Toon posts:

Zonnepanelen, of ZP met zonneboiler? +offertevraag

Pagina: 1
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:46
Beste allen,

Voor een nog op te leveren nieuwbouwwoning ben ik aan het oriënteren wat de beste keus is qua aan te leggen installatie. Al diverse topics gelezen, waaronder die van de warmteboiler en zonnepanelen.
Gezien de topicmelding dat offertevragen in een apart topic moeten, hierbij ook gelijk mijn offertevraag.

Eerst de situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanuit de bouw waren ook zonnepanelen mogelijk en werd er aangegeven dat 15 panelen mogelijk zou zijn.
Na grof narekenen kwam ik inderdaad uit op 12 panelen boven de dakkapel en 3 panelen naast de dakkapel.

Overige relevante informatie:
- Achterkant (als in afbeelding) van de woning ligt geheel op het zuiden. Geen bomen in de nabijheid.
- 3 fase groepenkast met genoeg vrije DIN-rails
- 3 fase krachtstroom voor kookplaat
- Mogelijk in de toekomst een EV-paal op 3F

- WWP met 180liter boiler, staat op zolder
- Vloerverwarming met koelen door gehele huis

Nu de vraag hoe ik het dak het beste kan "vullen"..

In eerste instantie ging ik uit van 15 panelen met 3fase omvormer. Ik ben echter benieuwd of ik niet beter voor circa 12 panelen en 2-3 zonneboiler panelen naast de dakkapel (ik lees dat deze hetzelfde formaat hebben?) kan gaan?

Kans is reëel dat er in de nieuwe woning ook over gezinsuitbreiding wordt nagedacht (nu met 2 personen en 180L meer dan voldoende). Met oog op de toekomst en eventueel 1 of 2 (straks) pubers erbij die evenwel lang kunnen douchen, wil ik het vat vergroten.

Mijn vraag of ik in plaats van het vergroten van het boilervat (ofwel het bijplaatsen van een vat van ~120L) niet beter voor zonneboilers kan gaan. Voordeel van laatstgenoemde is uiteraard dat de technische ruimte niet uitgebreid hoeft te worden en hiermee geen stukje zolder verloren gaat.

----------

Ik heb nu 2 offertes liggen voor 15 panelen, doe ik er hier goed aan om te kijken naar andere merken panelen of omvormers? Naast onze huidige woning hebben ze dezelfde LG panelen die erg mooi ogen. Prestaties (90,8% na 25 jaar) en garantie (25 jaar) spreken mij eveneens aan.

Members only:

Members only:
Even los van de prijs van de offerte en of andere producten beter zijn: Is het die €1.000 waard voor een SolarEdge met optimizers en 10WP/paneel meer?
SolarEdge geeft 2 jaar meer garantie, dat is ook niet het verschil. Als ik mij goed heb ingelezen kan ik door de optimizers wel per paneel zien wat de opbrengst is?

Ik gok ook dat er schaduw op de onderste panelen, naast de dakkapel, kunnen komen zodra de zon richting het westen gaat.

----------

2 vragen in 1 topic:

1. Is het nuttiger om 2 of 3 zonneboilerpanelen te plaatsen naast de dakkapel, i.p.v. 3 zonnepanelen?
2. Is de prijs (uitgaande van 15panelen) reëel, of kan dit veel goedkoper voor soortgelijke voorwaarde (al (opbrengst)garantie en estische eigenschappen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:07
In het heel kort

als je ook veel warmtevraag hebt in de niet wintermaanden is een zonneboiler met pvt panelen nuttig denk bv aan een zwembad. Zonnecollectoren zijn imho iets minder handig, die nemen plek in van zonnepanelen :P

In het iets langer

Voordeel van een zonneboiler is de subsidie dus je hebt voor een appel en een ei een mooi boilervat staan.
die zonneboiler staat in de zomermaanden volledig uit zijn neus te eten 3 extra panelen kan je wel gebruiken om je EV op te laden. of om terug te leveren
Een nadeel is de kans op lekages

Een gemiddeld gezin gebruikt 5,2 kWh aan warmte voor hun warm tapwater maar dat kan je beter even zelf nagaan in je eigen situatie in de winter maanden heeft een dergelijk dak daar zelfs bij cop 1 weinig moeite mee. met een wpb of een andere wp constructie gaat het over 1 of 2 kwh per dag

3 paneeltjes kan toch 1000kWh per jaar zijn. dat is minder dan de 1900 gemiddeldkwh per jaar voor SWW dat kan je oplossen door gebruik te maken van een wp of door een op overschot gestuurd element te gebruiken zoals eddi ohmpilot AT etc die gebruikt dan energie die anders terug geleverd zou worden. met het waarschijnlijk aflopen van de salderingsregeling wellicht een goede optie
dat veranderd namelijk ook het verglijkings sommentje met de zonneboiler.

Ik zie trouwens dat je nog een noord dak hebt ook zelf heb ik de keus gemaakt om noord (oost) vol te leggen ipv een zonneboiler te kopen voor dat geld.
Hoe dan ook kan je het meeste prima uitrekenen, en ik zou je dan ook aanraden dat te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga voor de goodwe met de 355 Wp panelen.
Die zijn fullblack en de 365 Wp niet volgens mij.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/lg/

Bovendien heb je voor het prijsverschil tussen SE en Goodwe al een 200 ltr RVS boilervat met 2 spiralen gratis
Daar kan je ook een element in stoppen en op overtollige zonnestroom verwarmen

Ik zou het ook helemaal vol leggen met PV. Beetje schaduw is wel op te lossen.
Een SMA scant iedere 360 sec op een nieuwe mpp
Een Goodwe 1x per uur

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 15:14]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
De lengte van het dakvlak boven de dakkapel is 5.70 meter.
Op dat dakvlak kan je dus 18 panelen leggen (3 x 6)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Source90
Enkele nieuwe offertes binnen gekregen:

Members only:

Vind bovenstaande bizar duur. Ken zelf überhaupt het merk van de panelen niet. Daarnaast 80% opbrengst garantie na 25jaar, waar de gemiddelde fabrikant aan de 90% zit..

Members only:
Ook weer erg aan de prijs als ik vergelijk met andere aanbieders. Vraag mijzelf ook af of ik 15 micro omvormers nodig heb?

Ben ook opgebeld door een bedrijf dat een offerte gaat toesturen met REC panelen. Heb ik al vaker langs zien komen. Hoe is de kwaliteit van dat paneel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Phone solar is geen slecht merk zover ik weet. REC is wellicht wel beter.

Als je in zee wilt met een webshop en kiest voor een Chinees merk omvormer kom je op zoiets uit. 3733 euro / 5110 Wp = 0.73 euro excl btw per Wp.
Lokaal moet je vaak wel even zoeken voor je iemand vind die die prijs wil evenaren, of het lukt uberhaubt niet.

Even met 2 rijen van 6 portrait en daaronder nog eens 2 portrait, dat past met veel ruimte over.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Source90
Hele andere aanvullende vraag:
Wij krijgen een NIBE warmtepomp (F1255PC) die EME20 als optie kan krijgen.

https://www.nibe.eu/nl-be...mbinatie-met-warmtepompen

Is het interessant om de omvormer hierop te selecteren, kunnen andere niet merk-gebonden apparaten dit ook, of is het totale onzin?
Kan vrij weinig info erover vinden, buiten wij-van-wc-eend om.

Aanschafprijs (circa 250€) valt ook weer mee, echter moet de omvormer een "Sunspec" (serieel) protocol RS485" aansluiting hebben.

[Voor 14% gewijzigd door Source90 op 28-03-2021 23:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Dat kan interessant zijn als salderen is afgelopen.
Ik zou er echter niet teveel aan uitgeven extra dat haal je er nooit meer uit.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
RS485 hebben ze volgens mij (bijna) allemaal. Ik weet niet of het Sunspec is. En bij welke merken de logging van de omvormer dan ook nog werkt.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om wat de zonnepanelen opbrengen maar om wat er door de meter gaat. Dus een koppeling daar vind ik logischer.
Koppeling met het weerbericht en zonvoorspelling lijkt me nog weer handiger.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06
Source90 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:21:
Hele andere aanvullende vraag:
Wij krijgen een NIBE warmtepomp (F1255PC) die EME20 als optie kan krijgen.

https://www.nibe.eu/nl-be...mbinatie-met-warmtepompen

Is het interessant om de omvormer hierop te selecteren, kunnen andere niet merk-gebonden apparaten dit ook, of is het totale onzin?
Kan vrij weinig info erover vinden, buiten wij-van-wc-eend om.

Aanschafprijs (circa 250€) valt ook weer mee, echter moet de omvormer een "Sunspec" (serieel) protocol RS485" aansluiting hebben.
Ik ben dus heel benieuwd naar de combinatie van die F1255 met TPV panelen. Wij kunnen geen grondboringen doen, een buitenunit maakt geluid.. PVT zou een goede stille oplossing kunnen zijn. Nu heb jij daar wat weinig ruimte voor op je dak, maar wellicht heeft iemand anders er ervaring mee.

Bericht hierboven

• busscherski
@Floor-is
Zover ik weet is PVT niet geschikt voor gebieden waar het kan vriezen. Je kunt geen defrost doen dus als de temperatuur onder nul is groeit er langzaam steeds meer ijs tot de ijslaag zo dik is dat de warmtepomp er geen energie meer aan kan onttrekken.

Ik denk dat je beter je CV-ketel kunt houden. Of ergens luisteren naar het geluid van een Panasonic.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee