Toon posts:

Geen IP achter Vlan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-02 14:38
Goedemiddag Tweakers,

Ik zit met de volgende situatie.

Onlangs heb ik een netwerk ingericht met enkele vlans. het ziet er ongeveer als volgt uit:

Netwerk 1 (management) = 192.168.60.0 (geen vlan)
Netwerk 2 (computers) = 192.168.10.0 (Vlan 10)

Op de switch pak ik even als voorbeeld poort 1, Poort 1 geef ik untagged VlanID10 .. Wanneer ik mijn laptop of accespoint hierop aansluit krijg ik netjes een ipadres in het .10.0 netwerk. Echter wanneer ik mijn Yealink toestel hieraan hang krijg ik met geen mogelijkheid een IP adres van mijn DHCP server.

Sluit ik het toestel aan op poort 2 (geen Vlan) heb ik binnen enkele seconden een IPadres op het .60.0 netwerk.

Ergens zegt mij dat mijn configuratie wel goed is aangezien andere apparaten dan mijn Yealink toestel hier wel een IP op krijgen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn dan de Yealink niet met de untagged poort kan praten?

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.

Switch is een Zyxell GS1920 en DHCP wordt via Windows DHCP server uitgegeven.

Hoop dat jullie mij een zet in de juiste richting kunnen geven.

Groetjes

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
als het goed is is de vlans op een untagged poort onzichtbaar

Misschien verwacht die yealink wel gewoon weer een ip op het .60 subnet. Kun je hem niet power cyclen/dhcp refresh geven?

CISSP! Drop your encryption keys!

• justin2005
laurens0619 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:41:
als het goed is is de vlans op een untagged poort onzichtbaar

Misschien verwacht die yealink wel gewoon weer een ip op het .60 subnet. Kun je hem niet power cyclen/dhcp refresh geven?
Klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Echter is dat alsnog niet het geval.
Telefoon heb ik al meerder keren gereset, ander model gepakt ; same problem.

Om te testen zojuist een andere switch gepakt (GS1900 , is een minder uitgebreide switch qua opties) hier het zelfde op gedaan en de Yealink krijgt netjes een ipadres. Lijkt toch een verborgen optie te zijn in de 1920 waar ik overheen kijk.. Wat zou het nog kunnen zijn?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Je moet wel ook een dhcp server hebben die in Vlan 10 ipadressen uitdeelt in de 192.168.10.xxx reeks.

Je moet op die Windows dhcp server een nieuwe scope aanmaken voor dat andere Vlan.
lees dit eens:

https://docs.microsoft.co...s.10)?redirectedfrom=MSDN
en
https://docs.microsoft.co...s.10)?redirectedfrom=MSDN

[Voor 63% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2021 14:15]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Heb je aan RTFM gedaan? ;)
https://support.zyxel.eu/...el-Switch-te-configureren

Wat ik vermoed is dat je de PVID niet goed hebt ingesteld.

-

• justin2005
Mijn instellingen staan gelijk, er is een PVID ingevuld.

Let op: ik kan er een computer / laptop / tv aan hangen en het werkt. Echter alleen mijn Yealink toestellen krijgen geen IP vanaf de untagged poort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
nou dan zit er maar 1 ding op
in doubt>wireshark!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Is het mogelijk dat er op je Yealink ook instellingen gedaan kunnen worden mbt VLANs? Wat ik zo snel zie tijdens een Google-tocht is dat er toestellen van dit merk zijn waarbij dit kan.

Uiteraard weet ik niet precies welk type je gebruikt, maar je zou het daar in kunnen zoeken.

-

• justin2005
Edd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:02:
Is het mogelijk dat er op je Yealink ook instellingen gedaan kunnen worden mbt VLANs? Wat ik zo snel zie tijdens een Google-tocht is dat er toestellen van dit merk zijn waarbij dit kan.

Uiteraard weet ik niet precies welk type je gebruikt, maar je zou het daar in kunnen zoeken.
We maken met name gebruik van de Yealink T42S en T46S, Ik heb de poort aangepast naar tagged en hierop het Vlan ID vast ingesteld op het toestel. Het toestel krijgt op dat moment het juiste IP adres.

Nadeel is dat ik op deze manier elk toestel met de hand een configuratie moet meegeven betreft Vlan. Ben in ieder geval blij dat het kan werken zoals ik in gedachten heb.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:48
Kun je ergens het voice vlan per poort opgeven en LLDP aanzetten ?

Sommige toestellen leren voice vlan via LLDP.

https://www.google.com/ur...Vaw0M4d69ngY2rA-wtFH4K7Wy

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Omdat je verschillende broadcast zones hebt (meerdere VLAN's) en omdat de DHCP server zich bevindt in een enkele broadcast zone - kun je beter DHCP relay gebruiken op de router die verwijst naar de DHCP server.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik zou je toestel eens naar fabrieksinstellingen resetten want dit moet gewoon goed werken.
Het toestel kan met tagged en untagged omgaan, dat is ook de manier om je voice netwerk te scheiden van je werkplekken die je achter het toestel kan plaatsen.
Zodra je wil dat het tagged vlan door het toestel gebruikt wordt dan moet je dit met LLDP-MED doen op het tagged vlan en optie 125 inrichten en meesturen vanaf je DHCP server. (netste oplossing anders krijg je een dubbel dhcp verzoek)
Het untagged vlan wordt doorgezet naar de switchpoort op het toestel voor de werkplek.
Richt je dit niet in komt alles gewoon in het untagged vlan wat wordt aangeboden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee