:
mn amdk62 500 hebbik moete terugclocke naar 475 omdat ie in de winter al nie meer boote op 500 maar nu is het ding wel lekkel koud... 44C met een kamer temp van 35C (wieeee free sauna) en een case temp van 40C en die 25mhz maken niet echt veel uit (vooral nie als je da ding als server heb lopen) dus probeer dat eens..
Da,
als betere koeling + Vcore omhoog niet helpt, wordt het inderdaad terug klokken.

Of hert systeem maar upgraden naar de 2e handse Duron van deze ;)

Verwijderd

Bij een vriend van mij thuis hadden ze dit probleem ook. Heb ik even een coolermaster (ja zo'n Athlon geval) uit m'n scrap bak gevist en op de die K6-II gezet scheelt 10 graden. Ik heb nu zo'n mooie zalman 3100 dus dat andere kreng was overbodig...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 15 augustus 2001 20:37 schreef Hooi het volgende:

[..]

*zucht*
1,8x600=1080
Dus op dit moment is de CPU ge OC'ed naar 180% van normaal. Bijna. Hoakan dus. :P

Overigens, dat ik zo gek ben als een deur, heeft natuurlijk niets met die CPU temaken... :+
Ah, zo rekenen we het dus uit... tnx...
Sorry voor mijn nutteloze reply hierboven :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Zomaar effe een vraagje..

Weet je zeker dat het de proc zelf was waar hij op bleef hangen??? Of werd het mobo / de chipset gewoon te warm??

Overigens blijkt wel weer dat je wel een hele goeie duron hebt getroffen..
Tja, je vraagt er natuurlijk wel om he ;)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
"Maar wat ik als iets vreemds ervaar, is dat de 180% OC'de Duron soepel draait, en die K6-2 niet. Die is dus 0% overgeklokt."

Je moet wel consequent blijven

0% overgeclockt voor je K6-2 is dus 500 @ 500

maar 180% overgeclockt voor je Duron600 is dus 1080 MHz? right

180% overgeclockt = 1680 MHz eindscore (duh)

Of, als je het uitlegt op de manier die je beweert en gebruikt in je reactie op de meneer die het WEL helder zag, dan zou je K6-2 500 op welgeteld 0 MHz draaien (0%)

jij redeneert dus in het ene geval :
180% = fully overclocked, 100% = standaard snelheid

maar bij de K6-2 redeneer je : 0% overclocked, dus is 500 MHz gewoon de basis snelheid, niet een percentage

2 totaal andere manieren van het aangeven van het aantal mhz dat je over hebt geclockt

en dan vervolgens nog tweakers die het WEL door hebben aanvallen dat ze t fout hebben

en die excuseren zich ook nog! ;)

tss |:( :? :Z
Op woensdag 15 augustus 2001 20:37 schreef Hooi het volgende:

[..]

*zucht*
1,8x600=1080

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kijk: Hooi zijn duron is op ~180% geklokked, daar was een ~80% overklok voor nodig :)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Op donderdag 16 augustus 2001 09:00 schreef Jake het volgende:
Kijk: Hooi zijn duron is op ~180% geklokked, daar was een ~80% overklok voor nodig :)
precies ;) OverclockED en overKLOK is nogal wat anders;)

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Met die temp zou die K6-2 gewoon moeten werken dunkt mij :)
Voltage iets om hoog dan maar.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 08:36 schreef Twynn het volgende:
Zomaar effe een vraagje..

Weet je zeker dat het de proc zelf was waar hij op bleef hangen??? Of werd het mobo / de chipset gewoon te warm??

Overigens blijkt wel weer dat je wel een hele goeie duron hebt getroffen..
[..]

Tja, je vraagt er natuurlijk wel om he ;)
Nee,
ik betwijfel nu juist ten sterkste dat het sec de CPU is die te warm wordt. En dat moederbord heb ik wel warmer zien worden.

Vandaar dat ik het maar hier post, met de hoop wat ideetjes op te doen. :+

Voorlopig lijkt koeling beter + Vcore omhoog de beste optie, zoals Martijn12345 al aangaf.

Want deze CPU wil ook met hogere Vcore niet 550 draaien. Als de Vcore default wat krap zou zijn (komt wel meer voor bij AMD, zie de TB1333/1400 perikelen..)..
Als die dus wat te laag is, wordt het echt een probleem als de boel warm wordt.

Dat werkt alrijd zo, Vcore te laag maar werkt -> t'is warm en de CPU loopt vast.

Hoofdoorzaak daarvan is gewoon het verschijnsel dat de interne weerstand oploopt bij temperatuurstijging -> spanningsverlies -> Vcore te laag.

BaltusC,
de reply was niet nutteloos. Alleen misschien wat te warm :9

Malic,
als je nu eens lekker onder die steen bleef zitten ?? Dat is wel zo rustig, en het blijft nog eens lekker koel daar ook. En als het gaat regenen zit je zelfs nog beschut !!
>:)

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 14:47

Chakotay

Lick here to continue

Hm dan doe ik het toch goed, duron 700@950()harder wil die niet :( ) op 51 graden bij een systemtemp van 36 graden nu... tis hier in me kamer zeker 30 graden denkik :)

Idle is de systemp 30 en de proctemp 27 als het iets koeler weer is :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Twynn
Okee.. We gaan er effe niet vanuit dat het de cpu is..

Je zegt zelf dat het mobo ook wel ooit warmer is geweest..

Wat blijft er over.. (effe in het wilde weg gaan brainstormen :) )

Voedingprobleem?? (lijkt me nou niet echt logisch, maargoed je weet het nooit zeker natuurlijk!)

HDD's waarvan de electonica te warm wordt?

Heb je de machine ook moeten rebooten omdat hij te warm werd? (of viel de schijf uit o.i.d??)

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Ik snap niet dat jullie allemaal zeuren over k6s die warm worden.

Mijn 350 @ 416 mhz k6 met 2.8 volt wordt max 50 graden. (hij liep ooit op 450 met 2.6 volt, maar na een keer 3.2 volt erop gezet te hebben (voor 500 mhz :D )doet ie het alleen nog maar op 412 stabiel >:) )

Heb ook een 400 mhz op 500 laten draaien.. die had 2.0 volt nodig en die werd max 35 graden.

Dit alles met een normale koeler met heel weinig tot geen koelprut.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 11:59 schreef Twynn het volgende:
Okee.. We gaan er effe niet vanuit dat het de cpu is..

Je zegt zelf dat het mobo ook wel ooit warmer is geweest..

Wat blijft er over.. (effe in het wilde weg gaan brainstormen :) )

Voedingprobleem?? (lijkt me nou niet echt logisch, maargoed je weet het nooit zeker natuurlijk!)

HDD's waarvan de electonica te warm wordt?

Heb je de machine ook moeten rebooten omdat hij te warm werd? (of viel de schijf uit o.i.d??)
De 'vastloper' was gewoon terwijl de machine nog werkte (MP3 tjes van die machine op een andere afspelen over het netwerkje hier).

De machine bleef hangen op HD detectie. Nou is dat larie, want de HD werkt prima. Ik denk meer dat het een BIOS progje was dat niet meer wilde lopen. Omdat de CPU probs maakt.

PS Kinders, ga nou niet zitten roepen van "Ik heb een systeem met een xxx cpu die met x volt op xxx mhz PRIMA loopt.
Daar heb ik helemaal geen zak aan, en ik vraag daar ook niet echt naar.

Zoals al vermeld, m'n primaire systeem met Duron600@1060@2.08 Volt is niet plat te krijgen, bring on the heat !!

Maar het zou alsnog de HD kunnen zijn ja. Tenslotte zijn bij mij alle Quantum HD's altijd na lengere of kortere tijd overleden, dit is de laatste die nog werkt.
(Alle WD's blijven het dus gewoon doen heh ....)

• Twynn
Op donderdag 16 augustus 2001 16:47 schreef Hooi het volgende:

[..]

De 'vastloper' was gewoon terwijl de machine nog werkte (MP3 tjes van die machine op een andere afspelen over het netwerkje hier).
Hmm.. Daarbij komt ook niet echt cpu-belasting kijken.. Dat zou betekenen dat je cpu toch wel zwaar aan de kook zou zijn ofzo.. (meestal krijg ik in ieder geval de craches bij echte belasting tenzij er echt tever is overgeklokt!)
De machine bleef hangen op HD detectie. Nou is dat larie, want de HD werkt prima. Ik denk meer dat het een BIOS progje was dat niet meer wilde lopen. Omdat de CPU probs maakt.
Zou ik ook vreemd vinden.. Wel als er een te hoge fsb zou zijn o.i.d. Maar meestal is het bij cpu-probs echt pas te merken als je pas in het os bent..

agja, vandaag is het weer koeler, dus misschien kun je met wat opwarmen van de proc nagaan of dat nu echt het probleem was?

Verwijderd

Topicstarter
Nou,
het gebeurde toen de temp over de 30 ging hier in huis. (Zon op de ramen etc.)

Nu had die machine al meer vreemde vastlopers gehad in de winter, als de verwarming aan ging. Hij staat vrij dicht bij een radiator, en als het huis nog opgewarmd moest worden is die radiator poepie heet .. en dan ging het mis.

Dan denk ik toch echt aan dat Vcore verhaal. Omdat daarvan de bijzonderheid is dat de CPU vastloopt bij een vrij precieze temperatuur, als die Vcore te laag is.

(Lees hier maar op G.O.T. het gemopper van onze tweakers als de temp in dit koude kikkerlandje boven de 22 graden uit schiet..)

Gelukkig is de koeler aanpassen ook geen punt, dus doe ik beide gewoon ;)

(denk ik )
:Y)
Pagina: 1