Toon posts:

Excel vraagje data uit tabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:16
Mijn vraag

Ik ben bezig met een exel lijst waar ik stocklocaties moet gaan toewijzen aan producten,
zie kolom H,
Nu zit ik volledig vast en weet niet waar ik verder moet zoeken of op welke formule.

Ik wil het volgende,
Product A moet 8 locaties toegewezen krijgen, dus deze zou dan locatie 1,2,3,4,5,6,7,8,
Product B ook 8, dus moet volgende locatie krijgen 9,10,11,12,13,14,15,16

Natuurlijk met andere locaties maar komen uit een lijst onder elkaar zoals ik ze nu in kolom H gezet heb.

Kunnen jullie me ergens verder mee helpen of probeer ik iets te doen dat niet doenbaar is?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Beste antwoord (via Nock372 op 24-03-2021 17:34)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:04

g0tanks

Moderator CSA
Lustucru schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:39:
Met de hand: kopieren en plakken speciaal;

Met een formule: in office 2019 of 0 365: gebruik een slimme combinatie van tekst.combineren met verschuiving en som(). Met som en verschuiving bepaal je het samenvoegbereik, de functie combineren maakt er mooi een tekenreeks van.
Dit lijkt mij ook de makkelijkste oplossing. Hieronder een voorzet. Aan @Nock372 om de formule kloppend te maken voor de overige producten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Je uitleg is nogal vaag, dus ik snap nog niet wat je wil bereiken. Daarnaast mis ik wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden - graag de volgende keer aangeven.

Met wat aannames kom ik op het volgende: je hebt een lijst met locaties en je wil per product telkens 8 opeenvolgende locaties toewijzen, zonder dat één locatie meerdere producten heeft. Vervolgens wil je in de lijst met locaties achter elke locatie het toegewezen product hebben. Klopt dat?

Wat zijn trouwens kolommen B, C en D? En waarom heb je het over een lege kolom G? Als ze niet relevant zijn kan je ze beter leeg laten voor het voorbeeld.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Nock372
g0tanks schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:49:
Je uitleg is nogal vaag, dus ik snap nog niet wat je wil bereiken. Daarnaast mis ik wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden - graag de volgende keer aangeven.

Met wat aannames kom ik op het volgende: je hebt een lijst met locaties en je wil per product telkens 8 opeenvolgende locaties toewijzen, zonder dat één locatie meerdere producten heeft. Vervolgens wil je in de lijst met locaties achter elke locatie het toegewezen product hebben. Klopt dat?

Wat zijn trouwens kolommen B, C en D? En waarom heb je het over een lege kolom G? Als ze niet relevant zijn kan je ze beter leeg laten voor het voorbeeld.
Oeps ja bedoelde natuurlijk H, idd B en C zijn hier niet van toepassing,.

Ik zag het zo, dat bvb cel E1=aantal zoals in D1 staat locaties naast elkaar, dat de uitkomst dus 1,2,3,4,5,6,7,8 word omdat er 8 locaties moeten toegewezen worden.

E2, moet dan opvolgen en de volgende beschikbare locaties krijgen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met een formule: in office 2019 of 0 365: gebruik een slimme combinatie van tekst.combineren met verschuiving en som(). Met som en verschuiving bepaal je het samenvoegbereik, de functie combineren maakt er mooi een tekenreeks van.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Nock372

Ow die formule nog nooit gebruikt, toevallig een voorbeeldje?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou denk ik met een simpele formule (op basis van kolom D) in kolom E de start positie berekenen van dat product (dus 1 voor A, 1+8=9 voor B, 9+8=17 voor C etc.) en dat gebruiken om daarna in kolom I (maar beter mik je dat hele locatie vs. product naar een ander tabblad) met een combinatie van index en match te kijken welk product er bij die locatie hoort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nock372
Orion84 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:48:
Ik zou denk ik met een simpele formule (op basis van kolom D) in kolom E de start positie berekenen van dat product (dus 1 voor A, 1+8=9 voor B, 9+8=17 voor C etc.) en dat gebruiken om daarna in kolom I (maar beter mik je dat hele locatie vs. product naar een ander tabblad) met een combinatie van index en match te kijken welk product er bij die locatie hoort.
Dat snap ik al iets meer, Ik krijg dan inderdaad het start cijfer in Kolom E
Maar hoe werkt dat dat met die index en match dat je van spreekt?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De match formule (ik weet zo even niet hoe die in een Nederlandstalige excel versie heet) kan je gebruiken om te kijken in welke rij in kolom E een startwaarde staat die overeenkomt met een waarde uit H. Met de index formule (wederom: dat is de engelse naam), kan je vervolgens daarmee de productnaam opvissen van de rij die terugkwam uit de match formule. Zoek even in de help functie de uitleg van die twee formules op (of diens NL equivalent) en kijk hoe ver je komt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA

Dit lijkt mij ook de makkelijkste oplossing. Hieronder een voorzet. Aan @Nock372 om de formule kloppend te maken voor de overige producten.

• Nock372
g0tanks schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]
Ondertussen eens toegepast op de data en wonder boven wonder, het werkt..
Toch op de eerste locatie.
Moet ergens toch iets fout gedaan hebben, de 2de locatie start steed gwn 1tje lager, ipv die 12 lager.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Nock372 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Ondertussen eens toegepast op de data en wonder boven wonder, het werkt..
Toch op de eerste locatie.
Moet ergens toch iets fout gedaan hebben, de 2de locatie start steed gwn 1tje lager, ipv die 12 lager.
[Afbeelding]
Klakkeloos overnemen werkt niet, want zoals ik al zei moet je de formule nog aanpassen zodat het ook werkt voor de producten die volgen na de eerste. :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee