Toon posts:

Elektra uitbreiding in overkapping

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32
Ik ben nu bezig met een overkapping in onze achtertuin en daar ligt momenteel een 5-aderige grondkabel direct vanuit de meterkast nu afgemonteerd als een enkele eigen 16A groep achter een ALS.
De kabel heeft de volgende kleuren: Bruin/Blauw/Grijs/Zwart/Zwart en Aarde in de mantel.
Betreft een YMVK-as grondkabel 5x2,5 welke op zijn beurt weer in een rode mantelbuis van 50mm ligt.

Nu wil ik op de overkapping nog een aantal zonnepanelen plaatsen en moet er tevens een pomp op van de beregeningsinstallatie (800watt uit mijn hoofd op een timer/app aan te sturen).
En wellicht wil ik iets van een verwarmd zwembad of jacuzzi gaan plaatsen met de tijd. (hopelijk met een warmtepomp welke op 1-fase kan?)

Hoe kan ik dit nu het beste afmonteren in de overkapping? Daar zal dus in ieder geval een omvormer moeten komen en ik zal vanaf die 5-aderig ook wat zaken moeten afsplitsen voor dus de pomp (continu spanning) en wat led verlichting (schakelbaar).

Alle lampen in de tuin komen nu met een 3-aderige kabel ook uit in de hoek van de toekomstige overkapping. Daar ben ik dus ook nog flexibel in hoe die aan te sluiten/af te monteren. Deze wil ik in een eigen schakelaar/doos hebben met een Fibaro dimmer/switch erop.
Het buitenstopcontact voor de pomp heeft ook een eigen kabel (3-aderig) en komt ook nu in de hoek uit bij de toekomstige overkapping. In die hoek heb ik een buitenstopcontact aan die kant al afgemonteerd.

De toekomstige overkapping zal een open kant houden maar het is mogelijk om een soort buiten meterkastje te maken in een hoek waardoor er geen directe wind of regen op komt natuurlijk.
Wat is toegestaan en mogelijk in deze?
Ik denk dat ik een soort secundaire meterkast moet maken en de 5-aderige kabel als een hoofdaansluiting moet zien om weer onder te verdelen naar losse eind groepen ?

PS. In de meterkast kan ik eventueel ook nog alle kanten op. Ik heb nog een ongebruikte krachtgroep bijvoorbeeld dus verplaatsen van de huidige enkele groep is mogelijk.

Simpele schets van de situatie:

Groen = 3 aderig grondkabel (blauw/bruin/zwart, aarde)
Blauw is 3-aderig grondkabel (blauw/bruin/zwart, aarde)
Rood = 5-aderig grondkabel (blauw/bruin/grijs/zwart/zwart, aarde)
Als ik van de 5-aderig dus nu blauw/bruin en aarde gebruik dan kan ik de pomp al op spanning krijgen en/of de lichten op spanning. Alles werkt dus en kabels zijn ook nieuw/intact.

[Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 22-03-2021 14:24]

• GeeMoney
Kleine update.
De overkapping zal een dubbele wand krijgen, de tussenruimte zal ik dus gebruiken om de omvormer te monteren en al het elektra af te monteren en van daaruit dus aftakkingen te kunnen gaan maken.

Uiteraard wordt dit direct bereikbaar middels een deurtje.
Hierdoor is alles dus wind en waterdicht en toch uit het zicht ook.

5x2,5 is helaas niet goed genoeg om als krachtgroep te dienen als ik zo even snel google.
Gaat dit dan wel goed als ik straks 6 panelen a 380wp op een enkelfase omvormer hang die dus terug levert over diezelfde groep en ik daar ook nog wellicht 2000watt zou trekken aan verbruikers?
En in de huidige meterkast zit hij dus nu achter een ALS, dit laat ik zo?
Dan is mijn idee in de overkapping een hoofdschakelaar te maken en van daaruit mag ik dan weer onderverdelen naar respectievelijk 2 licht "groepen/schakelaars", een vast stopcontact/schakelaar voor de pomp en dan de omvormer?

[Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2021 09:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 15:50

decramy

root@birdie:~#

Volgens mij kun je die kabel wel degelijk gebruiken als krachtgroep. En een krachtgroep kun je gebruiken om op te splitsen in 3 losse groepen. Door de fase-verschuiving heb je maar 1 nuldraad nodig; als je dingen op 1 fase wilt hebben zul je twee nuldraden nodig hebben (zoals een kookgroep).

De opbrengsten van je PV zullen in dit geval dus altijd op een andere fase zitten, maar in je meterkast weer naar andere groepen in dezelfde fase lopen.

Het is ongebruikelijk om een PV-systeem niet direct in de meterkast aan te sluiten, omdat hier spanning op kan staan ook al is de groep uitgeschakeld.
Daarom zou ik in die rode buis (50mm is best veel) een losse kabel trekken voor je nieuwe PV-systeem en deze lekker direct in de meterkast afmonteren. Dan heb je iedere installateur blij gemaakt :-)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:51

barktus

Moehhhh!

decramy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:03:
Volgens mij kun je die kabel wel degelijk gebruiken als krachtgroep. En een krachtgroep kun je gebruiken om op te splitsen in 3 losse groepen. Door de fase-verschuiving heb je maar 1 nuldraad nodig; als je dingen op 1 fase wilt hebben zul je twee nuldraden nodig hebben (zoals een kookgroep).

De opbrengsten van je PV zullen in dit geval dus altijd op een andere fase zitten, maar in je meterkast weer naar andere groepen in dezelfde fase lopen.

Het is ongebruikelijk om een PV-systeem niet direct in de meterkast aan te sluiten, omdat hier spanning op kan staan ook al is de groep uitgeschakeld.
Daarom zou ik in die rode buis (50mm is best veel) een losse kabel trekken voor je nieuwe PV-systeem en deze lekker direct in de meterkast afmonteren. Dan heb je iedere installateur blij gemaakt :-)
Dit kan ik alleen maar be-amen. De PV installatie los trekken van de rest en direct naar de meterkast terugbrengen. Je kan eventueel zoals je aangaf een tweede verdeelkast maken voor de rest, zorg er dan wel voor dat de verhouding met de hoofdkast correct is wat betreft beveiliging en afschakelen.

My middle finger salutes you.

• GeeMoney
Ik krijg (helaas) met geen mogelijkheid meer iets door die mantelbuis heen en opgraven ga ik echt niet meer doen.
Ik zal het dus met de huidige kabel moeten doen. Mijn idee is daarom ook een hoofdschakelaar op de “buiten” meterkast en in de meterkast in de woning een extra grote sticker plakken dat er dus 2 omvormers zijn waar dan dus spanning afgeschakeld moet worden?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 15:50

decramy

root@birdie:~#

"Goedkoop is duurkoop". Het kan zijn dat als je later problemen hebt de installateur het werk weigert omdat de installatie niet voldoet.
Je gaat geld uitgeven aan een PV-installatie en mogelijk een jacuzzi; kan daar niet een paar euro bovenop voor een gedegen installatie?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• GeeMoney
decramy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:55:
"Goedkoop is duurkoop". Het kan zijn dat als je later problemen hebt de installateur het werk weigert omdat de installatie niet voldoet.
Je gaat geld uitgeven aan een PV-installatie en mogelijk een jacuzzi; kan daar niet een paar euro bovenop voor een gedegen installatie?
Wat is er formeel mis met de huidige voorgestelde installatie dan?
Ik krijg nu gewoon geen kabel extra meer die kant op. Als dat als enige nadeel heeft dat de omvormer niet apart zit maar dan dus bij onderhoud heel mijn buiten installatie "eraf" moet is dat toch geen enkel probleem ?

Ik ga niet mijn halve gras en al het straatwerk open laten halen omdat het "lekkerder" is om die omvormer apart te hebben. Het gaat mij erom dat ik aan de regels ga voldoen en dat is volgens mij dus gewoon het geval.

ter verduidelijking:
Er komt dus een omvormer op, 8 led spotjes, 1 vast stopcontact welke dus op 1 en dezelfde kabel de meterkast in komt en afgemonteerd wordt op een eigen kracht/groep achter een eigen ALS.
In die overkapping maak ik dan een " hoofdschakelaar" waarmee ik dus de hele boel spanningsloos kan maken.
In mijn vorige buurt werden er omvormers ook gewoon op een algemene groep erbij gezet binnen oude bestaande woningen, dat lijkt mij exact dezelfde situatie en dan heb ik het nog zelfs gescheiden als een buitengroep uitgevoerd wat natuurlijk helemaal geen drama is als die spanningsloos gemaakt moet worden.

[Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2021 14:47]

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:51

barktus

Moehhhh!

GeeMoney schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Wat is er formeel mis met de huidige voorgestelde installatie dan?
Ik krijg nu gewoon geen kabel extra meer die kant op. Als dat als enige nadeel heeft dat de omvormer niet apart zit maar dan dus bij onderhoud heel mijn buiten installatie "eraf" moet is dat toch geen enkel probleem ?

Ik ga niet mijn halve gras en al het straatwerk open laten halen omdat het "lekkerder" is om die omvormer apart te hebben. Het gaat mij erom dat ik aan de regels ga voldoen en dat is volgens mij dus gewoon het geval.

ter verduidelijking:
Er komt dus een omvormer op, 8 led spotjes, 1 vast stopcontact welke dus op 1 en dezelfde kabel de meterkast in komt en afgemonteerd wordt op een eigen kracht/groep achter een eigen ALS.
In die overkapping maak ik dan een " hoofdschakelaar" waarmee ik dus de hele boel spanningsloos kan maken.
In mijn vorige buurt werden er omvormers ook gewoon op een algemene groep erbij gezet binnen oude bestaande woningen, dat lijkt mij exact dezelfde situatie en dan heb ik het nog zelfs gescheiden als een buitengroep uitgevoerd wat natuurlijk helemaal geen drama is als die spanningsloos gemaakt moet worden.
Een pv installatie moet vanaf x aantal watt (voor het gemak even 2 panelen) op een eigen groep zonder aardlek zitten. Wat je wilt, mag bij mij weten gewoon niet. Waardoor je twee opties hebt. Een tweede kast laten plaatsen door een installateur in de schuur. Of extra kabel trekken voor de zonnepanelen, dan wel laten aanleggen door een daarvoor bevoegde partij. Of je kiest voor je eigen werkwijze, waarna elke toekomstige installateur zijn handen en er niet aan wil branden en je niet zal helpen, dan wel verzekering die niet uit zal keren in het geval van schade. Dit er vanuitgaande dat wat je wil bij wet niet is toegestaan, als dat wel het geval is (wat me sterk lijkt) dan is dat niet van toepassing.

Daarnaast is een gemiddelde jacuzzi aangesloten op 230 volt, en trekken ze gemiddeld 20 ampere. 230x20 = 4600 watt. Dat kan je prima met een daarvoor bedoelde automaat afvangen, maar daar wil je verder geen andere apparaten aan toevoegen is de ervaring. :)

[Voor 6% gewijzigd door barktus op 26-03-2021 15:00]

My middle finger salutes you.

• GeeMoney
barktus schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Een pv installatie moet vanaf x aantal watt (voor het gemak even 2 panelen) op een eigen groep zonder aardlek zitten. Wat je wilt, mag bij mij weten gewoon niet. Waardoor je twee opties hebt. Een tweede kast laten plaatsen door een installateur in de schuur. Of extra kabel trekken voor de zonnepanelen, dan wel laten aanleggen door een daarvoor bevoegde partij. Of je kiest voor je eigen werkwijze, waarna elke toekomstige installateur zijn handen en er niet aan wil branden en je niet zal helpen, dan wel verzekering die niet uit zal keren in het geval van schade. Dit er vanuitgaande dat wat je wil bij wet niet is toegestaan, als dat wel het geval is (wat me sterk lijkt) dan is dat niet van toepassing.

Daarnaast is een gemiddelde jacuzzi aangesloten op 230 volt, en trekken ze gemiddeld 20 ampere. 230x20 = 4600 watt. Dat kan je prima met een daarvoor bedoelde automaat afvangen, maar daar wil je verder geen andere apparaten aan toevoegen is de ervaring. :)
Dan heb ik dus als optie zonder graafwerk een tweede kast nodig in de schuur, dat lijkt mij dan geen enkel probleem.
Ja, achteraf had ik er wellicht twee kabels naartoe moeten trekken maar daar heb ik nu niets meer aan ;).
Als de omvormer of zonnepanelen niet zouden mogen dan is dat jammer maar ook geen man overboord. Zou alleen lekker zijn als ik er nog een stuk of 5-6 kan plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Een PV omvormer kan toch prima achter een 300mA (S) aardlekschakelaar? Dan is je kabel door de tuin tenminste ook beveiligd. In de groepenkast zet je een 3x16A automaat ervoor en maak je een PV-verdeler in de schuur.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-03 13:43

vanDaal

-ismeereentje

GeeMoney schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:19:
Ik krijg (helaas) met geen mogelijkheid meer iets door die mantelbuis heen en opgraven ga ik echt niet meer doen.
Als er al een kabel in ligt, dan zou je die ook kunnen gebruiken om er een dikkere kabel doorheen te trekken? (dus als een soort trekveer)

• GeeMoney
vanDaal schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Als er al een kabel in ligt, dan zou je die ook kunnen gebruiken om er een dikkere kabel doorheen te trekken? (dus als een soort trekveer)
Wel een goede tip maar dat gaat niet lukken met zo’n zware dikke grondkabel. Er is geen beweging in te krijgen helaas.
Volgens mij kom ik wel aardig weg trouwens met wat ik wil nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:12
Zoals al aangegeven is het beste om in de meterkast een vierpolige alamat te monteren, 3P+N 16 A met B-karakteristiek en selectieve aardlekschakelaar 300 mA ter bescherming van de kabel. Er even van uitgaande dat de installatie inderdaad driefase is uitgevoerd.

In de onderverdeler bij de overkapping drie of meer automaten, alamat, 1P+N 10 A met B-karakteristiek en aardlekschakelaar 30 mA ter bescherming van personen. De whirlpool kun je als het goed is verdelen over twee groepen van ieder 10 A, zet deze ieder op een eigen fase. De verlichting op een eigen groep, al dan niet samen met de beregeningspomp, kan bijvoorbeeld op de derde fase.

De PV inverter kan net aan op een eigen 10 A groep maar 16 A zou beter zijn. Kan waarschijnlijk een 1P+N groep worden zonder 30 mA aardlekschakelaar aangezien je in de meterkast reeds een 300 mA beveiliging heb. Sla de documentatie van inverter er even op na of 300 mA afdoende is. Mijn eerste gedachte is om deze op dezelfde fase te zetten als de verwarmingselementen van de whirlpool.

Het zou helemaal fantastisch zijn als de PV kan terugleveren op driefase. Wellicht is alleen een werkschakelaar al voldoende is en een extra groep helemaal niet nodig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Naar gelijktijdig zonnepanelen en verbruik toe heb je geen probleem, als je 2000W verbruikt én 2000W opwek van je zonnepanelen hebt, koopt er geen stroom door je grondkabel (als het op dezelfde fase zit).
Kijk goed na wat er wel en niet mag qua aansluiting, ik ken de NL regels niet; maar een extra zekeringkastje daar lijkt me op het eerste zicht interessant; naast erg duidelijk labellen (ook in de hoofdkast) waar zonnepanelen bijzitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:12
naftebakje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:09:
Naar gelijktijdig zonnepanelen en verbruik toe heb je geen probleem, als je 2000W verbruikt én 2000W opwek van je zonnepanelen hebt, koopt er geen stroom door je grondkabel (als het op dezelfde fase zit).
Kijk goed na wat er wel en niet mag qua aansluiting, ik ken de NL regels niet; maar een extra zekeringkastje daar lijkt me op het eerste zicht interessant; naast erg duidelijk labellen (ook in de hoofdkast) waar zonnepanelen bijzitten.
In Nederland zijn de regels lang niet zo streng als in andere landen zoals bijvoorbeeld België. Sterker nog, de richtlijnen zijn niet eens in een wet verankert. Wel zijn er de nodige boekwerken volgeschreven over hoe je een veilige en overzichtelijke installatie opzet. Een aparte onderverdeler met duidelijke markeringen is helemaal prima zolang de installatie logisch en verklaarbaar is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee