Toon posts:

PC start niet, PSU tester betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02 12:04
Mijn vraag

Mijn PC start ineens niet meer, zelfs de fans draaien niet meer. Je ziet alleen de CPU fan iets bewegen bij aanzetten. Heb de PSU er uit gehad en getest met een Power supply tester en dan draait de fan van de PSU wel en zien de waarden er ook goed uit. Sluit ik het aan, niks ook geen draaiende PSU fan.. Zou het evenwel een PSU probleem kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord is een Asus P8Z77-V LE
CPU is een Intel I5 3570K
PSU is een Corsair CX 450M.
Geheugen Corsair Vengance DDR 3 2x 8GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alles losgekoppeld behalve CPU.
Geheugen verwijderd en kaal gestart met 0, 1 en 2 reepjes
Stappenplan troubleshoot in zoverre doorlopen dat ik tot nu toe niet in de gelegenheid geweest ben een andere PSU te testen (niet liggen)
Batterij vervangen

Mijn hoofdvraag is eigenlijk of zo'n Power supply tester betrouwbaar is voordat ik een andere PSU ga aanschaffen. Er krijgt niks stroom lijkt het. Of zou het Mobo stuk zijn?

Groet Bert

[Voor 3% gewijzigd door Birdy D op 22-03-2021 14:35]

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

fits the description

Wat voor psu tester?
Iets wat alleen onbelast spanningen meet heb je weinig aan, belast kan de spanning instorten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Birdy D
Tens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:39:
Wat voor psu tester?
Iets wat alleen onbelast spanningen meet heb je weinig aan, belast kan de spanning instorten.
Daar was ik al bang voor, het is zo'n PSU tester van Conrad met een display die ik geleend heb..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:23
Kan net zo goed een dood moederbord zijn.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik verdenk inderdaad ook het moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Birdy D
Beste is dus even een andere voeding testen als 1e en als het probleem zich nog voordoet kan ik er bijna zeker van uit gaan dat het moederbord defect is?

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

Birdy D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Beste is dus even een andere voeding testen als 1e en als het probleem zich nog voordoet kan ik er bijna zeker van uit gaan dat het moederbord defect is?
Kan nog van alles zijn, het enige wat zeker lijkt is dat de PSU spanningen kelderen als er belasting op zit.

Echt alles afgekoppeld bij je test: Drives, RGB-prut, fans, usb apparaten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Birdy D
Tens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Kan nog van alles zijn, het enige wat zeker lijkt is dat de PSU spanningen kelderen als er belasting op zit.

Echt alles afgekoppeld bij je test: Drives, RGB-prut, fans, usb apparaten?
Jazeker, alleen24 pins connector en de CPU connector er op en het pinnetje van de aan/uit knop nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18

M2M

medicijnman

Birdy D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Jazeker, alleen24 pins connector en de CPU connector er op en het pinnetje van de aan/uit knop nog.
Het enige dat je nog kunt testen is het moederbord even uit de behuizing te schroeven. Misschien is er een stukje metaal achter gevallen dat nu kortsluiting maakt met de backplate. Onwaarschijnlijk, maar dat is het enige dat je nu nog kunt doen.

Indien de PSU net zo oud is als het moederbord, is het misschien tijd voor een upgrade.

-_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

fits the description

Birdy D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Dan blijft er over: PSU ergens anders testen, of een PSU voor tijdelijk regelen.

• Birdy D
Tens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Dan blijft er over: PSU ergens anders testen, of een PSU voor tijdelijk regelen.
Ja, die PSU ga ik als 1e doen. Kom hier op terug binnen een paar dagen.

• Birdy D
M2M schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:39:
[...]

Het enige dat je nog kunt testen is het moederbord even uit de behuizing te schroeven. Misschien is er een stukje metaal achter gevallen dat nu kortsluiting maakt met de backplate. Onwaarschijnlijk, maar dat is het enige dat je nu nog kunt doen.

Indien de PSU net zo oud is als het moederbord, is het misschien tijd voor een upgrade.
Daar zit niks achter..

Nee deze PSU is er een kleine 5 jaar geleden ingekomen (oude ook kapot) en zou eventueel nog een paar maanden onder de garantie vallen (5 Jaar)

Vanmiddag even testen met een andere PSU..

• Birdy D
Update:

Andere, nieuwe PSU getest doet exact hetzelfde. De CPU fan beweegt iets verder gebeurd er ook niks.
Wel brand het lampje groen op het moederbord..

Advies gevraagd: proberen met een 2e hands moederbord (1155) of vernieuwen processor, moederbord en RAM?

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een ander moederbord proberen, kan zowel tweedehands of nieuw zijn. Kans dat de processor of het RAM stuk is, is vele malen kleiner dan de kans dat het moederbord defect is.

"There's no place like 127.0.0.1"

• Birdy D
Eftalou schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:21:
Persoonlijk zou ik een ander moederbord proberen, kan zowel tweedehands of nieuw zijn. Kans dat de processor of het RAM stuk is, is vele malen kleiner dan de kans dat het moederbord defect is.
RAM lijkt me idd uitgesloten, zonder reepjes of met 1 reepje gebeurd er ook niks..
Aan/uit knop lijkt me ook niet het geval die blijft niet hangen namelijk..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
Tja, het is spul van bijna 9 jaar oud. Met onderstaande kan je weer jaren vooruit. Kost wel wat meer dan alleen een gebruikt moederbordje uiteraard.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock H570 Phantom Gaming 4€ 115,-€ 115,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 383,90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Birdy D schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:25:
[...]

RAM lijkt me idd uitgesloten, zonder reepjes of met 1 reepje gebeurd er ook niks..
Aan/uit knop lijkt me ook niet het geval die blijft niet hangen namelijk..
Meestal als het RAM of de CPU kapot is dan gaat de computer nog wel aan. Meestal krijg je dan na een paar seconden een piep geluid of bij sommige duurdere moederborden gaan er lampjes rood of groen branden in het geval van een defect. Bij een defect moederbord doet vaak je hele pc niks meer.

"There's no place like 127.0.0.1"

• Birdy D
Eftalou schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Meestal als het RAM of de CPU kapot is dan gaat de computer nog wel aan. Meestal krijg je dan na een paar seconden een piep geluid of bij sommige duurdere moederborden gaan er lampjes rood of groen branden in het geval van een defect. Bij een defect moederbord doet vaak je hele pc niks meer.
Ben aan het kijken voor een 2e hands bordje, tis ook niet mijn hoofd PC gelukkig!

• Birdy D
Even voor alle duidelijkheid nog een paar vraagjes:

Moederbord dus op een stuk karton gelegd buiten de kast.
Aangesloten 24pin en CPU pin
Zonder RAM, met 1 RAM en met 2 RAM
Groene lampje MB brand.
Bij alle testen geen "bleep" en geen CPU fan die draait en ook de PSU fan niet.
PSU getest met een nieuw exemplaar, zelfde effect.

Mijn vraag, hoort die PSU fan niet vanzelf te gaan draaien als je er Power op zet of wordt dat dan ook via het MB geregeld? (draaien wel met tester en paperclip methode)

Hoe reageert een MB als de PSU cooler (fan) stuk is?

En als laatste, de CPU cooler zal er af moeten en de processor er uit. Hoe dit het beste schoon te maken en waarmee alvorens alles op een ander MB te plaatsen?

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties tot dusverre :-)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
De CX450M is semipassief. Die draait dus alleen bij een zekere load. Het groene lampje MB betekent dat het voldoende spanning krijgt. Ik denk dat het moederbord defect is.

Processor maak je schoon met isopropyl alcohol. Nagellak remover werkt ook. Hoe hoger het alcohol percentage, des te gemakkelijker het gaat.

[Voor 12% gewijzigd door Djarune op 24-03-2021 15:10. Reden: CX450M is niet semipassief, wel semimodulair :F]

• Birdy D
Djarune schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:42:
De CX450M is semipassief. Die draait dus alleen bij een zekere load. Het groene lampje MB betekent dat het voldoende spanning krijgt. Ik denk dat het moederbord defect is.

Processor maak je schoon met isopropyl alcohol. Nagellak remover werkt ook. Hoe hoger het alcohol percentage, des te gemakkelijker het gaat.
Ook getest met de Be Quiet Pure Power CM 400W, die is toch actief na mijn weten?

• Uszka
CX450M is niet semi.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
oeps, niet goed gegoogled. Ik zie Corsair het alleen op de high-end modellen heeft.

@Birdy D het groene lampje betekent dat het moederbord stroom krijgt ookal zie je geen fan spinnen.

Het kan naast het moederbord nog defect geheugen of een defecte CPU zijn (gebogen pin ofzo), maar dan had ik wel een beep verwacht. Het ziet er niet rooskleurig uit.

• Birdy D
Djarune schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]

oeps, niet goed gegoogled. Ik zie Corsair het alleen op de high-end modellen heeft.

@Birdy D het groene lampje betekent dat het moederbord stroom krijgt ookal zie je geen fan spinnen.

Het kan naast het moederbord nog defect geheugen of een defecte CPU zijn (gebogen pin ofzo), maar dan had ik wel een beep verwacht. Het ziet er niet rooskleurig uit.
CPU fan hoort toch te gaan draaien?

Nou, geheugen lijkt me niet.. Ook zonder of met 1 van de 2 repen doet ie niks. CPU lijkt me ook sterk al zou het theoretisch kunnen natuurlijk.
Gok op het moederbord, 2e hands Gigabyte bord kunnen scoren, kijken wat dat op gaat leveren..

• Jurrien123
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-02 18:53
Hoi,

Cmos batterij vervangen? Kan ook verkomen dat je pc start had dit met mijn ik 3570k systeem.

• Jurrien123
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-02 18:53
Sorry niet ver genoeg gelezen.

• Birdy D
Jurrien123 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:39:
Hoi,

Cmos batterij vervangen? Kan ook verkomen dat je pc start had dit met mijn ik 3570k systeem.
Ja, als 1e ;-)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Birdy D schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:40:
Hoe reageert een MB als de PSU cooler (fan) stuk is?
Even wat achtergrond info over de verbinding tussen moederbord en PSU. Dan kun je daar je eigen conclusies uit trekken...

Als je de stekker in het stopcontact steekt gaat je PSU spanning leveren over een drietal pinnen, de PWR_OK, +5V SB en de PWR_ON. Natuurlijk is ook de ground (GND) beschikbaar.

De PWR_OK is het signaal dat een PSU naar 5 volt trekt om aan te geven dat het klaar is in te schakelen. Het tijdelijke verlies van dit signaal triggered een CPU-reset. Al schijnt dit signaal op de goedkopere voedingen direct aan de +5V SB te hangen.

Met de +5V SB kan een moederbord de Wake-On-... apparatuur voeden, zoals USB-controllers (Wake on Keyboard/Wake on Mouse), Netwerkkaart (Wake on Lan), etc. Ook kan de CPU zelf al bepaalde simpele taken uitvoeren.

Ook op de PWR_ON ader staat +5v en door op de power-button te drukken forceer je die naar de GND toe (je maakt zeg maar een soort kortsluiting). Dat is het signaal voor de PSU om aan te gaan. Alle overige pinnen worden dan gevoed en er is ineens +12V, + 5V, +3,3V en -12V beschikbaar. Fans gaan draaien, harddisks worden wakker (die spinnen pas op na een korte delay, maar de electronica ontwaakt wel) enzovoort.

Als het opgenomen vermogen teveel is voor de PSU dan moet deze in theorie de PWR_OK signaal laten vallen en komt alles weer tot stilstand.

Als het moederbord iets merkt wat niet in orde is, verbreekt het de verbinding tussen de PWR_ON en GND waarna de PSU weer naar standby gaat. Alle pinnen worden weer spanningsloos met uitzondering van de 3 eerder genoemde aders.

Voor ons zien de symptomen van beide oorzaken er hetzelfde uit: Bij het inschakelen proberen fans om op te spinnen en wij zien de kleine en lichte fans iets van een beweging maken. Er is immers even een korte spanning over de +12V lijn.

Dus terugkomend op jouw vraag, voor je moederbord is de PSU-fan niet bestaand. Er is geen communicatie over mogelijk. Vanuit het optiek van de PSU is zijn eigen fan gewoon een gebruiker die op de +12V lijn zit. Even afgezien van het feit dat sommige PSU's wel een fan-connector hebben om de rotatiesnelheid van de fan aan het moederbord mede te delen. Maar ik denk persoonlijk dat de PSU-fan zijn power rechtstreeks uit de PSU haalt. Je wilt niet dat de gebruiker vergeet om dat stekkertje aan te sluiten.

De vraag of een PSU-tester betrouwbaar is, is door @Tens al beantwoord. Onbelast een 12v spanning leveren is echt heel simpel. Maar onder belasting een mooie vlakke +12v leveren die binnen strikte marges valt is een heel ander verhaal. Dan zou je een PSU tester moeten hebben waar je per spanningsrail en per voltage moet kunnen aangeven welk vermogen er moet worden afgenomen. Die PSU-tester moet dan ook een goede koeling hebben, want al dat opgenomen vermogen moet ook weer worden afgevoerd.

En dan nu naar je ECHTE vraag, of je moederbord stuk is. Je hebt al verschillende dingen gedaan om het uit te sluiten, maar heb je naar de condensatoren gekeken? Want wat je vaak ziet is dat de condensatoren bederven. Ze gaan dan bol staan waardoor hun capacitive waarde veranderd. Ik vond dit artikeltje online, misschien heb je daar wat aan:
https://www.icttipsandtri...udende-vreemde-problemen/

• Birdy D
RiDo78 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:37:
[...]
En dan nu naar je ECHTE vraag, of je moederbord stuk is. Je hebt al verschillende dingen gedaan om het uit te sluiten, maar heb je naar de condensatoren gekeken? Want wat je vaak ziet is dat de condensatoren bederven. Ze gaan dan bol staan waardoor hun capacitive waarde veranderd. Ik vond dit artikeltje online, misschien heb je daar wat aan:
https://www.icttipsandtri...udende-vreemde-problemen/
Dank je wel voor de uitgebreide reactie! Nee, zie niks aan de condensatoren zo op het gezicht..

Edit: Ander moederbord, een Gigabyte GA-Z77X-UD3H er in gezet. Processor en Cooler overgezet en gelijk maar de nieuwe Be Quiet PSU er in gezet. Alles draait weer, morgen even op de monitor aansluiten maar schijnt dus idd het moederbord geweest te zijn..

Dank voor jullie hulp!! _/-\o_

[Voor 27% gewijzigd door Birdy D op 21-04-2021 09:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee